Een nieuwe 403 diesel voor 403diesel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 20 maart 2012, 10:38

Zie nu pas wat een joekel van een ventilator er op zit. Is dat geen exemplaar voor tropische landen ?
Je gaat gewoon lekker door en eind van de week weer proefrijden zeker ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 21 maart 2012, 00:27

A.B.203 schreef:Zie nu pas wat een joekel van een ventilator er op zit. Is dat geen exemplaar voor tropische landen ?
Je gaat gewoon lekker door en eind van de week weer proefrijden zeker ?


Het is kennelijk wel de uitvoering voor de warmere streken; dus ook zonder de kachelaanjager en de kleinere kachelradiator. Toch valt de afmeting nog wel meer hoor, komt misschien ook een beetje door de foto.
Eind van de week proefrijden gaat zeker niet gebeuren. Eerst vaststellen wat er precies loos is en voordat alle materialen binnen zijn ben je ook nog wel even verder. Voor het eerste type indenor zoals ik heb zijn onderdelen schaarser aan 't worden. Vervolgens dient de boel weer ingebouwd te worden.

janbachee schreef:Schone motorruimte is ook lekker hoor en werkt een stuk prettiger al kan ik dat op deze foto niet echt zien hoor..


De foto van een paar posts terug van de motorruimte was dus voor het schoonmaken. Nog geen "after" foto gemaakt. Scheelt wel een beetje.

Vandaag het blok op de werkbank gelegd en de carterpan er onderuit geschroefd. Qua aanslag viel het me allemaal erg mee.

Afbeelding

De oliepomp is i.i.g. niet erg versleten; de tandwielen liggen gelijk met de rand van het huis, er zit geen radiale speling tussen tandwiel en assen, dus ook geen ruimte tussen het huis en de tanden. Het deksel aan de onderkant is nauwelijks voelbaar ingesleten (moet de specificaties van de slijtagegrens nog nagaan maar deze was volgens mij iets van 0,15 mm. Pomp valt daar ruim binnen.
Ik heb de pomp nog niet gedemonteerd om het overdruk ventiel te controleren maar misschien gaat dit ook met perslucht.

Toch heb ik inmiddels een vermoeden waar de oliedruk verloren gaat, en wel op het 4e en iets mindere mate 5e hoofdlager (lagers aan de kant van het vliegwiel. Ik baseer dit vermoeden door druk op de uitgaande kant het oliefilter te zetten het blok in. Het meeste gesis komt dan van de vliegwielzijde.
Nou kan gesis ook door een lekke leiding o.i.d. komen en geluid is lastig te lokaliseren.
Dus een rooktest.

http://youtu.be/v5On_oSRMo4

Beetje slecht filmpje, lekkage links in beeld is duidelijk meer dan bij de andere lagers.

Natuurlijk zullen de spelingen worden opgemeten met de daarvoor bestemde middelen maar ik denk dat dit al een indicatie geeft. De drijfstanglagers lijken goed, geen voelbare radiale speling. Dus zal de krukas eruit moeten hetgeen weer meer werk en pakkingen e.d. kost. :evil:
Aan de andere kant kan er een oorzaak van de trillingen aan het licht komen.
We zullen zien.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 27 maart 2012, 00:01

Vorige week één van de hoofdlagers losgemaakt. Het witmetaal toch wel een beetje weggesleten.

Afbeelding

Vandaag de krukas verwijderd. Eerst het vliegwiel aan de achterkant en de poelie aan de voorkant eraf.
Poelie zat natuurlijk muurvast en een sleutelmaat van 35 is ook niet echt alledaags. De aansluiting tussen moer en uiteinde van de as was vlak, dus niet te zien of dit eventueel linkse draad was. Bleek na een kijkje bij de sedan niet het geval (handig als je er nog eentje hebt staan). Kon het achteraf ook zien aan de draairichting van de motor trouwens.

Hierna het distributiedeksel eraf en de merktekens tegenover elkaar gezet.

Afbeelding

Bij het loshalen van de drijfstanglagers bleek dat de bovenste schalen ook door het witmetaal gesleten zijn en het beste ook vervangen kunnen worden.

De krukas zelf laat ook wat sporen van slijtage zien. van de middelste 3 lagers (5x gelagerde krukas) zijn duidelijk randjes te zien en te voelen waar de middengroeven in de lagerschalen zitten. Vreemd dat eigenlijk elk lager door het witmetaal gesleten is terwijl de motor toch vlot start bij koude temperaturen en dus een goede compressie lijkt te hebben. Wellicht ooit slechte olie gebruikt? Ik zie niet echt sporen van vreten dus hij heeft niet zonder olie gedraaid.
Ik heb met mijn micrometers geprobeerd de kruktappen en hoofdlagertappen op te meten en meet een ondermaat van 0,06 maar de meetmethode is niet nauwkeurig genoeg.

Afbeelding

Nog maar eens nadenken wat te doen.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 27 maart 2012, 07:45

Sow, dat is/wordt een hele operatie Serge.
Ik heb er alle vertrouwen in dat je m weer goed aan de gang krijgt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor sander203 » 27 maart 2012, 11:25

Serge, in België staat een gereviseerde 404 dieselmotor te koop. Ik weet niet of dit hetzelfde model is of passend gemaakt kan worden, maar dat zou wellicht heel wat werk schelen. ´t is een hobbyist-liefhebber.

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... c_id=&afd=
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 27 maart 2012, 21:03

sander203 schreef:Serge, in België staat een gereviseerde 404 dieselmotor te koop. Ik weet niet of dit hetzelfde model is of passend gemaakt kan worden, maar dat zou wellicht heel wat werk schelen. ´t is een hobbyist-liefhebber.

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... c_id=&afd=


Dank je voor het meedenken Sander, maar...
De vraagprijs is ongeveer 2 keer zoveel als ik kwijt zou zijn aan slijpen van de krukas en nieuwe lagers en pakkingen.. Daarbij heb ik nu matching numbers en een de originele XD85 i.p.v de xd88 of 90 als ik de klepdeksel zo zie.
Nu ben ik aan 't overwegen wel voor een 404 blok open te staan. Is om te bouwen, vrij eenvoudig zelfs. Carterpan en aanzuigbuis overzetten (in een 403 staat het blok rechtop, bij een 404 gekanteld) en bij de 404 zit de startmotor aan de andere kant, dus een andere bellhousing (weet even de nederlandse benaming niet :-) ) Nu zou ik even moeten kijken of de diameter en vertanding van het vliegwiel hetzelfde is maar zou moeten kunnen. Het is in ieder geval pas te maken want de eerste 404 diesels hadden dezelfde XD85 motor.

Ook is er het punt dat de ene hobbyist de andere niet is. Elke hobbyist waant zich een top monteur, zo ook ik, maar dat is niet altijd het geval. (ik wel natuurlijk :mrgreen: :mrgreen: )

De krukas heb ik even laten nameten door het revisiebedrijf hier in de stad en de kruktappen zijn toch wel lichtelijk onder de maat. De tappen van de hoofdlagers zitten op -0,08 mm terwijl de totale speling ongeveer o,o2 zou mogen zijn normaal. Dus zelfs met nieuwe schalen is de speling ongeveer 4 x zo groot.
De drijfstang tappen zijn duidelijk beter maar advies is wel deze i.i.g. te laten polijsten.
Met het slijpen van de hoofdlagers wordt ook een zeker kromheid (middelste lagers dieper ingesleten dan de buitenste) opgeheven.
Er zijn een aantal opties waar ik me even in ga verdiepen.
Komt tijd, komt raad.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor sander203 » 27 maart 2012, 21:22

Hij heeft deze motor moeten kopen bij een gerestaureerde 404, staat hem nu in de weg. Geen facturen etc aanwezig, maar het verhaal lijkt (mij) eerlijk.

Ik ken geen bedragen van de diesels maar bij 203 benzinemotor kost een set drijfstanglagerschalen en hoofdlagerschalen al een flinke bom duiten. Daarbij nog krukas laten slijpen: ik had ingeschat dat je al snel richting die 850 ging. PLus wat er allemaal nog meer (mogelijk) aan die motor vernieuwd is. Maar het blijft een gok, duidelijk.
Succes met afwegen!
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 09 apr 2012, 00:04

Wat betreft de achteraandrijving er staan in het onderdelenboek verschillende vertandingen van het kroonwiel..
De kleinste is 21 en in mijn Bachee zit zelfs eentje van 27 tands, althans deze zit orgineel in de U8 wat de Bachee is. Ze zijn er denk ik meeste van 23 tands.
In die van jou kan ook best een 27 tands zitten.. Hier zit dus een mogelijkheid om het toerental te temperen.
Ik weet niet wat er nu in die van jou zit en ook niet in die ik nog heb staan.. Deze is misschien niet van een pickup maar misschien ook wel.
Ook weet ik niet of ze uitwisselbaar zijn. Dan zou je ze om kunnen zetten.
Misschien dat Sander dit wel weet..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 13 apr 2012, 00:15

Vandaag heb ik voor de pickup een XD90 opgehaald. (Michael, bedankt)
Er zullen wat dingetjes omgezet en aangepast moeten worden zoals motorsteunen, carter met zeef en aanzuigbuis, koppeling, vliegwiel, ventilator en koelslangen voor zover ik snel heb kunnen zien. Allemaal dingen die vrij snel te doen zijn. Wel nog even achter een carterpan pakking aan.
Wordt vervolgd.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 13 apr 2012, 07:39

Dat is goed nieuws, dan kun je snel weer verder om de bachee weer rijdend te krijgen.
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 13 apr 2012, 08:36

Dat is heel goed nieuws Serge. Als je komende week en beetje doortrekt kan je volgende week zaterdag in Culemborg van start bij Hollands Glorie.
Je gaat nu een motor uit een 404 inbouwen begrijp ik. Had de originele motor te veel mankementen of liepen de kosten van herstel te hoog op ?
Succes met de montage.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 13 apr 2012, 17:35

Serge wil niet voorop rijden in de file.. :mrgreen: Meer vermogen, meer snelheid en hopelijk ook minder arbeid.. Al moet er wel het een en ander worden omgezet.. Ik ben weer heel benieuwd..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 18 apr 2012, 23:56

Voor het plaatsen van de XD90 in de Pickup dient er idd het één en ander omgebouwd te worden. Ik heb hiervoor afgelopen weekend wat pakkingen bij Jonkhart in Hilversum gehaald. Ik was er nog niet eerder geweest. Ze hebben veel heb ik al gemerkt. Ik had eigenlijk ook de keerring van het distributiedeksel mee moeten nemen bleek achteraf.
Een aantal dingen zijn een beetje anders dan bij het originele 403 blok door modernisering en het feit dat de motor in de 403 staat, en in de 404 en 504 onder een hoek erin ligt.
Koppeling en vliegwiel zijn al omgebouwd, distributiedeksel is omgezet (XD90 heeft er een lagerblok opgegoten voor bevestiging van de ventilator die in de 403 teveel ruimte inneemt) waarbij de keering van de XD88 deksel knalhard was. Ik dacht dat dat wel even te halen was bij de automaterialenhandel met het blauwe logo, niet dus. Toen maar de keerring van de andere deksel ook over gezet. Deze was al een keer vernieuwd en is mooi zacht.
Poelie's zijn ook anders, dus ook omgezet. Binnenkort nog een paar dingetjes waar ik straks niet meer bij kom zoals carterpan en peilstokhouder. Dan eens kijken of het allemaal past en daarna de rest zoals dynamo, uitlaatspruitstuk en waterpomp.

Ook ben ik zeer benieuwd hoe de carterventilatie bij een 504 diesel zit. Gezien het gat in het inlaatspruitstuk zal dit een motor geweest zijn die uit een 504 komt heb ik me laten vertellen. Voor de carterventilatie zit er een kort pijpje rechts op het blok waar de originele xd85 een langere pijp links op het blok heeft die onder de motor uit steekt. Ik vermoed dat de 504 een gesloten carterventilatiesysteem heeft gehad met een aanzuig ergens in de slang tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk.

Jammer dat ik weinig tijd heb momenteel maar er zit progressie in het verhaal.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor Harrie » 19 apr 2012, 00:05

ja, 504 heeft een gesloten carterventilatiesysteem op alle benzines en diesels,
404 volgens mij ook. Volgens mij bij alle schuin gemonteerde motoren in 404, 504, etc.,
( en afgeleide P-versies die wel rechtop staan, J7, J9, scheepsdiesels, etc. ).
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor Michael » 19 apr 2012, 07:34

dat gat is vlg mij voor de vacuümpomp.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 19 apr 2012, 18:42

Vandaag het carter omgezet en de aanzuigleiding van de oliepomp aangepast.
Hij ligt erin. Flinke bevalling. Eigenlijk moet je dit soort dingen met z'n tween doen, gaat toch makkelijker.
Morgen nog even prutsen, één motorsteun valt niet lekker in de aluminium drager.
Dan eens kijken of er leven in zit.
Vanavond weer eens wat foto's posten.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 19 apr 2012, 19:19

Had je me maar even gebeld/gemaild, dan had ik je evengeholpen zaterdag of zo. Maar ik ken t, als je t eenmaal hebt liggen wil je ook meteen aan de slag.
Ben benieuwd, fingers crossed X
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 19 apr 2012, 23:55

MarcoWetzels schreef:Had je me maar even gebeld/gemaild, dan had ik je evengeholpen zaterdag of zo. Maar ik ken t, als je t eenmaal hebt liggen wil je ook meteen aan de slag.
Ben benieuwd, fingers crossed X


Op zich ging het wel, iets van 1,5 of 2 uur. de truuk is de motor en bak telkens een stukje te laten zakken zodra het lage gedeelte van het carter over de vooras kan. Om en om, telkens een centimetertje.

Het ombouwen was wel wat meer werk dan ik had gedacht en ook nog niet helemaal klaar.

Afbeelding

In deze afbeelding is de XD90 te zien zoals die uit een (vermoedelijk) 504 komt. Het carter heeft de bult aan de voorkant, de koppeling en het vliegwiel zijn anders, het distributiedeksel is anders (aangegoten lagerblok voor de ventilator die in een 403 tegen de radiator en onderste radiatorslang komt), de peilstok zit aan de voorkant, dus die moet naar de achterkant voor het "nieuwe" carter met de bult aan de achterkant, de oliepomp en aanzuigleiding zijn anders, de poelie's zijn smaller bij de 504, de aansluitingen van de waterpomp zijn anders, en natuurlijk de motorsteunen moeten worden omgezet.
Met het laatste ben ik begonnen, en dat ging gelijk mis. Eén van de bouten op de nieuwe lokatie brak af met vastdraaien door vervuiling in de schroefdraad die nooit was gebruikt. Natuurlijk net op het moment dat ik deze eruit wilde draaien om er eerst eens een tapje doorheen te halen. Ondermaats uitgeboord, resten eruit gepeuterd en de originele draad opnieuw schoongetapt.
De messig stop waar de XD85 peilstok moest komen zat zo vast dat met losdraaien het vierkante gat uitlubberde, dus deze ook uitgeboord, net niet door zodat het slijpsel niet binnenin terecht komt. Daarna met een drevel de stop eruit getikt. Ik weet nog niet wat ik ga doen met het gat waar de 504 peilstok nog zit. Opdeze plek zit in het XD85 blok een klein klemplaatje (zoals vriesplug) van 16 mm maar ik denk dat ik voorlopig de stok even afdop met een stopje. Het carter dat er nu onder zit laat geen ruimte de peilstok aan de voorkant te laten zitten.
Verder ging alles eigenlijk redelijk voorspoedig.
Een aantal dingen moeten nog omgezet worden zoals de waterpomp, dynamo en uitlaatspruitstuk. Eerst maar eens kijken of het ding loopt.

Hier nog wat plaatjes:

Gat in het inlaatspruitstuk moet nog even dichtgelast worden, of omwisselen met de XD85.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 20 apr 2012, 09:45

Phoe, petje af hoor.
Zou ik nooit aan hebben durven beginnen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 20 apr 2012, 15:45

Dit blokje is ook te koop Serge:
Afbeelding
Dan heb je een pickup 403 klassiek diesel racer.. :wink:
Investering van c.a 1.5 milj.. :roll: :lol:

Knap dat je XD90 nu al drrrrrrrrrin hebt geplaatst..
Ik ben benieuwd naar de acceleratie en topsnelheden... Ja eerst maar eens lopen..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 20 apr 2012, 16:27

Serge kom je de sterke D. beer morgen nog even showen bij Peugeot Visscher in Culemborg, voor jou maar een wipje.
Tussen 10.00 en 11.00 uur zijn we daar.

gr Aart
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 20 apr 2012, 18:51

A.B.203 schreef:Serge kom je de sterke D. beer morgen nog even showen bij Peugeot Visscher in Culemborg, voor jou maar een wipje.
Tussen 10.00 en 11.00 uur zijn we daar.

gr Aart


Ja, is waar, bijna vergeten. Ga ik niet redden hoor. Het wil nog niet hard. Al een accu-tje leeggestart maar geen teken van leven, ook geen pruttelen. Morgen nog een keer proberen en anders een bus ether halen.
Als het loopt moeten zaken als waterpomp en dynamo nog omgezet worden. Dynamo moet een steun voor gemaakt worden, bevestigingspunten zijn anders. Of de wisselstroon dynamo laten zitten en wat draadjes trekken en een lampje maken.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 20 apr 2012, 19:14

Jammer dat het nog niet snel gaat lukken, maar ik vind dat je toch wel goed bezig bent op 2 fronten hoor.
Remmenreiniger is ook een goede opstarter ! In mijn jeugd werden in de winter vele diesels met startpilote aan de gang gebracht
en die van jou is uit die tijd, dus laat hem maar wat van dat goedje proeven.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 20 apr 2012, 22:00

Gaat vast lukken, m,n guldnertractor had jaren buiten gewoond en liep ook vrij snel..
Maar remmenreiniger voor een diesel Aart??
Verstuivers, gloeispiralen enz is afwachten of die goed zijn en of die diesel voldoende krijgt..
Maar dat weet jij veel beter dan ik..
Ik hoop dat het je lukt dan kan ik hem misschien nog ff horen draaien als ik m,n stoeljes kan halen..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 20 apr 2012, 23:50

A.B.203 schreef:Remmenreiniger is ook een goede opstarter ! In mijn jeugd werden in de winter vele diesels met startpilote aan de gang gebracht
en die van jou is uit die tijd, dus laat hem maar wat van dat goedje proeven.


Remmenreiniger voor een diesel heb ik nog nooit van gehoord, ga ik ook niet proberen. Ik wil geen detonatie doordat het vlampunt te laag is. Voor benzinemotoren kan het wel, maar die werken heel anders.
Startpilote is ether :wink:

janbachee schreef:Gaat vast lukken, m,n guldnertractor had jaren buiten gewoond en liep ook vrij snel..
Maar remmenreiniger voor een diesel Aart??
Verstuivers, gloeispiralen enz is afwachten of die goed zijn en of die diesel voldoende krijgt..
Maar dat weet jij veel beter dan ik..
Ik hoop dat het je lukt dan kan ik hem misschien nog ff horen draaien als ik m,n stoeljes kan halen..
gr jan.


Gloeispiralen zijn getest en goed. Verstuivers weet ik niet maar ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal slecht zijn. Diesel is er voldoende. Verstuiverleidingen zijn los geweest en doorgestart. komt uit elke leiding diesel.

Er zijn echter een aantal andere dingetjes;

De compressie lijkt minder te zijn dan van het XD85 blok dat er uit komt. Met een sleutel op de moer van de krukaspoelie is deze redelijk makkelijk rond te draaien. Een hypothese is de volgende:

Het inlaatspruitstuk was afgetaped met ducktape. Ik heb dit met de om- en inbouw lekker laten zitten. Ma verwijderen van de tape zag het inlaatspruitstuk er zo uit:

Afbeelding

En dit kwam er uit:

Afbeelding

Nu heb ik gezien de oxidatie en het feit dat het blok overal wel erg schoon was het vermoeden dat de motor is afgetaped, daarna schoongespoten en vervolgens neergelegd. Het papier is nat geworden doordat zelfs ducktape niet de hoge van een stoomcleaner aan kan. Dit lekt iets maar het vocht kan er vervolgens niet uit.
Laat een motor dus altijd warmdraaien na het schoonspuiten zodat doorgedrongen vocht kan verdampen. Een paar spetters in de luchtinlaat is niet erg als de motor de volgende dag weer draait maar funest als deze een (paar) jaar komt stil te liggen.
De brandstofleidingen waren niet afgetaped dus ik hoop niet dat er water in de pomp heeft gezeten.

In ieder geval moet deze aluminium oxide eruit. Dit spul staat ergens in de top 5 van hardste stoffen (wordt o.a. schuurpapier van gemaakt) dus ik heb het inlaatspruitstuk eraf gehaald.

Dit is één van de gaten die tegen de kop zit:

Afbeelding

Het leek me niet verstandig dit nog te gebruiken.
Ik heb met een endoscoop zowel de inlaat als de uitlaatkanalen bekeken. De uitlaatkanalen vielen mee (waren ook afgeplakt met ducktape en zijn vetter door de verbrandingsgassen) maar de inlaatkanalen heb ik flink uitgezogen met de stofzuiger en een klein koperborsteltje om bougies schoon te maken. Vervolgens langzaam de krukas gedraaid tot de klep open gaat en je doorstroming krijgt via het gat van de gloeibougie door de verbrandingsruimte en het inlaatkanaal. Dit voor alle cilinders. Meer kan ik volgens mij niet doen zonder de kop te trekken en die wil ik eigenlijk laten zitten. Het kan zijn dat er toch wat gruis tussen de kleppen zit waardoor er iets compressieverlies optreed. Met de endoscoop het ik wel goed kunnen zien dat alle kleppen openen en sluiten dus er zit er niet één vast.

Morgen nog eens ontluchten en met een verse accu en een losse accu voor het gloeisysteem zodat ie door blijft gloeien tijdens het starten, nog eens proberen.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

VorigeVolgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten