Koelwaterslangen

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koelwaterslangen

Berichtdoor touring turtle » 16 jun 2019, 18:01

Be ste mede J 7/9enthousiasten,
Wie weet hoe de waterslangen van een j9 met een 2 liter benzinemotor aangesloten zijn? Ik heb een diesel vervangen door een benzine, maar krijg niet echt doorstroming van het koelwater. De feiten:
Radiateur is nieuw.
Koelwaterpomp is nieuw.
Systeem is gespoeld.
Thermostaat is er uit.

Zeker: de uitgang van de pomp (thermostaat-kant) gaat naar de bovenzijde van de radiateur.
De onderzijde van de radiateur is verbonden met de onderzijde van de waterpomp.
Een 10 mm leidinkje gaat vanaf de uitgang van de 1e cylinder (vliegwielkant) naar de carburateur.
Een 10 mm leidinkje gaat vanaf de carburateur naar de ingang van de waterpomp.
En de rest is ???
Zijn de aansluitingen aan de cylinderkop uitgangen??

De auto komt stationair na enige tijd wel tot 100 graden. De fan sprint dan nog niet in, omdat de thermostaat onderin de radiateur nog geen heet koelwater "ziet"
De temperatuurmeter geeft juist aan.
Wie weet raad?
touring turtle
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 31 okt 2012, 12:51

Re: Koelwaterslangen

Berichtdoor BartjeJ7 » 16 jun 2019, 20:44

Zo uit mijn hoofd klinkt het precies zo aangesloten als bij mijn 1.8 benzine. Bovenop de pomp gaat naar bovenkant radiateur. Zijkant aan bijrijderskant naar beneden aan radiateur. Zit er wel genoeg vloeistof in (8,5 l)?

Vul de radiateur tot ongeveer 4-5 cm onder de rand.

Controleer of de pomp werkt door de slang bovenop los te nemen. Bij lage toeren zal er niet veel uitkomen maat met wat gasgeven moet het water daar wel eruit gutsen. Dus emmer eronder ;)

Foto van de aansluitingen: Onder de pomp zit de aansluiting (15mm) voor de kachelradiateur. Aan de zijkant zit de andere aansluiting voor de kachel.
Kan bij een 2.0l iets anders zijn maar even voor het idee.

Succes!AfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Koelwaterslangen

Berichtdoor touring turtle » 17 jun 2019, 08:40

Bartje, dank je wel. Ik ben hier al een heel eind mee geholpen. Het is dus zeker dat de onder aansluiting aan de waterpomp de kachel is. Bij de 2 liter zitten er aan de kop (carburateur zijde) 2 aansluitingen. Volgens mij zat een aansluiting afgedopt (de achterste / vliegwielkant) en de middelste aansluiting (tussen cyl 2 en 3) . ging ook ergens heen. weet je toevallig ook waar die op aangesloten is?
Alvast bedankt voor de - ongetwijfeld waardevolle - informatie.
N.B. Koelvloeistof zit er genoeg op en de flow controleren op de wijze zoals je voorstelt is heel moeilijk. De motor zit ingebouwd in een vol-integraal camper en ik kan slecht cq niet bij de bovenste radiatorslang komen.
touring turtle
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 31 okt 2012, 12:51

Re: Koelwaterslangen

Berichtdoor BartjeJ7 » 17 jun 2019, 09:21

Wat de aansluitingen op de carburateur betreftzitten er twee richting kop:
Afbeelding
Eentje naar de bijrijderskant waterpomp en eentje achter aan de kop bij cilinder 1 in de buurt. Bij mij op de 2e foto zie je daar een afgedopte aansluiting op een y splitsing. Dit zit boven de temperatuur schakelaar voor het waarschuwingslampje (bij 2l ook?)

Wat betreft de werking van de pomp; ik denk dat je in de vulopening van de radiateur wel wat kunt zien klotsen als je gas geeft.

Het niet inschakelen van de ventilator kan ook te maken hebben met het magneetcontact onder op je waterpomp icm de visco koppeling. Wellicht die (dat staafje en stekkertje) even schoonmaken? Misschien lukt dat van onderaf anders zal toch je radiateur er weer uit moeten...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten