Peugeot J9 (1982) / dop olietank

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot J9 (1982) / dop olietank

Berichtdoor Anne182 » 22 jul 2020, 12:04

Hoi allemaal!

Wij zijn de trotse eigenaren van een Peugeot J9 brandweer. We zijn momenteel in Frankrijk aan het rondrijden en lopen ergens tegenaan. Wellicht kan een van jullie daarover adviseren:

De dop van onze olietank is losgeraakt. De eerste keer kwamen we daarachter omdat we wat olie zagen in de cabine. Kap van de motor eraf gehaald en wonder boven wonder lag hij daar nog. Terug erop gedaan maar daarna is hij weer losgeraakt. Dit keer helaas kwijt geraakt. Het is nog een heel avontuur om een nieuwe daarvoor te vinden voor dit oude model, we zijn al van garage naar garage gegaan. Dat blijkt een stuk lastiger dan gedacht.
hebben jullie tips hoe wij aan een nieuwe dop kunnen komen voor dit model?

Daarnaast vragen we ons ook af of dit een onderliggende reden kan hebben dat dit is gebeurd meerdere keren. Hier krijgen we helaas niet echt antwoord op online of bij de garages. Zijn er zaken die gecontroleerd moeten worden als dit gebeurt? Of is het hoogstwaarschijnlijk gewoon een oude versleten dop die niet meer zo goed sluit en door de warmte o.i.d.?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Anne182
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 apr 2020, 18:20

Re: Peugeot J9 (1982) / dop olietank

Berichtdoor BartjeJ7 » 22 jul 2020, 12:20

Hoi!

Ik had hetzelfde (wel J7). Was in Denemarken. Een deksel van appelmoes bleek te passen en met ducktape en tywrap vastgesnoerd. Later een nieuwe (oude) dop besteld bij Ko de Fauw. De oude dop zat te losjes waardoor de dop eraf plopt/rammelt. Die van mij ging ook heel makkelijk eruit.ik dacht eerst aan overduk in het carter maar dat bleek het niet te zijn. Ik heb daarom een nieuwe O-ring (ik dacht 43x5 mm besteld bij Technirub) om de tweede dop gedaan. Waarschijnlijk zijn de rubbers na verloop van tijd uitgedroogd. In elk geval blijft de dop nu wel zitten!

Die originele doppen zijn niet makkelijk te vinden.
Bovenstaande gaat uit van een benzinemotor bedenk ik me net.

Groet,
Bart

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Peugeot J9 (1982) / dop olietank

Berichtdoor jduym » 22 jul 2020, 18:05

Zo'n tien jaar geleden had ik dit ook met een benzine J7 - PZ10. Dop ineens foetsie. Bij een Peugeot-garage in een kleiner stadje een nieuwe besteld en op de terugweg opgehaald. Was niet duur en ook geen probleem. In de tussentijd heb ik toen het olievulgat afgesloten met wat doeken, meen ik.
Peugeot J7, 1977, PZ10, benzine.
Avatar gebruiker
jduym
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 19 maart 2008, 22:18

Re: Peugeot J9 (1982) / dop olietank

Berichtdoor bullibus65 » 22 jul 2020, 21:01

ook het deksel van de benzinetank past
https://peugeot.vandoorne-daf.de/
Avatar gebruiker
bullibus65
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 06 nov 2017, 20:48

Re: Peugeot J9 (1982) / dop olietank

Berichtdoor Anne182 » 24 jul 2020, 10:20

Hartelijk dank voor de reacties. Inmiddels zijn we bij een Citroën garage aanbeland die toevallig een passende dop had liggen, en hij was waarschijnlijk los gekomen door een versleten rubber.
Anne182
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 apr 2020, 18:20


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten