Pagina 1 van 2

Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 21:15
door HansLanz
Ik heb een kachel in de Pick-up gezet en aangesloten zoals het bij de limo ook zat. Slangen worden lekker heet, ik kan zelfs tot 75 graden komen. De uitgeblazen lucht echter is maar lauw. Ik heb de kachel ontlucht (zelfs gedemonteerd en zo laag mogelijk gehouden). Voor de montage en later nog eens is de kachel doorgespoeld en stroomt door als een idioot (?).
Maar nu? Heeft iemand nog een goed idee.
En ja, ik rij er in de winter ook wel eens. Hij kan er tegen, toch?

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 21:47
door ezwb
De kachel in mijn 203 geeft ook maar weinig warmte. En ook hier met leidingwater een keer getest of hij soms verstopt zat, maar dat was niet het geval.
Ik vermoed zomaar dat het VO (verwarmend oppervlak) van de kachelradiator gewoon te klein ontworpen is. In 1948 toen de 203 op de markt kwam was het natuurlijk al heel wat dat hij een kachel had! Daarna is aan die kachel volgens mij niets wezenlijks veranderd, behalve dan dat de bedieningskraan verhuisd is van onder de motorkap naar onder het dashboard. Maar het blijft kou lijden 's winters is mijn ervaring.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 22:47
door RobinHoed
Heb mijn 203c nog niet zolang, weet niet eens waar alle knoppen voor zijn :-)

Laatse ritje in januari ook weinig verschil gemerkt met ventilator aan (rode draaiknop rechts).

Voel feitelijk alleen frisse wind. Mijn versie uit 1959 heeft een draaiknop onder dashboard. Helemaal rechts geprobeerd en naar links gedraaid. Geen verschil qua warmte. Volgens mij kwam er ook geen einde aan het draaien (kan me niet goed herinneren).

Dus ga met interesse dit draadje volgen. Wist niet dat er een kachel aan boord was. Dacht meer aan een klep die de warmte van de in en uitgaande slang (koelvloeistof??) door zou laten.

Maar goed met mijn 2 linker handen moet ik nog veel leren natuurlijk [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 22:57
door ezwb
De kraan onder het dashboard vergt inderdaad een heleboel slagen van "open" (helemaal naar links) tot "dicht" (helemaal naar rechts). Je draait er de koelvloeistofstroom naar de kachelradiateur mee open of dicht. Dus 's winters helemaal naar links draaien en 's zomers naar rechts.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 23:09
door A.B.203
De kachelradiatoren van een 203 zijn verschillend van grootte. Je hebt dikke en dunnere radiatoren en ook hele brede. Het kachelhuis lijkt uiterlijk hetzelfde maar bij een brede radiateur zijn de zijkanten van het kachelhuis een stuk smaller. De grootste radiatoren hingen oa in de familiale. Toch vind ik het vreemd dat het water in de kachelslangen 75 a 80 graden is en dat de kachel een lauwe lucht opbrengst heeft. Hans, weet je wel zeker dat de koelvloeistof heet genoeg wordt en dat het niet aan je thermostaat ligt of dat de motor door het koude weer gewoonweg niet warm genoeg wordt.
Meten is weten, zet eens een stuk karton voor de helft van de radiateur om te testen. Weet eigenlijk niet of de wijze van aansluiten van de aan en afvoerslangen op de 203 kachels wat uitmaakt.
De toevoer van de warme koelvloeistof komt van nabij de achterkant van de cilinderkop en de afvoer vanaf de kachelradiateur gaat naar de onderkant van de koelradiateur of naar de zijkant van de waterpomp. Ben toch benieuwd wat er aan de hand is met de verwarming in je pick-up, hou ons op de hoogte. De kachel moet net zo heet worden als de koelvloeistof.
Robin, voel aan de slangen bij de kachel of deze warm worden. Het komt voor dat de draaiknop bij de kachel, is binnenin een vierkant, over de as draait, de kraan kan ook gewoon vastzitten enz.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 11:02
door HansLanz
Tot zover heb ik dus alles goed gedaan. Radiateur met onderaansluiting komt ook uit de limo. Andere aansluiting aan het einde cilinderkop. In de leiding naar de radiateur bevind zich de kraan (zoals het ook hoort).
Uiteraard karton voor de radiator en een hele kleine digitale temperatuurmeter ingebouwd (Bangood) zodat ik zeker weet dat ie de 75 graden haalt.
Blijft dus over dat er een kachel inzit die een te kleine radiateur heeft. Tja, en vind dan maar eens een betere.........
Ik blijf kijken of ik dat kan veranderen (tenslotte heb je z'n auto ook om er aan te prutsen, toch?). Mocht dat gelukt zijn meld ik het. Dank voor het meedenken. Hans

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 11:18
door A.B.203
Denk dat er in de pick-up geen grote kachelradiateur hoort. De kleine cabine wordt dan veel te heet. Waar meet je de kvs temperatuur, in de cilinderkop? Een temperatuur van 75 graden is vrij laag om de kachel warm te stoken. Vroeger deed men er in de winter een 82 graden thermostaat in.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 13:28
door HansLanz
Nog sterker A.B.: In de pickup hoort helemaal geen kachel. Da's luxe net als ruitensproeier en binnenverlichting op de deur. En te heet kan je natuurlijk soepel regelen met de kraan :D .
De temperatuurvoeler zit in de zijkant van het thermostaathuis. Hier zat al een plug, deze heb ik aangepast voor de voeler.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 13:50
door A.B.203
Dat wist ik niet Hans. In mijn 403 pick-up zit een kachel maar zonder waaier. Heb er een kachelmotor ingezet en die is eigenlijk niet nodig als de wagen rijdt, bij stilstand of file is het wel weer een handig attribuut. Ben net met de 203 op pad geweest en bij 80 graden wordt de kachel overal goed warm. Zonder de waaier voel je nauwelijks iets want er is geen toevoer van buitenlucht naar de kachel. Heb je een pb gestuurd .

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018, 14:23
door HansLanz
Beste A.B. Ik zie niets van een PB. Hoe komt dat binnen?
Hans

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018, 18:40
door 403diesel
Ik kan het me bij de 203 niet zo snel voor de geest halen maar ik denk dat de kachelradiator net als bij de pre ‘60 403’s in het luchtkanaal in de motorruimte zit?
Bij de 403 hebben ze in 1960 de kachelradiator naar binnen verhuisd. Reden zal ongetwijfeld (deels) te maken hebben dat de lucht bij de oudere modellen al deels is afgekoeld voordat deze het interieur bereikt.
Bij de 403 pickups na 1960 heb je voor zover ik weet 2 uitvoeringen kachel; eentje met een dunne kachelradiator en zonder aanjager voor in de warme gebieden op aarde en eentje met een dikkere kacherradiator met meer capaciteit en een aanjager erin.
Daarbij is, voor zover ik heb kunnen vaststellen bij de 403, maar ik neem aan ook bij de 203, de isolatie van het schutbord bij een sedan aanmerkelijk beter dan bij een pickup. Dat scheelt niet alleen qua geluid maar ook qua temperatuur best wel wat.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018, 22:33
door A.B.203
Hans, je hebt een PB en die komt op dezelfde wijze binnen.

Serge, de 203's hebben geen kachel in het chassis net als de 1e serie 403's.
Er zit een simpele en niet met kleppen te bedienen kachelunit onder het dashboard. Er komt geen buitenlucht middels een klep oid bij de kachel.
De elektrische 12 volt ventilator met een rode traploze draaiknop, rechts op het dashboard, moet de warme lucht verspreiden. Bij de vroege uitvoeringen zat de kachelkraan onder de motorkap en later op de kachel radiateur. Het zou ook nog kunnen dat er lucht in zit, sommige kunnen bovenop ontlucht worden. Dus gewoon met de hand voelen of de hele radiateur wel heet wordt.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 11:05
door HansLanz
Het ontluchten was me niet ontgaan. Er komt volop water na de lucht maar voor de zekerheid de kachel incl gemonteerde slangen los gemaakt en zo laag mogelijk weer ontlucht (Wet communicerende vaten)met open radiateurdop. Overbodig te melden dat ook dat niet hielp.
Ik ben intussen zo geinformeerd (dankzij dit forum) dat met 99% zekerheid wel te zeggen is dat de oorzaak zit in een (te) kleine kachelradiateur. Dus met de bestaande kachel kan geen verbetering worden bereikt.
Allen bedankt.
Hans

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 29 jan 2019, 23:27
door A.B.203
Hans , nu het winterweer is vroeg ik me af of je de kachelproblemen hebt kunnen oplossen,

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 31 jan 2019, 15:11
door HansLanz
Helaas AB, Nog geen vooruitgang. Uiteraard alles er weer uit, radiator uit behuizing, radiator in grote bak met heet water + afwasmachinetablet en maar spoelen en schudden. Het liep er vlot door heen met minimale vervuiling.
Radiator aangekoppeld los op bodem, auto voor opgekrikt, warm draaien en ontluchter open. Het water liep er uit. Dan even gas erbij geven: het water spuit er uit. Perfect he! ( doordat de ontluchter open was wilde het water ook naar boven in het radiateurtje). Alles inbouwen, resultaat: slangen en onderbak radiateur bloedheet en bovenbak nog minder als lauw! Ik ga me nu afvragen hoe het water in de radiateur gedwongen wordt om bovenlangs te gaan en niet de weg van de minste weerstand (van links naar rechts door de onderbak).
Dus kom ik nu tot de kern van dit verhaal: Wie heeft er een oude, al dan niet lekke, 203 kachelradiateur voor me?
Ik soldeer die dan open om te kijken of er onderin een schotje hoort te zitten. Kan natuurlijk ook met de mijne, dat begrijp ik maar probeer het eerst liever zo. Alle eigenaren kunnen hier baat bij hebben, toch?
Hoe dan ook: het blijft me bezighouden maar het vat met ideeën raakt leeg. Iemand nog een aanvulling?
Het blijft natuurlijk wel een leuke auto. :D

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 31 jan 2019, 17:15
door Mb trac
Zoals de kachelradiator origineel is aangesloten,kan deze nooit warm worden.
De kachel hoort een zgn. kleine kringloop te hebben.Het water van de cylinderkop/blok moet rechtstreeks door de kachelradiator kunnen stromen.
De kachelslangen kunnen wel heet worden,maar er is bijna geen circulatie.
Dit is te realiseren door aan de zijkant van de waterpomp een slangaansluiting te maken vóór de thermostaat en deze aan te sluiten op de slang die nu naar de onderkant van de radiator gaat.
Origineel is de circulatie in de kachelradiator afhankelijk van het openen van de thermostaat en begint het water meteen af te koelen(grote krinloop),in mijn ogen een constructiefout.
Ik denk zelfs dat in de winter de kachelradiator voldoende is om de motor op bedrijfstemperatuur te houden.
Een kleine kringloop zoals boven beschreven kan desnoods ook worden geforceerd door een 12v pompje in de kachelslang te plaatsen.
Kortom:alle warmte uit het motorblok halen voordat de thermostaat opent.

Veel knutselplezier,

Frank

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 31 jan 2019, 21:47
door A.B.203
Ben het eens met de vorige reactie. Dacht aanvankelijk dat het schoepenrad van je waterpomp los hing of dat de circulatie in de kop niet deugde omdat de vriesstop achter de waterpomp los was gekomen. Dit laatste komt nogal eens voor bij de 203 en 403 koppen. Ik heb de retourslang van de kachel bij de 203 en 403 pick-up rechtstreeks op de zijkant van de waterpomp(en) gezet. De aanvoerslang vanaf de cilinderkop zit op de onderste (de langste) tuut van de kachel. Bij beide voertuigen is de kachel prima. Bij de 203 moet de ventilator echter altijd draaien omdat er geen buitenlucht door de kachel wordt gestuwd. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 31 jan 2019, 21:58
door A.B.203
Ik weet niet of alle waterpompen de mogelijkheid hebben om aan de zijkant een kachelslang aan te sluiten. Op de foto staat een pomp afgebeeld met een zg zelfdenkende fan, de waterpomp op de 403 pick-up heeft een vaste, dus altijd meedraaiende fan. Beide hebben origineel de mogelijkheid om een slang op aan te sluiten. Of er meer uitvoeringen van zijn is mijn niet bekend.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 01 feb 2019, 18:48
door Mb trac
Ik zie dat je al 15mm koper aan de kachel hebt zitten,Aart.
De volgende stap is dan een thermostaatkraan van de cv-installatie :D :D
Ik heb hier drie waterpompen liggen met allemaal een plug aan de zijkant,is dus tamelijk algemeen denk ik.

Nu nog even zoiets monteren en de boel is up to date,als je überhaupt in de winter wil rijden natuurlijk:
https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1155414?&gshp=1&gclid=Cj0KCQiA-c_iBRChARIsAGCOpB3jGy40i-Rmt4cjTb2WxMuvi-yyoiMXOzqEEyDrWRAo2mfIHJxxC9AaAtkHEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 01 feb 2019, 20:33
door A.B.203
Voor zaken die niet meteen in het zicht zitten neem ik de originaliteit niet zo nauw Frank. Hangt er vanaf wat ik zoal op voorraad heb en wat goed bruikbaar is. Ik probeer wekelijks wel met de 203 te rijden maar nu met alle pekel staat hij stil. Om reden dat ik geen radiateurs had met onderin een kachel slangaansluiting heb ik in 2010 de bewuste slang meteen op de waterpomp gezet. Achteraf gezien is dat dus een prima keuze geweest! De elektrische waterpomp kan in barre tijden, koude en hitte een uitkomst zijn. In de winter een goede kachelopbrengst en bij file en hoge buitentemperatuur een extra afvoer van motorwarmte. :D

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 02 feb 2019, 18:56
door jacqabe
Mb trac schreef:Ik zie dat je al 15mm koper aan de kachel hebt zitten,Aart.

Groot voordeel van koper is dat het niet weg roest :-)

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 04 feb 2019, 21:49
door HansLanz
Nieuwe stap met geen resultaat: De aansluiting radiateur is nu veranderd naar de waterpomp. Radiateurbuisje afgedopt.
Kachel ontlucht koud met opgekrikte auto, warm rijden , ontluchten en ja hoor zoals vanouds: geen warmte...……
Ik ben nog net niet moedeloos maar het begint te komen :( .
Ik heb wat foto's gemaakt die ik naar Abe stuur met het verzoek ze te plaatsen. Die kan dat veel beter als ik. :oops:
Nu heb ik gezien dat er op internet volop (aluminium) kachelradiateurtjes te koop zijn. Ik zit al te denken aan de volgende stap...
Iemand een beter idee? Ik hoor het graag.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 05 feb 2019, 08:59
door Mb trac
Dat is jammer Hans,maar ik vermoed dat er te weinig circulatie in het kachelcircuit is.
De thermostaat kan te vroeg openen (warmte verdwijnt naar de radiateur),of zoals Aart aangaf draait het pomprad van de waterpomp niet.
Een eenvoudig elektrisch waterpompje is op de sloop makkelijk te verkrijgen en zeker het proberen waard.
Een nieuw aluminium koelblok is natuurlijk veel efficienter,maar vergt ook weer het e.e.a. aan ombouwwerk.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 05 feb 2019, 09:22
door A.B.203
Hans, demonteer en controleer de waterpomp en de vriesstop in de kop achter de waterpomp, controle is ook zaken uitsluiten.

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

BerichtGeplaatst: 05 feb 2019, 18:29
door jacqabe
Hierbij je foto’s Hans.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding