de 5bak zit erin!

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

de 5bak zit erin!

Berichtdoor hendrika » 18 jun 2017, 21:07

vorig weekend de 5 bak ingebouwd die ik uit frankrijk had meegenomen vorige vakantie. Aangezien het niet de eerste keer was ging het allemaal vrij soepeltjes. De aandrijfaspennen zaten nog wel een beetje in het vet dus tikte ik er zo uit.
met een twee koloms brug en palletwagen gaat het erg makkelijk allemaal.

Uiteraard de 5bak voor inbouw voorzien van nieuwe prise as en aandrijfas keerringen. nog even wat gehannes met de tellerkabel aansluiting en tandwieltjes, de km teller doet het nog niet naar wens, daarvoor een topic geopend bij het aandrijvings gedeelte.

De 5bak kwam uit een j9 diesel, met een letter E erin geslagen. Ik heb de tandjes op het differentieel geteld en er zit een 7/46 differencieel in, de zogeheten BC3C/5. later met de 2.5D is er een BC3D/5 geleverd met 8/47 differencieel.
Voor het plaatsen van deze diesel bak aan een benzine motor moet je het koppelingshuis (dikke rand aan versnellingsbak) overzetten, de diesel is iets anders met name de aansluiting voor de startmotor.
De verhoudingen van de eerste 3 versnellingen zijn hetzelfde als onze BC3A bak, hier hebben we genoeg power om snel op te trekken. de 4 is iets lichter de 5 komt er nog bij. Hij schakelt erg lekker door en je rijd met minder toeren makkelijk even hard als voorheen. met onze 2 liter benzine motor hebben we meer dan genoeg power, ik denk dat een BC3D/5 bak het ook prima zou doen.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor rovado » 19 jun 2017, 04:13

klinkt goed, goed gedaan.

Ben benieuwd of mijne het ook zo goed gaat doen als ik hem terug heb.
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 10 dec 2018, 17:39

Hoi, iemand nog tips om die borgpen uit de as te krijgen? Bij het demonteren van de 5 bak flink moeten hameren maar bij mijn eigen 4 bak krijg ik er geen beweging in :(
Ik heb wel al wat ruimte gemaakt om de bak.


Dank alvast!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor bmw1802 » 10 dec 2018, 21:24

met veel geduld en een lange arm en diverse kromme drevels en afgebroken boortjes is het mij destijds wel gelukt.
het mooiste is eerst de dunnen er uitmeppen, maar dat lukt niet altijd is mijn ervaring.
dit geklooi vergeet je snel weer als hij weer lekker loopt.
succes
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor bullibus65 » 11 dec 2018, 09:18

Hallo hendrika

Er zijn problemen met de tachogolf ?
Als dat zo is, zijn er oplossingen ?
https://peugeot.vandoorne-daf.de/
Avatar gebruiker
bullibus65
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 06 nov 2017, 20:48

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor bullibus65 » 11 dec 2018, 09:42

Hoe snel zal de auto zijn met 5 bal en 2,0l motor ?
https://peugeot.vandoorne-daf.de/
Avatar gebruiker
bullibus65
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 06 nov 2017, 20:48

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 11 dec 2018, 10:53

Dat ligt een beetje aan de bak of het een C5 of D5 is. De laatste doet 135 @5000 rpm maar dat haal je waarschijnlijk niet zonder extra vermogen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor hendrika » 11 dec 2018, 11:46

De aandrijfas pennen bestaat uit twee delen, een pen die geschoven zit in een andere pen. Het kan dus makkelijker gaan om de binnen pen er eerst uit te tikken dan de buitenste pen.

zie hier: viewtopic.php?f=10&t=16205&start=16


Over de snelheid- wij rijden nu meestal tussen de 95 en 105 op de GPS. Dit is niet planken maar gewoon cruisen. We rijden op LPG met een groot imperal op het dak.
De oude teller week een kilometertje of 5 af in vergelijking tot de GPS.
Met de upgrade naar een andere motor en versnellingsbak ga je niet in een keer 140. Het zijn kleine stapjes die je steeds maakt. Daarnaast sluiten de versnellingen iets mooier op elkaar aan.

De kilometer teller klopt nog steeds niet. maar ik ben er al aan gewend.
De oplossing is vrij eenvoudig, gewoon een tandwiel kastje er tussen zetten. Er komt vast een dag dat ik die gebouwd heb maar heb er niet veel haast mee. Tis ook niet echt een probleem voor mij.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor bullibus65 » 11 dec 2018, 11:59

Hendrika ?
Welke motor heb je geïnstalleerd?
Peugeot J9 of J5 of iets anders ?
https://peugeot.vandoorne-daf.de/
Avatar gebruiker
bullibus65
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 06 nov 2017, 20:48

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor heho » 11 dec 2018, 14:55

aloha, is er al iemand die ervaring heft met het vervangen van de pinnen van de aandrijfassen door lange bouten?
heho
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 28 okt 2006, 21:45
Woonplaats: Groningen

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor bullibus65 » 11 dec 2018, 15:28

Onze j7 heeft spiraal snijpen ingebouwd.
Geen tweedelige bout

http://www.geiger-antriebe.de/images/pr ... rait_6.jpg
https://peugeot.vandoorne-daf.de/
Avatar gebruiker
bullibus65
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 06 nov 2017, 20:48

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor hendrika » 11 dec 2018, 23:25

Ik heb een 2 liter blok uit een j9 er in gezet.
Dit eerst in combinatie met een 4 bak, type A.
Daarna dus een 5bak type E erin gezet.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor hendrika » 11 dec 2018, 23:28

heho schreef:aloha, is er al iemand die ervaring heft met het vervangen van de pinnen van de aandrijfassen door lange bouten?


Als ik me niet vergis zit er een rubber hoesje over de plek heen waar de pinnen erin zitten. Je kan dus (misschien beter) geen uitstekende bout koppen ofzo hebben.

Als je de pinnen eruit haalt en met een beetje vet er weer in tikt krijg je ze 10 jaar later prima los. Als ze er al 40 jaar inzitten, zoals bij vele, gaan ze wat lastiger :mrgreen:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 30 dec 2018, 15:47

Hèhè, de assen zijn los van de bak. De tweede as ging soepel en was zo los. De eerste heb ik de borgpen er niet uit gekregen. Dus als alternatief de bak losgehaald en het schuifstuk van de as uit elkaar geschoven. Als de bak onder de bus uit is, kijk ok wel of die pen los komt. En anders heb ik nog een 4 bak liggen waar die schuifdelen nog aan zitten. Zal er heus wel eentje los gaan.

Overigens zat tussen mijn snelheidsmeter en de kabel een kastje met twee contactjes. Lijkt wel een tacho teller ding.

Wat betreft de kabel op de 5bak: weet iemand hoeveel tanden het tandwiel op de as heeft dat de wieltje van de teller kabel aandrijft?

Wat ik nu gezien heb:
Bij een 4 bak zijn dat er 36 (en de kabel 16)
5 bak tellerkabel heeft 24 tanden wat ongeveer zou kloppen met het verschil in uitslag van de snelheidsmeter van max 180 km/u vs 120 km/u als het tandwiel op de as in de bak ook 36 tanden heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor hendrika » 30 dec 2018, 16:07

ha mooi dat het (soort van) gelukt is. :mrgreen:

de verhouding is ongeveer 2:3. dus als je 60 op de oude teller rijd rijd je bus ongeveer 90.

je kan proberen de schijf op de versnellingsbak met de keering los te schroeven. Daarachter zit een lager, geen idee of je die er makeklijk afkrijgt. daarachter zou het tandwieltje zitten. Deze kun je dan misschien omwisselen met de oude.

zou zoiezo deze keeringen vervangen (en de keering bij de prise as)
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 04 jan 2019, 09:06

Juist. Het tandwieltje van de 4 bak tellerkabel is net iets kleiner dan die van de 5 bak. Ik heb de schijf rond de as nu los en zal eens proberen of het lager en aandrijf wiel eruit wil. Lijkt of dat wel past. De hele bak openschroeven doe ik in elk geval niet [WINKING FACE]
Als die tandwielen op de as te wisselen zijn, is dat de mooiste oplossing.

Met veel draaiwerk is de oude bak er onderuit gekomen en daarna van bovenaf de borgpen eruit getimmerd. Dus het schuifstuk van de as kan ik weer in elkaar zetten.



Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor bmw1802 » 04 jan 2019, 10:15

Hoi Bartje,
Wil je evt foto's plaatsen? how to do als het lukt.
Ik heb wel het tandwieltje omgezet maar dan houdt je zoals bekend de grote teller afwijking.
m.vr.gr. Henk
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 04 jan 2019, 12:51

Hoi Henk,

Het gaat om dit tandwiel. Zoals je ziet, gaat de niet door het lager gat van de as passen. Dan zou je de bak toch geheel uit elkaar moeten halen, helaas.

AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor hendrika » 04 jan 2019, 14:53

Ah jammer. Goed geprobeerd Bartje, dan weten we dat ook weer... :wink:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor bmw1802 » 04 jan 2019, 22:19

Bart,
bedankt voor je snelle reactie.
nu maar opzoek naar een andere oplossing, mogelijk een reductie kastje pas maken voor onze busjes.
zijn verkrijgbaar in verschillende verhoudingen. alleen voor amerikaanse auto's de uitdaging zit hem in de juiste schroefdraad (metrisch) denk ik.

Afbeelding
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor Mb trac » 05 jan 2019, 08:34

Hallo,

VDO heeft ook van deze reductiekastjes,zit je in ieder geval op metrisch en ook de platte aandrijving.
Wordt o.a. gebruikt in Unimog.
Zoeken naar :"Ausgleichsgetriebe Tacho VDO."

Ik denk eigenlijk Jaeger ook wel,werd vroeger veel gebruikt bij vrachtwagens/taxi's om verschillende overbrengingsverhoudigen/bandenmaten te compenseren.

Veel succes,
Frank
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 05 jan 2019, 17:12

Dank je voor de tip!

Ik was zelf al aan het zoeken naar een tandwiel setje om zelf wat te maken. Volgens een Franse beschrijving van verschillen tussen 4 en 5 bak zou voor alle bakken 36/16 gelden maar later (1987) is er een nieuwe teller in de j9 gekomen die tot 180km/u gaat.

Km teller 4bak: 16 tands wieltje is 31 mm doorsnee
Km teller late 5bak (1987); 26 tands wieltje is ongeveer 33.5 mm doorsnee
Daardoor pakt het wieltje van de 4 bak niet goed.

Omdat het kabelwieltje iets groter is, is het dus de vraag of het tandwiel op de as wel dezelfde als in de 4 bak is en ook 36 tanden heeft. Dit heb ik net gecheckt en het is een tandwiel met 38 tanden!

Dat heeft weer invloed op de verhouding:
As - tellerkabel: 38/26= 1/1,4615.... (5bak 1987)
As - tellerkabel: 36/16= 1/2,25 (4bak)

Genoeg gegevens om het verschil te berekenen maar nu eerst de hele handel in de bus hangen :)

Gr. Bart

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor fnolden » 05 jan 2019, 23:10

@Hendrika, is de J9 met de 5-bak dan ook zuiniger? Of valt dat wel mee?
Ik heb een 4-bak en daar is de overgang tussen de versnellingen niet heel erg egaal verdeeld. Ik zie dus ook voordeel voor een 5-bak...
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor hendrika » 06 jan 2019, 17:07

de bus word vast zuiniger als je minder hard rijd, maar dat is met een 4bak ook. ons verbruik is nog hetzelfde.
De versnellingen sluiten iets meer op elkaar aan, en je kan er ietsje harder mee, maar verwacht er geen wonderen van.

is je bak aan vervanging toe, of heb je de tijd en kun je het allemaal zelfs doen is een 4bak vervangen voor een 5bak leuk. zelf zou ik het niet doen als het veel geld kost of als je 4bak gewoon nog prima rijd.... maar das mijn mening.

zo ook met het km teller verschil, het is leuk als je het goed werkend krijgt, maar ik kan het niet echt een 'probleem' noemen. ik zou er dus ook niet heel veel geld in stoppen, gewoon lekker rijden!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 24 feb 2019, 10:28

Nou, de 5 bak zit er nog niet in. Ik was het nokje van de schakelpook kwijt maar die was dus in de bak gevallen. Toen bedacht om hem om te 'rollen' maar eerst de olie eruit. Dat was wel schrikken omdat er een halve veerring van de synchromesh mee kwam. Dus toch maar de bak open gemaakt. Eerst een veerring uit de 4 bak gehaald en deze overgezet maar daarna de as eruit gehaald om het nokje op te graven. Nu blijkt er een stuk van schakelvork te zijn afgebroken...
Dus nu op zoek naar een andere vork!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten