Diodes en controlelampjes

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Diodes en controlelampjes

Berichtdoor Knehet » 18 sep 2017, 17:10

Bij mijn J7 diesel van 1975 zitten de 3 controlelampjes voor rem, oliedrukmeter en watertemperatuur aan de - kant verbonden met diodes, het watertemperatuur lampje met resp. het oliedrukmeter lampje en het remlamje. Door het vervangen van de dynamo werkt het niet meer goed, de motor start en loopt prima en ook bijladen gaat goed maar als ik de motor op contact zet gaat alleen het lampje van de rem branden, dit gaat als de motor even draait uit als er voldoende vacuüm is. Als ik de diodes omdraai gaan wel alle drie lampjes branden maar dan gaan ze ook pas uit als er vacuüm is. Wie weet wat er fout kan zijn?
Knehet
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2010, 19:52

Re: Diodes en controlelampjes

Berichtdoor hendrika » 18 sep 2017, 21:07

om te beginnen zou ik even de aansluiting op de dynamo loshalen en checken met een controle lampje, om te kijken wat het lampje normaal doet bij contact aan, starten en een beetje toeren maken. Dan weet je wat de uitgang van de dynamo voor het controle lampje doet. hoe het vaak werkt is dat er stroom op het lampje staat, de D+ is een massa als de dynamo niet bijlaad (dus bij stilstaande motor met contact aan voor controle, of als hij stuk is), als de dynamo wel bijlaad veranderd de D+ in een 12v plus, en gaat het lampje dus uit. dus als je dit kunt nabootsen los van je dashboard met een controle lampje kun je testen of dit ook zo werkt, en dan herlijden of dit in je dashboard ook zo klopt.

Ik denk dat je een oud dashboard hebt (knipperlicht schakelaar rechts van de klokjes op het uitstekende kastje)? Ik heb een nieuwer dashboard met 1 diode, dit is puur dat het extra grote lampje in het midden boven, voor de remmen, ook aan gaat als het olie/water lampje of accu lampje aan gaat. De diodes zorgen ervoor dat de andere lampjes niet via dit grote middelste lampje stroom krijgen en dan aan gaan. Kan me voorstellen dat bij het oude dashboard de diodes een zelfde functie hebben. misschien kun je een foto plaatsen van het dashboard aan de achterzijde?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Diodes en controlelampjes

Berichtdoor hendrika » 18 sep 2017, 22:37

ik bedenk me net dat ik wel eens een indenor blok in een boot heb geplaatst die niet uit ging als je het contact uit zette. de rede was dat de D+ van de dynamo 12v leverde aan de aansluitingen op het contactslot, en hiermee de afsluiter op brandstof open hield. de oplossing was een simpele diode die ervoor zorgde dat de stroom niet terug naar het contactslot om zo de motor aan de praat te houden. wellicht dat 1 van de diodes op je dashboard ook hier voor is...
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Diodes en controlelampjes

Berichtdoor Knehet » 19 sep 2017, 11:53

Hierbij een foto van de achterkant van het dashboard, de lampjes liggen los en de diodes zijn er af die zitten dus op de massa aansluiting van de lampjes.
https://www.flickr.com/photos/knehet/36 ... ed-public/
Knehet
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2010, 19:52

Re: Diodes en controlelampjes

Berichtdoor Knehet » 19 sep 2017, 12:16

Hier nog een schema zoals het volgens mij in elkaar zit. Alleen werkt het zo niet goed, als ik het contact aan zet gaat alleen lampje van de rem branden en dit gaat uit als er voldoende vacuüm is.
Zoals hendrika aangeeft kan het wel iets met de D+ te maken hebben de dynamo is vervangen door een nieuwer type maar wel zonder interne regelaar, op een of andere manier zit er wel een extra D+ op de dynamo die ik niet gebruik???
https://www.flickr.com/photos/knehet/36 ... ed-public/
Knehet
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2010, 19:52

Re: Diodes en controlelampjes

Berichtdoor hendrika » 19 sep 2017, 20:45

Ah grappig zo met de diodes los aan de stekkertjes. bij het nieuwere dashboard zit dit op een simpel printplaatje. :D

EVen voor de duidelijkheid je hebt een waarschuwingslampje voor de oliedruk, een waarschuwingslampje voor rem en vaccum (waar meet hij dit precies? - puur uit interesse) en een waarschuwingslampje voor de water temperatuur?
en dan een meter voor de accu spanning en een meter voor je brandstof?

dan zou je geen waarschuwingslampje voor je accu hebben en dus ook geen aansluiting op je D+, want dit is niet nodig.
dan heb je nog een EXC aansluiting op je dynamo die naar je regelar gaat en een dikke schroefaansluiting op je dynamo naar je accu. (B+).
dan gaat in jou geval mijn vorig D+ diode probleem niet op.

jou schematje zou moeten kloppen, bij contact aan sluit de oliedruk sensor en gaan alle drie de lampjes aan. (mocht je een oliedruk probleem hebben gaan ook alle drie de lampjes aan)
gaat je motor lopen dan verbreekt de oliedruk sensor en gaan alle lampjes uit, tenzij er een individueel probleem is dan gan de lampjes aan.

maakt de vacuum sensor verbinding als er genoeg vacuum is en verbreekt hij als er niet genoeg vacuum is of juist andersom?
heb je de diodes nagemeten dat ze echt de richting op gaan die je denkt dat ze gaan en de andere kant niet?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Diodes en controlelampjes

Berichtdoor Knehet » 19 sep 2017, 23:07

Hoi Hendrika, ik denk dat je mij hiermee op het goede spoor hebt gezet, ik ben er van uit gegaan dat de oliedruksensor open is als de motor uit is maar dat is natuurlijk als het goed is net anders om als de motor uit is is er geen druk en maakt de schakelaar contact. Zo klopt het schema en is de werking duidelijk. Ga ik morgen gelijk testen, bedankt voor het meedenken. De vacuüm sensor maakt contact bij geen vacuüm dus ook hier als de motor loopt komt er vacuüm en verbreekt het contact.
Knehet
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2010, 19:52

Re: Diodes en controlelampjes

Berichtdoor hendrika » 20 sep 2017, 10:22

Ok super.
Als de vacuumsensor het contact verbreekt als er genoeg vacuum is, kun je de rechter diode in je schematje weg laten.
Dan gaan alle lampjes aan bij contact, en gaan alle lampjes uit bij genoeg vacuum en oliedruk.

Bij een oliedruk probleem gaan het water temp en oliedruk lampje aan, bij een water temp probleem gaat het het water temp lampje aan.
Bij Rem of vacuum probleem gaat het vaccum lampje aan.....

Succes!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Diodes en controlelampjes

Berichtdoor Knehet » 03 okt 2017, 13:46

Allemaal bedankt voor jullie bijdrage, de oliedruksensor werkt weer goed en alles is weer zoals het hoort.
Knehet
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2010, 19:52


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten