Amerikaans knipperlicht maken

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Amerikaans knipperlicht maken

Berichtdoor RobinHoed » 19 jun 2018, 20:49

Hallo,

De kleine knipperlichtjes aan de zijkant van de auto zijn natuurlijk heel schattig, maar reeds gemerkt dat niemand deze opmerkt in de drukke randstad.

Mijn achterlicht en remlicht zijn het zelfde lampje, waarbij de rem 2x zo sterk brand en overdag ook enigszins zichtbaar is.
Is het te simpel gedacht om een additionele verbinding tussen knipperlicht en uitgaande kabel remlicht te maken zodat aan de achterkant duidelijk is dat ik naar links of rechts wil ?

Totaal geen verstand van elektronica, maar neem aan de bedrading van de knipperlicht schakelaar ergens naar een knipperlicht relais gaan en de uitgaande bedrading naar het linker of rechterlampje aan de zijkant en voorkant van de auto gaan. Deze laatste moet makkelijk bereikbaar zijn in motorcompartiment en zou ik met een kabel connector naar de uitgaande bedrading rempedaal kunnen brengen ?

Nu ik dit tik realiseer ik me echter dat ik dan een alarm licht ga maken :roll: :lol:

Zou dus 2 kabels naar achteren moeten trekken vanaf relais naar linker en rechter achterlamp en rechtstreeks aansluiten.
Of kortere route vanaf lampje zijkant naar achterlicht. Iemand dit al eens gedaan ? En hoe doe je dit netjes, denk dat nu alles bedrading netjes onder het hemeltje verstopt zit.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Amerikaans knipperlicht maken

Berichtdoor A.B.203 » 19 jun 2018, 21:44

Robin het is een wat ouderwets mechanisme die achterlichten/remlichten en richtingsaanwijzers bij de 203 en vele andere auto's uit die jaren.
Rode r.a.w. aan de achterzijde zijn gewoon slecht zichtbaar in de units. Standaard zit er een duplolamp in van 18/4 watt. De huidige lampen zijn 21/05 watt en er zijn ook duplolampen van 21/10 watt verkrijgbaar. Met de laatste lamp heb je tenminste een beter achterlicht. Er zijn 203 rijders die de reflector onderin de unit hebben verruild voor eenzelfde glas als bovenin en er een 2e lamphouder in hebben geknutseld. Onderin het achterlicht en bovenin de de combi remlicht/richtingaanwijzer. En de binnenzijde van de unit beplakt met reflectie zilverpapier. (heb dit zelf ook zo nageaapt) en verder nog een 3e remlicht voor de achterruit. Ondanks deze "updates" vind ik met name de richtingaanwijzers aan de achterzijde zwaar onvoldoende. Zelf denk ik er over om oranje led r.a.w units uit de motorwereld aan de achterzijde erbij te plaatsen. Het aanbod is legio (zie oa polo-motor) het lastigste is om een opvallende plaats te vinden voor die units zonder dat het uiterlijk van de auto geweld wordt aangedaan. Een led 3e remlicht is ook aan te bevelen zeker als je in het midden en westen van het land vaak over autowegen gaat. Je kan maar beter goed gezien worden. Zag bij de citroen traction ook een mooie update, in de bestaande unit zijn daar de lamp(en) vernuftig vervangen door led met een prachtig resultaat. Bijkomend nadeel is dat bij de 203 de achterlicht-units erg laag zitten wat de zichtbaarheid ook al geen goed doet. Een elektronische raw unit geeft ook wel wat verbetering. Ben benieuwd naar andere gezichtspunten.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Amerikaans knipperlicht maken

Berichtdoor Dirk85 » 20 jun 2018, 08:24

In mijn 203 is het ooit zo gemaakt dat het remlicht ook knipperlicht is. Helaas zijn destijds bij mij de semafoortjes afgekoppeld. Die werken dus niet meer. Ik durf de hemel niet zo goed los te halen om te kijken of ik die semafoortjes weer kan aansluiten. Zou ik wel lollig vinden.

Qua verlichting zitten er bij mij inderdaad de iets sterkere lampjes in (21/5). Nu is dat nog steeds allemaal erg beperkt, vooral overdag met een lekker zonnetje. Dus zelf goed opletten en anticiperen.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Amerikaans knipperlicht maken

Berichtdoor A.B.203 » 20 jun 2018, 14:27

Dan is bij jou alles nog origineel Dirk. Knipperlicht, achterlicht en remlicht maken gebruik van dezelfde duplolamp. Voor wat beter achterlicht zou je nog een 25/10 watt kunnen monteren.
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 21 jun 2018, 12:05, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Amerikaans knipperlicht maken

Berichtdoor RobinHoed » 20 jun 2018, 14:39

Dus mijn idee is hoe het origineel zou moeten zijn?

Misschien toch nog maar eens goed gaan kijken wat er de kofferbak ingaat naar het weerstanden blok en of dat ook allemaal richting de achterlamp gaat.
Bij instaleren remlicht had ik in 1x de goede te pakken dus rest niet zo goed bekeken.

Ga in ieder geval zwaardere lampjes kopen. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 20 jun 2018, 17:31, in totaal 1 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Amerikaans knipperlicht maken

Berichtdoor Dirk85 » 20 jun 2018, 16:26

A.B.203 schreef:Dan is bij jou alles nog origineel Dirk. Knipperlicht, achterlicht en remlicht maken gebruik van dezelfde duplolamp. Voor wat beter achterlicht zou je nog een 21/10 watt kunnen monteren.


Dat vraag ik me af. Origineel heeft mijn auto namelijk nog de semafoortjes aan de zijkant. Ik kan me niet voorstellen dat er toen zowel een knipperlicht als een semafoor werden gemonteerd?
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Amerikaans knipperlicht maken

Berichtdoor A.B.203 » 20 jun 2018, 17:57

Oké jij hebt nog klappijlen. Ik dacht eerst aan die parkeerlichtjes aan de zijkant. Die knipperen bij mij ook dapper mee. Denk dat je gelijk hebt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Amerikaans knipperlicht maken

Berichtdoor Dirk85 » 21 jun 2018, 10:13

A.B.203 schreef:Oké jij hebt nog klappijlen. Ik dacht eerst aan die parkeerlichtjes aan de zijkant. Die knipperen bij mij ook dapper mee. Denk dat je gelijk hebt.


Bij mij werken die 'klappertjes' niet. De parkeerlichtjes overigens ook niet. Volgens mij zijn de kabels ooit doorgeknipt bij het plaatsen van een nieuwe hemel. Zoals hierboven al geschreven durf ik die hemel niet los te halen. Zit er nu zo mooi in. Ben bang dat ik 'm niet meer zo mooi terugkrijg.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten