Pagina 1 van 1

Probleem 403

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 00:46
door Ernie
Hallo,

Ik heb een merkwaardig probleem met mijn 403. Na een stukje rijden merkte ik dat de ruitenwissers niet meer werkten. Het lampje van de knipperlichten ging ook zwakker branden en even later liep de motor ook wat onregelmatig. De auto geparkeerd, wilde vervolgens niet meer starten; de startmotor draaide nauwelijks rond. Ik dacht de accu leeg, waarschijnlijk de dynamo overleden. Enkele uren later: de auto start zonder problemen! Ruitenwissers, alles normaal. Vervolgens gauw de auto naar de garagebox gereden, aan het eind van dit ritje weer de ruitenwissers K.O. Een tijd later weer normaal. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn???
Bij voorbaat dank!
Erwin

Re: Probleem 403

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 01:01
door beeperhorrie
Zou een slechte massa van de accu kunnen zijn. Als het warm wordt neemt de weerstand toe en gaat alles wat prik nodig heeft er aan trekken waardoor de plek van slechte massa nog warmer wordt en er bijna helemaal geen prik meer door komt.

Nu ben ik qua elektriek in de auto's niet geweldig maar ik herinner me uit een ver problemen een dergelijk probleem wat uiteindelijk werd opgelost door de accu van een nieuwe kabel te voorzien.
Bij mijn 205 werd het matige starten (vooral bij warme motor) opgelost door een van de accuklemmen te vervangen door zo'n ouderwetse aansluiting met een M8 bout.

Re: Probleem 403

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 01:23
door Ernie
Bedankt voor de tip, ik zal eens checken of de massa van accu ok is... wordt vervolgd !

Re: Probleem 403

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 10:42
door ezwb
Inderdaad, kijk naar massacontact, maar ook naar pluspoolklem op de accu.
Ooit lang geleden een startprobleem gehad met mijn Daffoodil. 2x Wegenwacht erbij, 2x naar de garage geweest, startmotor vervangen, niets hielp.
Ik reed rond met een universeelmeter mee, en als het startprobleeem zich voordeed prikte ik die op de accuklemmen zodat ik kon zien of en hoeveel de accuspanning zou dalen tijdens het starten. En elke keer als ik die pennetjes van de universeelmeter tussen de accuklemmen priekte startte hij weer als een zonnetje. Bleken het de gecorrodeerde accuklemmen te zijn die het spanningsverlies veroorzaakten! Het testpennetje van de universeelmeter tussen kabelklem en accupool geduwd, zorgde tijdens het testen voor de geleiding, zodat ik dan geen probleem had!
Eric

Re: Probleem 403

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 11:00
door A.B.203
Inderdaad, haal bij de accu beide poolverbindingen los en maak deze goed schoon en monteer ze weer met wat zuurvrije vaseline. Loop de plus en de minkabel na, controleer of er geen breuken zijn en maak ook de aansluiting van de min kabel op het motorblok los en borstel de contact vlakken goed schoon. Doe dit ook zo met de pluskabel. Kom je bij elektriciteits problemen er niet uit dan kan een extra min aansluiting van bijvoorbeeld het ontstekingshuis (dit als de motor niet lekker loopt) rechtstreeks op de min van de accu de oplossing zijn.

Re: Probleem 403

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 22:13
door Ernie
Hallo,
Vandaag de accupolen gecheckt, en inderdaad, de klem aan de min pool zat niet goed stevig vast en er was wat corrosie. Dus goed schoongemaakt en klem goed bevestigd. Idem voor de plus pool. Alleen vervolgens startte ie voor geen meter, de startmotor ging nauwelijks rond en de lichten gingen uit tjidens de startpoging. Dus waarschijnlijk toch accu leeg...dus de verdenking gaat toch weer richting de dynamo, of zou door de slechte massa het opladen eventueel niet goed kunnen gaan? MIsschien was gisteren tijdens de rit toch de accu leeggelopen. Na een tijd stilstand leverde de accu na afkoeling misschien (door iets lagere weerstand) net genoeg energie om de motor te laten starten...

De accu ligt nu aan de oplader, als ie vol is zal ik nog eens kijken wat er gebeurt...

Wordt vervolgd,
Erwin

Re: Probleem 403

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 22:20
door ezwb
Ja, maar eens kijken hoe het nu gaat als je accu vol is en je er een poosje mee rijdt.
Verder heeft de 403 toch net als de 203 een ampèremeter? Dus tijdens het rijden kun je toch zien of de dynamo de accu bijlaadt?

Re: Probleem 403

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 22:41
door Ernie
Ja inderdaad, ik zal de ampère-meter in de gaten houden. Even een hele domme vraag: bij opladen door de dynamo moet die ampère-meter naar rechts uitslaan niet waar?

Re: Probleem 403

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 23:02
door A.B.203
Ernie schreef:Hallo,
Vandaag de accupolen gecheckt, en inderdaad, de klem aan de min pool zat niet goed stevig vast en er was wat corrosie. Dus goed schoongemaakt en klem goed bevestigd. Idem voor de plus pool. Alleen vervolgens startte ie voor geen meter, de startmotor ging nauwelijks rond en de lichten gingen uit tjidens de startpoging. Dus waarschijnlijk toch accu leeg...dus de verdenking gaat toch weer richting de dynamo, of zou door de slechte massa het opladen eventueel niet goed kunnen gaan? MIsschien was gisteren tijdens de rit toch de accu leeggelopen. Na een tijd stilstand leverde de accu na afkoeling misschien (door iets lagere weerstand) net genoeg energie om de motor te laten starten...

De accu ligt nu aan de oplader, als ie vol is zal ik nog eens kijken wat er gebeurt...

Wordt vervolgd,
Erwin

Erwin, heb je beide kabel aansluitingen van de accu aan de motor/autozijde ook gecontroleerd, gereinigd en goed vastgezet ? De wijzer van de amperemeter moet in de richting van de C staan =charge/laden aan de andere zijde van de wijzerplaat staat nl een D= decharge/ontladen.