versnellingsbak

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

versnellingsbak

Berichtdoor peter samyn » 09 feb 2006, 12:37

ik heb momenteel wat problemen met mijn versnellingsbak: bij koude motor krijg ik hem bijna niet meer in eerste versnelling, overgaan naar de volgende gaat ook moeilijk. Als de motor warm heeft is alles weer normaal.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en wat er aan gedaan kan worden?
peter samyn
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 jul 2005, 23:30

Berichtdoor plaske » 09 feb 2006, 21:46

heel waarschijnlijk heeft het met de olie te maken.
op voorschrift moet de versnellingsbak met G80/90 olie gevuld worden.
dat is de vloeibaarheidsgraad van de olie. in tegenstelling tot multigrade oliën voor de motor, is versnellingsbak olie gevoelig aan de temperatuur.
en bij koude kan ze zelfs verharden, waardoor het bijna onmogelijk wordt om te schakelen en na een beetje te rijden is die olie enigzins opgewarmd en gaat het schakelen normaal.
een oliewissel zal waarschijnlijk de oplossing brengen, want nieuwe olie zal zo snel niet verstijven. anders ken je nog een olie gebruiken met een lagere viscositeit.
peugeot un jour, peugeot toujours
plaske
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 27 nov 2005, 00:27
Woonplaats: dilbeek

Berichtdoor peter samyn » 09 feb 2006, 21:56

bedankt voor de info, ik ga zeker in het weekend aan de slag om er andere olie in te kieperen.
Zou je mij misschien kunnen zeggen hoeveel er in gaat? Kwestie van genoeg bij de hand te hebben als ik begin.
peter samyn
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 jul 2005, 23:30

olie

Berichtdoor jos overvliet » 12 feb 2006, 12:13

Er gaat 4 ltr olie in de bak.
De vulplug zit aan de rechter zij kant en is met een vierkant inbus sleutel te openen.
Vullen totdat de olie er via de vulplug uitloopt.
vr gr
JOS
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor peter samyn » 25 feb 2006, 01:25

heb de olie vervangen door synthetische die dus zeker vloeibaar genoeg is en blijft, ook bij lage teperaturen, maar het probleem blijft.
Weet iemand hier iets meer over?
Peter Samyn
peter samyn
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 jul 2005, 23:30

versnellinsbak

Berichtdoor tu » 25 feb 2006, 13:32

Gebruik olie volgens de originele fabrieksspecificaties. Sunthetische olien kunnen eventuele zacht materialen als brons aantasten.
tu
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 04 dec 2005, 12:44

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 25 feb 2006, 19:09

misschien moet je dan toch aan een andere bak? Hee....die heb ik nog te koop liggen....krijg je er een 1600 motorblok bij.. :lol:
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Ed » 25 feb 2006, 19:49

Bij oudere motoren en bakken moet je altijd minerale olie gebruiken en nooit synthetische, is nog voordeliger ook. Als je bak slijtage heeft kun je hem ook een opknapbeurt geven met xado (zie www.xado.nl ). Volgens de duitse ADAC zou het spul inderdaad helpen. Vanavond ga ik in mijn 504 proberen, daarna - als dat goed lijkt - ook in mijn J7.
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten