Valt wel buiten de context van dit onderwerp maar a la.
Weer wat geleerd, ben zelf niet zo heel bekend met de Fergusons. Ik wist dan ook niet dat die ook een petroleum motor hadden.
Mijn kennis stopt wel zo'n beetje bij de oude groene Duitsers: Deutz, Fendt en Kramer.
Mijn ervaringen zitten eigenlijk alleen in oud oostblok spul als Ursus en Belarus. Zoals hieronder de Belarussen MTZ 52, MTZ 80 en de ronde neuzige MTZ 50.
Van die laatste waren er twee waarvan een met electrische start en een met een tweetakt startmotor. Die laatste was geschikt voor petroleum en diesel (lampen olie met dennengeur werkte trouwens ook toen ik eens met slecht weer naar de disco in het dorp wilde en de tank leeg bleek te zijn).
Van de destijds algemeen genoemde slechte kwaliteit heb ik nooit veel gemerkt; ze waren niet vaker defect dan de David Browns, Fords en andere moderne tractoren die in het dorp rond reden. Wel hadden ze als voordeel dat je nooit meer nodig had dan 4 steek-ringsleutels, een schroevendraaier, een hamer en een houtblok om alle voorkomende problemen te kunnen oplossen.
Op de bijna veertig jaar oude foto ook nog een GS en een Daf bestel.