Kachel 203 werkt onvoldoende

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

Berichtdoor Mb trac » 05 feb 2019, 20:21

Ik zie dat er een electromagnetische koppeling op de waterpomp zit,maar zonder de koolstofstift om deze aan te sturen.
Is het pompwiel nu mechanisch met de poulie verbonden (boutje)?.
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

Berichtdoor A.B.203 » 05 feb 2019, 20:48

De kachelkraan gaat toch wel goed open ? Je zegt dat bij een test het water er uitspoot, dus dat zal dan wel. De afsluiter zit op de uitgaande leiding van de kachel en dat is oké.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

Berichtdoor HansLanz » 06 feb 2019, 16:20

Als ik de ontluchting los heb bij stationair lopende motor komt er water uit AB. Niet meer dan dat. Zodra ik gas geef spuit het water wel 30 cm uit het kleine ontluchtingsgaatje! Ik neem dus aan dat de waterpomp meer dan goed zijn werk doet. Ik denk nog steeds dat het water heel gemakkelijk door de onderbak van het kachelradiateurtje van in naar uit kan stromen en niet geforceerd wordt om door de lamellen te gaan.
Maar of ik gelijk heb???? Ik ga er achter komen en het hier melden. Hoe dan ook.
Bedankt voor het meedenken en foto's plaatsen (Abe).
Avatar gebruiker
HansLanz
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 10 sep 2015, 20:07
Woonplaats: Wezep

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

Berichtdoor Ivovanduijn » 09 feb 2019, 22:33

Misschien helemaal niet van toepassing hier, maar als de auto op gas rijdt is hier misschien ook wat te winnen aan warmte.
Als de verdamper paralel aangesloten is aan de verwarming met even dikke slangen gaat het water veel makkelijker door de verdamper en niet door de kachel. Door de slang van de verdamper te knijpen krijgt de kachel meer warm water. Verdamper heeft niet heel veel warm water nodig om niet te bevriezen, de diameter van de aanvoer kan best veel geknepen worden met bv een slangenklem om de waterslang.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

Berichtdoor HansLanz » 10 feb 2019, 13:17

EUREKA!!!!! Jawel ik heb het gevonden. De kachel heeft het onderspit gedolven en zijn geheimen prijs gegeven. Die ga ik nu met u delen.
Gisteren voor de zoveelste keer de kachel uitgebouwd (om een radiatortje van een Volvo in te bouwen als het mislukt).
Ik heb het bovendeksel los gesoldeerd (de ontluchter valt er dan ook af) en niet het onderdeksel omdat de buizen er dan ook afvallen en zie daar de oorzaak van geen warmte. De lamellen zijn gewoon verstopt door roest e.d. Toch had de kachel een prima doorstroming en dat komt omdat er in de onderbak het verwachtte tussenschotje zit om het water door de lamellen te dwingen alleen: Er zit een grote uitsparing in zodat het water bij wat meer weerstand gewoon van in naar uit kan stromen. Onze spoelingen hebben dus totaal geen nut: waar we iets willen schoonmaken komt helemaal geen vloeistof!! Alleen demonteren brengt de uitkomst. Ik heb het schoonmaken gedaan met eerst een stalen pen uit een wisserblad (oud idee Hans) maar die wilde er niet in!! Dan een zaagblad met een aangeslepen punt, dat ging wel. Maar: Ga niet zo enthousiast te keer zoals ik want dan zaag je zo een lamel open! Gelukkig aan het einde dus ook weer dichtgemaakt evenals het gaatje in de bodem door te hard stoten( Dom he). Dan alles goed schoonmaken en weer in elkaar solderen. Overbodig te melden dat dit met een hele kleine vlam moet anders valt alles uit elkaar en komt het nooit meer goed. Dan afpersen, monteren en hop rijden. En warm...…
je kan je de handen verbranden!!! Zo hèhè, eindelijk mijn zin en kan de auto de stalling in (Om er alleen in de zomer mee te rijden haha)
Alleen dit nog: Iedereen die heeft meegedacht: Bedankt!

Dan: ik ga weer proberen de foto's er bij te zetten. (Anders Abe maar weer lastig vallen :D )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
HansLanz
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 10 sep 2015, 20:07
Woonplaats: Wezep

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

Berichtdoor A.B.203 » 10 feb 2019, 13:35

Proficiat Hans, de aanhouder wint zie je maar. Deze goede reclame gaat je klanten opleveren. Neem aan dat je een geheel metalen kachel hebt of zit er buitenom ook kunststof zoals bakeliet oid?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

Berichtdoor HansLanz » 10 feb 2019, 14:21

Dank je. Het is rondom blik.
Avatar gebruiker
HansLanz
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 10 sep 2015, 20:07
Woonplaats: Wezep

Kachel 203 werkt onvoldoende

Berichtdoor jacqabe » 10 feb 2019, 17:54

Gefeliciteerd Hans !!! Nu met foto’s.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door jacqabe op 10 feb 2019, 18:14, in totaal 2 keer bewerkt.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

Berichtdoor Mb trac » 10 feb 2019, 18:09

Mooi werk Hans,dat geeft de burger weer moed. :-)
Ben benieuwd naar de foto's
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Kachel 203 werkt onvoldoende

Berichtdoor sander203 » 27 feb 2019, 22:03

Goed werk. Ik vraag me alleen af of de wateraansluiting aan de pomp wel zo hoort. Bij de 203 pickups waar ik een kachel inbouwde haalde ik warm water rechts achter uit de kop en de retour ging naar onder in de radiateur. Maar ik had geen chique waterpompen met al die extra aansluitingen. Het zal wel kunnen, denk ik.
Vaak zijn die wateraansluitingen ook voor carburateur-verwarming (tegen ijsvorming), zoals op de 403.
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Vorige

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten