Herstelwerk J9

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 06 jul 2011, 09:49

Hallo,

Bij deze ook maar even een apart topic opgestart voor het herstelwerk van mijn/onze J9 (zie ook: viewtopic.php?f=54&t=15830 ).
Helaas kwam bij de voorkeuring van de APK reeds naar voren dat er vrij veel (las)werk aan zat te komen.
Tevens zijn delen van de remleiding ook slecht, de remkrachtverdeling was/is niet goed, lekke remcylinder(s), voorremmen gangbaar maken en de banden zijn ook aan vervanging toe (uitdroging).

Hierbij alvast een eerste indruk (voor degenen die van krokant houden):

De bevestiging van de schokbreker lijkt op het eerste oog zo mee te vallen, echter compleet rot van onderen:
Afbeelding

Matjes :( , houd je van de straat:
Afbeelding

Nog meer matjes bij de andere schokbrekerbevestiging
Afbeelding

Afbeelding

Linkerachterscherm heeft ook extra ventilatie:
Afbeelding

Een indruk van de sch(r)okbrekerbevestiging:
Afbeelding

Slechte stukken dorpel:
Afbeelding
Afbeelding

Slechte bevestiging ophanging trekhaak:
Afbeelding

Inmiddels staat de camper al ruim een week bij een goede bekende van mij. Daar is zowel een plaatwerker als een monteur bezig om mijn camper te fixen. Zelf probeer ik daarbij ook zoveel als kan te ondersteunen.
Ik zal hier de voorgang een beetje in bijhouden, oa. met foto's. Tips zijn natuurlijk altijd welkom :-)

Groeten,
RJ.
Laatst bijgewerkt door robby op 06 jul 2011, 10:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 06 jul 2011, 10:08

Hierbij gelijk alvast een eerste update.

Het wegslijpen van de slechte stukken rondom de schokbrekerophanging
Afbeelding

Kiekeboe :D
Afbeelding

Work in progress, namaken van de bevestiging (is hier nog niet helemaal af, ronding volgt nog):
Afbeelding
Afbeelding

Het resultaat van de nieuwe stuk in achterscherm
Afbeelding

Nieuwe stukken over de volledige lengte vd wielkast, thv de laadvloer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor jan-03 » 06 jul 2011, 12:32

Dat gaat goed zo Robby , kun je weer vertrouwd negenen!! :mrgreen: Aan het plaat/laswerk te zien heb je daar vaklieden aan het werk.
De nieuwe sticker is al zo goed als binnen.
gr Jan
Laatst bijgewerkt door jan-03 op 06 jul 2011, 16:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor Harrie » 06 jul 2011, 12:46

goede voortgang :D
aan de wielkast ( met de zwarte ronde afdichtdop ) te zien, was daar ooit al een ander stuk ingelast...
komt goed zo te zien :wink:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 06 jul 2011, 13:31

Bedankt Jan & Harrie. Ja, ze zijn niet van half werk dus dat is wel geweldig.
Als het goed is zijn vandaag de remcylindertjes binnengekomen, dan kunnen die er ook op.
Morgenavond ga ik zelf ook weer even bezig (de J9 staat 120km verderop), voornamelijk met de loodmenie en de strijktectyl.
Ik zal daar ook nog wel een paar foto's van plaatsen.

Qua interieur zit er nu nog een chemisch toilet ingebouwd (dus incl. wandjes). Deze wil ik tzt verwijderen (we staan toch vnl. op campings) en vervangen door een 2p-achterbank van een Sprinter, LT of Master/Trafic (incl. gordelsysteem) voor onze kinderen. Het valt me op dat deze bankjes 2e hands ook aardig prijzig zijn (250 a 300 euro). Als iemand nog een goedkoper alternatief weet houd ik mij aanbevolen :D

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 07 jul 2011, 14:12

Zo, vandaag ook weer een update :D Dit keer een stukje over de dorpel en een aantal delen in de menie gezet.

Slechte dorpel eruit geslepen
Afbeelding

Nieuw stuk dorpel erin. de laspunten (bobbels) heb ik daarna zoveel mogelijk vlakgeslepen met slijptol
Afbeelding

De dorpel in de menie. Moet nog even zien hoe de de dorpel weer 1 egale kleur ga geven.
Afbeelding

Wielkast in de menie
Afbeelding

Close up van dorpel/wielkast thv kriksteun
Afbeelding

Aanzicht schokbrekerbevestiging, binnenzijde moet hier nog in de menie.
Afbeelding

Vanavond weer even kijken hoe het met de laswerkzaamheden staat :-) . En wat ik hier weer van kan impregneren.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 07 jul 2011, 14:31

Nog even een vraagje. Zoals te zien op onderstaande foto is op bodemhoogte al het nieuwe stuk plaatwerk zichtbaar.

Afbeelding

deze is nu nog alleen aan de buitenzijde doorgelast. Aan de binnenkant zie je op enkele plaatsen toch nog lichtdoorval. Nu is de bereikbaarheid ivm laswerk aan de binnenzijde op dit moment niet optimaal (of ik moet een stukje bodemplaat wegsnijden). Zou ik dit het beste alsnog ook kunnen laten lassen, of zou ik hier ook kunnen volstaan met een goede body/spuitkit oid?

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor Harrie » 08 jul 2011, 00:41

als er gaatjes in een las zitten, gaat dat meestal daar snel roesten,..
of: dichthechten, óf goed in owatrol+menie en daarna goed kitten.
ik adviseer zowiezo alles goed te kitten. Vocht en zuurstof zijn de grootste vijanden van plaatwerk, naast chemische inwerking en pekel.

Je had het over "dorpel" , dit is geen dragende dorpel, bij J7 en J9 is
het ladderchassis dragend, m.a.w. geen "zelfdragende carrosserie" met dorpels die sterk bijdragen aan de carrossrie-stijfheid, torie, - belasting.

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 08 jul 2011, 11:20

Okay, bedankt voor de tips Harrie.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 12 jul 2011, 22:43

Hallo allemaal,

Het laswerk zit er bijna op, zal binnenkort nog een paar foto's plaatsen. Deze week veel regen voorspelt, en het laswerk moet buiten gebeuren dus schiet niet op zo :(

Nog een vraagje, in ieder geval 1 achterwiellager maakt geluid en moet dus vervangen worden. Nu heb ik de naaf er al wel af, maar vraag me af of binnenste en buitenste lager handmatig eraf te halen zijn, of moet dit geperst worden met speciale apparatuur?

Ik heb nl een set alternatieve dichte lagers samen laten stellen obv de originele, waarbij de afmetingen etc overeenkomen. Ik zie tussen de oude lager en de naafrand echter nog een dunne ring zitten, ter overbrugging/opvulling? Vroeg mij af of deze ook los/eraf kan, aangezien er wel wat schroefdraad/ribbelrand aan binnenkant van de naafrand zit.
De oude lagerrand/naaf is al redelijk vernaggelt van binnen (door vorige eigenaar), dus misshien is een complete naaf incl. lager overzetten de beste optie?

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 14 jul 2011, 09:13

Okay, geen "lager-reactie" :P . Geen probleem, heb inmiddels al een mooie 2e hands naaf incl. lager kunnen vinden. 8)

Deze week nog een klein beetje laswerk (als het eindelijk eens uitgeregend is...). Daarna nog een remslang en de rechter handremkabel.
Hopelijk volgende week maandag dan (eindelijk) de APK.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor jan-03 » 14 jul 2011, 09:26

Mag ik even zeggen dat dit wel iemand is die een hele vaste lashand heeft :shock: Mooie strak recht !! Kan ik mooi aan zien dat ik nog steeds een bakker ben, maar dan niet van zoete broodjes :mrgreen:
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 14 jul 2011, 15:43

Haha, ja hij doet het inderdaad erg mooi Jan.
Uiteindelijk zijn we toch nog aardig uit de uren gelopen, maar we krijgen er dan ook wel wat mooi's voor terug.

Ik zal hieronder nog een paar foto's posten.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 14 jul 2011, 16:18

Nog weer een paar foto's van de voortgang, dit keer de rechterkant.

Wielkast over volledige lengte weer uitgeslepen:
Afbeelding

Binnenaanzicht wielkast, om de roestrand weg te krijgen nog een stukje bodemplaat moeten weghalen:
Afbeelding

Werkplek
Afbeelding

Nieuw stukje wielkuip achterzijde:
Afbeelding

Nogmaals de nieuwe airco-opening:
Afbeelding

Ook aan deze kant weer de schokbrekerbevestiging:
Afbeelding

Rot, rot, rot, auch um die Ecke:
Afbeelding

Zijkant onderzijde (gelukkig is m'n uitlaat nog -wel- goed :P):
Afbeelding

Indruk zijkant & hoek wielkast:
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe remcylinder (aan beide kanten):
Afbeelding

De slechte lager, door de vorige eigenaar al aardig gesloopt :evil:
Afbeelding

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 14 jul 2011, 16:52

Nog een vraagje over het afkitten, heeft er nog iemand goeie ervaringen met bepaalde carrosseriekit? Die bv bij voorkeur met een kitpistool aangebracht kan worden.

Groeten,
Robbert-Jan.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor hendrika » 14 jul 2011, 18:17

lekker bezig!

ik gebruik altijd poly-urethaan kit.
verkrijgbaar bij de auto handel (carosseriekit) of bouwmarkt (zou dan wel kwaliteit nemen, wij gebruiken altijd pattex powerfix polymer)

succes
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor Harrie » 14 jul 2011, 22:50

3M carrosseriekit of strijkkit. De laatste kun je met een oude kwast mooi vlak strijken, zoals dat ook in fabriek wordt gedaan.

@ robby: de remvoering is wel ERG dun.... nieuwe remschoenen kopen !

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 15 jul 2011, 09:06

Okay, bedankt voor de tips Hendrika en Harrie!

Groeten,
RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 19 jul 2011, 20:54

Gister APK keuring gehad, maar helaas was nog niet alles okay :(
Remverschil achter, en remkracht achter te weinig.
Gisteravond de auto weer naar Drenthe gehaald, en gelijk een goede 2ehands remkrachtverdeler opgehaald (mocht het daar aan liggen, nieuwprijzen wordt je ook niet vrolijk van).
Morgen wordt gekeken of de boel weer normaal werkend gemaakt kan worden. En dan hopelijk aan het einde vd week een goeie apk :roll:

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 22 jul 2011, 09:08

Hehe, gisteren is de J9 eindelijk goedgekeurd :D 8)

Hieraan voorafgaan moesten alleen de remschoenen nog even opnieuw afgesteld worden, alsmede de remkrachtverdeler & veertje.
Zul je net zien dat ook op de heenweg naar de garage de claxon het ineens niet meer doet. Achteraf was het sluiting in de claxon. Nu een gebruikte megane claxon erop ( in ieder geval ook Frans :-) ). Nu weer lekker toeren, en in augusutus hopelijk nog een set goede gebruikte banden.

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor jan-03 » 22 jul 2011, 09:49

gefeliciteerd Robby, kun je nog lekker toeren deze zomer.
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 22 jul 2011, 10:49

Bedankt Jan, jij ook succes met het opknappen van je 203 (ik zag je lange topic daarover :-) )

Groeten,
RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor jan-03 » 22 jul 2011, 14:29

robby schreef:Bedankt Jan, jij ook succes met het opknappen van je 203 (ik zag je lange topic daarover :-) )

Groeten,
RJ.


Ja als je ermee begint, ik bedoel zo'n auto aanschaft dan lijkt het allmaal veel minder werk dat de werkelijkheid.
Mijn topic is inderdaad achter lang aan het worden.. :mrgreen: Hij is ook nog lang niet klaar..
Och en dan heb ik nog de 304 break en de J7 waar ik nog het meest naar uitkijk om mee te beginnen..
En wie weet komt er nog wel wat binnenrollen..
Ik kom je vast wel een keer tegen ergens, de Wijk is niet zover hier vandaan, bij Hoogeveen in de buurt als ik me goed herinner!
Ik ben daar tot c.a 15 jaar geleden regelmatig in de buurt geweest i.o.v Bakker Bouwstoffen uit Hoogeveen voor servicewerk aan kozijnen, deuren.
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 22 jul 2011, 15:43

Ja klopt, ik woon tussen Hoogeveen en Meppel :-)
Bakker bouwstoffen ken ik ook nog wel, heb nog in Hoogeveen op school gezeten.
Misschien komen we elkaar idd wel een keer tegen. Het is ook nog de bedoeling om in Augustus met de J9 te camperen. Welke plek(ken) dat precies gaan worden weet ik nog niet, maar sowieso in NL, en waarschijnlijk nog wel in Friesland of Noord Holland.

Groeten,
RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Herstelwerk J9

Berichtdoor robby » 09 okt 2012, 21:12

Dit keer nog even wat foto's van herstelwerk aan het binnescherm van de wielkuip rechtsachter. Aangezien het -lasbudget- vooreerst op is, dit keer gekozen voor roestomvormer & coating (RX5+RX10), daarna carrosseriekit erover, en tenslotte afgewerkt met strijktectyl.
Dat moet verdere roestvorming vooreerst wel buiten de deur houden.

Tevens nog enige pica's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten