demonteren trommelremmen achter

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

demonteren trommelremmen achter

Berichtdoor rovado » 04 apr 2006, 13:33

Daar mijn achterrem blijkbaar niets meer doet, wil ik de trommel openen.
Ik heb de 2 schroefjes eruit gehaald na het demonteren van de band, de vraag is nu, krijg ik de trommel open door er nu gewoon met een schroevendraaier tussen te wrikken tot hij naar voren komt, of zie ik iets over het hoofd??
Misschien dat iemand de desbetreffende blz uit het onderdelenboek inscannen?
Alvast bedankt
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Jeetje » 04 apr 2006, 13:59

Volgens mij zijn er nóg twee gaten waar je een moer juist ín moet draaien om de twee trommeldelen los te kunnen halen, maar dat weet ik niet zeker...
:oops:
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 04 apr 2006, 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor rovado » 04 apr 2006, 18:47

Er zitten inderdaad nog 2 kleine gaatjes, ik weet niet zeker of daar een schroefdraad inzit. in mijn duitstalig onderdelenboek staat het ook niet uitgelegd.
Heeft er misschien nog iemand ervaring met het demonteren van de trommelremmen?
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

demonteren trommelremmen achter

Berichtdoor BertOrbons » 04 apr 2006, 21:28

Er zitten twee draadgaten waar je een bout in kunt draaien. Ik meen M7 en dat is niet zo courant, maar in een gereedschapwinkel wel te krijgen.
Reken op een lengt van ca. 5 cm.
Bij het indraaien drukken de bouten tegen de remschoenen en zo wordt de trommel eraf gedrukt zonder kracht uit te oefenen.

Sukses
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor Jeetje » 04 apr 2006, 21:53

Dat bedoelde ik dus... :oops: :roll:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor rovado » 04 apr 2006, 22:32

Zoals altijd zijn jullie super snel, bedankt voor de tips! Dan kan ik morgen de boel even demonteren en bestellen.
:P
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor rovado » 05 apr 2006, 16:45

Het is inderdaad een M7 tapbout die je nodig hebt, het is alleen niet zo gemakkelijk om die te vinden, na veel rondrijden en bellen heb ik een adres gevonden waar ik die morgenochtend kan halen.
Ik ben benieuwd...
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Jeetje » 05 apr 2006, 16:47

Die moet je dan maar goed bewaren in je gereedschapskoffer, want die heb je wellicht nog eens nodig! :wink:

Succes morgen!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Bert » 05 apr 2006, 23:45

tijdens het aanspannen van de bouten waar je de remtrommel mee losdraait moet je ook wel even met een hamer op de zijkanten van de remtrommel kloppen ( dan gaat hij er gemakkelijker vanaf)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor rovado » 06 apr 2006, 13:05

Ik heb inmiddels de trommel kunnen openen en het ziet er allemaal erg goed uit, dikke voeringen op de remschoenen, geen lekkage van remvloeistof.
Waarschijnlijk zit het remcylindertje vast na een tijdje niet gebruikt te zijn, weet iemand hoe je die weer los kunt krijgen? Kan je er gewoon een voorzichtige tik met een hamer tegen geven ofzo?
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Bert » 06 apr 2006, 17:00

als de remplunjer (zuiger) van de remcylinder vastzit, kun je die lostikken maar beter is de zuigers er uit te halen, de remcylinder uithonen (met een hoon apparaatje op de boormachine) of met een stukje waterproof schuurpapier ( natgemaakt met remvloeistof) zodat de cylinderwand weer glad wordt. Daarna nieuwe remcups erin en de cylinder is weer als nieuw. Maak je de zuiger alleen maar los heb je namelijk grote kans op lekkage omdat de remcup over een " vuil " gedeelte gaat waardoor slijtage & lekkage
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor rovado » 06 apr 2006, 22:24

Bedankt voor de tips, ik zal het dit weekend eens uit elkaar halen, misschien is het ook niet slecht om nieuwe cylinders te kopen, hangt er een beetje vanaf hoe het eruit ziet.
want ik wil natuurlijk wel veilig naar Den Haag kunnen rijden... :P
:wink:
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Bert » 06 apr 2006, 23:36

als de cylinderwanden niet ingesleten zijn, is het voordeliger om cupjes te vervangen
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

demonteren trommelremmen achter

Berichtdoor BertOrbons » 07 apr 2006, 22:00

Ik vind het niet zo waarschijnlijk dat de remcilinder vastzit.

Eigen ervaringen:
1 Remkrachtregelaar zit vast en de achteremmen doen helemaal niet mee. Die zit in de wielkast achter een wegneembaar kapje.
Als iemand op de rem trapt kun je voelen of de plunjer beweegt

2. Remslang zit dicht en er komt geen druk bij de rem.
Te controleren door de ontluchtingsnippel te openen
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor rovado » 07 apr 2006, 22:37

Ik zal het dit weekend eens goed nakijken allemaal, bedankt voor de tips
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor rovado » 11 apr 2006, 23:17

Ik heb samen met iemand de remmer gedemonteerd.
De volgende bevindingen vielen op.

Er is geen lekkage, de cylinder zit niet vast ( hij heeft 1 keer een beetje bewogen, en als je de rem intrapt en de ontluchtingsnippel opendraait li en re dan komt er een kleine hoeveelheid remvloeistof uitgedruppeld, zeker geen krachtige straal, verre van dat. We hebben dit getest met draaiende motor ivm de vacuumslang.
Bij de bijrijderskant zit er nog een extra cylindertje, dewelke de druk opvoert bij het remmen als er meer gewicht op de achteras komt, ook hier is geen lekkage, weet iemand of deze laatste cylinders soms vast of verstopt komen te zitten?
De voorremmen doen het wel en het remvloeistofniveau blijft in orde.
Conclusie is nu dat ik geen achterremmen heb en ik denk niet dat dit nog voor het weekend in orde raakt. De vraag is of iemand nog ideeën heeft. Zouden jullie gewoon verder rijden met dit euvel? Indien ik het niet vertrouw zal ik spijtig genoeg met de fiësta moeten komen :cry:
Eigenlijk zou ik de slang moeten loskoppelen juist voor die ene cylinder om te zien of daar nog wel een krachtige straal uitkomt, maar dan moet ik de hele zaak ontluchten en dat is nou niet echt mijn specialiteit....
Ideeën zijn welkom.

Weet iemand hoe groot de kans is dat de voorremmen er ook mee ophouden? Of staat het huidig probleem hier los van?

Een bedrukte J7 rijder.
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

demonteren trommelremmen achter

Berichtdoor BertOrbons » 12 apr 2006, 21:51

geen getreur,

In de achterwielkast aan de bijrijderskant zit een remkrachtbegrenzer (geen versterker).

Demonteren, schoonmaken en gangbaar maken van het zuigertje.... en je hebt weer achterremmen.
Via onderstaande link zie je een pagina uit het werkplaatshandboek:

http://pic14.picturetrail.com/VOL515/39 ... 997961.jpg


succes!
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor rovado » 12 apr 2006, 23:43

Bedankt voor de reacties ( ook via mail en pbtje)
Om het nog te demonteren voor de meeting zal vermoedelijk niet meer lukken, maar zo te horen hoef ik niet bang te zijn dat de voorremmen het begeven, dus we kunnen eigenlijk wel met de J7 komen mits een beetje rustig aan (alsof je kan scheuren met een J7...) Klopt deze veronderstelling?
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Achterrems

Berichtdoor jan eend + » 29 apr 2006, 23:24

Hoi. Een bekende kwaal van onze wat op leeftijd zijnde speeltjes is dat de "rubberen" remleidingen ofwel de remslangen verstopt raken. Controle is makkelijk , een iemand trapt de rem in terwijl een andere iemand eerst links en dan rechts de ontluchtnippel opendraait. De auto moet op z'n wielen rusten ivm de werking van de eerder in dit onderwerp genoemde remdrukbegrenzer. Als er niet een stevige straal uitspuit, dan kun je er remvloeistof (=ook vergif ) op innemen dat de slang van de kant waar weinig of niks uitkomt verstopt is. Als de remkrachtbegrenzer vastzit dan ontstaat meestal overberemming omdat alle vloeistof vrijelijk doorspoelt , waardoor de achterremmen blokkeren bij stevig remmen , en de kans op uitbreken (achterkant zwiept weg ) groot is. Het door de veer op zijn plaats gehouden boven-blikje van de remdrukbegrenzer moet bewegen als je met draaiend motor de rem hard intrapt. Zoniet dan zit de begrenzer (ook) vast. Meer vragen: mail maar, of ik kom ze hier wel tegen. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Achterrems

Berichtdoor jan eend + » 26 mei 2006, 22:24

Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke kwaal en het resultaat van de gekozen oplossing.... Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

M7 schroefjes

Berichtdoor besbre2003 » 26 mei 2006, 22:36

Hoi!
M7 schroefjes voor de remtrommel te demonteeren haal je gewoon bij de sloper! En deux chevaux zit er met in elkaar.. :P
Groetjes, Ton
besbre2003
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:16
Woonplaats: Duitsland / Andernach-Rhein

Berichtdoor rovado » 27 mei 2006, 17:31

Ik heb er eerlijk gezegd nog geen oplossing voor bedacht, ben zoals hierboven vermeld druk geweest met de buitenkant, als dat in orde is ga ik de remmen nog eens bekijken. Ik zal inderdaad denk ik eerst even testen hoe het met de druk staat, door het ontluchtingsnippeltje open te draaien met draaiende motor en met de wielen op de grond ( dit laatste was vorige keer niet het geval) tijdens de rit naar Den Haag remde de bus overigens zeer goed, zonder trekken aan het stuur en zonder slippen, dus misschien valt het allemaal nog wel mee.
Rogier
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten