Pagina 1 van 1

Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze tijd ?

BerichtGeplaatst: 24 jul 2019, 20:36
door RobinHoed
Beetje stil de laatste tijd, dus ga maar weer vragen stellen :wink:

1e winterstop gehad met de 203, dus dacht ga maar eens een onderhoudsboekje maken, zodat ik niets vergeet.
Gelukkig literatuur genoeg en heb diverse leuke boekjes uit die tijd.

Maar klopt dit alles nog anno 2019 ??

Neem de cardan olie, die moet elke 6000km vervangen worden.
Maar deze instructie is voor de plantaardige olie van destijds, gebruik nu zelf een minerale variant die geschrikt is voor brons.
Heb zo flauw idee dat deze veel langer mee gaat.

Olie elke 2000 km verversen en oliefilter elke 3000 km reinigen in was benzine.
Ook hier, de olie is van veel betere kwaliteit. Dus denk eigenlijk dat vervangen bij stalling in najaar afdoende is.

Smeernippels elke 1000 km (destijds met retinax A) bij vetten.
Mijn weekendje Parijs met de 203 was al meer kilometers ….


Dus benieuwd naar jullie onderhoudsregime

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 25 jul 2019, 10:12
door Dirk85
Ik deed het altijd keurig één keer per jaar. Zowel bij de 2CV als bij de 203. Maar goed. De auto staat nu in een goede stalling (weinig vocht en goede constante temperatuur). Ik doet 't nu om de twee jaar. 'T ene jaar de 2CV en het andere jaar de 203.
In augustus staat de 203 weer op de brug voor verse olie, filters en wat vet in de nippeltjes.

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 25 jul 2019, 12:44
door A.B.203
Ja wat is wijsheid. Het afgelopen jaar heeft de 203 ruim 5000 km gereden, er moest onlangs een liter olie bij, heb dat niet gedaan maar de olie ververst.Er stond nl een lange trip op het programma. De 403 pickup rijdt minder en de olie blijft er 2 jaar inzitten. Deze modellen hebben grote oliefiters en die kunnen minstens 10.000 km mee mits de motor inwendig niet ernstig is vervuild. De olie van de versnellingsbak vervang ik ongeveer om de 3 a 4 jaar. Wel jaarlijks het niveau controleren. Voor het cardan geldt hetzelfde. Doorsmeren doe ik jaarlijks en bij veel km's de fusees vaker. De remvloeistof ongeveer om de 2 jaar. Dit laatste item is m.i. het belangrijkste. Misschien rommel ik maar wat maar het werkt prima zo.

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 25 jul 2019, 15:19
door RobinHoed
Bedankt beide,

Cardan / versnelling ga ik niet elk jaar meer vervangen en alleen bijvullen. Kwaliteit olie is tegenwoordig zoveel beter. Denk dat ik er een Max aantal kilometers aan koppel.

Wiellagers zou je ook elke 15k los moeten halen en bij vetten. Ook een aardige klus

Hoe vaak stellen/ checken jullie de kleppen?



Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 25 jul 2019, 16:38
door A.B.203
Nog een belangrijk item, controleer het niveau van de schokdempers en vul zo nodig bij. Zijn de dempers vettig vanwege lekkage langs de uitgangen van de arm dan de gehele demper vervangen. Let op ze worden schaars. Het allerbeste is om de schokdemper-arm even los te maken bij de fusee en met de hand testen of er genoeg weerstand is. Als je nu de voorwiellagers één keer controleert en opnieuw invet kan je jaren vooruit. Er kunnen ook gesloten dus onderhoudsarme wiellagers in worden gezet. Jaarlijks even opkrikken en aan de voorwielen draaien en voelen hoe het met de speling is gesteld is prima, kan je meteen de remmen stellen. Kleppen stellen om de ca 10.000 km en zeker voor een hele lange (rally) reis. :D

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 29 jul 2019, 11:53
door Dirk85
A.B.203 schreef:Nog een belangrijk item, controleer het niveau van de schokdempers en vul zo nodig bij. Zijn de dempers vettig vanwege lekkage langs de uitgangen van de arm dan de gehele demper vervangen.


Misschien even off-topic. Maar dit heb ik nog nooit gedaan. Heb wel bij aankoop van de 203 een flesje met schokbrekerolie gekregen... hoe doe je dat?

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 29 jul 2019, 12:19
door A.B.203
Dirk, monteer je voorwielen en maak de vuldop van de dempers goed schoon. Met een passende grote zeskant of een dikke passende pijpsleutel de dop losdraaien. Van te voren rond de schroefdraad wat kruipolie spuiten kan geen kwaad. Ze doppen kunnen nl nogal vastzitten. Vullen tot ca 25 mm onder de rand. Heb je veel tijd dan kan je beter de hele demper monteren. Aan de achterzijde kan je de vuldoppen via de koffer bereiken, die vullen tot onderkant dop. Zie je instructieboekje.

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 30 jul 2019, 08:31
door Dirk85
A.B.203 schreef:Dirk, monteer je voorwielen en maak de vuldop van de dempers goed schoon. Met een passende grote zeskant of een dikke passende pijpsleutel de dop losdraaien. Van te voren rond de schroefdraad wat kruipolie spuiten kan geen kwaad. Ze doppen kunnen nl nogal vastzitten. Vullen tot ca 25 mm onder de rand. Heb je veel tijd dan kan je beter de hele demper monteren. Aan de achterzijde kan je de vuldoppen via de koffer bereiken, die vullen tot onderkant dop. Zie je instructieboekje.


Dank!

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 05 aug 2019, 14:03
door A.B.203
De voorste dempers vullen tot de bovenkant van de as welke horizontaal boven door de demper loopt.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 05 aug 2019, 14:08
door A.B.203
Omdat ik de afgelopen jaren het niveau van de dempers al een paar keer heb gecontroleerd gaan de vuldoppen nu makkelijk los met deze dunwandige pijpsleutel. Als je geen zware zeskant hebt kan je die ook maken door twee passende moeren op elkaar te lassen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 05 aug 2019, 17:53
door RobinHoed
Duidelijke foto's Aart,

Heb je nu het idee dat je echt moet bijvullen?
Lijkt me een vrij gesloten systeem en zolang het veert en je niets hoort...??

Benieuwd hoeveel mensen dit daadwerkelijk checken. Eerst maar eens kijken hoe dit er in de praktijk uitzien en hoe jij die mooie foto's maakt. Denk wiel eraf en kijk naar binnenkant wielkas?


Wat voor olie gebruik je?

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze tijd ?

BerichtGeplaatst: 05 aug 2019, 19:12
door jacqabe
Mijn 403 rammelde linksvoor als ik over een klinkerweg reed.
Dacht dat er ergens speling op zat maar het bleek de schokdemper te zijn terwijl deze helemaal droog was aan de buitenkant. Twee theelepeltjes olie er bij en geen rammel meer. Ik heb SAE 20 demperolie gebruikt van de APH.

Re: Onderhoudsschema Peugeot 203/403 – Niet meer van deze ti

BerichtGeplaatst: 05 aug 2019, 20:55
door A.B.203
Hoe dikker de olie hoe stugger de demper wordt. Het is immers het principe van olie door kleine gaatjes persen. Ik heb er Kroon SP 3013 fluid in gedaan. Weet daar de dikte cq viscositeit niet van. Nee als de demper niet lekt hoef je inderdaad niet bij te vullen. Ik heb de voorste dempers gedemonteerd, schoongemaakt, alle olie eruit laten lekken nog even met spiritus gespoeld en daarna afgevuld. Je moet de demperhevel dan veel keer op en neer halen eer alle olie er goed ingezakt is. Na een tijdje rijden nogmaals het niveau controleren en zonodig nog wat bijvullen.