Thermostaat kaput?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Thermostaat kaput?

Berichtdoor yaay7 » 27 mei 2020, 21:46

Goeieavond peugeotliefhebbers!

Vorige week ging er af en toe op het dashboard een rood lampje branden bij het maken van een bocht (naar rechts geloof ik). Nog nooit gehad en ik dacht dat dit een melding was dat het oliepeil te laag was, dus maar even checken. Ik schrok van het blok, heel de voorzijde van het blok was wit uitgeslagen door een koelvloeistoflekkage..

Uiteindelijk een scheutje olie er bij, hij zat tegen het minimum aan. De dop van de radiateur afgehaald en zag helemaal geen koelvloeistof meer! Snel bijgevuld en thuis gekeken wat er mis was. Bij de slang aan de bovenzijde van de waterpomp zat een soort groene prut wat afkomstig leek te zijn van een lekkage bij deze slang. Deze slang losgehaald en ontdekt dat de thermostaat er in verstopt zit :mrgreen: . De aansluiting bovenop de waterpomp was bijna niet te zien door de groene prut! Geen wonder dat de slang hier lekte.

Ik heb het vermoeden dat de thermostaat kapot is en dat door de daardoor opgebouwde druk de slang langzaam is gaan lekken op de aansluiting naar de waterpomp. Om te testen of de thermostaat werkt hebben we hem in kokend water gegooid en zie geen beweging. Wil graag een nieuwe bestellen zodat we weer kunnen crossen, zie onderstaande vragen :mrgreen:. Er zit nog een oude (niet aangesloten) temperatuursensor in het blok. Deze wil ik vervangen door een nieuwe en een metertje plaatsen. Net in dit topic gelezen dat ik een M18x1.5 sensoraansluiting nodig heb, daarom deze en deze besteld bij Conrad. Van de week maar eens inbouwen!

TLDR: een paar vraagjes over het koelsysteem:
1) Hoe ver moet de radiateur gevuld zijn? Er staan nergens min/max streepjes op. Ik heb nu tot 1 centimeter boven de lamellen gevuld. Heb geen expansietankje want benzine.
2) Welke thermostaat raden jullie aan? Degene die er nu uit komt staat op calorstat 84°. Als ik het via kenteken opzoek staat er dat het er een 75° in gaat.
3) Lampje dat aanging op dashboard, is dit voor laag koelvloeistofniveau? :-|

Thanks alvast!

Ivo
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Thermostaat kaput?

Berichtdoor hendrika » 05 jun 2020, 14:53

Hallo Ivo,

welk dashboard heb je? en welk lampje aan ging?

Achterin het blok zit een temperatuur schakelaar. als deze niet is aangesloten kan dit niet de rede zijn dat het lampje aan ging..... :mrgreen:
Het kan een lampje zijn voor oliedruk, dit is niet een lampje voor oliepeil te laag, maar meer dat hij geen olie pompt. Dit kan uiteraard ook komen doordat het olie te laag/weg is, maar das al een stukje lager dan minimum denk ik, hij pompt aan vanuit onderin je carterpan. en vraag me af of die direct aanspringt als je oliepeil in een bocht even minder is.

Kan misschien ook zijn dat je remvloeistof laag is of je blokken versleten? (als je hier sensors op hebt)

wat ik ook wel eens heb gehad door dar de bus slecht stationair liep, en je voor een bocht afremde en terugschakelde, de motor uitviel, en de lampjes dus aangingen. Maar doordat je je koppeling weer op liet komen merkte je hier weinig van en reed de bus weer verder. Uiteindelijk dus niks aan de hand....

ik kan morgen even kijken wat het werkplaatshandboek zegt over thermostaat waarde..... maar denk dat je inmiddels als verder bent met je bus? laat maar weten hoe het gaat!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Thermostaat kaput?

Berichtdoor BartjeJ7 » 05 jun 2020, 16:19

Hoi,

De radiateur vul ik meestal tot een paar cm onder de opening/rand. In elk geval zo dat er een laagje koelwater op de bovenkant van de lamellen te zien is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Thermostaat kaput?

Berichtdoor hendrika » 07 jun 2020, 15:14

In het werkplaatshandboek staat 75 graden voor de benzine modellen
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Thermostaat kaput?

Berichtdoor yaay7 » 15 sep 2020, 20:46

Thanks voor de reacties!

@Hendrika, ik heb het "nieuwe" dashboard en volgensmij was het het middelste lampje boven tussen de tellers in?
Enne, volgensmij stonden wij op dezelfde camping een paar weken gelden, in Enkhuizen? :mrgreen: Een paar keer langsgelopen maar niemand thuis in de J7!

Uiteindelijk de Gates TH22375 besteld en geinstalleerd. Volgensmij werkt de thermostaat perfect. Na deze installatie ook een temperatuursensor geplaatst. Een 'Motogadget M18x1.5 102-0037.

De bus een paar keer met een kort ritje getest en temperatuur bleef perfect constant. Toen ik naar de stalling reed liep de temperatuur echter plotseling steeds verder op in kleine stapjes. Na ongeveer 10 min. Tikte de teller 120° aan... Meteen gestopt om te kijken wat er aan de hand was. Het leek al snel op een koelvloeistoflekkage, maar dit keer niet bij de thermostaat! Na veel zoeken bleek het de slang aan de onderzijde van de waterpomp te zijn, degene die richting het kachel-radiateurtje gaat.

Pff.. wat een rotplek.. Motor af laten koelen, afgetapt, slang gedemonteerd en ingekort, teruggeplaatst en hij deed het weer. Maar wat er apart was aan de lekkage: de slang was helemaal poreus geworden aan de binnenzijde en daarom gescheurd. Het 'bochtje' die de slang onderin maakt van de waterpomp naar het radiateurtje zat aan de binnenzijde helemaal vol met kleine rubber deeltjes van de slang.

AL-MET-AL mega blij dat de sensor (na 8 jaar zonder gedaan te hebben) er zat, had erger kunnen zijn...

Zie foto's.. thoughts about it?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Thermostaat kaput?

Berichtdoor BartjeJ7 » 15 sep 2020, 20:50

Tijd voor een nieuw slangetje! Ik ken dit eigenlijk alleen van koelslangen waar lange tijde hete olie op lekt....
Lijmt mij onwaarschijnlijk op die plek. Dus gewoon oud?

Goed bezig in elk geval!



Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Thermostaat kaput?

Berichtdoor hendrika » 23 sep 2020, 22:22

Is het middelste lampje niet de remmen? of het niveau van de remvloeistof of de sensors in de remblokken als je die hebt.....

ja enkhuizen daar waren we ja. we waren een uitvaart aan het regelen, dus vandaar dat we overdag niet veel in de buurt waren, en er een kar met speelgoed naast stond die niet echt gebruikt werd. :mrgreen:
was je met de j7? had ik dan toch wel moeten zien..... :?

temperatuur meters zijn echt fantastisch, geeft zo veel info!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Thermostaat kaput?

Berichtdoor yaay7 » 24 sep 2020, 10:00

Oei, dat is wat minder.. ik hoop dat het allemaal gelukt is!
We waren op de fiets, dus niet gek dat je het niet gespot hebt.
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten