remklauwen

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

remklauwen

Berichtdoor babcity » 13 apr 2006, 10:09

hallo

ik ben bezig met het nalopen van het remsysteem van mijn j7 uit 77. als eerst is mijn remdrukverdeler achter kapot hij lekt remvloeistof. heeft iemand hier misschien een bestelnummer van of van een revisieset? in mijn peugeot dealer heb ik niet meer zoveel vertrouwen sinds hij niet eens een nieuwe carterstop voor mijn versnellingsbak kon bestellen.

Ik heb de remklauwen voor eraf maar voor het monteren moeten ze eigenlijk voor het gemak even terug geduwd worden. hier heb ik een vraag over. ik weet dat je bij veel auto's ze gewoon terug kan duwen maar er zijn ook wagens waar je ze moet draaien. weet iemand wat de j7 heeft en hoe je het het makkelijkst kan doen?

met vriendelijke groet

jeroen
babcity
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 19 apr 2004, 09:16

Berichtdoor Bert » 13 apr 2006, 15:59

volgens mij moeten ze bij een J7/J9 teruggedraaid worden ( dit komt doordat de handrem op de voorwielen zit)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

remklauwen

Berichtdoor BertOrbons » 13 apr 2006, 18:37

rechtsom draaien, zeker weten

sukses
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor marc » 15 apr 2006, 22:06

Hallo,

Ik ben vandaag ook bezig geweest met een remklauw.
Vreemd ding met die handrem erbij.
Ik vraag me alleen af: moet je deze klauwen stellen?

zo ja: hoe dan?
zo Nee: waarom zit er dan draad op de handrem plunjer?

groet Marc
marc
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 maart 2004, 11:54
Woonplaats: dordrecht

remklauwen

Berichtdoor BertOrbons » 16 apr 2006, 08:10

Het zijn zelfstellende schijfremmen, dus daaraan hoef je niets te stellen.
Bij de rembeweging schroeft de zuiger zich zoveel naar voren, totdat de slag klein genoeg is.

Voor meer details zie de plaatjes:
http://pic14.picturetrail.com/VOL515/39 ... 769928.jpg
http://pic14.picturetrail.com/VOL515/39 ... 769918.jpg

Als het aantrekken van de handrem niet leidt tot bewegen van de asjes (nr 9), kan het zijn dat de pen (nr 19) vastzit. Ik heb alles in de kruipolie (of WD40) gespoten en een nachtje wachten en wat wrikken kwam het los. Dat scheelt een hoop werk.

Ik heb het spul onlangs helemaal gedemonteerd, maar de onderdelen onder de rubber kap (nr 14) zijn - zonder speciaal gereedschap) erg lastig op hun plaats te krijgen. Uiteindelijk lukte het met door twee schroevedraaiers de pen omlaag te drukken en tegelijk as 9 erin te schuiven, Maar dan heb je 3 handen nodig.

De handrem stel je af onder de auto: er zit een balansstuk met twee moeren.

Sukses en vieze handen!
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Remklauws

Berichtdoor jan eend + » 17 apr 2006, 22:42

Hoi. Het probleem wat ik ken bij de J7 voorremmen is dat als je ze niet goed afgesteld hebt je problemen krijgt met ontluchten en/of de handrem. Als er vroeger een J7 voor remrevisie bij Nefkens-Noord hier in Groningen kwam dan steeg het ziekteverzuim met meer dan 50% volgens de verhalen. Bij het monteren van de blokken in de weer op de naaf vastgezette klauwen moeten de zuigers (met geheel losgestelde handremkabels !) door te verdraaien in een positie staan dat: A- de smalle groef die paralel loopt met de diepe groef door het midden van de zuiger BOVEN die diepe groef staan ivm ontluchten, en B- de remblokken net tussen schijf en remzuiger kunnen schuiven, dus een ev rand op de schijf eerst wegslijpen. Door de zuiger ("terugdrukkend") IN (kleine spoed) of (gewoon) UIT (grotere spoed) te draaien is dit te bereiken. Daarna (met draaiende motor ivm rembekrachtiging als die er op zit) de rem een aantal keren intrappen, bij voorkeur rijdend. Pas daarna de kabels afstellen. Voor de liefhebbers : Citoen BX heeft hetzelfde soort systeem, zgn zelfstellende handrem op de voorwielen. Als de basisafstelling niet goed is werkt het niet. Suck6, groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten