Probleem.. Olielekkage..

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor Dirk85 » 11 aug 2017, 20:43

Hallo,

Sinds vorige week rijd ik (kleine) stukjes met mijn 203. Na jaaaaren te hebben stilgestaan en alles te hebben opgeknapt durf ik nu langzaam aan te gaan rijden. Wat opviel bij de auto is het enorme olieverbruik en na een paar ritten, de olielekkage!

Vandaag dus maar eens onder de auto gaan liggen en al vrij snel iets gevonden!

Afbeelding

Afbeelding

Je kijkt hier vanaf de bijrijderskant onder het motorblok. Je zit links op de foto het metalen pijpje van de carteronluchting. Boven in de foto's zie je het uitlaatspruitstuk.

Daaronder zit een soort van klein gaatje. Daar is duidelijk de lekkage te zien.

Mis ik daar iets? Moet daar een moertje in? Zit daar normaal gesproken iets anders? Ik vind het zo'n vreemde plek. Ik hoop dat iemand kan helpen.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 208 HDI 2012
Dirk85
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor A.B.203 » 12 aug 2017, 09:49

In het motorblok van mijn 203 zit op dezelfde plaats ook zo'n gaatje en er komt/kwam ook wat olie/olienevel uit. Ben er nog steeds niet achter waar het voor is. Heb het gaatje dichtgemaakt door er een parker met daar omheen wat tape in te draaien. Rij er zo al duidenden kilometers mee. Zowel met slechte zuigers en bussen als met nieuwe spullen komt er wat olie uit dat gaatje. Hopelijk draagt dit forum de oplossing aan. Kijk voor de zekerheid ook of je carterontluchting niet verstopt zit. (is dat lange aluminium uitsteeksel)
restaureren/repareren en veel met de oldtimers de weg op !
203 uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 307 hdif uit 2006
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 761
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor jacqabe » 12 aug 2017, 16:35

Heb toevallig een paar blokken uit elkaar liggen. Heb het bekeken bij vier 403 motorblokken en alle vier hebben ze een gaatje. Wat me opviel dat dit bij een blok van voor 1960 anders is dan na 1960.
Het gaatje zit ook in de koppakking maar (bij mij) niet in de cilinderkop. Maar waar het voor dient, geen idee....

Gaatje van bovenaf gezien.
Afbeelding


Koppakking
Afbeelding


Cilinderkop
Afbeelding


Voor 1960
Afbeelding


Na 1960
Afbeelding
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup). Lid APH Peugeotclub
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 887
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31
Woonplaats: Wijnaldum

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor Dirk85 » 12 aug 2017, 18:42

Bijzonder dat er zomaar een gaatje zit. Is op geen enkele technische tekening te zien.

Ik heb hier nog een tweede motor staan. Later type. Want die heeft al een termostatische fan. Daar zit hetzelfde gaatje.

Daarnaast is het dus ook zo dat er bij de meeste mensen er dus geen olie lekt. Anders was dit al lang eerder ergens besproken?

Een vriend van me, stuk technischer, zit ook al mee te zoeken en denken. Maar kan het ook niet verklaren. Je zou denken dat als het een overdrukventiel zou zijn, normaal de overdruk toch wel via het carter of via de oliepijlstok zou ontsnappen. Of zou het een overdruk zijn van de kop?
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 208 HDI 2012
Dirk85
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor A.B.203 » 12 aug 2017, 18:46

Inderdaad Abe, mijn 203 en 403 motoren hebben beide het vóór 1960 systeem zoals op je foto is weergegeven. Bij de 403 pick-up zie ik geen oliesporen uit dat gaatje komen. Hoewel de 403 motor een grotere boring heeft dan de 203 hebben beide wel dezelfde koppakking en dat vind ik ook wel wat vreemd. Raar dat in de koppakking een met het gaatje corresponderende uitsparing zit, dit was mij nog nooit opgevallen. Nou ben ik ook maar een goedwillende hobbyist. Bij de 203 motor, zowel is desolate als in gereviseerde staat is het mij wel opgevallen dat het oliepeil vanaf max naar normaal zakt en dat er daarna maar nauwelijks meer iets wordt verbruikt. Er zit hier vast wel een Peugeot motorendokter die ons het verlossende antwoord op dit mystery geeft.
restaureren/repareren en veel met de oldtimers de weg op !
203 uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 307 hdif uit 2006
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 761
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor A.B.203 » 12 aug 2017, 19:04

Schiet me nog iets te binnen, een 403, zowel de 1.3 als de 1.5 heeft een andere cilinderkop dan de 203, mogelijk ligt daar de oplossing. Motoren en cilinderkoppen van 203 en 403 kom je in allerlei samenstellingen tegen. De D4 heeft een blok van 1468 cc en een kop van een 203. De 403 sept heeft het 203 1300 cc blok met de 403 cilinderkop. Maar ja waarvoor dienst dat gaatje in het blok en de koppakking ??
restaureren/repareren en veel met de oldtimers de weg op !
203 uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 307 hdif uit 2006
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 761
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor RondeB » 13 aug 2017, 20:33

Ik weet niet beter dan dat dat gaatje dient als overloop voor als je motor volloopt met benzine, verzuipt dus. :-| Startcarb kapot/lek, veel te rijk mengsel of gewoon lang door starten. Ik weet niet zeker of bij de 403 motor dit gaatje ook nog die functie heeft want de carb zit daar op een andere plek, kan zijn dat er een inwendige verbinding is in de 403 kop.....Ik dacht eigenlijk van niet...Wel is het zoals AB203 zegt dat de onderblokken ook 203 koppen hebben in de d4, dus daar is het gat weer nodig --> dus mee gegoten in het 403 1500 blok 8)

Dat hier een oliespoor is laat zich ook wel verklaren....Je zegt al dat de motor rookt --> ik vermoed zuigerveren/olieschraapveren aan het einde. De olie wordt dan heerlijk opgezogen langs de cilinderwand de verbrandingskamerin, ietwat lek klepje d'r bij en je hebt vette.zwarte zooi in je inlaatcircuit in de kop. Kan alleen maar daar uit weg.
RondeB
 
Berichten: 2326
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor jones » 15 aug 2017, 08:35

Ik weet niet of deze tekening helpt of juist is aangezien volgens de tekening dit net naast de oliefilter zit. Afbeelding
jones
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 16 sep 2013, 15:03

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor A.B.203 » 15 aug 2017, 09:04

Tekeningen helpen altijd Jones, alleen zijn deze van de linkerzijde van de motor. De lekkage/overloop zit rechts, net onder het uitlaatspruitstuk.
(hoe is het met je 203 project)
restaureren/repareren en veel met de oldtimers de weg op !
203 uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 307 hdif uit 2006
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 761
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor Dirk85 » 15 aug 2017, 09:13

A.B.203 schreef:Tekeningen helpen altijd Jones, alleen zijn deze van de linkerzijde van de motor. De lekkage/overloop zit rechts, net onder het uitlaatspruitstuk.
(hoe is het met je 203 project)


Inderdaad. Ik heb zelf alle technische tekeningen al eens doorgespit. Gek genoeg is daar nergens een plaatje te vinden van het betreffende gaatje.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 208 HDI 2012
Dirk85
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor jones » 15 aug 2017, 11:58

A.B.203 schreef:Tekeningen helpen altijd Jones, alleen zijn deze van de linkerzijde van de motor. De lekkage/overloop zit rechts, net onder het uitlaatspruitstuk.
(hoe is het met je 203 project)
Inderdaad, dat dacht ik ook dat het de verkeerde zijde was.

Dat moet nog uit de startblokken komen.
Normaal ga ik er dit jaar aan beginnen.
Ik moet enkel nog uitvissen welke kabels ik moet gebruiken want ik zou graag de elektriciteit volledig vernieuwen.
jones
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 16 sep 2013, 15:03

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor A.B.203 » 15 aug 2017, 18:13

Zelf heb ik nieuwe zuigers + bussen en toch nog wat olie lekkage uit dat gaatje. De kop is origineel en daarom vermoed ik dat de klepsteelgeleiders de olie doorlaten. Er zat nauwelijks speling op en daarom niets aan de kop gedaan. Er zijn ook geen seals opgezet. Zal binnenkort eens bij een losse 203 cilinderkop kijken hoe of wat. Mijn advies is om een paar duizend km te rijden , ook lange ritten en dan een keer compressie meten. Het olie euvel lijkt erger dan het is .
restaureren/repareren en veel met de oldtimers de weg op !
203 uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 307 hdif uit 2006
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 761
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor Dirk85 » 16 aug 2017, 08:29

A.B.203 schreef:Zelf heb ik nieuwe zuigers + bussen en toch nog wat olie lekkage uit dat gaatje. De kop is origineel en daarom vermoed ik dat de klepsteelgeleiders de olie doorlaten. Er zat nauwelijks speling op en daarom niets aan de kop gedaan. Er zijn ook geen seals opgezet. Zal binnenkort eens bij een losse 203 cilinderkop kijken hoe of wat. Mijn advies is om een paar duizend km te rijden , ook lange ritten en dan een keer compressie meten. Het olie euvel lijkt erger dan het is .


Compressie al gemeten. Die was op alle vier de cilinders gelijk. Ongeveer 7,1 dacht ik.

Ik ga inderdaad gewoon eens lekker rijden. Daarnaast ga ik eens even aan de slag met de eerder genoemde opmerking dat de auto bij eerder lekt wanneer de olie op het maximale peil staat en langer op 'normaal' blijft staan. Ik heb 'm nu steeds tot de max gevuld. Ik laat dat nu, door te rijden, eens zakken. Uiteraard bij iedere rit controleren. Helaas moet ik nog een paar dagen wachten voordat ik weer kan rijden. De RDW stuurt vandaag of morgen het nieuwe (historische) kenteken. Dan moet ik nog platen laten maken. Ik wil natuurlijk opgelegde letters. Dus die zullen ze niet standaard maken.

Maar goed. Ik vul dit topic weer zodra ik wat kilometers gemaakt heb!
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 208 HDI 2012
Dirk85
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast