Help: Motor valt uit bij stationair

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor fnolden » 26 aug 2018, 19:46

Geen gelukkig gesternte de laatste twee weken met de "Jacobus". Nieuw probleem nadat de ANWB de brandstofpomp heeft vervangen, maar ik denk niet gerelateerd.

De motor valt uit bij stationair toerental (koppeling intrappen) bij terugschakelen van de 3 naar de 2. Later begon dit ook bij het terugschakelen van de 4 naar de 3. Dit is wel op te vangen door de koppeling weer op te laten komen en de motor zelf aan te laten slaan, maar het rijdt natuurlijk niet zoals het hoort. Zeker bij bergjes op is dit erg lastig. Ook na starten draait de motor niet stationair en valt direct uit. Alleen met snel gas geven en wegrijden is dit te verhelpen. Bij opschakelen werkt alles wel, maar waarschijnlijk omdat de motor dan voldoende toeren maakt.
Mer de choke uit doet de bus het wel, dus het lijkt echt een stationair probleem.

Zou het een carburateur probleem kunnen zijn dat te stellen is met de stelschroeven? Welke kan ik dan aan draaien? Kan iemand een tip geven?
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor BartjeJ7 » 26 aug 2018, 20:31

Je zou de stationair stelschroef kunnen proberen maar klinkt meer als een verstopte sproeier.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor fnolden » 26 aug 2018, 21:14

Hey Bart, waarom denk je dat? Heeft dat dan zo een invloed op stationair? Zou dan vermogen ook niet moeten terugvallen?
En hoe kan ik dat dan schoonmaken?
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor fnolden » 26 aug 2018, 21:16

En welke sproeier denk je dan? Er zitten er een hoop op de carburateur :(
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor hendrika » 26 aug 2018, 21:40

als de bus verder goed rijd lijkt het me niet direct een sproeier probleem.

als je een orgineel 34mm carburateurtje hebt (ik dacht 34 pbica5) zijn er twee stelschroeven. de ene is een klein stelscroefje met plat schroevendraaierje die bepaald hoeveel de gasklep is gedraaid bij stationair. zit schuin op de achterkant. dus eigenlijk als je gas loslaat hoeveel gas hij nog geeft.

daarnaast is er een stelschroef die links uitsteekt die je met de hand kan verdraaien.
je kan de handleiding van de j7 benzine hier downloaden:
http://maoxiung.free.fr/rayonJ7.html
(het oranje boekje)
kijk maar op pagina 38-39

naar mijn ervaring werkt de kleine schroef het beste :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor Kees » 26 aug 2018, 22:06

Misschien een idee ook even de klepspeling te meten, als er een of twee kleppen te strak staan krijg je ook dit soort effecten.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor fnolden » 26 aug 2018, 22:10

@Hendrika, dank voor de pointer. Mogelijk heb ik een iets andere carburateur op de J9. Ik heb een grote schroef gevonden. Dat is volgens handboek van de 404 (34-PBICA9) die erg lijkt op de mijne de stelschroef voor stationair toerental. Mag ik alleen op 900 toeren zetten vanwege de CO uitstoot.
Die kleine kan ik in het boekje wat je stuurde niet vinden. Kun je mss aangeven waar die zou zitten? Is dat dan de stationair mengselregelschroef?
Kan er vanavond niet meer aan werken, dus wordt morgenochtend. Maar alle info is waardevol.

@Kees, de klepspeling meten is wat lastig. Heb ik op dit moment de spullen niet voor, dus dat wordt mogelijk morgen een garage opzoeken.
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor BartjeJ7 » 26 aug 2018, 22:43

Ik bedoelde de stationair sproeier. Soms kan vervuiling voor verstopping zorgen. Andere sproeiers zullen het niet zijn aangezien je wel kunt rijden. Met choke een beetje uit geef je ook iets meer gas en blijft ie wel lopen.

Stationair sproeier is volgens mij een schroefje met gaatje dat wat dieper in de carburateur zit maar je kunt het van bovenaf wel zien zitten. Uit het j7 handboek (revue technique, die groene) in de link van Hendrika pagina 39 onderaan schema is dat schroefje 1. Of Pagina 40 in exploded view nr 73 zou het kunnen zijn.

Kijk op pagina 41 links naar de drie stelschroeven op de foto van de solex 32 pbica. Wellicht dat je daar nog iets mee kunt.

Als je geen benzinefilter hebt, kan je meer last hebben van vervuiling en gruis in je carburateur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor fnolden » 27 aug 2018, 09:48

Benzinefilter zit er in. Hebben we 5 weken geleden gemonteerd en veel plezier van gehad.
Ik zal de beide stelschroven/sproeier eens gaan bekijken.

Kan ik gewoon de stationair sproeier uitdraaien, proberen schoon te maken en weer er in draaien of moet ik ergens nog rekening mee houden?
En dan moet ik kijken naar de stationaire mengselregelschroef met veer, het kleine schroefje dat Hendrika noemde. Daar kan ik echter niet te best bij...
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor BartjeJ7 » 27 aug 2018, 10:44

als je die stationair sproeier hebt zoals in het plaatje, dan zou die er met een goed passende platte schroevendraaier uit te draaien zijn. Wel voorzichtig doen en niet in de carburateur laten vallen :roll: De carburateur eerst loshalen werkt dan makkelijker maar dat is nu misschien geen optie? Dat is wel een veiliger idee en kun je hem meteen goed schoonmaken met bijvoorbeeld remmenreiniger.

Bedenk wel goed of je dit onderweg wilt doen. Enige ervaring met carburateurs is wel aan te raden. Vanaf afstand is ook moeilijk te bepalen wat er precies mis is :?
Voor hetzelfde geld is de stelschroef van de aanslag van de gasklep (die schroef waar de rol met veer waar gaskabel aan trekt) gewoon wat los getrild en los je daar het probleem al mee op :wink:

Succes!
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor fnolden » 28 aug 2018, 08:05

Gisteren de stationair sproeier eruit gedraaid en schoongemaakt. Leek of er wat messing of troep (verschil was niet goed te zien) af kwam. Na schoon- en drooggeblazen te hebben weer teruggeplaatst.
Het geheel uitvallen van de motor bij stationair is nu weg. Hij loopt nog niet optimaal, maar het is zeker te doen en voldoende tot het einde van deze week/vakantie. Carburateur afmonteren en schoonmaken was idd geen optie nu we nog onderweg zijn. Dat is voor als we weer thuis zijn. Dan gaat ie er helemaal af en kunnen we alles langslopen. Dank allemaal voor jullie tips en tricks weer...
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor hendrika » 28 aug 2018, 10:47

Ha mooi! fijn dat het gefixt is!

Kun je een fototje van je carburateur posten? ben benieuwd wat je erop hebt zitten.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor fnolden » 30 aug 2018, 12:59

Volgens mij is het een standaard J9 carb de Solex 32 BICSA 5.
Zou graag een foto willen plaatsen, maar geen idee hoe ik hier foto's op dit forum krijg. Als jij het weet, zet ik de foto er op.
Ik kan ook geen profielfotootje neerzetten.
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor fnolden » 10 sep 2018, 18:39

Fotootjes gemaakt:

http://s1268.photobucket.com/user/fnolden/media/PHOTO-2018-08-26-19-54-25%202_zpscqyqxeva.jpg.html
http://s1268.photobucket.com/user/fnolden/media/PHOTO-2018-08-26-19-54-26_zpszkivof8z.jpg.html
http://s1268.photobucket.com/user/fnolden/media/PHOTO-2018-08-26-19-54-25_zpsat93mhq1.jpg.html

Stationair sproeier is volgens mij schoon, nadat we deze hebben doorgeblazen met lucht.
Stelschroef nog niet aan aan gedraaid. De motor loopt wel met een beetje choke. Als je deze helemaal indrukt, sterft de motor langzaam af.
Ik ga morgen weer verder...
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor bmw1802 » 10 sep 2018, 22:57

Ik zie op de derde foto de stationair sproeier nog helemaal onaangeroerd zitten.
rechts boven de gasveer en net onder het deksel.
is als je hem eruit draait schat ik dat hij ongeveer een cm lang ismet onderaan rondom kleine gaatjes.
uit ervaring ze gaan vaker dicht zitten.
heb zelf een bus met remreiniger in mijn twee oldtimers met een solex carburator zitten.
veel succes
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: Help: Motor valt uit bij stationair

Berichtdoor fnolden » 11 sep 2018, 13:40

Klopt. Deze foto is genomen voordat de sproeier is verwijderd en schoongemaakt. Inderdaad 1 cm lang met kleine gaatjes. Deze zijn doorgeblazen de laatste keer en dat heeft gedeeltelijk geholpen. De remreiniger is ook in de bus een vaste gast...
(Ik kom er nu achter dat PhotoBucket erg langzaam is :-().
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten