Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen?

Berichtdoor Liselot » 22 aug 2018, 16:29

Dag Iedereen,

Ik heb in maart een J7 PZ40 busje van het jaar 1973 gekocht in Nederland, die daar gekeurd was tot juni 2019.
In België blijkt het echter niet zo makkelijk om hem gekeurd te krijgen... hij is al drie keer afgekeurd: eerst wegens een olielek, doorgeroeste stukken carrosserie (na het slagen met de hamer), speling in een wiellager èn wegens teveel uitlaatgassen (overvloedige rookemissie, verbranding van olie). De tweede keer waren er nog extra roestgaten èn nog steeds teveel uitlaatgassen en de derde keer bleven de uitlaatgassen het probleem...

Ik heb de voorbije dagen het forum afgeschuimd en ik vond onder andere dat er bij blauwe rook zeker de olie, oliefilter, brandstoffilter en de brandstofslangen nagekeken moesten worden. Dit is echter de voorbije maanden allemaal al gebeurd, dus mijn garagist gaat ervan uit dat ik de motor het best moet vervangen omdat er waarschijnlijk een probleem is met de cilinders of de kleppen. Is dat zo of heeft er nog iemand een ander voorstel?

En indien ik inderdaad de motor moet vervangen... Kan ik hem dan niet het beste door een nieuwere motor (die bv. minder verbruikt) laten vervangen als ik er dan toch zoveel geld tegenaan ga smijten? Door welke motor kan ik hem het beste laten vervangen? Ik had mij laten vertellen dat het ook mogelijk is om er de motor van een Citroen Jumper of een Peugeot Boxer in te steken, maar geen idee of dat klopt? En is het eventueel mogelijk om er een benzine-motor in te steken in plaats van een diesel-motor (aangezien je met diesels in veel steden al niet meer binnen mag)?

Alle info is welkom, aangezien ik er zelf jammer genoeg niet veel van ken!

Groeten,
Liselotte.
Liselot
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 aug 2018, 12:57

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor BartjeJ7 » 22 aug 2018, 19:26

Welkom!

Wat betreft motoren voor de J7 kun je ook motoren van J9 en sommige J5 modellen zonder veel aanpassing uitwisselen. Als je graag naar benzine wil overstappen dan zou ik dat ook even uitzoeken hoe dat dan op kenteken bij de Belgische keuring gaat werken.
Benzine motoren worden zo nu en dan aangeboden op het forum en op de marktplaatsen, het is dan dus zoeken en wachten tot er iets passends voorbij komt.

Motoren van moderne wagens gaat niet lukken. In elk geval niet zonder flinke aanpassingen.

Wel vervelend dat je in België geen goedkeuring krijgt als de auto in Nederland nog geldige apk heeft.

Weet je toevallig het motortype? Of cilinderinhoud?



Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor Liselot » 23 aug 2018, 15:59

Ja, ik vraag mij wel echt af hoe hij door de keuring is geraakt in Nederland met zoveel rook erachteraan.
Maarja, langs de andere kant wil ik tijdens mijn reis niet heel de wereld gaan vervuilen met een enorme rookwolk, dus wil ik dat sowieso wel laten repareren.

We gaan waarschijnlijk de kop openen en eerst kijken of er een probleem is met de kleppen en de joints/verbindingsstukken. Hopelijk is het dat, want dat valt wel zelf te vervangen. Zo niet, ligt het waarschijnlijk aan de cilinders en zal het een nieuwe motor worden, uit een J9 dan best denk ik. Eventueel een benzine-motor (hij denkt dat dat geen probleem gaat vormen met het kenteken omdat hij nog niet eerder ingeschreven is in Belgie), maar het nadeel is dat ik dan ook een andere versnellingsbak nodig heb, omdat een benzine-motor niet compatibel is met een diesel-versnellingsbak (las ik hier ergens).

We zijn niet zeker van het motortype (gaan we morgen nog eens bekijken). En van cilinderinhoud schatten we iets boven de 1900 cc (rond de 2l dus).
Liselot
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 aug 2018, 12:57

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor BartjeJ7 » 23 aug 2018, 16:17

Inderdaad eerst maar eens kijken onder de kop of het daarin zit.

Als je een lichte diesel hebt (1900 of 2100), is de versnellingsbak geen probleem voor een sterkere benzinemotor. Een 1.8 of 2.0 liter benzine zal dan wel gaan.

Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor hendrika » 24 aug 2018, 00:56

Vervelend!
Let ook op de carter ontluchting dat deze niet verstopt is.

Als je de kop eraf haalt zul je snel meer ontdekken. Bij de benzine blokken liggen de cilinders er los in,bij diesel denk ik ook. Draai de kop(pakking) een beetje zodat de cilinders niet aan de koppakking blijven plakken als je hem optilt.

Wellicht zijn de keuringseisen voor Nederland iets soepeler als België. De (oude) dieseltjes roken altijd wel veel.

Als je een benzine blok erin wil zetten heb je wel een benzine koppelingshuis nodig (rand aan de versnelingsbak) maar dit kun je wel vervangen als de bak nog in de bus zit. Je kan ook kijken welk type bak je hebt. Er staat links achterop ergens een letter A,B of C.

De 2300 diesel is een stuk zuiniger als de kleintjes
De 2500 waarschijnlijk ook, dat blok is ook iets moderner.

Benzine blokken zijn rustiger, maar is minder zuinig en verbruikt duurdere brandstof (in nederland ). En heeft minder power. Dus harder heuvel af en langzamer heuvel op.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor Am en Es » 24 aug 2018, 20:31

Volgens mij word er bij de apk in Nederland na een bepaald bouwjaar geen co2 meting meer gedaan. Tenminste bij mijn apk was het niet nodig zei de keurmeester, maar ik heb benzine.
Dus van diesel weet ik het niet. Kan het ook zijn dat er oude diesel in de tank zit? Na 2 jaar stilstaan met benzine komt er ook wit/blauwe rook uit de uitlaat...
Succes!
Avatar gebruiker
Am en Es
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 29 sep 2011, 20:48
Woonplaats: Lochem

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor 403diesel » 25 aug 2018, 14:12

hendrika schreef:Vervelend!
Let ook op de carter ontluchting dat deze niet verstopt is.

Als je de kop eraf haalt zul je snel meer ontdekken. Bij de benzine blokken liggen de cilinders er los in,bij diesel denk ik ook. Draai de kop(pakking) een beetje zodat de cilinders niet aan de koppakking blijven plakken als je hem optilt.

Wellicht zijn de keuringseisen voor Nederland iets soepeler als België. De (oude) dieseltjes roken altijd wel veel.

Als je een benzine blok erin wil zetten heb je wel een benzine koppelingshuis nodig (rand aan de versnelingsbak) maar dit kun je wel vervangen als de bak nog in de bus zit. Je kan ook kijken welk type bak je hebt. Er staat links achterop ergens een letter A,B of C.

De 2300 diesel is een stuk zuiniger als de kleintjes
De 2500 waarschijnlijk ook, dat blok is ook iets moderner.

Benzine blokken zijn rustiger, maar is minder zuinig en verbruikt duurdere brandstof (in nederland ). En heeft minder power. Dus harder heuvel af en langzamer heuvel op.


Een 2300/2500 diesel is niet uitwisselbaal met de 1800/1900/2100 diesels. Je moet dan ook een ander koppelingshuis/bak hebben.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor hendrika » 25 aug 2018, 21:26

Oh weer wat geleerd!
Ben ook geen echte diesel kenner. :roll:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor J7Rutger » 10 sep 2018, 20:56

vraagje: wanneer is de laatste oliewissel geweest? oude olie kan ook zeer zeker voor blauwe rook zorgen. eventueel eens een cleaner bij de olie doen, een paar keer eens lekker een uurtje sturen (als dat kan) en dan weer olie aftappen en nieuwe olie er in doen. Dit kan al een groot verschil maken... en voor hetzelfde geld zit er nu bv te dunne olie in ipv dikke minerale olie....
Eventueel kan je er ook nog een toevoeging in doen tegen het roken (van Weinzz bijvoorbeeld)
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor Liselot » 11 sep 2018, 19:34

Dank jullie wel voor alle info!

De motorblok is geopend en het ligt uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk aan de koppakking zelf, waar een scheur in zat! De kleppen, dichtingen (joints) en cilinders zagen er nog goed uit :) Goed nieuws dus!
De nieuwe koppakking is vandaag toegekomen! Nu zijn we enkel nog op zoek naar de kopbouten. Moest er iemand er nog op overschot hebben, is een berichtje zeker welkom :)

PS: Rutger: olie is een maand of drie geleden helemaal vervangen. Was inderdaad ook te dunne olie.
Liselot
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 aug 2018, 12:57

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor hendrika » 12 sep 2018, 13:51

Ha goed nieuws!

Wat is er mis met de oude kopbouten ?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor Rgcintveld » 12 sep 2018, 14:53

hendrika schreef:Ha goed nieuws!

Wat is er mis met de oude kopbouten ?
Als ik het goed heb mag je kopbouten maar 1 keer gebruiken.
Dit heeft met de rek en aanhaalmoment te maken.
Als je ze los haal dan moet je ze vervangen.

Voor de keuring kan je ze nog wel een keer monteren en op je gemak zoeken naar andere.

Maar veel zal ik er dan niet mee rijden tot ze zijn vervangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Rgcintveld
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 09 aug 2018, 15:24

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor Frank.04 » 12 sep 2018, 15:29

Het hangt een beetje van twee dingen af:

1) welk type bouten betreft het?

2) Zijn andere bouten beschikbaar?

Bij moderne motoren (zeg maar vanaf de negentiger jaren) zie je vaak kopbouten die zowel plastisch als elastisch vervormen tijdens het aandraaien. Dan wordt ook vaak een combinatie gegeven van aandraaimoment en aandraaihoek, in verschillende stappen. Is dit het geval: altijd nieuwe kopbouten gebruiken.

Bij oudere motoren worden ook rekbouten gebruikt, maar dan is het allemaal niet zo spannend. Hergebruiken is dan goed mogelijk, nog versterkt door het feit dat vervangende (kop)bouten van oudere motoren lastig of niet verkrijgbaar zijn.

Bij een van mijn 504's heb ik al talloze malen de koppakking vervangen en altijd de bouten hergebruikt (en nee, dat is niet de reden dat ik veel pakkingen heb moeten vervangen).
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor hendrika » 14 sep 2018, 14:25

Ik heb ook nooit bouten vervangen.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Afgekeurd wegens teveel (blauwe) rook - motor vervangen

Berichtdoor Liselot » 27 sep 2018, 16:24

We hebben uiteindelijk toch voor de zekerheid nieuwe bouten gekocht!

Nog veel miserie gehad aangezien er eentje was afgebroken en die er moeilijk uit te krijgen was, maaaaaaaaaar... SINDS GISTEREN EINDELIJK DOOR DE KEURING! JOEPIE :D
Nu nog wachten op de nummerplaten en dan begin ik aan mijn reis :)

Dank jullie wel voor de hulp iedereen!
Liselot
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 aug 2018, 12:57


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten