Eerste rit. Geen succes.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Dirk85 » 04 jun 2017, 10:55

Vanochtend vol enthousiasme begonnen aan de eerste rit. 203 heeft tien jaar stil gestaan. Ik heb inmiddels alle vloeistoffen vervangen. Verse filters. Bougies. Nieuwe remmen. Kortom. Zou moeten lukken. Vorige week wilde ze ineens niet meer starten. Uiteindelijk bleek benzinepomp wat los te zitten. Bouten aangedraaid en liep fantastisch.

Vanochtend was er dus, op 3 km van mijn woning, een oldtimerevent. Dat leek me een veilige afstand om het eens te proberen. Helaas. Na 2 km sloeg ze af en start niet meer. Op geen enkele wijze.

Kan zijn dan het membraan in de brandstofpomp vast zit. Dus daar zal ik vanavond maar eens een nieuwe opzetten. Die had ik toch al besteld. Maar als dat het niet is? Wat dan? Bobine zegt mijn eerste gevoel?

Ik ga het nu toch wat uitgebreider proberen. Want 2 km duwen is behoorlijk pittig kan ik zeggen!
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor RondeB » 04 jun 2017, 11:50

Jammer van je eerste ritje....maar ach...na tien jaar stilstand kan je van alles verwachten :roll: ....brandstofpomp kapot zeer zeker. Maar ook verstopte slangen (zie ook verhaaltje benzineslang Jacqabe) en carburator, prut in de tank.... Rustig alles afwerken, komt het vanzelf goed. 8) Eigenzinnig maar wel degelijk dat Peugeotspul.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor jacqabe » 04 jun 2017, 20:15

Jammer man, vooral omdat je al veel vernieuwd hebt. Wat Ron al zegt, ik heb gedoe gehad met oplossen van benzineslang. Rij nu met de 403 sinds Hemelvaartsdag. Heb de tank van te voren flink gereinigd maar hier komt ook nog steeds nieuwe rommel los. Heb een heel assortiment benzinefilters aangeschaft, kost nog geen euro per stuk dus regelmatig vervangen. Ook de benzinepomp ga ik nog vervangen en hoop dan het meeste, wat met de nieuwe benzine kapot kan gaan, vervangen te hebben. Natuurlijk kan ook het elektrische storing zijn maar ik verwacht het eerder aan de brandstof kant.
Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor A.B.203 » 04 jun 2017, 21:12

Dat is vette pech met als enige troost dat we daar allemaal last van hebben of gehad hebben. Maak de benzineslang los bij de carburateur, hou er een potje onder en starten maar. Komt er genoeg benzine dan kan je de hele brandstoftoevoer (voorlopig) als euvel uitsluiten.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Dirk85 » 04 jun 2017, 21:43

Ik had de slangen al allemaal vervangen. Alleen de metalen leiding onder de auto niet. Verder zitten er filters tussen. Eentje voor de pomp en eentje voor de carburateur. De benzine die je ziet stromen is gewoon helder. Dat gaf mij goede hoop. Ik heb vanmiddag nieuwe brandstofpomp gemonteerd. Daarna liep de auto weer fantastisch. Weer een tijdje stationair laten draaien. Beide filters vulde zich mooi. Dus ja. Vernieuwde proefrit. Ging weer een kilometer prima. En ineens was het afgelopen. Exact hetzelfde. Dus voor de tweede keer vandaag kon ik het ding weer naar huis duwen :(

Er zit dan nauwelijks benzine in het filter voor de pomp. Met de handhevel bijpompen helpt dan ook helemaal niets. Er komt niets tevoorschijn. En ja. Er zit 15 liter verse benzine in.

Dan pas mis je een sleepoog! Want ik zou niet weten hoe ik een 203 moet slepen. Heb het laatst gedaan door een elastische trekkabel van ons terreinrijden achter de veren door te trekken. Twee vetnippels en bumper er af. Dat ging wel. Maar een hoop werk om te doen.

Voor wat het probleem. Het moet inderdaad iets zijn wat de toevoer in de tank blokkeert. Ik durf de aftapplug niet los te draaien. Ben bang dat die van ouderdom afbreekt of niet meer lekvrij terug wil.

Ik moet dus maar eens nadenken over wat te doen.

Eerst binnenkort eens rijden met een Jerrycan als tank. Als de auto dan blijft lopen dan kan ik alles behalve de tank uitsluiten.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor A.B.203 » 04 jun 2017, 22:12

Dat afbreken van de aftapbout kon best wel eens meevallen. Spuit er vanavond nog wat kruipolie op en morgen voorzichtig proberen. Dacht dat de diameter een m8 is. Lukt dat niet, bij de uitloop slang eraf en met perslucht de uitlooptuut doorblazen. In de tank zit een zeef op de uitloop maar meestal zijn die kapot na zoveel jaar. Als de uitloop is schoongeblazen de benzine er door een zeef weer in gieten en zo doorspoelen en meerdere keren herhalen. Het uitlooptuutje van de tank is lastig schoon te maken ook met een ijzerdraadje. Hoorde onlangs van een forumlid de volgende ontstoppings-truc : neem een stuk binnenkabel van bv de handrem van een fiets en doe dat in de boortol, het andere uiteinde gaat in de uitloop. Door de draaibeweging schoont het rafelige uiteinde van de draad de uitloop op. Succes en hou ons op de hoogte.
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 05 jun 2017, 08:56, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Dirk85 » 05 jun 2017, 08:41

Bedankt! Goede tips!

Ik had me al bedacht om via de vlotteropening in de tank te kijken. Misschien kom ik dan bij die zeef?
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor A.B.203 » 05 jun 2017, 09:03

Ja, dan kan je de zeef met een lamp er bij wel zien. Het is een simpel vlak stukje gaas. Heb met de 403 pick-up ook steeds een verstopte uitloop gehad ondanks grondig reinigen met grind en moeren erin + spoelen enz.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor RondeB » 05 jun 2017, 10:07

Check ook ff ontluchtingsgaatje van de tankdop... 8)
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Dirk85 » 05 jun 2017, 21:55

Vanavond na het werk meteen even gekeken bij de tank die ik nog heb liggen. Wat een rot klein openingetje!
Ik heb me vandaag bedacht dat ik lucht in de tank ga blazen via de slang die naar de carburateur loopt. Dan komt de vuiligheid misschien los. Dan kan ik via een slang de zooi uit de tank zuigen.

Tenminste. Zo zou de theorie werken ..... haha
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor jacqabe » 06 jun 2017, 07:44

De moderne benzine met ethanol lost o.a. alle vuil op waardoor, zoals A.B.203 al beschrijft, het tankfilter en de uitloop verstopt raken. Je kunt proberen dit los te blazen maar het kan wel eens hardnekkig zijn. Heb je Ron zijn oplossing al geprobeerd, misschien trekt de tank wel gewoon vacuüm en hoef je de rest niet uit te voeren.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Dirk85 » 06 jun 2017, 08:16

jacqabe schreef:De moderne benzine met ethanol lost o.a. alle vuil op waardoor, zoals A.B.203 al beschrijft, het tankfilter en de uitloop verstopt raken. Je kunt proberen dit los te blazen maar het kan wel eens hardnekkig zijn. Heb je Ron zijn oplossing al geprobeerd, misschien trekt de tank wel gewoon vacuüm en hoef je de rest niet uit te voeren.


Tank vacuüm is het helaas niet. Heb hem proberen te starten met de dop er af. Dat was niet de oplossing.


Voor wat betreft de benzine. Er zat nog iets in, wat er al ruim 11 jaar in heeft gezeten. Dat heb ik er met starten in een leeg flesje zoveel mogelijk uitgepompt. Daarna heb ik er 15 liter Esso Euro 98 in gedaan. Samen met loodvervanger.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Dirk85 » 06 jun 2017, 13:37

Enige voordeel is dat ik nu nog wat langer kan nadenken over ik de olie uit het achteras krijg. Daar zit een grote 'boutachtige' aansluiting. Geen idee hoe ik die open ga krijgen. Ik heb niet van die grote doppen.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor A.B.203 » 06 jun 2017, 16:26

Een groot model pijpsleutel past ook als het een inbus is, anders een verstelbare sleutel of grote tang.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Dirk85 » 06 jun 2017, 16:35

A.B.203 schreef:een groot model pijpsleutel past ook


Verrek.. niet aan gedacht.




Overigens.. even naar de start van het topic.. het reinigen van de tank.. je hebt die rotzooi bij de Wibra. Dasty. Dat ontvet en weekt vrijwel alles los. Misschien dat ik dat eens in de tank gooi die ik nog heb staan. Gewoon eens een nachtje laten liggen. Wat schudden etc.. kijken of dat verschil maakt. Iemand dat al eens getest?
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor RondeB » 06 jun 2017, 17:28

:mrgreen: Wondermiddel Dasty...gebruik ik ook overal voor :lol: gewoon proberen.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Dirk85 » 07 jun 2017, 20:40

Hmm. Dasty doet wel iets. Maar niet genoeg. Heb de aftapplug van de tank die ik nog heb liggen losgekregen. Jammer genoeg loopt de tank daarmee niet helemaal leeg. De aftapplug is binnen in de tank hoger dan het laagste punt.

Maar goed. Bedacht me vandaag dat ze bij de Peugeot dealer waar ik op zaterdag als verkoper uithelp (je kunt maar een hobby hebben) van die 50 liter jerrycans met remmenreiniger hebben. Daar heb ik ooit het motorblok van de 2CV mee gereinigd nadat ik een olielekkage had. Daar ga ik er eens een paar liter van ingooien.

Ik hou jullie op de hoogte!
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Ivovanduijn » 10 jun 2017, 07:52

Ik ben zelf bezig met roestige tank van 403 pick up. Ik heb de tank opengemaakt en dan zie je pas wat een enorme bende het is. Spoelen met wat dan ook helpt denk ik niet. Als het zou helpen dan gaat het roesten weer zo snel beginnen dat je weer bij af bent. Ik heb er nu een andere tank onder gezet. De oude peugeot tanken kunnen we nu langzaam allemaal afschrijven. Ik zou graag in de toekomst rvs tanken gaan maken voor mijn auto s.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Toon 201 » 10 jun 2017, 16:18

je kunt je tank ook tegen een betonmolen monteren met spanbanden, wat knikkers en steentje er in en wat ontvetter er bij.
een uurtje laten draaien dan komt de roest en andere meuk wel los 8)
succes
Toon 201
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 21 sep 2015, 22:07

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Dirk85 » 11 jun 2017, 19:07

Ze rijdt!

Ik heb de tank gereinigd met Dasty. Dat deed niks. Toen met remmenreiniger. Dat ging al beter. Maar nog geen succes. Toen heb ik, als laatste redmiddel, de stoomcleaner erin gehangen. Tank tot 100 graden verwarmd, en daarna nog eens hoge druk water met 100 graden erdoorheen gespoten. Dat nog eens herhaald met remmenreiniger en nu is de tank brandschoon! Gewoon mooi blank metaal. Helaas sommige hoekjes nog niet. Maar hoe ik ook spoel, er komt niets meer uit.

Tank twee dagen in de zon laten drogen. Net gemonteerd en meteen proefritten gemaakt. Rijdt perfect!

Nu snel de hoofdremcilimder nog vervangen zodat ik kan remmen. Wel handig :mrgreen:

Daarna die achteras. Wat voor maat bout/inbus/ of ander ding past er in? Ik heb niks, dus moet iets gaan maken of kopen.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Michael » 12 jun 2017, 07:48

" Wat voor maat bout/inbus/ of ander ding past er in? "
Vlg mij boutkop M10 oid
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Eerste rit. Geen succes.

Berichtdoor Pininfarina504 » 12 jun 2017, 22:04

Wil je vooral niet teleurstellen of ontmoedigen, maar ook het roest in de hoekjes zal vermoedelijk nog los gaan komen, met remmenreiniger, wat niet veel meer als een etherische snel verdampende vloeistof krijg je de roest nooit voor 100% opgelost. Er zijn speciale middelen welke beter werken: http://www.rustbuster.nl
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten