Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor Peukje 1 » 10 mei 2020, 13:17

Zijn er mensen die een elektrische koel ventilator op een 203 of 403 hebben gemaakt.
Zelf heb ik een probleem met het vermogen van de ventilator.
Graag advies over het gebruik van een goed werkende ventilator.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor Mb trac » 10 mei 2020, 15:38

Zoals het lijkt op de foto van jouw huidige ventilator in het compressor-topic,
is deze niet geschikt voor montage aan de voorkant van de radiateur.
De foto is wat onduidelijk,maar de vorm van de schoepen lijkt verkeerd om te zijn.
Dit maakt een wezenlijk aerodynamisch verschil in het rendement van de ventilator.
Zelf heb ik jaren geleden ventilatoren van oude Fiat's van de sloop gebruikt.
Die bliezen als een dolle en waren geschikt voor montage aan de voorzijde van de radiateur.
Ook is er veel te winnen met de geleiding van de koellucht.

Verder een mooi project en leuk om te volgen,
succes ermee
Laatst bijgewerkt door Mb trac op 14 mei 2020, 19:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor RobinHoed » 10 mei 2020, 18:10

Ja ervaringen mee.

Inderdaad van belang dat je een blazende fan hebt als je aan de gril zijde gemonteerd hebt, zeker als je overweegt de ijzeren koelvin te demonteren. Is snel te checken natuurlijk of hij blaast of zuigt.

Die van mij draait 2120m/h
Hoe meer lucht verplaatsing hoe beter.

Heb met alleen de traditionele koelvin eigenlijk nooit problemen gehad. Tenzij heel erg warm (boven 30 graden) en dan in een lange file terecht komen. 2x gebeurd in 3 jaar of zo.

Fan gemonteerd vanwege de rally in Griekenland, wilde de 3 pk winst door koelvin te demonteren en zou in extremere omstandigheden en temperaturen gaan rijden tijdens de stages.

Had echter ook de traditionele koelvloeistof vervangen door waterloze koelvloeistof met hele andere koel eigenschappen. Deze combi gaf problemen met alleen elektrische koeling.

De probe die eerst geïnstalleerd zat sloeg pas aan bij 90 graden. Dat was te hoog om bij extreme buitentemperatuur met alleen elektrisch nog terug te koelen waardoor het opliep tot 100 graden.

Die sensor vervangen door 1 die de fan laat aanslaan bij 82 graden. Hier geen problemen meer mee gehad behalve in de Gotthard tunnel waar het 40+ graden was. Ook in Italië met stijlere wegen in combi met hoge temperaturen problemen, dus uiteindelijk koelvin teruggeplaatst.

Tijdens rally geen temperatuur problemen meer gehad.

Waren extreme stukken bij in de 2 en lange tijd flink in de toeren waar het spannend werd, maar nooit boven de 98 geweest tijdens die stage.

En rij sinds die tijd met koelvin en elektrisch samen. Werkt goed, fan slaat aan bij 82 en draait nooit erg lang mee (op de snelheid kan ik aan en afslaan niet echt horen, maar zie geen rare temperaturen ).

Zal weer eens kijken nu het lekker weer wordt of in Nederland het wel geschikt is om alleen elektrisch te rijden. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor Mb trac » 10 mei 2020, 18:48

Om een misverstand te voorkomen:

De ventilator van Peukje is wel blazend,maar is in mijn ogen een uitvoering die achter de radiateur hoort (zuigend) en voor de inbouw vóór de radiateur omgepoold is.
Hij blaast dan wel,maar door de aerodynamica van de schoepen echt veel minder.
Ik heb in het verleden meerdere electrische ventilatoren in Landrover en Unimog ingebouwd
Inderdaad inschakelen bij 82 graden en uitschakelen bij 75 graden.
Veel eer is te behalen door het koelblok te vergroten en de luchtgeleiding te optimaliseren.

@Robin: als je een luchtgeleider maakt die de gehele radiateur beslaat,krijgen de 4 hoekjes die er nu buiten vallen,ook voldoende luchtstroming
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor Peukje 1 » 11 mei 2020, 01:43

De ventilator ziet er mooi uit ik heb ook bij dat merk zitten kijken.
Eigenlijk heb ik geen ruimte voor de normale fan omdat er nog een v-snaar bij is gekomen loopt deze bijna tegen de radiateur aan.
De radiateur verplaatsen geeft alleen meer problemen met de slangen zeker met de onderste slang.
Heb je voor mij de informatie over het type en de afm die je hebt gebruikt misschien kan ik dan het type gebruiken dat aan de buitenkant gelijk is aan die van jouw maar dan met nog net wat meer koel vermogen.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor Ivovanduijn » 11 mei 2020, 06:55

In mijn 403 pick up benzine.... Grote vaste fan eraf. Aan de voorkant een vrij kleine fan. In mijn gebruik nog niet tegen beperkingen gelopen. Het is wel mooi als de thermostaten op elkaar aansluiten. Op de plus draad van de fan een aftakking die naar het dashboard voor een handmatig aan/uit knopje met lampje. Lampje brand dus ook als knop uit staat en thermocontact aan gaat.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor A.B.203 » 13 mei 2020, 22:55

In mijn 203 heb ik in de cilinderkop een thermocontact geplaatst met 2 schakelmomenten. Denk dat het van de 505 is. De 1 trap geeft spanning bij ca 82 graden en de 2e bij ongeveer 88 graden. Mijn plan is om een elektrische fan aan de voorzijde erbij te monteren en daar de 1e trap van de sensor op aan te sluiten. De 2e trap komt dan op de magneet van de standaard stalen fan te zitten. Voorlopig zit de 1e trap nog aan de magneetkoppeling. Volg hier eerst alle ontwikkelingen eer ik een elektrische fan aanschaf. Bij een oude diesel zit er altijd een soort van koelhuis rond de fan. Zou de koeling daardoor veel effectiever zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor Peukje 1 » 14 mei 2020, 23:50

Ik ben de mogelijkheden nog aan het bekijken.
Doordat ik een extra v-snaar voor de waterpomp heb lopen voor de compressor heb ik minder ruimte tussen de koel fan en de radiateur.
Ik zoek voor de normale ijzeren fan die met 4 boutjes vast zit en plastic uitvoering (ook met 4 boutjes) de 404 en 504 plastic uitvoering zitten op de zelfdenkende fan en deze zit maar met 3 boutjes vast dus die past niet.
Wie weet welke er wel past of heeft er een liggen die weg mag.
Als deze optie er niet is zit ik vast aan een elektrische fan die wordt dan met 2 snelheden maar daar moet je dan wel wat tussen plaatsen om deze 2 snelheden te kunnen maken een sensor met 3 aansluitingen onder in de radiateur is niet voldoende.
De behuizing van een diesel rondom de fan zorgt voor een betere koeling,dit is wat in snellere auto's meer gedaan wordt en is meestal van aluminium.
Dus wie heeft er informatie over een fan die zo past.
En wat heb je nodig om de ventilator 2 snelheden te laten draaien het zou op veel Peugeots zitten.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor Ivovanduijn » 15 mei 2020, 07:31

Ik heb me ooit laten vertellen dat een fan aan de achterkant het meeste effect heeft, dat lijkt me eigenlijk ook wel logisch.
Het koel systeem van een 203/403 in goede staat zou volgens mij ruim voldoende moeten zijn. De originele fan voor een elektrische heeft zo zijn voordelen, in ieder geval met file rijden of berg op.... Twee fans lijkt me wat veel. Als een niet genoeg is dan is er wat anders aan de hand, vervuild koelsysteem rond cylinders/ radiator of vriesplaatje achter waterpomp.
Als de temp van de thermostaat en de temp van het thermocontact te dicht op elkaar zitten gaat de fan erg snel aan.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor A.B.203 » 15 mei 2020, 10:58

Frank, ik heb nog een waterpomp voor 203/403 liggen met een kunststof fan en 3 bevestigingen. Het is er wel één met een magneetkoppeling. Zal wel gereviseerd moeten worden vermoed ik.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Ervaring met elektrische koeling op 203 of 403

Berichtdoor A.B.203 » 17 mei 2020, 11:15

Heb je wat aan een 5-bladige stalen fan van bv de D4 of de pickups. Zitten hetzelfde vast als de 3 bladige.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten