Pagina 1 van 1

Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2018, 11:33
door Peukje 1
Hallo ik probeer mijn 123 ontsteking goed te zetten maar ik doe iets fout.
Er zitten 2 gaten in de v-bak de eerste is gelijk aan het BDP en de tweede is een stukje later.
Nu moet ik volgens het boekje 9,3 graden voor het BDP hebben dus ik heb een merkteken gemaakt voor het BDP zodat ik de afstellamp kan gebruiken .
Wat doe ik Fout ???

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2018, 22:36
door A.B.203
Wil je de stroboscooplamp gebruiken dan moet je eerst merktekens op de poelie en het motorblok aanbrengen.

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2018, 23:56
door Peukje 1
Ja dat heb ik gedaan, maar er zitten 2 openingen in de V-bak .
Een zit er gelijk met het bovenste dode punt van de zuiger maar dan loopt de motor niet mooi.
De tweede zit een stuk na het bovenste dode punt terwijl er in het boekje staat dat de motor 9,3 graden voor ontsteking moet hebben en dan moet volgens mij het teken voor het bovenste doden punt zitten.
En daar moet het ergens fout gaan.

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 00:48
door RobinHoed
Zal je ongetwijfeld allemaal gedaan hebben, naar denk even hard op hier

123 ontsteking op tijd gezet met interne led lampje?
De juiste dip switch setting ingesteld?
Vacuum aangesloten?
Is bobine sterk genoeg, geloof dat ze een Blue coil adviseren bij een 123. Weet niet zeker meer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 02:13
door Peukje 1
Ja ,dat heb ik allemaal gedaan.
Heb ook compressie gemeten cil 1-8,5 cil 2 -8,5 cil 3-8,5 cil 4-7,5 atm , klepspelling gecontroleerd.
Bougies vernieuwd en afgesteld op 0,7 mm en verdeelkap met rotor vernieuwd en het blijft een 3,5 cil .
Nu wil ik de originele verdeler weer terug zetten maar twijfel welke opening ik nu moet gebruiken moet hij nu even na het bovenste dode punt of voor het bovenste dode punt vonken ?

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 07:17
door Mb trac
Het eerste gat is het statische ontstekingstijdstip (9 graden voor BDP).
Het tweede gat is BDP.
Wel even kijken of de eerste cyl. dan op ontsteken staat als je de bougiekabels aansluit.
Hiervoor even het klepdeksel lichten.

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 12:04
door Nanno
Mijn ervaringen met 123 zijn positief, zowel met monteren als afstellen (504, kever) Statisch afstellen op de vaste voorontsteking (eerste gat) en nastellen met de stroboscoop is daarna eigenlijk niet meer nodig. Wat mij wel eens is overkomen is dat de bougiekabels verkeerd zaten. Dus ook even kijken of die goed zitten. Let op! Stroomverdeler draait tegen de klok in. Eventueel kom ik even langs om mee te kijken, ik woon immers in de buurt. Je hebt mijn gegevens. Samen komen we er altijd uit. Succes! Nanno

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 17:20
door Mb trac
De stroomverdeler draait absoluut rechtsom,dus met de klok mee.

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 17:34
door Nanno
Je hebt volkomen gelijk, ik zat hier helemaal fout mee. Een misser, sorry! Rechtsom, met de klok mee, ontstekingsvolgorde 1-3-4-2. Misschien was ik in de war met een andere auto, maar weet niet meer welke. Nog even het bericht van Peukje 1 gelezen., maar gaten in de V-bak... de uitsparingen voor het afstellen zitten toch in het vliegwiel, bereikbaar via een gat met een pen in het koppelingshuis?

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 19:33
door Peukje 1
Ja de gaten zitten in het vliegwielhuis ,maar de eerste is het BDP gemeten via de bougies opening de andere is na het BDP.
Ze zitten wel gelijk voor de eerste cil anders zou ik denken dat het vliegwiel verkeerd er op zit .

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 20:05
door RobinHoed
Pen kan op 2 cilinders naar beneden vallen, dus inderdaad even goed kijken of de 1e cilinder op ontsteken staat.
En even goed kijken of de bougiekabels er op de juiste manier opzitten (1-3-4-2)

Denk nog even verder hard op :-)
Heb je wel de verdeler kap van de 123 ontsteking gebruikt of de oude aangesloten ?
Heb je de 123 ontsteking rechts omgedraaid tot de led verlichting uitging en toen een stukje naar links tot led weer aanging?
Heb je dit gedaan, voordat je de zwarte draad aan de bobine hebt bevestigd ?

Als dit alles niet werkt zou ik even de oude ontsteking aansluiten op het door jouw gemarkeerde tijdstip.
Loopt de Franse dame dan wel lekker?

Zo ja, dan denk ik dat je even van iemand een andere bobine moet lenen om deze uit te sluiten van de oorzaak.
Wordt namelijk geadviseerd deze ook te vervangen door een nieuwe met iets hogere weerstand als je een 123 aanschaft.

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 20:24
door Nanno
Frank, een motor zal niet of zeer slecht lopen op ontsteking precies op BDP. Er moet altijd voorontsteking zijn. Als de motor wel loopt kun je de verdeler tijdens het lopen verdraaien zodat hij vroeger komt te staan. Hij zal dan beter gaan lopen. Ik waag me even niet aan links- of rechtsom (ik denk: verdeler linksom is vroeger), maar zo moet je in elk geval op een redelijke afstelling kunnen komen als je vliegwiel verkeerd gemonteerd zit.

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 22:17
door jacqabe
Bij mijn 403 bleek het vliegwiel verkeerd te zitten, iets verdraaid. Pen in het gat gaat dan niet meer op natuurlijk.
1e cilinder op bdp en zo goed mogelijk op het oog uitgemeten.
Motor liep toen goed maar later door Serge (403diesel) nog gefinetuned met de meetklok. Bleek er toch nog een beetje naast te staan.

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 02:55
door Peukje 1
Heb de 123 ontsteking volgens de instructie gedaan met nieuwe Bosch bobine en nieuwe bougies en kabels en de nieuwe verdeelkap gebruikt .
Ook heb ik de bougiedoppen en de bougies van een andere goed lopende 403 gebruikt om te controleren.
Bedankt voor de tip van het vliegwiel dat heb ik niet gecontroleerd tijdens het overbouwen van deze motor.
Ga nu een merk teken maken met behulp van de stand van de kleppen en een meetklokje om te kijken of het vliegwiel wel goed zit en of er verschil zit in de plaats van het merkt teken.

Re: Peugeot 403 stroomverdeler afstellen.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 14:25
door 403diesel
Ik heb een tooltje gemaakt omdat ik nogal eens verkeerd gemonteerde vliegwielen tegenkom. Eigenlijk heel simpel; je verwijderd het porselein uit een oude bougie en slijpt de massa electrode weg. Het gat waar het porselein heeft gezeten opboren naar 10 of 12 mm (weet niet meer precies maar wijst vanzelf) en dan een op lengte gemaakte pen van die 10 of 12 mm er doorheen. De pen eventueel een beetje nabewerken zodat deze met minimale speling makkelijk door het gat gaat.

Zuiger ongeveer op bdp zetten, de aangepaste bougie erin draaien, pen door het gat in de bougie op de zuiger en dan de krukas verdraaien tot de pen zo hoog mogelijk staat. Ik gebruik hiervoor een meetklokje op een magneetstatief die ik dan op het uiteinde van de pen zet maar er zijn ook andere manieren.

Dan het carter markeren en een BPD markering op het vliegwiel. Vervolgens kan je 9 graden voorontsteking ook op het vliegwiel uitzetten of, als je een stroboscoop met (nauwkeurige!) gradenverdeling hebt, de 9 graden instellen en de BDP markering gebruiken.