Dag Martijn,
Ik heb mijn J7 in augustus ingevoerd uit Frankrijk. Goed te doen. Je mag inderdaad in Nederland niet met een Frans kenteken rijden. Dat kan je makkelijk oplossen. Ik heb voor de dag dat ik in Nederland aankwam een eendagskenteken bij de RDW aangevraagd. Direct na het oversteken van de Nederlandse grens heb ik de kartonnen 'platen' van het eendagskenteken op de bus geplakt.
Dat is bedoeld om naar het keuringsstation te komen als je de bus officieel in wil voeren. Uiteindelijk ben ik die dag niet naar het keuringsstation gereden, maar naar huis. Het bezoek aan het keuringsstation lukte helaas net niet
.
Voor de dag dat ik daadwerkelijk naar het keuringsstation ben gereden heb ik weer een eendagskenteken aangevraagd, eenvoudig via de RDW site.
Dan blijft de verzekeringskwestie over. Je kan het Franse voertuig op chassisnummer verzekeren. Als je op internet kort zoekt op 'importverzekering' zoekt kom je al snel bij Diks uit. Voor de duur van de verzekering niet goedkoop, maar wel effectief en een van de weinige partijen die het aanbiedt. Ze mailen je de groene kaart direct, die kan je zelf uitprinten als het last-minute moet gebeuren. Let wel, in België moet de groene kaart ook echt op groen papier geprint zijn (rare jongens
), dus heb bij de V&D voorafgaand wat gekleurd papier gekocht.
De dag van keuring kan je de dus vaak gewoon al verzekeren bij je verzekeringsmaatschappij.
Zorg inderdaad voor een geldige CT. Dan is bij de RDW alleen een kwestie van chassisnummer controleren, wegen en meten. Voor aanschaf had de verkoper voor mijn bus net een nieuwe CT geregeld die twee jaar geldig is. De einddatum wordt dan overgenomen voor de APK. Vergeet niet (vooral als de J7 van na 1976 en dus nog niet belastingvrij is) om voor de keuring het gewicht waar mogelijk omlaag te brengen (watertanks, losse meubelstukken, gasflessen etc). Bij mij was het chassisnummer onvindbaar (vergeten te controleren bij aanschaf), maar voor EUR 90 was ook dat geen enkel probleem. Bij aanschaf dus even kijken of het chassisnummer te vinden is en of het overeenkomt met nummer op Frans kentekenbewijs.
Volgens het Franse kenteken had mijn J7 2 zitplaatsen. Ik heb bij binnenkomst bij de RDW aangegeven dat er 8 mensen kunnen zitten. Dit werd klakkeloos overgenomen. Mocht dat enigszins gewenst zijn, dan zou ik zeker proberen om een aanzienlijk aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs te krijgen. Toch relaxed als je de mogelijkheid hebt om mensen mee te nemen (los van de vraag hoe veilig het is). Blauw kenteken werd als optie geboden bij de stansboer, bleek bij invoeren in systeem mogelijk. Paar tientjes extra, maar heeft wel wat.
Al met al een leerzaam en leuk traject. Over de staat van onderhoud wordt in Frankrijk inderdaad anders gedacht dan in Nederland
. Nu staat ze voor de laatste zaken bij de garage. Daarna de eerste winterkampeertrip al gepland!
Verder: stahoogte is bij mij 1.75. Zou vooral letten op hardheid van chassis en carrosserie, daar gaat het nogal eens mis.