Aankooptips / importeertips

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aankooptips / importeertips

Berichtdoor LonnekeNL » 25 jan 2016, 13:12

Hallo,

we zijn 2 handige oldtimer liefhebbers.
We hebben al eerder volvo amazones, een volvo p1800, een citroen ds en oude bmw's opgeknapt.
Maar nu zijn we toch echt verliefd op de Peugeot J7.
We willen er een aanschaffen, opknappen en mee gaan rondreizen.

Nu zijn we niet bang voor een beetje werk.
En heb ik al wat berichten gevonden met aankooptips, bedankt hiervoor.
Maar we zien binnen ons budget alleen de mogelijkheid om te importeren uit Frankrijk.

Nog tips hiervoor?
In welke staat moet de auto zijn voor het importeren? Wat raad je ons aan? Welke werkwijze? Waar moeten we aandenken?
We willen graag ook een blauw (oldtimers) kenteken, maar hebben begrepen dat dit alleen kan als je de auto gelijk bij RDW keurt en importeert.
Maar ik ben bang dat we niet een J7 in APK-waardige staat gaan vinden.
En wat zijn typische J7 afkeurpunten?

Ook zijn we allebei best lang, wat is de stahoogte?

Verder nog dingen waaraan we moeten denken?

Bedankt alvast!
Let's enjoy life!
Avatar gebruiker
LonnekeNL
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jan 2016, 12:51

Re: Aankooptips / importeertips

Berichtdoor Martijn » 25 jan 2016, 14:03

Hou rekening met een paar dingen :

1. Omschrijving van Franse verkopers valt voor Nederlandse standaarden vaak tegen. Goede staat is daar heel wat anders dan hier.
2. Zorg dat je een J7 met franse APK vindt (Controle Technique, oftewel CT) De geldigheid hiervan wordt door de RDW overgenomen bij de kentekenkeuring dus dan heb je meteen geen APK probleem meer.Franse CT eisen zijn veel lichter dan APK dus weet wel wat je koopt ! Kijk vooral ook naar de banden, die in Frankrijk nog gewoon gecoverd mogen zijn. Daar wil je geen heel eind op rijden als ze oud zijn.
3. Je wil blauwe platen voeren? Zorg dan dat je een bus haalt van 1977 of eerder, anders krijg je een modern ( geel) kenteken.
4. Ga je de bus over de weg terugrijden? Zorg voor een verzekering op chassisnummer. In NL op Franse kentekens rijden als Nederlands ingezetene mag niet, je pleegt een economisch delict. Op een trailer is verstandiger!
5. Zorg dat alle kentekenpapieren kloppen met het chassisnummer in het voertuig. Controleer dit ook !
6. Het is makkelijk als je de taal ( een beetje) beheerst.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Aankooptips / importeertips

Berichtdoor LonnekeNL » 25 jan 2016, 21:48

Hoi Martijn,
bedankt voor de tips. Dit is super!

We spreken de taal redelijk en hebben een aantal vrienden die van origine Frans zijn. Ik zal ze dan of meenemen of onder speed dial zetten. :lol:

We waren inderdaad van plan om een trailer/oprijwagen te lenen of huren. Maar hebben de optie van importeerplaten ook nog als optie. Bestaat die optie niet meer?
Let's enjoy life!
Avatar gebruiker
LonnekeNL
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jan 2016, 12:51

Re: Aankooptips / importeertips

Berichtdoor Frank.04 » 26 jan 2016, 10:03

Het is mogelijk om een tijdelijk kenteken aan te schaffen in Duitsland, inclusief vijf-daagse verzekering.

De procedure vraagt iets tijd en je hebt de gegevens van het voertuig nodig (chassisnummer), dus ongeschikt voor impulsaankopen.

Een blauw kenteken kan ook achteraf aangevraagd worden, gewoon via de site van de RDW.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Aankooptips / importeertips

Berichtdoor Stefke6 » 04 feb 2016, 15:04

Dag Martijn,

Ik heb mijn J7 in augustus ingevoerd uit Frankrijk. Goed te doen. Je mag inderdaad in Nederland niet met een Frans kenteken rijden. Dat kan je makkelijk oplossen. Ik heb voor de dag dat ik in Nederland aankwam een eendagskenteken bij de RDW aangevraagd. Direct na het oversteken van de Nederlandse grens heb ik de kartonnen 'platen' van het eendagskenteken op de bus geplakt.
Dat is bedoeld om naar het keuringsstation te komen als je de bus officieel in wil voeren. Uiteindelijk ben ik die dag niet naar het keuringsstation gereden, maar naar huis. Het bezoek aan het keuringsstation lukte helaas net niet :wink: .

Voor de dag dat ik daadwerkelijk naar het keuringsstation ben gereden heb ik weer een eendagskenteken aangevraagd, eenvoudig via de RDW site.

Dan blijft de verzekeringskwestie over. Je kan het Franse voertuig op chassisnummer verzekeren. Als je op internet kort zoekt op 'importverzekering' zoekt kom je al snel bij Diks uit. Voor de duur van de verzekering niet goedkoop, maar wel effectief en een van de weinige partijen die het aanbiedt. Ze mailen je de groene kaart direct, die kan je zelf uitprinten als het last-minute moet gebeuren. Let wel, in België moet de groene kaart ook echt op groen papier geprint zijn (rare jongens :shock: ), dus heb bij de V&D voorafgaand wat gekleurd papier gekocht.

De dag van keuring kan je de dus vaak gewoon al verzekeren bij je verzekeringsmaatschappij.

Zorg inderdaad voor een geldige CT. Dan is bij de RDW alleen een kwestie van chassisnummer controleren, wegen en meten. Voor aanschaf had de verkoper voor mijn bus net een nieuwe CT geregeld die twee jaar geldig is. De einddatum wordt dan overgenomen voor de APK. Vergeet niet (vooral als de J7 van na 1976 en dus nog niet belastingvrij is) om voor de keuring het gewicht waar mogelijk omlaag te brengen (watertanks, losse meubelstukken, gasflessen etc). Bij mij was het chassisnummer onvindbaar (vergeten te controleren bij aanschaf), maar voor EUR 90 was ook dat geen enkel probleem. Bij aanschaf dus even kijken of het chassisnummer te vinden is en of het overeenkomt met nummer op Frans kentekenbewijs.

Volgens het Franse kenteken had mijn J7 2 zitplaatsen. Ik heb bij binnenkomst bij de RDW aangegeven dat er 8 mensen kunnen zitten. Dit werd klakkeloos overgenomen. Mocht dat enigszins gewenst zijn, dan zou ik zeker proberen om een aanzienlijk aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs te krijgen. Toch relaxed als je de mogelijkheid hebt om mensen mee te nemen (los van de vraag hoe veilig het is). Blauw kenteken werd als optie geboden bij de stansboer, bleek bij invoeren in systeem mogelijk. Paar tientjes extra, maar heeft wel wat.

Al met al een leerzaam en leuk traject. Over de staat van onderhoud wordt in Frankrijk inderdaad anders gedacht dan in Nederland :roll:. Nu staat ze voor de laatste zaken bij de garage. Daarna de eerste winterkampeertrip al gepland!

Verder: stahoogte is bij mij 1.75. Zou vooral letten op hardheid van chassis en carrosserie, daar gaat het nogal eens mis.
Bobby
Stefke6
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 18 mei 2015, 23:32
Woonplaats: Den Haag

Re: Aankooptips / importeertips

Berichtdoor Frank.04 » 04 feb 2016, 17:10

Helder verhaal uit de praktijk, altijd nuttig.

Misschien nog even verwarrend dat je stelt dat je een geldige CT moet hebben, want je kunt ook invoeren zonder dat de auto dit heeft (en dan kun je nog besluiten om de keuring met of zonder APK te doen).

Wel is het hebben van een geldige keuring vaak handig, omdat de Franse CT soepeler is dan de Nederlandse APK.

Oh ja, en nog even opletten met een een-daags kenteken aanvragen en niet verschijnen. Normaal gesproken krijg je dan van de RDW een naheffing (terecht overigens).
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Aankooptips / importeertips

Berichtdoor Stefke6 » 04 feb 2016, 17:23

Eens Frank, het MOET niet, de geldigde CT, handig is het wel. Als je zelf een APK moet verzorgen loop je al snel op tegen het verschil van inzicht als het op onderhoud aankomt.

Voor wat betreft het eendagskenteken, eens. Vandaar ook mijn knipoog. Je kan een eendagskenteken aanvragen zonder afspraak, die dingen worden automatisch gegenereerd. Van niet op komen dagen is dan ook niet per sé sprake, omdat je niet altijd een afspraak hebt. Van een naheffing kan geen sprake zijn als niet aangetoond kan worden dat je die dag gereden hebt. Voor hetzelfde geld komt je ingevoerde oldtimer op de dag van afspraak niet van zijn plaats, toch? Maar goed, het is niet zo bedoeld door de RDW, dat ben ik met je eens.
Bobby
Stefke6
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 18 mei 2015, 23:32
Woonplaats: Den Haag

Re: Aankooptips / importeertips

Berichtdoor A.B.203 » 05 feb 2016, 15:03

Weer wat wijzer geworden Lonneke NL. Ga zelf in maart met een 403 U8 naar de RDW voor een kentekenschouw. Heb op de auto hier in de buurt al een APK "voorkeuring" laten uitvoeren (de geconstateerde gebreken zijn inmiddels hersteld) en zodra het kentekenbewijs binnen is dan blauwe platen erop en naar de echte APK. Als de RDW wat afkeurt dan moet je daar steeds heen met een 1-daags kenteken en het station is vrij ver van hier. Dat van het aantal inzittenden is een hele passende tip !
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Aankooptips / importeertips

Berichtdoor LonnekeNL » 14 okt 2016, 22:46

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Zondag gaan we naar een Peugeot J7 kijken in Nederland. :lol:
Let's enjoy life!
Avatar gebruiker
LonnekeNL
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jan 2016, 12:51


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten