Accubak J7

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Accubak J7

Berichtdoor rovado » 30 maart 2019, 13:31

Ik denk dat iedereen met een J7 wel een tweede accu aan boord heeft. Vroeger stond onze 2e accu achter de bijrijder. Tijdens de restauratie hebben we de bak van de accu groter gemaakt met passende deksel. We hebben er wel op gelet dat die niet te diep komt, zodat je hem niet ziet onder de bus. Nu passen de accu’s naast elkaar en hier heb ik ook een aantal zekeringen en schakeling tussen de accu’s in gezet.


Afbeelding

Misschien dat iemand hier iets aan heeft.
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Re: Accubak J7

Berichtdoor BartjeJ7 » 30 maart 2019, 13:36

Netjes gedaan! Heb je een schema van hoe je het hebt aangesloten? Ik heb mijn huishoudaccu nog los en laad die regelmatig op met een 220v lader maer dan dus ook stroom nodig op campings...

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Accubak J7

Berichtdoor rovado » 30 maart 2019, 15:53

Ik ben dit schema van de Wit in Schijndel nagemaakt. Heb er (voorlopig) geen zonnepaneel op. Mss later een losse op imperiaal, zodat ik die eraf kan doen voor nr oldtimermeetings te rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik nog kastje gemaakt voor de zekeringen en aardlekschakelaar enzo.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn accu laadt op tijdens het rijden of als ik kampeerstekker insteek, heb er een lader tussen gezet.
Verder heb ik omvormer 12v naar 220v geplaatst zodat ik laptop ofzo kan laden onderweg.
Heb onder dashboard en bij kids USB laders gemonteerd en 12v stopcontacten.
Verder heb ik 220v stopcontacten als ik kampeerstekker insteek.
Heb boven de voorruit een ‘bak’ gemaakt voor radio, boxen, leeslampen en voltmeters van de accu’s. Zit ook een schakelaar voor de radio. Kan dus tijdens rijden op startaccu en op camping op huishoudaccu.

Dit zijn foto’s van vorig jaar, is gelukkig al veel verder gevorderd ondertussen.

Hopelijk heb je wat aan deze info
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Re: Accubak J7

Berichtdoor BartjeJ7 » 30 maart 2019, 18:12

Nou en of! Dankjewel!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Accubak J7

Berichtdoor hendrika » 02 apr 2019, 10:42

mooie accubak!

met electra in je bus kun je vele kanten op, de ene wil het heel uitgebreid, de andere niet. De ene gebruikt meestal de 220v stekker, de ander nooit. Hier een schema van een andere camper (dan die van ons) waar ik ooit de electra heb ingebouwd, geeft een beetje een idee/inspiratie.
Afbeelding

De meest gemaakte fout is dat er twee verschillende 'formaten' (aantal Ah) accus worden gebruikt. Bij het doorverbinden van de accus met een relais of een Cyrix relais gaan de accus hevelen, heb je een grote huishoud accu en een kleine startaccu krijgt de startaccu op z'n donder en zal de startaccu sneller aan vervanging toe zijn. In dat geval kun je beter twee huishoud accus nemen van hetzelde formaat als de startaccu.

zonnepanelen zijn leuk maar het rendement is relatief laag.
tenzij je afzuigkappen, electrische boilers of televisies of een compressor koelkast aan boord hebt verbruik je in principe weinig stroom. met je camper ga je elke paar dagen wel weer een stukje rijden en laad je huishoud accu weer bij. hoewel 'gratis' stroom natuurlijk heel leuk is vraag ik me af of je niet beter je geld in een extra huishoud accu kan stoppen :mrgreen:

Ik heb afgelopen jaar een beetje getest met zonnepanelen om een compressor koelkast te voeden. Met 80wp zonnepaneel is de opbrengst op een zonnige dag ik frankrijk toch erg beperkt. ik haalde wel een 3 a 4 ampere binnen als de zon recht boven de bus stond, maar dat werd snel minder als de zon er schuin op stond en als het niet zonnig was of eind van de dag zat je op een halve ampere tot niks. De koelkast 24 uur aan laten staan was geen optie, maar dat was ook niet echt nodig want als je hem snachts uit deed was alles de volgende dag nog koud.
Ik heb van iemand een groot paneel gekregen hier meer eens mee testen dit jaar.
Voorheen draaide de koelkast op gas, dit werkte prima. 220v gebruiken we nooit.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Accubak J7

Berichtdoor BartjeJ7 » 02 apr 2019, 17:59

Wauw! Heel veel bruikbare informatie!

Zelf heb ik twee 100 watt zonnepanelen liggen. Semi flexibel dus ik weet nog niet hoe ik ze ga gebruiken.

Ik dacht dat een compressie koelkast zuiniger is dan de adsorptie variant. Maar inderdaad in de nacht kan ie uit en dat scheelt ook weer geluid.

In elk geval dank voor de info!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Accubak J7

Berichtdoor hendrika » 02 apr 2019, 20:34

de compressie koelkast koelt goed, maakt wel iets geluid (tis niet de nieuwste) en is relatief zuiniger in gebruik op 12v, maar een absorbtie koelkast is niet bedoeld om op 12v te gebruiken bij stilstand, alleen tijdens het rijden.
Een absorbtie koelkast doet het erg goed op gas (en 220v). Voor ons een prima koelkast geweest aangezien we nooit onze 220v stekker instekkeren. als je geen 220v nodig hebt heb je soms meer keuze in leuke plekjes op campings en kun je ook wild kamperen.

Een ander voordeel van en compressor koelkast is dat je hem niet aan hoeft te zetten / switchen van 12v naar gas na het rijden omdat hij altijd op 12v staat, en wat ook fijn is voor vele is dat geen extra koeling heeft te realiseren achter de koelkast, dus geen (lelijke) roosters in je bus slijpen.... :wink:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Accubak J7

Berichtdoor BartjeJ7 » 02 jun 2019, 21:10

Ik zag laatst een kleine compressie koelkast (44 bij 50 cm) die volgens mij wel in de camper past. A+ label en 106kWh /j verbruik. Omgerekend kom ik dan uit op 12w per uur gemiddeld omdat ie natuurlijk niet continu voluit draait. Dat zou op een relatief kleine accu wel overdag kunnen draaien. Dan kun je dus voor 12 uur bedrijf toe met iets van 12 ah en is een 36 ah accu in theorie al voldoende om niet te ver te ontladen. Een 100 w pv paneel levert ongeveer 5 ampère stroom dus 3 volle zon uren is dan genoeg om de accu bij te laden. Dat lijkt wel haalbaar met de spullen die ik al heb liggen.

Heb je een speciale camper/caravan koelkast of een huis tuin keuken model? Die laatste zijn nl niet echt duur ;). Of kunnen die niet tegen bedrijf tijdens/vlak na transport?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Accubak J7

Berichtdoor hendrika » 05 jun 2019, 00:31

mijn 80wp paneel levert in de zomer in midden frankrijk als de zon er precies recht boven staat nog geen 3A. als de zon iets schuin staat word het al gauw richting de 2A. we hadden maar een paar uur op een dag boven de 1A. dus ik vraag me af of je die 3 uur 5A laden met 100wp gaat redden, zeker op een bewolkte dag. dit is bij met wel met een PWM lader, met eem MPPT lader zou het misschien ietsje beter gaan, maar niet twee keer zoveel.
denk er ook aan dat als je een keer een mindere dag hebt je accu gewoon leeg is (of je kaas beschimmeld) en je je accu niet zo snel weer vol krijgt, moet je toch weer een goed stuk rijden of ergens een dag instekkeren met een 220 lader. een beetje buffer is echt wel gewenst....

ik heb zelf een 12v koelkast die uit een boot kwam. inderdaad een huis tuin en keuken ding is niet duur, die staat immers in iedereens huis. of dit wel of niet goed gaat in een camper weet ik niet. dit zou dan met een omvormer moeten.
bij mijn koelkast zit het compressor vaatje ook boven, terwijl in de koelkast thuis de compressor onderin ligt. ik weet niet waarom dit is en of dit uitmaakt.

ik heb een 240wp paneel gekregen en die ga ik eens op de bus leggen voor de test. hij is eigenlijk te groot voor het mooie. heb er een MPPT lader voor gekocht, kijken hoeveel ik er uit kan halen.
nog geen tijd gehad om het paneel erop te schroeven (hij past ook net niet lekker op het imperial dus moet iets van beugels maken)
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Accubak J7

Berichtdoor BartjeJ7 » 05 jun 2019, 08:38

Je hebt gelijk. Het omvormer rendement had ik nog niet meegerekend. Pwm zal iets van 60-80% halen. Dat is wat ik heb. Toch maar een extra accu en het tweede paneel er bij doen :)

Die huis-tuin-keuken koelkast ga ik wel proberen. Komt altijd wel van pas als het niks is voor de bus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Accubak J7

Berichtdoor bmw1802 » 06 jun 2019, 07:47

ik heb inmiddels een paar jaar een huis koelkast op een omvormer.
Volgends mij een H++. bevalt prima je hoort alleen hem af en toe aanslaan maar ach de omvormer maakt meer lawaai.
Ik weet alleen het verbruik niet zo uit mijn hoofd maar dit ligt aanzienlijk lager dan een campingkoelkast.
wij zijn er zeer tevreden mee veel ruimte zelfs het vriesvakje is redelijk aan de maat.
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: Accubak J7

Berichtdoor BartjeJ7 » 06 jun 2019, 08:09

Dank! Ik ga zeker een poging wagen. Hoe zwaar is de omvormer? Ik had ergens gelezen dat de compressor bij aanslaan een piek heeft die flink kan zijn. Zelf dacht ik aan een 400/800 watt type. Is dan alleen voor de koelkast.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Accubak J7

Berichtdoor bmw1802 » 07 jun 2019, 10:20

Omvormer 1000 watt gemodificeerde sinus met ingebouwd omschakel apparaat. officieel laadstroom 4Ah. in de praktijk krijgt hij de accu niet vol. trekt zelfs de accuspanning omlaag.
koelkast Exquisit KS 117-4.1 A++ aansluitwaarde 80 watt

reden 1000 watt wij lusten ook graag een bakje koffie :D
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: Accubak J7

Berichtdoor BartjeJ7 » 07 jun 2019, 11:14

Aha! Super info dit. Dan gaan ik toch beide panelen gebruiken. Koffie lust ik ook maar dat doen we nog op gas koken en dan filter op de thermoskan :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten