project: opknappen J7 uit 1977

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 10 aug 2016, 15:36

Na lang zoeken hebben we een J7 die qua indeling naar onze wens was gevonden!
Via een tussenhandelaar in Frankrijk gekocht.
Het is een benzine uit 1977 en staat sinds 1995 stil (gelukkig wel binnen).
We hebben de bus overgenomen van de eerste eigenaar, hij was een soort marktkoopman die bij mensen langs de deur ging met de bus (de stelling hiervoor zitten nog in de bus).

De carrosserie en bodem zijn nog is goede staat.
We gaan de bus opnieuw spuiten en technisch weer op knappen.

Daarna is het plan om hem als oldtimer te gaan rijden en om er met onze caravan erachter (een klein licht ding) mee op vakantie te gaan.

De eerste dingen zijn ondertussen gedaan:
- het contactslot is vervangen (na 21 jaar waren de sleutels kwijt)
- geconstateerd dat het motorblok vast zit (het lijkt erop dat de zuigerveren zijn vast geroest)

De eerst volgende klus die gaat gebeuren is het motorblok en de versnellingsbak eronderuit halen. Dit laten we doen, aangezien ik zelf geen brug ter beschikking heb.

Hieronder alvast wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen!
Laatst bijgewerkt door b.v.eldijk op 10 aug 2016, 17:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor 403diesel » 10 aug 2016, 15:49

Leuk, een J7 erbij op dit forum.

Om de motor eruit te halen heb je geen brug nodig, gaan makkelijker met een palletwagen. Rijd je het blok er zo onderuit.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 10 aug 2016, 15:49

Prachtig, het eerste probleem is er: ik heb de foto's erop gezet hoe het volgens mij moet, dus tussen img en /img met om img [ ] heen en zonder spaties gezet. Wat doe ik verkeerd? Ik heb de foto's online staan op goolge foto's.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor beeperhorrie » 10 aug 2016, 15:54

Welkom.

Je foto's zijn (bij mij in ieder geval) niet zichtbaar.
Misschien kan je de volgende manier gebruiken, die werkt hier in ieder geval wel:

Ga naar : http://nl.tinypic.com/
Upload je foto en kies uit onderstaande de juiste weergave. In dit geval dus de IMG code.
Aanklikken, Ctrl + C en met Ctrl + V plakken in je bericht.

Ben benieuwd naar de 'Broem'.
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 10 aug 2016, 17:44

En gelukt met de foto's, via de tapatalk app. Erg makkelijk!

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor peugeotoldtimer » 11 aug 2016, 07:57

Nog iemand die de bus uiterlijk origineel wil houden en er geen camper van gaat maken.
Het idee van kleine caravan erachter is ook een idee wat in mijn hoofd speelt.

Mijn motor zat ook vast en ik had een "extra blok" erbij gekregen.

Let op check of je de motor wel moet demonteren.
Eerst wellicht kijken of e.e.a. met peutroleum (wel een paar dagen laten inwerken) op de cilinders e.e.a. los kunt krijgen, dit kan evt via de bougiegaten.
Daarnaast, de motoren hebben nl "bussen", met demonteren van de kop en karterpan is e.e.a. "om te wisselen". Let wel op dat dit goed wordt uitgevoerd.
Uiteindelijk bleek toch dat ik verschillende motoren had, origineel een 1.6 en reserve met krukas beschadigd 2.0.

Uiteindelijk heb ikzelf toch de motor in zijn geheel gedemonteerd en wordt deze vervangen door een 2.0 benzine.
Uit ervaring, de mijne is inmiddels gestript en staat nu bij de spuiter is dat je inderdaad geen brug nodig hebt om de motor eruit te halen.
De motor dient er naar voren uitgehaald te worden.
Dit is het meest eenvoudig met een palletkar, met een brug kun je eigenlijk niet zoveel meer.
Na veel demontage van radiator, voorsteun etc. zit de motor met 3 bouten aan de versnellingsbak vast.
1 van de bouten is iets lastiger te bereiken maar met iets "meer geduld" moet je deze ook los kunnen krijgen.
De mijne had ik er binnen een halve dag uit.

Succes en hopelijk volgend jaar ook rijdend.
Avatar gebruiker
peugeotoldtimer
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 09 aug 2015, 13:49
Woonplaats: Noord Nederland

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor hendrika » 11 aug 2016, 09:56

de motor eruit is inderdaad prima te doen / makkelijker zonder brug. om de versnellingsbak eruit te halen (zoals je schreef) is een brug wel makkelijk. ik zou persoonlijk eerst even even kijken waar het euvel met de motor zit.
dan weet je snel waar je aan toe bent en welke onderdelen je nodig gaat hebben, en kun je rustig op zoek. het eruit halen van de versnellingsbak is meer gedoe en je hebt geen rollende bus meer (draagarmen moeten los) en op zich zou deze met 4 liter nieuwe olie weer prima kunnen draaien.
ik zou misschien eerst gaan rijden (met een werkende motor uiteraard) en kijken hoe de versnellingsbak het doet, en dan eventueel kijken of deze er uberhaupt uit moet.

je kan de kop eraf halen terwijl de motor in de bus zit en zul je snel zien wat het probleem is. je kan ook de motor euit halen (omdat je waarschijnlijk toch groots onderhoud / vervanging gaat doen) en dan de kop eraf halen.

vanuit daar kun je kijken of het nog te reanimeren is, dat je cilinderbussen en cilinders wil vervangen of voor een andere motor gaat.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 11 aug 2016, 12:33

Lees ik goed dat wanneer de versnellingsbak onder de bus uit is dat dan de bus niet rollend is? Ik wil de bus helemaal leeg maken om te laten spuiten. Mijn plan was om de motor en versnellingsbak eraf te laten halen en dan de bus mee te nemen naar mijn eigen schuur en daar de bus verder te strippen. Is dit helemaal niet mogelijk? Daarnaast wil ik er een 2.0 motorblok in leggen en misschien ook een 5 versnellingsbak.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 11 aug 2016, 12:33

Lees ik goed dat wanneer de versnellingsbak onder de bus uit is dat dan de bus niet rollend is? Ik wil de bus helemaal leeg maken om te laten spuiten. Mijn plan was om de motor en versnellingsbak eraf te laten halen en dan de bus mee te nemen naar mijn eigen schuur en daar de bus verder te strippen. Is dit helemaal niet mogelijk? Daarnaast wil ik er een 2.0 motorblok in leggen en misschien ook een 5 versnellingsbak.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 11 aug 2016, 12:34

Lees ik goed dat wanneer de versnellingsbak onder de bus uit is dat dan de bus niet rollend is? Ik wil de bus helemaal leeg maken om te laten spuiten. Mijn plan was om de motor en versnellingsbak eraf te laten halen en dan de bus mee te nemen naar mijn eigen schuur en daar de bus verder te strippen. Is dit helemaal niet mogelijk? Daarnaast wil ik er een 2.0 motorblok in leggen en misschien ook een 5 versnellingsbak.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 11 aug 2016, 12:35

Lees ik goed dat wanneer de versnellingsbak onder de bus uit is dat dan de bus niet rollend is? Ik wil de bus helemaal leeg maken om te laten spuiten. Mijn plan was om de motor en versnellingsbak eraf te laten halen en dan de bus mee te nemen naar mijn eigen schuur en daar de bus verder te strippen. Is dit helemaal niet mogelijk? Daarnaast wil ik er een 2.0 motorblok in leggen en misschien ook een 5 versnellingsbak.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor hendrika » 11 aug 2016, 15:15

Als je de versnellingsbak eruit wil halen moeten de onderste draagarmen los. Deze zitten op een plaat die onder de versnellingsbak zit en die moet weg als je de bak eruit wil halen.
Je kan deze plaat natuurlijk wel terug monteren en de onderste draagarmen ook, dan is hij weer rollend.

Als de motor en versnellingsbak wil gaan vervangen kun je het er inderdaad beter meteen uit trekken, dan kun je de motorruimte ook meteen goed behandelen.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 11 aug 2016, 16:53

Dank voor de tip!

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor hendrika » 11 aug 2016, 22:56

Afbeelding
van boven naar beneden op de foto de motor, het koppelingshuis (beetje roodkleurig) en de bak.
het voorste balkje onder de versnellingsbak (beetje krom randje) met de twee punten van de onderste draagarmen, het tweede balkje met de baksteunen (met de driehoekjes erop), gevolgd door het achterste balkje met de achterste bevestingspunten van de onderste draagarmen. het voorste balkje moet er dus uit, het twee balkje met de motorsteunen gaat met de bak ermee uit.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 12 aug 2016, 07:17

Thanks!

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor bmw1802 » 12 aug 2016, 21:18

wat je ook doet vervang in ieder geval de oliekering van de priseas van de versnellingsbak. de gaat absoluut lekken na een lange stilstand.
ding kost een paar euro en de montage is ook niet moeilijk.
deksel op de bak niet losslaan deze kun je eraf draaien door in de twee loze resterende gaten van het deksel M 8 bouten te draaien. dan komt het deksel vanzelf los.
ook ik heb het blok met een palletwagen er uit gehaald.
veel succes
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 11 sep 2016, 13:10

Het is even stil geweest, dus tijd voor een update:

Het blok is uit de bus gehaald en we hebben de bus naar onze eigen schuur vervoerd.
Afbeelding

De voorkant van de bus staat nu met de voetjes omhoog om de remmen te renoveren en ondertussen maken we de binnenkant leeg.

Als cadeautje kregen we bij de aanschaf van de bus twee extra velgen met banden. Ik had ze nog niet goed bekeken maar het blijken echte winterbanden met spikes te zijn. Als er iemand van plan is om met zijn bus de sneeuw in te gaan mag je ze van me overnemen! Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: project: opknappen J7 uit 1977

Berichtdoor b.v.eldijk » 05 okt 2016, 16:57

Vandaag met het leeg maken van de bus 2 blokjes beton ontdekt. Ze zaten links en rechts achterin gemaakt. Afbeelding

Meer mensen die hun j7 'verlaagd' hebben met beton?

P.s. ik ben opzoek naar een 1800 benzine blok. Heb of weet je iets? Ik hoor het graag!

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten