Pagina 3 van 6

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 30 okt 2014, 23:41
door Steven-
Ziet er prachtig uit, Serge. :-)

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 31 okt 2014, 08:38
door Gilletti
Inderdaad mooi werk van Serge!
Maar als hij klaar is mag ik zelf nog aan de bak met de afbouw. Als niet-professional zal dat wellicht iets langzamer gaan maar heb er heel veel zin in! :D
Zo te zien kan het gaas van de grille ook nog wel een nieuw kleurtje gebruiken.

Leeuwtje schreef:Wordt weer een plaatje die 403! Ben nog altijd nieuwsgierig of dit nu de 403 is die altijd hier in mijn buurt in Arnhem rondreed. Ik denk het toch wel want zie de auto nu nooit meer staan.

De auto heb ik twee jaar geleden gekocht van iemand in Biddinghuizen. Deze man heeft hem ook enkele jaren gehad.
Weet niet wanneer je de auto voor het laatst in Arnhem gezien hebt? Martijn 404 heeft zijn blauwe nu ook ongeveer twee jaar maar die heeft een iets nieuwer kenteken van eind jaren '70.

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 31 okt 2014, 10:48
door Martijn 404
Kan kloppen ik rij regelmatig in de omgeving van Arnhem, richting de Achterhoek met de 403. :wink:

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 31 okt 2014, 21:48
door Leeuwtje
Gilletti schreef:De auto heb ik twee jaar geleden gekocht van iemand in Biddinghuizen. Deze man heeft hem ook enkele jaren gehad.
Weet niet wanneer je de auto voor het laatst in Arnhem gezien hebt? Martijn 404 heeft zijn blauwe nu ook ongeveer twee jaar maar die heeft een iets nieuwer kenteken van eind jaren '70.


De 403 die ik bedoel stond altijd op de oprit van een woning aan de Bakenbergseweg in Arnhem en het kenteken begon met FG. De auto stond alleen in de zomermaanden buiten en het is twee jaar geleden de ik de auto daar voor het laatst heb zien staan. Ik heb de 403 ooit in het "gespot" topic gemeld maar kan het bericht niet meer terugvinden :(

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 31 okt 2014, 22:38
door Gilletti
Leeuwtje schreef:De 403 die ik bedoel stond altijd op de oprit van een woning aan de Bakenbergseweg in Arnhem en het kenteken begon met FG. De auto stond alleen in de zomermaanden buiten en het is twee jaar geleden de ik de auto daar voor het laatst heb zien staan. Ik heb de 403 ooit in het "gespot" topic gemeld maar kan het bericht niet meer terugvinden :(


Friso heeft in 2012 een keer een andere 403 met FG in Arnhem gespot.
Namelijk de FG-07-26.

Volgens VWE is de auto nog steeds bij dezelfde eigenaar maar is de APK wel sinds mei dit jaar verlopen.

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 31 okt 2014, 23:16
door Leeuwtje
Zou de 403 kunnen zijn maar raar dat ik de auto nooit meer gezien heb als de eigenaar en de bewoners van het huis nog hetzelfde zijn.
Of zou deze 403 ook in restauratie zijn gezien de verlopen APK? Mijn spot gevonden en is van 24 juli 2012 maar zonder volledig kenteken.

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 22:56
door 403diesel
De 403 staat even bij de spuiter dus ik heb even wat ruimte om wat spullen van de oude op de nieuwe motor over te zetten.

Afbeelding

Links de oude, rechts de nieuwe. Klepdeksel al even gelicht on de ontsteking er goed op te kunnen zetten en een beetje schoon te maken. Ziet er best schoon uit onder het deksel.
Morgen de boel verder over zetten zodat de motor erin kan als de auto weer terug komt.

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 23:01
door Harrie
goed bezig, Serge :wink:
ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat :-)

grt, Harrie

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 23:17
door jacqabe
403diesel schreef:De 403 staat even bij de spuiter dus ik heb even wat ruimte om wat spullen van de oude op de nieuwe motor over te zetten.

Links de oude, rechts de nieuwe. Klepdeksel al even gelicht on de ontsteking er goed op te kunnen zetten en een beetje schoon te maken. Ziet er best schoon uit onder het deksel.
Morgen de boel verder over zetten zodat de motor erin kan als de auto weer terug komt.


Heb je de motor nog gereviseerd Serge of zet je hem er zo in?

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 00:07
door 403diesel
Motor is (nu) niet gereviseerd maar zou in goede staat moeten zijn.

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 19:03
door 403diesel
Wie heeft er een generatorpoelie met een groefbreedte van 16 mm? Dus het breedste deel van de groef bovenin. Ook op zoek naar een V-riem hiervoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn van de huidige met een groefbreedte van 11 mm.

Groet, Serge

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 19:21
door jan-03
Nostalgisch voor mij dat pakkie Samson Shag...
20 jaar overheerlijk van genoten..
Hoe lang moet deze riem zijn??
Ik heb ook nog wel wat liggen..
Gr jan

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 20:29
door 403diesel
Ehh, geen idee hoe lang. 203 en 403 zou wel eens hetzelfde kunnen zijn. Ik heb al gezien dat riemen nieuw te bestellen zijn in frankrijk maar dat duurt nogal eens lang. De poelies hebben ze niet. In het uiterste geval zou ik deze poelie af kunnen draaien, maar liever niet. Gaat teveel tijd in zitten.
Ik zal de riemlengte morgen even opmeten.

Groet, Serge

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 22:12
door A.B.203
Serge, als ik het goed begrijp zoek je een ouderwetse brede riem ? Als dat klopt is het geen probleem hoor, die dingen zijn bij de club en allerlei handelaren te krijgen. Een gebruikte heb ik nog wel hangen maar geen nieuwe. Heb nog wel een gereviseerde dynamo liggen met een poelie voor een brede riem. Is een Ducellier 265c met een max. vermogen van 180 watt. Bel maar of via een PB.

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 22:36
door RondeB
De dikke riem zou 17x889 moeten zijn..kan je hier http://www.atd.nl/vsnaar-17-x-889-mm-li-b-35-p-18453.html bestellen.

De poelie is een ander verhaal, ik weet 't niet zeker meer maar ik dacht dat de as diameter van de dynamo ook anders is, zo maar poelie wisselen gaat dan ff niet door 8) Dan wordt het andere dynamo opduikelen geblazen.....

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 23:37
door jan-03
Ja dat kan kloppen, ik heb deze riem bij een trekkerdealer besteld..
Dit is dus een vrij dikke riem..
Dus bij een trekkerboer bestellen dan kan je deze meestal de volgende dag al ophalen..
gr jan

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 23:59
door 403diesel
Grrr. De makkelijkste weg is dus helemaal niet zo makkelijk.

Andere mogelijkheid is om de krukaspoelie en de waterpomp te wisselen. Nadeel hiervan: mijn steeksleutel is te dik om tussen het kommetje van de slinger en de poelie zelf te passen. Ik zag bij een van de motoren al dat de poelie eens geprobeerd is los te draaien met een moordenaar oid. Niet de manier. Ander punt is dat blokkeren van de krukas met behulp van de pin niet gaat als er geen koppelingshuis aan zit. Die heb ik wel, maar van een diesel en die heeft geen gat.

Ander punt is dat vrij regelmatig de bouten van de waterpomp afbreken. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het nog niet nagemeten heb maar ga er worst case even vanuit dat de poelies niet uitwisselbaar zijn. De ene heeft een vaste ventilator, de andere eentje met een magneetkoppeling.

Morgen maar eens kijken of het dan toch makkelijker is de poelies over te zetten.
De groef uitdraaien kan ook nog maar met het maken van een opspandoorn erbij ben je ook weer 2 uur verder.

Ff puzzelen nog.

Groet, Serge

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 07 nov 2014, 00:18
door jan-03
Pas hier mee op Serge.. Er zijn diverse verschillende uitvoeringen als ik Dick-K van het APH magazijn mag citeren.
verschil in asdikte/lengte/poulle/ schroefdraad en uitvoeringen van de pomp zelf.
Overigens liggen er nieuwe in het magazijn voor zover ik weet..
gr jan

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 07 nov 2014, 14:30
door 403diesel
Problem solved.

Krukas en waterpomppoelie over gezet.
Waterpomp as van de nieuwe motor was idd langer. Even een vulbusje gedraaid en vastgeschroefd. Nu dus de smalle 11mm riem gemonteerd.

Afbeelding

Groet, Serge

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 11 nov 2014, 19:11
door Pininfarina
Ik zou hem uitvoeren met een ontkopelbare vin, de as van de waterpomp is er al "klaar" voor, dat verhoogt het confort doordat de vin niet altijd mee draai (geluid) gewoon n poelie omzetten en klaar.

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 12 nov 2014, 00:47
door 403diesel
In overleg met Henk is juist besloten de ontkoppelbare vin te verwijderen en de vaste erop te zetten om onder andere bovengenoemde redenen. Verder waren er ook een aantal haken en ogen aan het behouden van de ontkoppelbare vin. Was alles bij elkaar iets meer dan een poelie van de plank pakken en even omzetten.

Maar op zich heb je gelijk: het hoort ook op een 1500, scheelt idd in het geluid en bovendien relatief veel vermogen. Of je hier in de praktijk erg veel van merkt weet ik niet. Ik heb diesels waarmee vermogen toch al niet overdadig is en je echt het geluid van de vin niet hoort :mrgreen:

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 12 nov 2014, 09:54
door jacqabe
Ik heb nu al een paar keer op een beurs een oldtimer gezien met een naderhand ingebouwde elektrische ventilator. Deze schakelt alleen in wanneer nodig en is betrouwbaar. Is dat geen optie?

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 25 nov 2014, 00:49
door 403diesel
Weer een stukje verder met deze 403.

Ze is inmiddels van een nieuw laklaagje voorzien.

Afbeelding

De losse onderdelen van de oude motor zijn op de nieuwe gezet waarbij een aantal dingen zijn aangepast/ gerepareerd.

Zo was van een van de tapgaten voor de behuizing van het oliefilter de schroefdraad beschadigd.
Klepdeksels waren van beide motoren best vuil aan de binnenkant; de ene flink zwart (blacksludge) de andere had majo door vocht (oude motor. Waarschijnlijk doordat er geen thermostaat was gemonteerd). Eentje netjes schoon gemaakt en gemonteerd.

Poelie verhaal is hierboven al beschreven.

Carburateur iets aangepast zodat de trommel waaraan de gaskabel is bevestigd niet meer tegen het kleppendeksel komt en de motor volgas blijft staan.

Even de standaarddingetjes ook meegenomen zoals het schoonmaken van de carterpan.

Motor zit er inmiddels weer in. Nog wat dingetjes te doen zoals nieuwe brandstofslang tussen pomp en carburateur, thermostaat KVS en olie erin (besteld) en dan eens kijken wat ie doet.

Afbeelding

Afbeelding

Verder grille en schuifdak (voorzien van nieuwe rubbers) gemonteerd. Het schuifdak was nog even uitvissen. Deze heeft in het verleden geblokkeerd gezeten. Bijbde montage nu liep het ook niet echt lekker. Bleek dat de bovenste rollen verbogen waren waardoor deze naast de rails liepen. Veertjes naar buiten gebogen; opgelost.

Het opbouwen zal nog best wat tijd in gaan zitten; de ruitkanaal rubbers en raamlikkers lijken wel beton zo hard zijn ze geworden en dienen eigenlijk allemaal vervangen te worden, deuren nog een beetje nastellen, hemel weer vastplakken, dan de voorruit erin, etc. etc.

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 25 nov 2014, 01:14
door GillettiƱo
Wow, dat ziet er netjes uit!

Re: Restauratie FG-93-14: op naar de volgende 50 jaar

BerichtGeplaatst: 25 nov 2014, 18:45
door Harrie
zo :shock: :D ik kijk mijn ogen uit ! Prachtig , Giletti heeft straks een supermooie 403 :D
binnenbalk weer zwart, etc.,. goed bezig Serge :wink:
over de fan: volgens Peugeot kost dat tot 7 Pk vermogen, dat was voor een dagelijkse auto een serieus issue ,
maar voor een klassieke liefhebbersauto niet meer, dan ga je voor zekerheid, i.m.h.o. een goede beslissing.
mooi dat je de fout in het schuifdak gevonden hebt. Voor het lijmen van de hemelbekleding zou je -indien nodig-
wasknijpers kunnen gebruiken, dan heb je extra handjes. Voor eerst vast , achter tijdelijk vast, schuifdakopening
eerst lijmen en dan pas bij achterruit. Bij de portieropeningen altijd als laatste vastlijmen. grt, Harrie