J9 Ex Ambulance

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

J9 Ex Ambulance

Berichtdoor vanderZwaag » 23 jun 2017, 21:34

Hallo,

Aangezien ik nieuw ben zal ik me ook even voorstellen. Ik ben Hans, 34 jaar en heb altijd al een zwak gehad voor busjes. Na Jaren een T3 te hebben gehad (weg gegaan vanwege MRB regeling) nu eindelijke weer een busje. En iets wat niet heel alledaags is!

Via facebook ben ik deze J9 tegen gekomen in frankrijk. De verkoper rijd 2 keer per maand met een vrachtwagen richting Nederland. Zodoende heeft hij de bus bij mij voor de deur afgeleverd.

Afbeelding

Het is een oude ambulance, die na zijn ambulance dienst als gemeente voertuig is ingezet. Hiervoor is bij van rood naar wit overgespoten. Dit hebben ze op z'n frans gedaan, uiteraard zonder de stickers te verwijderen. Afgeplakt en overgespoten.
Tot 2015 was hij nog actief.

Afgelopen dinsdag naar de RDW geweest om hem te laten keuren.

Afbeelding

Inmiddels is het kenteken binnen en word hij dagelijks gebruikt om pakketten van mijn webshops naar het sorteercentrum te brengen. Reclame en wat andere uiterlijke dingen staan nog op het lijstje.
Laatst bijgewerkt door vanderZwaag op 26 feb 2018, 20:33, in totaal 1 keer bewerkt.
vanderZwaag
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 jun 2017, 21:02

Re: J9 Ex Ambulance

Berichtdoor hendrika » 24 jun 2017, 15:05

Hee hans,
welkom en gefeliciteerd met je aankoop!
Leuke bus!

De makkelijkste manier om de versnellingsbak te vervangen is eerst de motor eruit te halen. Je heb verschillende types 4 en 5 bakken. Deze hebben verschillende verhoudingen aangepast op de motor die ervoor zit. Wat voor motor heb je?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: J9 Ex Ambulance

Berichtdoor vanderZwaag » 24 jun 2017, 22:30

Was van plan de motor te laten zitten. Maar als dat handiger is, heb nog niet goed bekeken wat ik ervoor moet loshalen. Er zit een 2 liter benzine in. Hogere snelheid met lager toerental is wel welkom. Radio heeft wel moeite boven het lawaai uit te komen. :-)
vanderZwaag
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 jun 2017, 21:02

Re: J9 Ex Ambulance

Berichtdoor hendrika » 26 jun 2017, 22:07

om de bak eruit te halen moet hij iets naar voren, omdat er een liggend shotje van het chassis in de weg zit. das ongeveer een centimeter of 10. Dan moet de motor dus ook naar voren en ook nog eens een stuk om de prise as eruit te krijgen, en voor die hoeveelheid dat de motor naar voren moet moet de radiateur aan de kant. Dan heb je eigenlijk al heel veel los :mrgreen:
Dus dan is het denk ik makkelijker om de bumper er ook maar af te schroeven en die paar extra slangetjes en draadjes ook los te halen en de motor er zo uit te rollen... :D

Voor de versnellingsbak is het misschien handig om te kijken wat voor versnellingsbak je nu hebt, dan weet je wat je verder nog kan bereiken met een andere bak.
er staat een geslagen letter achterop de bak, deze is soms niet (heel goed) zichtbaar dus je moet vaak een beetje poetsen. een A, B, C, D, E en misschien een F.
Het is nummertje 3 op onderstaand plaatje
Afbeelding

tot zover ik heb kunnen ontdekken:
de BC3A 4 bak werd geleverd op grotere benzine motoren (7 x 46 differencieel - verhouding 4e versnelling: 1.148 )
de BC3B 4 bak werd geleverd op kleine benzine motoren en oude diesels
de BC3C 4 bak werd geleverd op 2.3l diesel (7 x 46 differencieel - verhouding 4e versnelling: 1.269 )
de BC3D 4 bak werd geleverd op 2.5l diesel (C bak met 8 x 47 differencieel)

de BC3C 5 bak (E bak) is vergelijkbaar met de A-bak maar heeft een iets lichtere 4 en een 5 erbij (7 x 46 differencieel - verhouding 5e versnelling: 1.350 )
de BC3D 5 bak (F bak???) is een BC3D 5 bak met 8 x 47 differencieel

wij hebben sinds 2 weken een BC3C 5 bak achter de 2.0 benzine en het rijd wel lekker. wellicht zou een F bak ook kunnen maar vind het wel fijn om onderin wat power te hebben.

Ik weet niet hoe de isolatie is in een j9, maar wij hebben wat extra isolatie schuim in en over de kap gedaan en dit scheelt ook een hoop geluid. maar je kan natuurlijk ook een radio kopen met meer power :mrgreen:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: J9 Ex Ambulance

Berichtdoor peugeotoldtimer » 28 jun 2017, 13:26

Succes met de nieuwe aanwinst.


Als je de "oude versnellingsbak" over hebt en het is een C of D bak of mocht je nog een 2e 5-bak elders vinden dan houdt ik mij aanbevolen.

Ik woon in het noorden van NL dus even naar Frankrijk, en inclusief mijn zeer slechte frans, is geen optie.
Maar zoals vermeld met een C of D bak ben ik al tevreden.

Met vriendelijke groet,
Richart Lambregts
Avatar gebruiker
peugeotoldtimer
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 09 aug 2015, 13:49
Woonplaats: Noord Nederland

Re: J9 Ex Ambulance

Berichtdoor hendrika » 07 jul 2017, 15:22

in onze j7 met de nieuwe bak klopt de km teller niet meer. de bak komt uit een J9 met nieuw dashbord (tot 180km/u), de tandwiel verhouding in de bak is hierop aangepast.
Ik ga nog even kijken hoe ik dit ga oplossen....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten