luidruchtige versnellingsbak/differentieel

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

luidruchtige versnellingsbak/differentieel

Berichtdoor tu » 30 apr 2006, 22:37

Sinds kort valt mij op dat mijn j7 steeds lawaaiger wordt. Nou is dat op zich niks nieuws dat dergelijke klassieke werkpaarden als de J7 niet echt zuinig zijn voor wat betreft het voortbrengen van de nodige hoeveelheid decibellen. Toch valt het mij op dat er uit de bak tijdens het rijden geluiden komen die me beginnen te irriteren, ofwel het is geen mooi geluid zoals het fluiten van de motor die wel maakt als hij lekker op toeren is. De geluiden die uit de bak komen nemen steeds meer toe en brengen ook de nodige resonantie met zich mee.
Ik ben sinds niet al te lange de trotse bezitter van deze geweldige bus met zeer weinig kilometers, zelf heb ik er nog maar een 1000 km mee gereden. De versnellingsbakolie is net voor de 2e keer verversd met 80w90 (gl4), de bak lekt olie en lijkt na elke rit minder soepel te rijden. Tja, wat is de diagnose?
1.De versnellingsbak van de J7 maakt altijd herrie en dat is heel
normaal=> geluiden negeren of oordoppen indoen
2.De versnellingsbak/differentieel zijn versleten=>vervangen door
goed/nieuw exemplaar
3.De versnellingsbak/differentieel is wat sleets=> xado toevoegen en
hopen op verbetering, als dit middel toch verkeerd uitpakt ga je naar
situatie 2
Uit de 3 diagnose komen de volgende opties:

bij 1. met iemand een keertje meerijden met zijn J7 die wel functioneerd
naar zijn of haar volle tevredenheid om zo het verschil ervaren
bij 2. een betrouwbare helpende hand/garage vinden met ervaring in het
in en uitbouwen van een versnelingsbak bij een J7
bij 3. heeft iemand ervaring met dit middel?

Kan iemand mij hierin verder helpen? Alle hulp is welkom!
tu
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 04 dec 2005, 12:44

luidruchtige versnellingsbak/differentieel

Berichtdoor BertOrbons » 01 mei 2006, 20:52

Vreemd verhaal.
Mijn J7 maakt ook herrie, maar dat komt niet specifiek uit de versnellingsbak. Wel giert de bak bij een bepaald toerental (90 km/h op de teller), maar dat klinkt niet verontrustend.

Wellicht gaat er bij jou langzaam iets kapot, bijvoorbeeld een lager?
Is het geluid afhankelijk van de versnelling waarin je rijdt? Treedt het alleen op bij optrekken of afremmen?
Zit er genoeg olie in? Volgens het boekje gaat er 4 liter SAE EP 80 in. Dat is veel!

Anders moet je kiezen: of doorrijden en wachten tot het erger wordt, of de boel demonteren en zoeken naar iets onbekends. Ik zou doorrijden.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor tu » 01 mei 2006, 21:14

Bedankt Bert voor je reaktie,
ik zal even puntsgewijs in gaan op je bericht:
geluiden veranderen al naar gelang het toerental,
geluiden nemen wat toe naar mate de alles op bedrijfstemperatuur komt, het maakt niet uit in welke versnelling er gereden wordt,
geluiden irriteren bij het uit laten rijden/afremmen op de motor,
in mijn boekje staat Esso gp90 voorgeschreven wat correspondeert met 80w90, ep80 gaat volgens mijn boekje in de achterophanging,
er zit 4 liter in ik ben er bij geweest dat de monteur de bak afvulde.
Ik blijf mij zorgen maken.........
tu
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 04 dec 2005, 12:44

luidruchtige versnellingsbak/differentieel

Berichtdoor BertOrbons » 01 mei 2006, 21:28

Zo maar een idee: zitten alle bouten vast waarmee de bak aan de motor is bevestigd?
Als de koppeling niet lekker vrijkomt, zou dat er ook op kunnen duiden.
En anders weet ik het even niet
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor tu » 01 mei 2006, 21:33

ga ik binnenkort even checken, verder iemand anders nog suggesties? Waar blijven de reakties van de motorblok-en-versnellingsbak-tijgers???
tu
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 04 dec 2005, 12:44

Berichtdoor JT » 01 mei 2006, 22:28

Ik durf niet te veel te zeggen, want ik heb geen J7.
Maar 80w90? is dat de goede? Bij mijn 504 moet in de versnellingsbak 20w40, veel dunner en veel smerender bij lage temperaturen (als het goed is wordt de versnellingsbak niet heel erg heet).
Zit er idd genoeg olie in? Een niveaumeter in de vorm van een schroef-dop aanwezig op de zijkant? Wordt de versnellingsbak ook warm? Slipt de versnelling misschien constant?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 01 mei 2006, 22:45

andere bak er in hangen?
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Jeetje » 01 mei 2006, 22:48

De bak van Jeetje maakt geen rare geluiden; althans geen geluiden die ik niet herken van ruim 18 jaar J7 rijden... :roll:

Daarnaast schakelt de bak bij elke bedrijfstemperatuur hetzelfde, al lijkt het erop dat als de bak warm(er) wordt het schakelen ook wat soepeler gaat. Als de bak koud is, luistert met name het van 3 naar 4 schakelen nauw(er).

Ik heb trouwens nog een goede bak liggen! Die heb ik uit onze vorige J7 gebouwd, aangezien die gesloopt moest worden vanwege een al te roestige carrosserie. De motor en bak werkten nog perfect! Als het dus écht je bak is en die heeft de geest gegeven, c.q. is de geest aan het geven, heb ik nog wel een (goede) bak voor je.

Hou er wel rekening mee dat het uit- en opnieuw inbouwen van een bak een beste klus is! :oops:

Ik heb in al die 18 jaar eigenlijk nog nooit versnellingsbakproblemen gehad. Ik kan daar dus -eigenlijk- ook niets zinnigs over zeggen...

Ik weet niet waar je woont, maar je mag gerust eens even langskomen en dan gaan we een lekker stukje rijden met Jeetje, zodat je zelf kunt horen hoe een goede bak moet klinken, hoe die zich moet 'gedragen', etcetera...

Overigens mag je méérijden, want er rijden behalve mijn vriendin en ik niemand in Jeetje... 8)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Ed » 02 mei 2006, 11:02

Wat de goedkoopste methode is, en mijn 504-bak is er stiller van geworden is je bak te behandelen met Xado. (www.xado.nl), nieuwe olie erin, Xado erin en direct een flink stuk rijden. Ik heb mijn motor ook behandelt en de oliedruk is merkbaar gestegen! Kost een stuk minder dan welke andere oplossing ook......... :-)
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor tu » 02 mei 2006, 14:03

JT, JeeZeven4Fun, Jeetje en Ed dank voor jullie reakties, ik zal er op volgorde van binnenkomst op ingaan:

allereerst JT,
mijn oliehandel (Hettema) heeft al heel lang ervaring dus ik moet hun advies serieus nemen ook ben ik niet de enige die deze olie voor zijn J7 gebruikt, ik ben wel benieuwd naar wat andere forummers gebruiken.
er zit genoeg olie in ik heb er zelf onder de brug bijgestaan dat er 4 liter olie in gedaan werd dus die oorzaak moet ik uitsluiten.
Of de versnellingsbak warm wordt geen idee dat ga ik een keer checken na een lange rit (en dan? is warm goed of slecht?)
De versnelling slipt overigens niet.
JeeZeven4Fun,
ik denk hierover na al zie ik er tegen op omdat ik het niet eerder gedaan heb, van de andere kant lijkt het dat ik er wel van kan leren ik ben met techniek niet echt onhandig allen mis ik de specifieke kennis en ervaring,
misschien is er animo voor om zo'n klus is met andere forummers te klaren (ook zij komen vroeg of laat wellicht voor hetzelfde probleem te staan en gedeelde smart is dan halve smart natuurlijk) ter lering en vermaak maar vooral ..... voor een gesmeerd eindresultaat natuurlijk!
Jeetje,
ik maak graag een keer van je aanbod gebruik om eennkeerr met die van jou MEE (spreekt voor zich natuurlijk) te rijden dan kan je gelijk ook even naar de transmissiesymfonieen van die van mij luisteren!
Tenslotte Ed,
ja het middel Xado, dit klinkt heel aantrekkelijk maar misschien is dat nou net ook mijn bezwaar want, bestaan wondermiddeltjes wel? Van het destijds populaire Slick 50 hoor je ook niets meer, de meesten die koken met een ouwe teflonpan weten denk ik inmiddels wel waarom. Maar toch.....hoeveel kilometers heb je er al plezier van en weet je wie er nog meer gebruik van maken als referentie zullen we maar zeggen?

Groet van een een bezorgde J7 liefhebber
tu
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 04 dec 2005, 12:44

Berichtdoor Bert » 02 mei 2006, 14:41

bij de personenwagens gaat er 20/50 of 15/40 in de bak en is dus hetzelfde als de motorolie, maar in een J7 bak gaat inderdaad olie 80 of 90 ( is dezelfde olie als in een hypoide cardan van een 504 Break/Familiale)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Ed » 02 mei 2006, 17:28

Op de site van Xado staan de resultaten van een uitgebreide test door de Duitse Adac (=anwb). deze resultaten bevestigen mijn ervaringen. Ik heb het spul ook pas gekocht na het lezen van deze test....
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor tu » 03 mei 2006, 10:12

ja, ik heb het gezien (nog niet serieus doorgelezen), alleen op de adac site kun je niets vinden over xado, typisch? of misschien heb ik iets over het hoofd gezien? Trouwens op het saab forum zijn ze met een aantal auto's een test aan het doen met xado. Een saab 96 werd na een toevoeging met xado aan de versnellingsbak al een stuk stiller. Mijn vraag blijft hoe houd dit middel zich op de wat langere termijn, daar is mij nog niets over bekend. Misschien dat iemand daar meer over weet?
tu
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 04 dec 2005, 12:44

Berichtdoor Jeetje » 03 mei 2006, 10:17

Ik weet niet wat dat spul kost, maar wellicht is het een gevalletje 'baat het niet, schaadt het -ook- niet'... :?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Ed » 03 mei 2006, 14:01

Ik rij er nu 5000 km mee en bak en motor zijn nog steeds stil. Maar 5000 km is niet veel natuurlijk. Ik denk daarbij ook wel eens dat er maar weinig mensen belang bij dit spul hebben. Fabrikanten verkopen liever nieuwe auto's of nieuwe onderdelen tenslotte.
Maar als extra ervaring, voor behandeling lekte mijn motorblok vrijwel geen olie (klein beetje zweten) na behandeling was de oliedruk zoveel hoger dat bij de aanlsuiting voor het oliefilterhuis een nieuwe pakking nodig was. Bovendien rij ik nu ruim 1:9 met mijn 504 2.0, en dat is ook wel heel netjes met lpg. Maar goed, zeker weten wat het precies doet en voor hoelang doe ik ook niet. Ze claimen een lange werking van het spul, maar zien is hier pas geloven.
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor Freek » 03 mei 2006, 15:33

Tu, ik reageer niet prive op je mail maar even hier!

Wanneer iets zo versleten is dat het vervangen moet worden, is altijd een lastig te beantwoorden vraag. Ik rijd al 15000 kilometer met een uitgelopen aandrijfas, met de kanttekening dat ik in Nederland blijf. Als ik een ritje Frankrijk zou maken, zou ik beslist eerst een nieuwe monteren.

Misschien moet dat het antwoord zijn. Voor korte ritten in de buurt, waarbij een vastloper niet zoveel uitmaakt, is doorrijden een goede optie. Als je echter echt op reis gaat zou ik bij twijfel tot vervanging overgaan. Gaan reizen met een twijfelachtige auto is a-relaxed en beinvloed je hele vakantie. ALs het ook nog echt misgaat, zal je in het geval van een kapotte bak ook je vakantie moeten opgeven en, in het ergste geval, je bus. Ik zelf sleutel veel liever een week zonder tijdsdruk in mijn schuur, dan zonder spullen op een parkeerterrein!

Een meer technisch antwoord: lawaaiige bakken hebben doorgaans versleten lagers. Dit levert, zoals jij schrijft, ook resonanties op. De hitte die vrijkomt maakt een vastloper denkbaar. Let wel, dit is allemaal theorie, er rijden ook mensen honderdduizend kilometer met een bak die alle motorgeluiden overstemt. Teflon-spullen hebben, als ze al nut hebben, alleen een functie in het egaliseren van ruwe loopvlakken (cylinderwanden, maar ook baktanden). Versleten lagers los je er zeker niet mee op. Een iets dikkere olie kan tijdelijk helpen om de slijtage te compenseren c.q. de oliedruk wat te verhogen.

Als ik hier (na een jaar ofzo) weer ben, krijg ik ook weer zin in een J7! Ik ga weer wat vaker met jullie meelezen...

Groeten,

Freek
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Tijgers

Berichtdoor jan eend + » 03 mei 2006, 18:38

Hallo daar. Motor- en versnellinsbaktijgers, weer een nieuw woord erbij. Die van de kroeg- ken ik al heel lang :o. Als het geluid onafhankelijk van de versnelling is maar wel meeloopt met de snelheid zou ik het differentieel verdenken. Als het geluid het motortoerental volgt lijkt het in de rede te liggen dat er iets mis is met het eerste gedeelte van de bak is, oftewel het prise-as lager. (Prise-as is de as waarvan het eerste-buitenste- stuk in de koppelingsplaat schuift) Ik heb gehoord (zelf geen ervaring) dat sommigen dat lager bij vervanging van de koppeling ook vervangen onder het motto "het ligt nu toch open" :shock: , scijnt een zwak punt te zijn. Wat ik zelf wel meegemaakt heb was een verrot ophangrubber, waardoor er (Bak-)metaal op (Chassis-)metaal kontakt was. Resoneerde op een verschrikkelijke manier, alsof er een wiellager uitlag :D. Je mag met me meerijden, ik ga toch morgen ofzo naar Tsjechie over Koblenz. Tot zover maar even, groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Re: Tijgers

Berichtdoor Jeetje » 03 mei 2006, 19:06

jan.dulfer@hetnet.nl schreef:Hallo daar. Motor- en versnellingsbaktijgers, :D je mag met me meerijden, ik ga toch morgen ofzo naar Tsjechie over Koblenz. Tot zover maar even, groetz, Vanjan.


Lijkt me wel een heel ver stukje meerijden om even 'naar het geluid van een versnellingsbak te luisteren'.... :lol:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Reisje

Berichtdoor jan eend + » 03 mei 2006, 23:05

Ach, als "tu" dan toch mee wil rijden kun je toch beter een riant aanbod doen, inclusief bergwerk ; ja toch , niet dan ?
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

luidruchtige versnellingsbak/differentieel

Berichtdoor tu » 04 mei 2006, 00:06

Ed, Freek, Jeetje, Jan,
dank voor jullie reakties/aanbod/adviezen. Het lijkt erop dat achter de symptomen een steeds minder troebel beeld opdoemt. Jan als het om J7-bergingswerkzaamheden gaat ging ik zo mee! Goeie reis toegewenst, tis nu wat laat morgen probeer ik op alles wat diepgaander terug te komen,
groet, TU
tu
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 04 dec 2005, 12:44

Reisje langs de Rijn

Berichtdoor jan eend + » 04 mei 2006, 01:12

Hadag. Nee joh, met bergwerk bedoel ik dat er flink bergop gereden moet worden (en de bak dus een hoog koppel te verwerken krijgt). Over een paar dagen (begin volgende week, maandag) moet ik in ieder geval in Grunn' zijn voor een afspraak, ontdekte ik. Dus misschien voltrekt de reis zich toch wat later. U hoort nog van ons. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

luidruchtige versnellingsbak/differentieel

Berichtdoor tu » 04 mei 2006, 18:17

Ok,
het differentieel (het geluid loopt inderdaad onafhankelijk met het toerental mee), versleten lagers icm hitte (en daarmee de verklaring voor het zwaarder schakelen als hij warmer wordt),
meer in het algemeen opletten bij: de kering van de prise-as, verrot ophangrubber. Verdraaid! Dit forum begint nog is een leerzaam naslagwerk te worden!

Mijn conclusie tot nu toe,

Xado toevoegen, ik heb inmiddels toch meer goede verhalen hierover gehoord, het wodrt nog weinig verkocht maar degene die het gebruikten behalen goede resultaten, en anders: baat het niet schaad het niet (inderdaad Jeetje) (het is geen teflon of i.d. Freek)
Is het geluid er nog? dan: jammerrrrrrr.... ja de lagers zijn de oorzaak en dan moet de bak worden vervangen. (Freek, ik moet je helemaal gelijk geven vakantie is vakantie en dan moet je niet al met samengeknepen billen aan de reis door de belgische ardennen moeten beginnen)

groet Tu

PS: zoek nog steeds een betrouwbaar en ervaren garageadres voor de J7
tu
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 04 dec 2005, 12:44

Berichtdoor Ed » 04 mei 2006, 18:38

In elk geval succes gewenst en hopen dat Xado dan helpt. Nog even als extra: zwaar schakelen heeft vaak ook met de synchromeschringen te maken (die ervoor zorgen dat tandwiel en as een gelijke snelheid krijgen) Als olie warmer en dus dunner wordt wil het wel eens metaal op metaal worden( bijna dan.) en dan wordt schakelen ook een hele klus. Verse olie van de juiste soort (en hoe dikker hoe beter bij oude Peugeots), Xado erin en dan maar hopen dat je ervan af bent. Ik duim voor je, een bak eruit halen is ook niet alles (hoewel in een weekeinde ook wel te doen). Succes!
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor tu » 07 mei 2006, 10:12

Jeetje, je hebt een peebeetje!
tu
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 04 dec 2005, 12:44


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten