RUIT's PRENTENKABINET

Leuk artikel of boek gelezen, komt Peugeot in een TV-programma of in een film voor, en wil je je mede-forumleden daar op wijzen? Schrijf hier je eigen tips en 'recensies'.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Le Lion

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Breeze » 23 dec 2014, 16:51

Mooi verhaal Evert. De kers op de prachtige taart (sorry plaat) van Kees.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor ruit'48 » 24 dec 2014, 09:46

Afbeelding

SAINT ETIENNE ~Rhone~ (69)

Dit fenomeen kwam al eerder in beeld maar het blijft in zekere zin toch nog steeds vertederend, de zegening der Voitures ter ere
van Saint Christophe. Vraag me af hoe het is afgelopen 60 jaar na dato met de vierwielers op deze prent.
Zo ver het oogt reikt allemaal Fabriquées en France ! En zo hoort het ook ,Saint Christophe houdt van les voitures françaises :wink:

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Evert G.D » 24 dec 2014, 16:42

Je kunt dan wel een heel mooie Panhard hebben, maar ik vind het niet van respect voor Saint Christophe getuigen om 'm met de kont naar de zegening te parkeren... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Breeze » 24 dec 2014, 17:04

Evert G.D schreef:een heel mooie Panhard

Huh......

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor emveebee » 24 dec 2014, 17:25

Maar die Dauphine heeft natuurlijk de motor achterin zitten. Daarom staat ie andersom :mrgreen: .

Het is trouwens niet alleen Frans fabrikaat. De vijfde auto in het rechter rijtje lijkt me toch echt een Daf 44.
emveebee
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 31 dec 2013, 22:34
Woonplaats: Jubbega

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor 305 friesland » 24 dec 2014, 19:03

Maar wel weer een schitterend plaatje ,zou er graag even willen rondkijken :D
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor ruit'48 » 25 dec 2014, 07:18

Afbeelding

VAL D''ISERE ~Savoie~ (73)

Tja, een winterse prent , dat hoort nu eenmaal een beetje bij de Kerst en daar wilde ik het vandaag dan maar bij laten.
.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Evert G.D » 25 dec 2014, 15:33

Joyeux Noël pour tous, mes amis Peugeottistes!
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor CinqCentCinq » 25 dec 2014, 17:33

Merci! :D
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor ruit'48 » 26 dec 2014, 07:02

Afbeelding

LES LINDARETTES ~Haut Savoie~ (74)

Wat hier nu precies aan de hand is mij niet helemaal duidelijk. Krijg sterk de indruk dat velen van de aanwezigen elkaar kennen
of op een of andere manier bij de zelfde club zitten. Qua voitures is het weer een aardige verzameling. Leuk die mistlampen
op de rode 203. Het anti-condensruitje *op de 404 zit een beetje scheef. Wie kent die dingen nog ? Begin jaren '60 waren die er
op eens als voorloper voor de verwarmde achterruit. Heb meerdere malen zo'n venster moeten aanbrengen voor mijn eerste baas
de Renault dealer in het mooie dorpje Oostvoorne. Het waren on-dingen en ze gingen na verloop van tijd los en hielpen eigenlijk
maar zeer matig tegen het beslaan.

* ik wist dat ik daar ergens nog iets over had, heb het gauw opgezocht ...

Afbeelding

bron: Rijdend Nederland november 1963


.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Evert G.D » 26 dec 2014, 13:40

Die mistlampen zullen geen overbodige luxe zijn in die streek, in bepaalde jaargetijden. Dan kan het daar flink misten.

Ja, die defrosters... Ken die dingen nog, waren heel populair in de jaren zestig. Niet dat ze veel hielpen, maar je mede-automobilisten zagen in elk geval dat je het geld had om zo'n ding te kunnen kopen. :mrgreen: Al vorl de prijs nog wel mee, meen ik me te herinneren.
Het was ook geen gemak, zonder achterruitverwarming. Ken dat uit de 403. Maar ach, je kwam er ook en de politie was in die jaren veel minder repressief dan nu. Tja, die zaten zelf ook met beslagen ruiten als 't regende. Toch goed voor 't inlevingsvermogen, zullen we maar zeggen. :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor ruit'48 » 27 dec 2014, 10:16

Afbeelding

BENODET ~Finistère~ (29)

Toen ik vanmorgen uit het raam keek en de sneeuw zag-heel mooi overigens- dacht ik : "zal vandaag maar weer eens een zonnige prent posten"
De Atlantische Oceaan is niet zo blauw als de Middellandse zee, maar als ik mag kiezen geef mij dan L'Atlantique maar. Als buitenlandse voitures
figureren op deze kaart een Kever en een Fiat 850 die we wel eens meer tegenkomen. Maar naast de kever , die rode , is me niet helemaal duidelijk
en ook de cabriolet iets verder kan ik niet plaatsen. Wie het weet mag het zeggen.

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Breeze » 27 dec 2014, 13:26

Het zal toch niet weer Kees :wink: .

Afbeelding

Die cabrio lijkt me een Merc, maar misschien ook wel iets exotischer.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Evert G.D » 27 dec 2014, 13:41

Gelukkig doe jij niet mee aan de trend om bij winters weer ook nog 's winterse foto's te 'moeten' plaatsen, Ruit. :D Hè, deze foto warmt me weer op, kom net van buiten, de sneeuwvlokken dwarrelen om m'n oren, maar dan open je dit topic en dan voel je meteen de warmte van Frankrijk.

Aan de Fiat 850, door mijn goede vader consequent betiteld als 'dé vrouwenwagen', om een reden die ik nooit heb geweten, heb ik een traumatische :mrgreen: herinnering.

Een vrind van me, die bekend stond als de snelheidsduivel van 't dorp, had er één, een donkergroene. Zijn werkelijk fenomenale snelheden maakte hij vooral op de motor (of op een brommer, een zeer overjarige kreidler die 120 km/u liep), hoewel je met zo'n Fiat 850 ook aardig kon scheuren.
Op een dag kwam hij bij me en meldde, dat hij nog een 850 had gekocht, een rode. 'Niet mooi, maar er zit een gouden motor in', riep hij enthousiast.

Een paar dagen later kwam hij redelijk in zak en as bij me. Of ik 'm even wilde helpen. De gouden motor van zijn nieuwe aanwinst was op een landweggetje in de buurt in de fik gevlogen. Hij had 't vuur wel kunnen blussen, maar de auto deed het niet meer. Hij moest 'm slepen en vroeg of ik in de auto met de (voormalige) gouden motor wilde plaatsnemen.

Uit de auto haalde hij letterlijk een sleepkabeltje. Het ding was zó kort, dat er krap anderhalve meter tussen de voitures overbleef... Ach, genoeg als je langzaam rijdt met een auto op sleeptouw.

Welaan, ik stapte vol goede moed in de achterste auto en m'n vrind gaf gas. Meer gas, nog meer gas.... We knalden met zo'n 70 tot 80 km/u over het smalle landweggetje. Het zweet stond in m'n handen. Remmen (zonder rembekrachtiging uiteraard en met vier trommeltjes...) zou zeker betekenen dat ik de auto vol in de motorruimte van de voorste 850 zou boren. Anderhalve meter is verrekte weinig bij die snelheden. :?

Gelukkig was 't niet zo heel ver en schadevrij bereikten we zijn huis. Een paar dagen later lag de 850 op de sloop. Inclusief de gouden motor. :?

Die dollemansrit ben ik echter nooit vergeten. Zie nog steeds die kont van die groene 850 vlak voor de neus van de rode 850, die ik bestuurde... Telkens als ik zo'n ding zie, moet ik aan dat voorval denken. :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor ruit'48 » 27 dec 2014, 13:48

Breeze schreef:Het zal toch niet weer Kees :wink: .

Die cabrio lijkt me een Merc, maar misschien ook wel iets exotischer.

Adri


Gelukkig ik durfde het niet te zeggen maar inderdaad een BMW 700 :-) Die mer-cé-dès. zou kunnen, maar wat het ook is .. het kan niet in de
schaduw staan van dat BMW tje..
.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor ruit'48 » 28 dec 2014, 07:06

Afbeelding

FLERS ~Orne~ (61)

Flers..? Nooit van gehoord, de plaatsen die op de richtingborden staan komen mij echter bekend voor , ook de naam van de straat
een naam die in deze regio meer voorkomt..La Rue de 6 juin . Opmerkelijk detail is de parkeerstrook in het midden.
Dat wordt uitkijken met het wegrijden, voor je het weet zit je op de verkeerde baan en zeker als je ergens al wat Normandisch
gedistileerd hebt genuttigd :roll:

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor 404noir » 28 dec 2014, 13:29

ruit'48 schreef:
Gelukkig ik durfde het niet te zeggen maar inderdaad een BMW 700 :-) Die mer-cé-dès. zou kunnen, maar wat het ook is .. het kan niet in de
schaduw staan van dat BMW tje..
.


Die Mercedes is een 230, 250 of 280SL, bijnaam 'Pagode' naar de vorm van het dak van de hardtop (die niet op de foto staat.)
De auto is (mede) ontworpen door Paul Bracq, ongetwijfeld een bekende naam bij Peugeot afficionados.
Hij is zelf blijkbaar trots op die Pagode want hij restaureert ze tegenwoordig!
http://www.paulbracq.com/
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor 404noir » 28 dec 2014, 13:34

ruit'48 schreef:
FLERS ~Orne~ (61)
Opmerkelijk detail is de parkeerstrook in het midden.
Dat wordt uitkijken met het wegrijden, voor je het weet zit je op de verkeerde baan en zeker als je ergens al wat Normandisch
gedistileerd hebt genuttigd :roll:

.


leuk detail dat de fotograaf exact in lijn heeft gestaan met de lichtmasten toen hij de foto nam.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Evert G.D » 28 dec 2014, 13:45

Flers, ben ik ook wel 's geweest. Ook de plaatsen op de wegwijzers komen me bekend voor. Was met een klassiekerrally. Mooie omgeving. :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor ruit'48 » 29 dec 2014, 09:00

Afbeelding

EVREUX ~Eure~ (27)

Heel, heel even riep dit prentje een associatie op met het Rotterdam uit de jaren '60 - Binnenrotte-Hoogstraat- St.Laurenskerk en dan
ook nog de Galaries-Modernes, door mijn grootmoeder de "Fransche Bazar" genoemd. Maar de kevers en de Opeltjes ontbreken het is
helemaal Evreux met bijbehorende Renaults en Citroëns , de Peugeots staan om de hoek.

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Evert G.D » 29 dec 2014, 11:45

Die kerk heeft een zekere bekendheid vanwege de 'Deken van Evreux' in de jaren '70. Een zeer progressief kerkelijk leider, die de RK Kerk graag wilde moderniseren, à la de 8 Mei-beweging in Nederland van destijds.

Een aantal keren had hij vanwege zijn afwijkende opvattingen al op het matje moeten komen bij de Bisschop van Amiens. De man bleef echter volharden in zijn vernieuwingsdrift.

Op een zondag zat de Kathedraal van Evreux helemaal vol met gelovigen. De Deken van Evreux zou een preek houden, waarin hij zijn progressieve opvattingen verder zou toelichten.
Groot was de ontsteltenis onder de gelovigen toen 'het gezelschap' de kerk binnentrad. Want niet de geliefde Deken van Evreux kwam binnen, maar in zijn plaats.... de Bisschop van Amiens. Die de boel ter plekke rechtzette. Hij meldde dat de Deken van Evreux door hem (nou ja, door de Kerk) was afgezet.

Veel gelovigen wachtten dat niet af en verlieten het kerkgebouw voortijdig. Van de Deken van Evreux is nimmer meer iets vernomen, die verdween in de anonimiteit..

Een beetje een vergelijking met Rotterdam dus, Ruit. Waar de geliefde, progressieve Bisschop Bär ook (quasi-vrijwillig) vertrok... Overigens een goed vrind van m'n vader...
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor ruit'48 » 29 dec 2014, 13:28

Evert, weer bedankt voor deze uitgebreide reactie maar besef dat dit een prentenkabinet is en geen literair tijdschrift.
Derhalve bij deze het vriendelijk verzoek om in 2015 je reacties kort en bondig te houden.

vr.gr. Kees

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Breeze » 29 dec 2014, 17:53

Breeze schreef:Mooi verhaal Evert. De kers op de prachtige taart (sorry plaat) van Kees.

Hoewel deze reactie wellicht anders doet vemoeden, ben ik het met Kees eens.
Dat laat onverlet dat ik de reacties van Evert altijd met belangstelling heb gelezen maar, naar mijn bescheiden mening, moeten in dit draadje de plaatjes van Kees de hoofdrol blijven vervullen,.

Wellicht een nieuw topic opstarten met "Persoonlijke verhalen"?

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor Evert G.D » 29 dec 2014, 20:58

Breeze schreef:
Breeze schreef:Mooi verhaal Evert. De kers op de prachtige taart (sorry plaat) van Kees.

Hoewel deze reactie wellicht anders doet vemoeden, ben ik het met Kees eens.
Dat laat onverlet dat ik de reacties van Evert altijd met belangstelling heb gelezen maar, naar mijn bescheiden mening, moeten in dit draadje de plaatjes van Kees de hoofdrol blijven vervullen,.

Wellicht een nieuw topic opstarten met "Persoonlijke verhalen"?


Adri


Dat gaan we (althans ik) niet doen. Verhalen zijn gerelateerd aan (in dit geval) een foto. In een louter verhalentopic mist het dan de sfeer. Ik heb maar één stelregel in het leven, dat is M.Z. (Makkelijk Zat). Dingen die niet gewaardeerd worden, zijn derhalve zinloos. Dus stop ik verder met de verhalen.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: RUIT's PRENTENKABINET

Berichtdoor CinqCentCinq » 29 dec 2014, 21:23

Ik vond het vaak wel een leuke aanvulling, meer schrijf ik niet over dit onderwerp...
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

VorigeVolgende

Keer terug naar Peugeot in bladen, boeken, films en op TV

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten