Dag Iedereen,
Ik heb in maart een J7 PZ40 busje van het jaar 1973 gekocht in Nederland, die daar gekeurd was tot juni 2019.
In België blijkt het echter niet zo makkelijk om hem gekeurd te krijgen... hij is al drie keer afgekeurd: eerst wegens een olielek, doorgeroeste stukken carrosserie (na het slagen met de hamer), speling in een wiellager èn wegens teveel uitlaatgassen (overvloedige rookemissie, verbranding van olie). De tweede keer waren er nog extra roestgaten èn nog steeds teveel uitlaatgassen en de derde keer bleven de uitlaatgassen het probleem...
Ik heb de voorbije dagen het forum afgeschuimd en ik vond onder andere dat er bij blauwe rook zeker de olie, oliefilter, brandstoffilter en de brandstofslangen nagekeken moesten worden. Dit is echter de voorbije maanden allemaal al gebeurd, dus mijn garagist gaat ervan uit dat ik de motor het best moet vervangen omdat er waarschijnlijk een probleem is met de cilinders of de kleppen. Is dat zo of heeft er nog iemand een ander voorstel?
En indien ik inderdaad de motor moet vervangen... Kan ik hem dan niet het beste door een nieuwere motor (die bv. minder verbruikt) laten vervangen als ik er dan toch zoveel geld tegenaan ga smijten? Door welke motor kan ik hem het beste laten vervangen? Ik had mij laten vertellen dat het ook mogelijk is om er de motor van een Citroen Jumper of een Peugeot Boxer in te steken, maar geen idee of dat klopt? En is het eventueel mogelijk om er een benzine-motor in te steken in plaats van een diesel-motor (aangezien je met diesels in veel steden al niet meer binnen mag)?
Alle info is welkom, aangezien ik er zelf jammer genoeg niet veel van ken!
Groeten,
Liselotte.