Nippeltje

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Nippeltje

Berichtdoor David » 13 apr 2006, 17:51

Mijn koppeling is lam, nou heb ik al eerdere topics bekeken en is er dit bij mij aan de hand:
Het remvloeistofresevoir was leeg, dus ergens lekkage. Deze opnieuw gevuld en geprobeerd het koppelingscylinder te ontluchten. Het nippeltje een halve slag opengeschroefd en een slangetje in een bekertje vloeistof gehangen. Nu met het pedaal pompen. Dit werkt prima, binnen korte tijd was het resevoir leeg en sijpelde de vloeistaf eruit. Echter blijft de druk weg.

Een andere tip was om het koppelingscylinder te verbinden met de hoofdremcylinder, maar hiervan kan ik geen ontluchtingsnippeltje vinden.

Heeft iemand de gouden tip waarmee de koppeling weer gaat werken?

Alvast bedankt
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Nippeltje

Berichtdoor BertOrbons » 13 apr 2006, 18:54

Je mag het reservoir niet leegpompen, want dan zuig je lucht aan.
Dus tijdig bijvullen.
Lekkage moet je kunnen zien, zeker als het hele reservoir is leeggelopen.
Is de slang van het reservoir naar de kopplingscilinder nog wel goed (niet poreus of gebarsten)

Uit ervaring kan ik zeggen dat lucht soms moeilijk uit het systeem is te verwijderen. Ik heb er wel eens 1 liter remolie doorgespoeld, voordat het goed was. Je moet flink doorpompen, want de lucht moet er beneden uitkomen.

Gaat het ontluchten wel goed?
Je moet een paar keer pompen, de laatste keer het pedaal ingedrukt houden, de nippel flink openen en weer sluiten en pas dan het pedaal laten opkomen. En dat blijven herhalen tot je weerstand voelt. En dan nog even doorgaan.
Sommigen schuiven een slangetje over de nippel dat eindigt in een jampotje met remolie. Ik hou liever mijn vinger op de opening zodat je kunt als er lucht uitsputtert.

Ik zou geen tijdelijke verbinding met de hoofdremcilnder maken, ooit moet het toch gaan werken.

Lukt het zo echt niet, dan moet je demonteren.
De volhouder wint!
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor David » 13 apr 2006, 19:03

Ik ga morgen nogmaals al mijn techniek, energie en kennis gebruiken om de koppeling terug te krijgen,

bedankt voor de snelle reactie
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor JT » 13 apr 2006, 22:21

Met het pompen zoals BertOrbons roept, zou het moeten werken.
Maar dat is mij nog nooit gelukt. Vanuit de onderkant met druk remvloeistof inspuiten (WimB zegt bv flacon) (zie ook andere topics) is bij mij al 3 keer gelukt.
Succes!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Bert » 14 apr 2006, 14:13

je kan ook een ontluchtingsslang van ontluchtnippel van de remcylinder naar de ontluchtnippel van de koppelingscylinder plaatsen dan allebei de nippels open en voorzichtig pompen met het rempedaal, dan pomp je de remvloeistof van de remcylinder via het slangetje door de koppelingscylinders en de lucht die er in zit verdwijnt. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor David » 14 apr 2006, 23:15

De druk kwam vandaag weer terug (na veel pompen), maar was niet genoeg om de koppelingsplaten los te krijgen. Wel een ander probleem tegen gekomen. De koppelingscylinder lekt erg veel(bekertje remvloeistof in 2 uur) Dus dit probleem eerst proberen te verhelpen. Maar nu krijg ik de koppelingscylinder absoluut niet gedemonteerd. Kan het koppelingscylinder uberhaupt gedemonteerd worden zonder de gehele koppeling te demonteren??

Groeten
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor rovado » 15 apr 2006, 01:46

die kan gedemonteerd worden zonder volledige demontage van koppeling, alleen zit deze erg vast, ik kreeg die destijds ook niet los en heb dit toen door een peugeotgarage laten vervangen :oops:
Maar het kan wel, bij mij lekte het cylindertje ook redelijk veel.
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

nipppeltje

Berichtdoor BertOrbons » 15 apr 2006, 07:33

Op tekening 22 staat de delen
Met circlip 9 is de cilinder geborgd, en natuurlijk zal e.a. wel vastztitten.

Als er zoveel lekkage is, drijft alles in de remolie. Dat is ook een prima losmaker

http://pic14.picturetrail.com/VOL515/39 ... 537533.jpg
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor JT » 15 apr 2006, 09:04

Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten