Je kan sowiezo even je bedrading nalopen, zorgen dat alles klopt en dat de stekkertjes bijvoorbeeld niet gecorrodeerd zijn.
Zie hier een electrisch schema: (klik voor groter en het volledige schema)
nummertje 6 is de dynamo, 21 de regelaar.
er zijn 3 aansluitingen op de regelaar:
7 gaat richting dashboard lampje en D+ op de dynamo, hiermee weet de regelaar hoe vol je accu is en gaat hij kiezen of de dynamo wel of niet moet gaan werken.
m1 is de massa naar de dynamo toe. dit is om ervoor te zorgen dat de massa naar de dynamo zuiver is.
8 is de EXC draad naar de dynamo, als de regelaar vind dat je dynamo moet gaan bijladen zet hij hier stroom op, en gaat de dynamo bijladen.
en zijn 4 aansluitingen op de dynamo:
M1 is de massa naar de regelaar
7A is de D+ aansluiting en gaat naar het dashboard lampje (zodat het lampje aan gaat als hij niet bijlaad)
8 is de EXC draad naar de regelaar
4/1 is de B+, de verbinding naar de accu en aansluiting op de zekeringen.
Als de regelaar vind dat de accu spanning te laag is zet hij stroom op de EXC draad (8) en gaat de dynamo bijladen. Is de spanning te hoog haalt de regelaar de stroom van de EXC draad af.
Dit is iets wat continue op en neer springt en de oude regelaars hebben mechanische contactjes die op en neer bewegen als een relais.
Mijn gevoel zegt dat de regelaar het niet helemaal goed doet (omdat hij toch soms wel bijlaad).
Wat je kunt doen is meer toeren maken, zodat het accu lampje weet aangaat (en je dus 12v meet) en dan even heel kort de EXC draad (8) verbinden met 12v, bijvoorbeeld de schroefaansluiting B+.
Hiermee omzeil je de regelaar en zou hij direct bij moeten gaan laden. Doet dit niet te lang want dan blaas je je accu op, hij gaat namelijk dan ahgi boven de 15v uitkomen.
Is dit het geval zou ik denken dat de regelaar stuk is. Je kan deze ook vervangen voor een electronische regelaar als je wilt.
Wat je ook kunt doen is de regelaar en dynamo eruit halen en deze bij een revisie bedrijf neerleggen. Die kunnen alles goed doormeten en nieuwe onderdelen leveren waar nodig.
succes!