Voorjaarsklussen

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Voorjaarsklussen

Berichtdoor David » 29 maart 2006, 19:37

Beste medeforummers,

Binnenkort studeer ik af en heb ik weer volop tijd om aan de camper te sleutelen. Om de APK door te komen moet de uitlaat vervangen worden. Dit zal niet zo'n groot probleem zijn, maar toen ik de auto vorig jaar wilde stallen, viel me op dat ter hoogte van de kitnaad aan de voorkant een enorme bobbel zat. Na wat krabben bleek de carroserie enorm verrot te zijn. Dat betekent dat een gedeelte van de voorkant vervangen moet worden. Mijn vraag is de volgende: heeft iemand ervaring met het demonteren van de ramen en deuren van een J7. Heeft er iemand ervaring met het zelf spuiten/rollen van een auto? Welke klussen voeren jullie uit als de J7 weer uit de stalling komt?

Als ik een beetje meer weet moet het een stuk sneller kunnen gaan. Ik ben handig, heb tijd, heb geduld, maar ik heb nog niet zoveel ervaring met klussen aan de J7.

BVD
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

voorjaarsklussen

Berichtdoor BertOrbons » 29 maart 2006, 21:03

De Peugeot J7 is geen lastige auto, wel groot en zwaar. Gelukkig met een stevig frame, dus aan de bovenbouw kun je veel verwijderen en lassen. Het plaatwek heeft voldoende dikte om te kunnen lassen (CO2 of met gas)

Waar zit de "bobbel" eigenlijk? Als het de felsnaad is die binnen en buitenzijde van het front met elkaar verbindt, dan zit daar normaal geen kit. Misschien is het een provisorische reparatie.
Rot materiaal wegknippen (slijpen kan ook) en een of meerdere stukje plaat inlassen. Maar misschien is het verstandiger op een makkeljker plaats te beginnen.

De schuifdeuren gaan er gemakkelijk af. Aan de bovenzijde beide moertjes verwijderen en de bouteinden voorzichtig naar binnen tikken.
Dan kan de deur naar je toe gekanteld worden en vallen de rolletjes op de grond (let op)
Beneden glijdt de rail op de deur tussen drie rolletjes; je kunt hem zo optillen.

De schuiframen zitten in een frame dat met kleine zelftappers in de deur is geschroefd. Je moet de katoenen raamgeleiding verwijderen en daarna zie je meestal de roest. Met kruipolie en een goed passende schroevendraaier moet het lukken om de ca. 8 schroefjes te verwijderen. Anders wordt het uitboren. En daarna heb je het losse frame in je hand.

Ik heb mijn J7 op een warme zomerdag met de roller geschilderd. Ziet er netjes uit en het is makkelijk te herstellen (roest komt na een tijdje terug).


Sukses
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor rovado » 29 maart 2006, 23:36

Ik heb momenteel ook redelijk wat vrije tijd en ben 2 weken geleden begonnen met het ontroesten van onze J7. Heb er een stukje dorpel ingelast achter, nieuwe dakgoot, deuken uitgedeukt, oppervlakkige roest rondom verwijderd,vooral onder de voorbumper! Velgen en naaf opnieuw gespoten en geschilderd, bumpers achter (voorbumper moet ik nog doen) Moet nu nog een deel van de dakgoot vervangen en een stukje bij mijn voorruit lassen. Hopelijk is alles op tijd klaar voor het treffen met Pasen, ik wilde hem namelijk over laten spuiten voor die tijd, maar dat is een beetje te optimistisch. Hij zal waarschijnlijk voor de helft in de grondverf op de meeting verschijnen.
Bert als je ook komt ben ik wel benieuwd naar het resultaat van het zelf schilderen, ik heb dat ooit eens gedaan met een oude ford fiesta, die zag er goed uit tot je er naast ging staan. Hoe is het bij jou geworden?
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor David » 30 maart 2006, 10:20

Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad de felsnaad die helemaal verrot is. Deze zal ik er dus uit moeten slijpen en dan een plaatje achter lassen. Opvullen met plamuur en opschuren.
Helaas ben ik er achter gekomen dat de onderdorpel van mijn frietklep ook helemaal rot is. Ook hier dus een reparatie aan verrichten.
Kleine vraag nog: weet iemand hoe je de 'caravan-raampjes' aan de zijkant verwijderd, kan namelijk totaal geen schroefjes vinden.

BVD
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor rovado » 30 maart 2006, 10:34

De schoefjes van die caravanraampjes zitten geloof ik in het raamkozijn(dus niet langs de binnenkant), je moet daarvoor het raam openen, tenminste zo zat dat bij een raampje dat ik er ooit eens uit gehaald heb.
Succes David
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor David » 30 maart 2006, 11:10

Nog maar een keer goed kijken dus. Ik ga er volgende week flink tegenaan. Ik probeer binnen 2 weken de auto weer op te knappen. Dat wordt dus hard werken. Foto's van de verschillende klussen zal ik plaatsen, zodat het resultaat bekeken kan worden.

Groeten
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor rovado » 30 maart 2006, 12:00

2 weken zijn snel om ( ik spreek uit ervaring). Het hangt ervan af hoeveel werk je aan de bus hebt, als het 2 lasplekken zijn is het vermoedelijk wel te doen.
Ik zal binnenkort ook enkele foto's plaatsen van de vorderingen aan onze J7.
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor David » 30 maart 2006, 12:32

Dit is mijn todo-lijstje:
- uitlaat demonteren, nieuwe monteren;
- ramen, deuren, lichten, bumper etc. demonteren;
- rotte plekken uitslijpen;
- nieuwe delen lassen;
- schuren en plamuren;
- 1x gronden;
- 1x aflakken;
- remmen, radiator, vloeistoffen nakijken;
- APK-keuring;
- TOUREN
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor rovado » 30 maart 2006, 12:56

bij het demonteren van de achterdeurtjes moet je opletten, als je de scharnieren van de bus losschroeft heb je grote kans dat de achterplaatjes die achter de binnenafwerking zitten naar beneden vallen, je moet dan om dit weer te monteren de binnenpanelen naast de achterdeuren demonteren alvorens je de deuren weer kan monteren.
Ik weet niet of het ook lukt om de deurtjes te demonteren door de pin thv het scharnier eruit te tikken, indien dit lukt zal dit mijn voorkeur hebben, dan hoef je niet teveel te slopen en is het dus sneller, misschien dat er nog iemand ervaring hiermee heeft???
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Jeetje » 30 maart 2006, 13:20

Je kunt die deurtjes inderdaad ook demonteren door de spie te verwijderen. Demonteren is dan heel gemakkelijk, maar mónteren wordt een stuk lastiger vanwege het 'veersysteem' dat er inzit.

Ten minste...

Zo werkte dat bij onze vorige bus, maar die had geen frietklep-indeling, maar twee openslaande deuren aan de achterkant.

Ik weet niet of het systeem bij beide uitvoeringen hetzelfde is!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor David » 30 maart 2006, 14:13

De spie verwijderen is volgens mij altijd het meest verstandige, anders moet je toch de deur/klep weer afhangen en stellen?
Doen jullie nog bepaalde klussen als de auto uit de stalling komt??

groeten
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Jeetje » 30 maart 2006, 14:39

Eeeh...

Normaliter controleer ik het niveau van alle vloeistoffen voordat hij -begin oktober- gedurende langere tijd de stalling ingaat. Begin april komtie er dan weer uit en wordt het busje meteen weer apk-gekeurd én vindt er groot onderhoud plaats (waarbij alle vloeistoffen worden vervangen; versnellingsbakolie, remvloeistof, motorolie, etcetera).

Dan kan ie er weer tot september tegen.

Voor de rest doen we er eigenlijk niets aan. Overigens draaien we in de stalling wel de massaschroef (rechts tegen het motorcompartiment) los en halen we de huishoudaccu van het campergedeelte eruit en die zetten we thuis aan de druppellader...

We hebben nog nooit startproblemen gehad. Ik ga ervan uit/hoop dat we dat ook morgen (weer) niet hebben, want dan ga ik 'm uit de stalling halen en breng ik 'm naar de garage...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor David » 30 maart 2006, 20:03

Als ik me Jeetje nog een beetje kan herinneren, zul je met een gerust hart Jeetje uit de stalling halen. Hij zag er vorig jaar prima uit en ook het motortje liep fijn. Ik zal dan ook je tips ter harte nemen.

Bedankt voor je informatie.
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron