123ignition

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

123ignition

Berichtdoor rovado » 26 apr 2017, 15:59

Ik zit eraan te denken om een elektronische ontsteking te kopen voor mijn 2l motor. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het en aanrader of veel problemen ermee?
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Re: 123ignition

Berichtdoor jacqabe » 27 apr 2017, 07:32

Ik heb hem op mijn oude 403 pickup omdat de oude behoorlijk was versleten en ik toch wat anders moest. Heb er ca 3500 km mee gereden en geen misse slag. Ben er zeer goed over te spreken.

Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 123ignition

Berichtdoor Martijn » 27 apr 2017, 08:25

Ik heb m in mijn 504 cabrio en mijn 504 ti, ben er zeer tevreden over. Let wel dat je ook de bobine en evt ook de kabels vervangt.
Laatst bijgewerkt door Martijn op 27 apr 2017, 08:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: 123ignition

Berichtdoor rovado » 27 apr 2017, 08:42

Klinkt goed. Denk dat ik het ook ga aanschaffen. Waarom moet ik ook de bobine vervangen trouwens?
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Re: 123ignition

Berichtdoor Frank.04 » 27 apr 2017, 11:05

Bij de 123 hoort sowieso een speciale bobine, maar misschien bedoelt Martijn ook dat het weinig zin heeft de ontsteking te vervangen terwijl de rest van je installatie dubieus is.

Mijn mening over de 123 is overigens niet heel positief, ik vind het veel geld voor nauwelijks of geen verbetering.

De claims van 123 over een betere en sterkere vonk heb ik nooit echt in vermogen of verbruik teruggevonden, terwijl ook het warm-start probleem niet uit de wereld is.

Wat wel beter wordt is de timing van de vonk, omdat bij oudere verdelers het asje speling krijgt en je met 123 nieuw begint.

Dezelfde stap maak je ook wanneer je een nieuwe verdeler koopt van onder de 100 Euro.

Wat zo jammer is van de 123 is dat de gebruikte karakteristiek exact gelijk is aan die van een conventionele verdeler met centrifugaal- en vacuümvervroeging.

...en dat is precies waar ze een grote stap hadden kunnen maken.

Wanneer je kiest voor een programmeerbare 123 kun je zelf de curve tunen en zelfs twee curves inprogrammeren, bijvoorbeeld voor gebruik op afwisselend benzine en LPG.

Dan komt de 123 goed tot zijn recht, maar dat vereist zelfwerkzaamheid, inzicht en vele testuurtjes, bij voorkeur ondersteund door een vermogensbank en derhalve niet voor iedereen weggelegd.

Zelf zou ik kiezen voor een verse conventionele verdeler, NGK bougies (BP5ES) en bougiekabels met aangevulcaniseerde doppen zoals gebruikt op de 505.

Maar goed, aan jou de keus!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 123ignition

Berichtdoor Ivovanduijn » 27 apr 2017, 15:51

Hier ook iemand die niet tevreden is over 123. Veel geld voor betaald en veel problemen mee gehad. Er zijn ook setjes van 40 euro te koop voor ducelier ontstekingen die bevallen ook erg goed. Verder vooral hele goede bougie kabels kopen en een goede bobine enzo...
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: 123ignition

Berichtdoor rovado » 27 apr 2017, 16:55

Hmm, zal me toch nog even bezinnen alvorens het aan et schaffen. Zal hem eerst binnendoen bij garage en nadien kijken of het nog nodig is.. Bedankt in ieder geval allemaal voor jullie reacties
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Re: 123ignition

Berichtdoor Maarten Deen » 28 apr 2017, 06:58

Ik heb er nooit problemen mee, maar ook niet echt een verbetering in verbruik gemerkt. Ik verwacht wel dat het verder probleemloos rijden is zonder dat je contactpuntjes moet afstellen of vervangen (want die zitten er niet in).
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: 123ignition

Berichtdoor risky » 28 apr 2017, 09:12

Hoi.

Ik heb de 123 ontsteking in mijn daf 66 gezet
Dat is echt super.

Hij rijd er echt heerlijk mee, geen gezeur meer met afstellen en nog erger het verloop van de ontsteking door uitgelubberde centrufigaal gewichten. En in stabiele gedrag.

Ik zou zeggen doen !! Het kost een paar centen maar het scheeld zoveel ergenis dat je de 300 Euro zo vergeten bent :wink:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 123ignition

Berichtdoor elfried » 28 apr 2017, 18:37

gewoon doen

mijn 2cv rijdt er al jaren op
nooit problemen,altijd van de eerste keer starten
het verhaal dat hij het niet goed doet op lpg klopt ook niet want ik rij ermee altijd op lpg verbruik daalde ietsje maar dat vind ik bijzaak
in ieder geval geen geklooi meer met contactpunten en dergelijke
dat wetende dat ik de 123 2 de hands voor 75 e op marktplaats gekocht heb en hij het na jaren nu nog steeds doet -elke dag gebruikt wordt-is ook een teken dat ie behoorlijk wat uurtjes meekan


aan u de keuze
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: 123ignition

Berichtdoor Frank.04 » 28 apr 2017, 20:58

@Elfried: Waar lees jij dat de 123 het op LPG minder zou doen?

Volgens mij ben ik de enige in de berichtenreeks die LPG vernoemt, maar met een geheel andere strekking.

Wanneer je een programmeerbare 123 hebt kun je een aangepaste curve voor LPG installeren met onder meer een hogere vervroeging dan op benzine toelaatbaar is; dit vanwege de hogere klopvastheid van LPG ten opzicht van benzine.

Het rendement van LPG wordt dan verhoogd en dit rechtvaardigt mijns inziens de aanschaf van een 123.

(al ken ik helaas meerdere verhalen van ineens niet meer functionerende elektronica, maar dit terzijde)

Daarnaast hebben we het hier over Peugeot (in casu: de 504 cabriolet met XN2 injectiemotor) en deze heeft van huis uit een betrouwbare conventionele ontsteking.

Over het voordeel voor een Citroen 2CV kan ik niet oordelen, al meen ik ooit begrepen te hebben dat bij dit model de af fabriek geïnstalleerde ontsteking geen schoonheidsprijs verdient.

Blijft over dat iedereen vrij is in zijn of haar keuze, al is het soms verstandig om ervaringen van anderen mee te wegen bij de beslissing.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

123ignition

Berichtdoor jacqabe » 28 apr 2017, 23:30

Frank.04 schreef:
(al ken ik helaas meerdere verhalen van ineens niet meer functionerende elektronica, maar dit terzijde)

Daarnaast hebben we het hier over Peugeot (in casu: de 504 cabriolet met XN2 injectiemotor) en deze heeft van huis uit een betrouwbare conventionele ontsteking.

Blijft over dat iedereen vrij is in zijn of haar keuze, al is het soms verstandig om ervaringen van anderen mee te wegen bij de beslissing.

Het nadeel van (123) electronica, als er iets mis mee is dan is het voor de meeste van ons niet te repareren en sta je dus stil.
En het grote voordeel van de conventionele ontsteking, goed te repareren, zelfs onderweg.
Zelf ben ik wel een voorstander van moderne middelen maar dit is geheel persoonlijk. De oude conventionele hebben altijd hun dienst bewezen en mits goed onderhouden is er niks mis mee.
Dus helemaal mee eens, een ieder is vrij in zijn of haar keuze ;-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 123ignition

Berichtdoor bmw1802 » 29 apr 2017, 07:04

Ik heb zelf ook voor de goedkopere versie gekozen.
een E spark setje van 76 euro compleet met nieuwe bobine!
pasvorm voor mijn verdeler was niet 100% maar wel pas te maken.
ducalier heeft twee formaten verdelers blijkbaar. de binnen diamater is iets verschillend.
rij er nmiddels ruim 4000 km probleemloos mee rond. voordeel is bij problemen kun je zo weer terug. puntjes en condensator liggen gewoon als optie in de bus.
m.vr.gr. Henk
Laatst bijgewerkt door bmw1802 op 30 apr 2017, 00:07, in totaal 1 keer bewerkt.
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: 123ignition

Berichtdoor jduym » 29 apr 2017, 12:52

Hallo,

ik lees dat Frank.04 schrijft over de warme start van zijn auto. Ik had al jaaaaren hetzelfde probleem met mijn benzine J-7, denk ik.
Afgelopen jaar is mijn 40 jaar oude carburateur door de monteur van mijn garage ('de Westerd' in Peize!) helemaal uit elkaar gehaald en ultrasoon gereinigd. Sindsdien is (onverwacht) het hele warme start probleem uit de wereld.
En de ontsteking is gewoon met puntjes.
Peugeot J7, 1977, PZ10, benzine.
Avatar gebruiker
jduym
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 19 maart 2008, 22:18

Re: 123ignition

Berichtdoor hendrika » 02 mei 2017, 00:06

wij rijden nu 8 jaar met een 123 erin, ik heb geen problemen mee gehad.
ik heb niet het idee dat het iets verbeterd aan vermogen, verbuik, etc. ten opzichte van (nieuw) orgineel. Het kan wel problemen oplossen zoals bijvoorbeeld speling in het asje van de verdeler of verschillend afgesleten nokjes. Het grote voordeel is dat je nooit mer iets aan je ontsteking hoeft te doen.
123 is een nederlands merk, garantie technisch is dit gunstig.

Ik gebruik ze ook in andere autos en heb er nooit problemen mee gehad. wel vaker stilgestaan met puntjes ontstekingen die het niet lekker deden.. :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 123ignition

Berichtdoor Frank.04 » 02 mei 2017, 03:16

Wel kunnen schakelen wanneer de motor stil staat en niet wanneer deze draait wijst naar een niet-vrijkomende koppeling.

Vastgeroest op de spiebaan komt zelden voor, verkleving van de plaat en de drukgroep/het vliegwiel regelmatig.

Remedie: start de auto in de versnelling met het koppelingspedaal ingetrapt. Ofwel de koppeling komt los, ofwel de auto gaat rijden.

In het laatste geval: houdt de koppeling ingetrapt en geef schoksgewijs gas (er moet niets in de weg staan natuurlijk); meestal komt de koppeling dan alsnog los.

Lukt het op deze manier niet dan wordt het sleutelen.....

Overigens begrijp ik de opmerking over remdruk niet, ik ga er van uit dat koppelingsdruk bedoeld wordt
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 123ignition

Berichtdoor jacqabe » 02 mei 2017, 08:21

Frank.04 schreef:Wel kunnen schakelen wanneer de motor stil staat en niet wanneer deze draait wijst naar een niet-vrijkomende koppeling.

Vastgeroest op de spiebaan komt zelden voor, verkleving van de plaat en de drukgroep/het vliegwiel regelmatig.

Remedie: start de auto in de versnelling met het koppelingspedaal ingetrapt. Ofwel de koppeling komt los, ofwel de auto gaat rijden.

In het laatste geval: houdt de koppeling ingetrapt en geef schoksgewijs gas (er moet niets in de weg staan natuurlijk); meestal komt de koppeling dan alsnog los.

Lukt het op deze manier niet dan wordt het sleutelen.....

Overigens begrijp ik de opmerking over remdruk niet, ik ga er van uit dat koppelingsdruk bedoeld wordt

Verkeerde onderwerp Frank :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 123ignition

Berichtdoor Frank.04 » 02 mei 2017, 09:00

Ha-ha, klopt.

Ik weet dan ook niets van computers.

Even copy-paste doen!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 123ignition

Berichtdoor RobinHoed » 21 maart 2018, 20:41

Frank.04 schreef:Bij de 123 hoort sowieso een speciale bobine

jacqabe schreef:Het nadeel van (123) electronica, als er iets mis mee is dan is het voor de meeste van ons niet te repareren en sta je dus stil.


Neem aan dat dit de “Blauwe Bosch” is die je op de diverse websites ziet.
Mijn vraag is: werkt de oude conventionele ontsteking ook met deze blue coil van Bosch ?
Of zou je beide terug moeten plaatsen om (verder) te kunnen rijden ?
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: 123ignition

Berichtdoor hendrika » 21 maart 2018, 23:53

De 123 heeft niet per se een andere bobine nodig, maar vaak word het aangeraden om een nieuwe 'frisse' bobine te plaatsen. De blauwe bosch is hiervoor een mooie optie.

Mijn ervaring met een puntenontsteking en bobines is dat als de weerstand gemeten over het primaire circuit van de bobine (dus gemeten over de twee contactjes) te laag is, dat er teveel stroom over de punten gaat en de punten sneller inbranden. Bij de J7 heb ik hier geen last van gehad, maar bij een citroen DS wel (orgineel met voorschakelweerstand).
Het zou dus prima kunnen gaan naar mijn idee, een blauwe bosch met puntjes. maar branden je punten snel in, kan dit een reden zijn.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten