Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor hendrika » 18 sep 2010, 01:09

zelf ben ik niet echt fan van dichtsmeren maar meer van lassen. maar das ook omdat ik zelf kan lassen. ik kan me voorstellen dat het niet altijd een makkelijke optie is, en glasvezel of andere middeltjes voldoende lang de roest kunnen vermijden. toch is het naar mijn idee en ervaring tijdelijk. waar roest is komt meer....

wat ik je wel zou aanraden is zoveel mogelijk roest verwijderen. dit middels een slijptol met staalborstel. daarna het goed behandelen met een roestomzetter/roestremmer, bijvoorbeeld een dinitrol rc900, RLS met owatrol of menie. daarna pas kitten/plakken metalcombi-en etc etc. ik zou ook heel de dakram in de roestomzetter/roestwerend spul zetten.
daarnaast kun je indien mogelijk een hemeltje of iets dergelijks (gedeeltelijk) loshalen en een bus Tectyl ML legen in de rand aan de binnenkant rondom.

succes!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor govegan » 18 sep 2010, 09:56

heb zelf mijn dakranden met glasvezel & polyester gedaan, met wisselend resultaat. sommige delen zijn naar 2 jaar nog perfect, terwijl andere delen toch los zijn gebarsten.
erg lastig als je daar weer water onder krijgt.
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor hendrika » 18 sep 2010, 13:03

ja het grote probleem met glasvezel is dat als het niet goed hecht, of als de roest eronder doorgaat en dat daarom de grasvezel niet meer hecht, het vocht er juist tussen blijft zitten en niet meer weg kan.

dit geld ook voor kit, plamuur, etc etc.

en ook voor een plaatje ergens inlassen, ipv zo veel mogelijk slecht geroest plaatwerk eruit halen voordat je er een nieuw stuk inzet.

Op zich is laswerk aan de dakrand best makkelijk, alleen moet je alles aan de binnenkant weghalen, dat kan soms best veel werk zijn......
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Harrie » 18 sep 2010, 20:21

inderdaad, dat had ik in mijn verhaaltje vergeten te typen: alle roest verwijderen en zeer goed schoon- en vetvrij maken.
dat geldt voor alle behandelingen: lassen, plamuren, kitten, polyester, etc.,. ; zodra er nog wat roest onder zit,
kun je binnen afzienbare tijd weer opnieuw beginnen, en dan is het extra lastig omdat je dan een gedeelte of alles wat je er
nu ingemaakt hebt, weer moet uithalen....
Superblank krijg je het met de 3M XT-DC Brite Diskl:

Afbeelding

deze zijn ook met vaste kern te koop, zodat je die zó in de boormachine spant :wink:

Afbeelding

deze is dan weliswaar opgebruikt, maar even voor het idee 8)

en, eenmaal goed blank, gaat het gemakkelijkst met Bison Combi Metal, wordt bikkelhard en is sterker als staal.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor risky » 02 okt 2010, 23:15

Peter J7 schreef:@Risky: Hangmatten? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.


dat zijn 2 hangematten boven elkaar boven de stoelen werkt perfect
heb nu een 5 persoons bus :D
p.s je moet gewoon denken aan 2 buizen met een stuk katoen er tussen
maar ligt perfect volgens mijn dochter
Laatst bijgewerkt door risky op 02 okt 2010, 23:25, in totaal 2 keer bewerkt.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor risky » 02 okt 2010, 23:22

hendrika schreef:zelf ben ik niet echt fan van dichtsmeren maar meer van lassen. maar das ook omdat ik zelf kan lassen. ik kan me voorstellen dat het niet altijd een makkelijke optie is, en glasvezel of andere middeltjes voldoende lang de roest kunnen vermijden. toch is het naar mijn idee en ervaring tijdelijk. waar roest is komt meer....

wat ik je wel zou aanraden is zoveel mogelijk roest verwijderen. dit middels een slijptol met staalborstel. daarna het goed behandelen met een roestomzetter/roestremmer, bijvoorbeeld een dinitrol rc900, RLS met owatrol of menie. daarna pas kitten/plakken metalcombi-en etc etc. ik zou ook heel de dakram in de roestomzetter/roestwerend spul zetten.
daarnaast kun je indien mogelijk een hemeltje of iets dergelijks (gedeeltelijk) loshalen en een bus Tectyl ML legen in de rand aan de binnenkant rondom.

succes!



idd wij hebben ook alle rotigheid eruit geslepen daarna de rand en een deel van de bovenkant v/h raam overnieuw laten maken net als het deel aan de zijkant ook laten persen met de ribbels erin is gewoon het beste
om de oude troep eruit te slijpen en weer netjes in te lassen.
er is niets erger als het in de auto harder regend als buiten :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Peter J7 » 03 okt 2010, 12:14

Gisteren het Marskramer/Tupperware-ruitenwisservloeistofbakje :mrgreen: vervangen voor een origineel ruitenwisservloeistoftankje. Dat ziet er goed uit! Dank aan Bruno Smiesing!
Verder een uitgedroogde rubber ring die de demper van de uitlaat hooghoudt, zeg maar, vervangen voor een nieuwe. Jemig de pemig, dat waren twee moeren met karakter. Pas na een uur vechten waren ze los maar nu zitten er dan wel mooie verse in en die uitlaat gaat nergens meer heen.
Ook nog de v-snaar naar de dynamo losgehaald. Bleek echt compleet op te zijn zoals verwacht. Gelukkig was deze http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16354 gewoon de juiste. Vervangen was een koud kunstje verder... Zag ook dat de massakabel van de dynamo dwars door was. Dus ook gelijk vervangen.

Volgende keer verder: silentblocks en motorsteunen checken, filters vervangen (is zo'n oliefilterklem echt nodig?), hopelijk stoel inbouwen, kleppendekselpakking vervangen (en kleppen stellen).

Hopelijk niet veel meer maar ik heb grote zorgen aangezien ik tijdens het starten heel de straat vol witte rook zette :shock: . Dacht gelijk aan een lekke koppakking maar wellicht valt het mee aangezien ik na een stukje rijden helemaal geen rook meer ontwikkelde. (misschien was het condens?) Misschien eerst eens de carburatuur demonteren en schoonmaken en opnieuw stellen. Die afstelling van nu klopt voor geen meter aangezien de motor direct afslaat als ik choke. Dan moet hij toch juist oppakken??
Het mengel is, lijkt mij, totaal onjuist. Ik weet er helaas nog te weinig van af. Kan het ook te maken hebben met euro 95 met loodvervanger ipv 98 met loodvervanger?

Ach ja; te druk om veel te sleutelen dus ik zoek het beetje bij beetje wel uit. Tips zijn altijd welkom natuurlijk!

De groeten en als ik jullie was zou ik lekker gaan toeren vandaag! Super weertje!

Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor hendrika » 03 okt 2010, 23:43

Lekker bezig, als je al dit soort kleine klusjes doet leer je je bus steeds beter kennen en ga je ook met goed vertoruwen op vakantie volgende keer.

oliefilter tang is erg handig. Je zet em erop en schroeft em los. met een akje eronder haal je hem los en laat hem uitlekken in het bakkie.

Maar zonder kan ook prima. Je set er een beitel op een hakt hem in de losdraairichting los. Wat er dan gebeurd is dat er een gat in het oliefilter komt, de olie er uit gaat, en via je beitel op je handen en als je geluk hebt in je mouw zo naar binnen :mrgreen: . Als er een gat in zit kan je ook een standaard waterpomp tang met 1 bek in het gat en de andere aan de buitenkant het zaakje losdraaien.

Vastzetten gewoon goed aandraaien met de hand nooit met een tang.

95 of 98 zou niet heel veel uit moeten maken. carberateur schoonmaken en afstellen kan geen kwaad. in het werkplaatst handboek staat alles over aftstellen heel duidelijk beschreven. Schoonmaken doet vaak al wonderen. als de bus onregelmatig stationair loopt, is vaak ook een teken van de carberateur dat ie een wasbeurtje wil.

hoe 'zuinig' rij je?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Harrie » 04 okt 2010, 00:02

hendrika schreef:oliefilter tang is erg handig. Je zet em erop en schroeft em los. met een bakje eronder haal je hem los en laat hem uitlekken in het bakkie.
Maar zonder kan ook prima. Je zet er een beitel op een hakt hem in de losdraairichting los. Wat er dan gebeurd is dat er een gat in het oliefilter komt, de olie er uit gaat, en via je beitel op je handen en als je geluk hebt in je mouw zo naar binnen :mrgreen: . Als er een gat in zit kan je ook een standaard waterpomp tang met 1 bek in het gat en de andere aan de buitenkant het zaakje losdraaien.

met een beitel zou ik NIET adviseren ! als je dat op de rand doet, kun je de rand waar het filter afdicht, beschadigen!
Als je zoiets al wilt ( zootje...) dan kun je er beter een grote schroevedraaier dwars doorheen rammen.
Hendrika schreef:Vastzetten gewoon goed aandraaien met de hand, nooit met een tang.

idd, NOOIT te vast. Eerst het afdichtrubber met beetje olie insmeren, aanlegvlak op motorblok superschoon maken.
Aandraaien tot het afdichtrubber goed aanligt, dan dan nog 3/4 slag aandraaien.
Die instructie staat op elk Purflux ( easy-change-)oliefilter vermeld.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peter J7 » 04 okt 2010, 10:20

@Hendrika: Het zijn inderdaad leuke klusjes. Er kan ook niet veel aan misgaan. Maar de waslijst met punten die ik nog wil doen, wordt wel steeds groter en mijn beschikbare tijd minder. De grotere, belangrijkere klusjes worden steeds doorgeschoven omdat deze meer tijd kosten dan ik normaal gesproken heb :cry:

Hoe "zuinig" ik rijd :D Nou, dat valt echt mee. Helaas heb ik nog geen harde cijfers maar op vakantie hebben wij ons steeds verbaasd over het verbruik. We dachten toen aan 1/8. Nu laatst iets van 350 km gereden en de tank was van vol tot bijna leeg. Dus dat zou duiden op 1/7,5

Direct na het starten, als de motor koud is, loopt hij slecht. Als ik dan wil wegrijden, slaat hij af. Ik moet dus eerst stilstaand een tijdje lekker ruig op het gaspedaal pompen om te zorgen dat hij niet afslaat en weer oppikt.
Bij een koude motor loopt hij überhaupt niet stationair want als ik gas loslaat bij een koude motor slaat hij af. Als ik bij een koude motor een beetje choke slaat hij ook af trouwens.
Pas als de motor warm is, kan ik zonder horten en stoten weg rijden.

(Als je de choke uittrekt krijg je toch meer benzine in het mengsel? En hij gaat sneller lopen (meer toeren). Of zie ik dit verkeerd?)

@Harrie: Ik heb een oliefiltertang gekocht voor 4 euro. Lijkt me een subtielere tool dan een beitel of schroevendraaier. Dank voor de tip!

(Hoop trouwens niet dat je mij ook verwacht had bij het PCN-magazijn dit weekend. Las je post hierover in een andere thread en weet niet of ik me aangesproken moet voelen. Ik nl had eerder gezegd graag het magazijn eens te komen bewonderen en dan direct te kijken voor een v-snaar. Maar als ik kom, maak ik hierover graag een concrete afspraak. Zou anders erg lullig zijn als je moeite doet voor niks).
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 04 okt 2010, 22:59

Peter J7 schreef:Direct na het starten, als de motor koud is, loopt hij slecht. Als ik dan wil wegrijden, slaat hij af. Ik moet dus eerst stilstaand een tijdje lekker ruig op het gaspedaal pompen om te zorgen dat hij niet afslaat en weer oppikt.
Bij een koude motor loopt hij überhaupt niet stationair want als ik gas loslaat bij een koude motor slaat hij af. Als ik bij een koude motor een beetje choke slaat hij ook af trouwens.
Pas als de motor warm is, kan ik zonder horten en stoten weg rijden.

(Als je de choke uittrekt krijg je toch meer benzine in het mengsel? En hij gaat sneller lopen (meer toeren). Of zie ik dit verkeerd?)

ja op de choke wordt het mengsel rijker, dus meer benzine.
als ze koud niet goed loopt, is er iets mis met de carburateur.
Als je eenmaal voorzien bent van pakkingen, zou ik dat ding eens uit elkaar halen,
sproeiers doorblazen en vlotternaald vernieuwen.
Peter J7 schreef:@Harrie: Ik heb een oliefiltertang gekocht voor 4 euro. Lijkt me een subtielere tool dan een beitel of schroevendraaier. Dank voor de tip!

(Hoop trouwens niet dat je mij ook verwacht had bij het PCN-magazijn dit weekend. Las je post hierover in een andere thread en weet niet of ik me aangesproken moet voelen. Ik nl had eerder gezegd graag het magazijn eens te komen bewonderen en dan direct te kijken voor een v-snaar. Maar als ik kom, maak ik hierover graag een concrete afspraak. Zou anders erg lullig zijn als je moeite doet voor niks).
welnee joh ! 8)
we hadden toch niets exact afgesproken ? Je bent van harte welkom :wink:
maar dan liever op een 3e zaterdag v.d. maand, of we spreken even af via PB of email.
.
en ik heb ook een oliefiltertang: een met een lederen riem, werkt redelijk goed als je ruimte naast het filter hebt om de slag te kunnen maken.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor govegan » 08 okt 2010, 15:05

Yeah, vandaag met onze camper naar de herkeuring geweest, en hij mag zich weer 2 jaar lang op de openbare weg begeven. :D

Dit was voor het eerst dat ik hem weer na twee jaar weer moest keuren (in 2008 was laatste keer dus). Had verwacht dat er zo in twee jaar wel wat aan gedaan moest worden maar viel reuze mee.
paar plekjes moesten dicht gelast worden. reflectoren aan de achterkant. en de koplampen even opnieuw afstellen.

hopen dat volgend weekend ook nog mooi weer is, dan gaan we dan nog maar even laatste weekendje weg dit jaar, en dan mag hij een wintertje onder zijn dekzeil slapen.
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor Peter J7 » 08 okt 2010, 15:42

Gefeliciflapstaart met het goede nieuws Govegan. Altijd een lekker gevoel zo'n verse APK. Ik wens je goed weer toe :wink:
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Peter J7 » 10 okt 2010, 21:43

Vandaag vastgesteld wat het rare geluid is dat ik de laatste tijd steeds hoor ---> http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15909

Verder een nieuw oliefilter erop gedraaid. Fluitje van een eurocent.
Overigens had ik vandaag helemaal geen witte rook uit de uitlaat. Dus waarschijnlijk was het laatst gewoon condens in mijn uitlaat en geen enge lekkende koppakking o.i.d.

Verder nog een plan gemaakt voor het voorzien v/d motorkap van geluids- en hittewerend materiaal. Wordt een leuk klusje maar eerst de juiste materialen inkopen.

Volgende keer meerrrr

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Peter J7 » 24 okt 2010, 21:40

Hallo!

Vandaag de motorsteunen van mijn J7 vervangen. Hiervoor eerst in de bus, op advies van Hendrika, twee kriksteuntjes links en rechts naast de motor gezet met daarop een dwarsbalk over de motor heen. Vervolgens met een spanband de motor aan deze balk gehangen zodat hij niet zakken als ik de voorste dwarssteun van de motor verwijderde.

Oude steunen verwijderd en nieuwe geplaatst. En toen de dwarsbalk weer er in gezet. Gelijk ook een voorste begrenzer gemonteerd (zat er nog niet op!).

Helaas lijnen de gaten van de nieuwe motorsteunen niet netjes uit met de getapte gaten voor de moeren in de "voeten" van de motor zelf. En omdat het inmiddels donker was ben ik er mee opgehouden. De motor ligt nu dus wel op de nieuwe steunen maar de steunen zitten nog niet aan de motor gebout.

Heb nog geen idee hoe ik de getapte gaten voor de moeren uitgelijnd moet krijgen met de gaten in de motorsteunen. Iemand tips? Of is dit een kwestie van worstelen?

Groeten, Peter
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 24 okt 2010, 21:58

misschien waren de oude motorsteunen zó slecht, dat de motor wat naar achteren / voren is verschoven afgelopen jaren..?
een centimeter verschoven geeft al een probleem: dan zitten de tapgaten niet meer tegenover de gaten in de nieuwe motorsteun.
Zo stel ik me dat dan maar even voor..
Heb je de steunen naast de J7 staan en de balk door de openstaande portieren liggen?
Zo ja, dan jun je de bus iets verrollen, dan komt de motor+bak weer op z'n plek.
Werk wel VEILIG :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peter J7 » 24 okt 2010, 22:07

Hoi Harrie,

Dank voor de tip maar de motor ligt niet te ver naar voren of naar achter maar iets te diep zeg maar. De "voeten" van de motor die rusten op de motorsteunen lijken wel iets te dicht bij elkaar te staan. Dus niet wijd genoeg... of was het nu juist te wijd (ik ben het even kwijt en kan het niet voor de geest halen zo achter de laptop). Kan deze wijdte stand gesteld worden eigenlijk?

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Aan de praat gekregen :-)

Berichtdoor CCP » 24 okt 2010, 22:09

Vandaag onze eerste J7 horen lopen en dat was best wel
een knus gevoel. Ik geloof dat DE-JEE (Douwe Egberts J)
blij was weer van zich te laten horen. Zie ook het andere
topic: http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... 966#144966
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor Harrie » 24 okt 2010, 22:36

Peter J7 schreef:Hoi Harrie,
Dank voor de tip maar de motor ligt niet te ver naar voren of naar achter maar iets te diep zeg maar. De "voeten" van de motor die rusten op de motorsteunen lijken wel iets te dicht bij elkaar te staan. Dus niet wijd genoeg... of was het nu juist te wijd (ik ben het even kwijt en kan het niet voor de geest halen zo achter de laptop). Kan deze wijdte stand gesteld worden eigenlijk? Gr. Peter J7
dan moet je de motor iets opkrikken.
krik onder koppelingshuis en voorzichtig iets opkrikken.
Bouten er in en vast zetten. Dan de krik laten zakken en wegnemen,
de motorsteunen krijgen dan een voorspanning.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peter J7 » 31 okt 2010, 19:57

Vandaag de motorsteunen goed vastgezet. Na wat gekrik en gefriemel kwam alles uiteindelijk goed. Maar toen helaas het volgende....

... toen ik de motor startte en gas gaf begon de complete 'cabine' te resoneren. Op een rustig toerental een beetje maar als ik meer toeren maak wordt het resoneren zo erg dat de achteruitkijkspiegels gewoon zo trillen dat ik er niet meer fatsoenlijk in kan kijken.

Het lijkt mij dat de trillingen die ontstaan doordat de motor draait door de voortrein of iets anders aan het hele chasis of carrosserie worden doorgegeven.

Maar hoe kan dit nu ineens? Ik zit hardop het volgende te denken:
- Ik heb de voorste steunbalk eronderuit gehad maar deze zit gewoon weer op dezelfde manier vast....
- Ik heb een voorste begrenzer gemonteerd maar die is het ook niet want als ik deze demonteer dan blijft het probleem bestaan.
- De motor is voor het verwijderen en monteren van de motorsteunen wel wat opgekrikt geweest dus wellicht heb ik hiermee de silentblocks van de bak vernield?
- Door de nieuwe motorsteunen ligt de motor natuurlijk iets hoger, dus deed heeft als gevolg dat alles wat aan de motor zit ook wat hoger zit en wellicht iets raakt.
- De nieuwe motorsteunen zijn ook iets anders dan de oude. Zou dat het probleem kunnen zijn. Hieronder een zij aanzicht van de motorsteunen.
Afbeelding

Ik zie niks wat elkaar raakt. Heeft iemand dit ook meegemaakt? Waar denken jullie aan?

Verder vandaag nog benzinefiltertje vervangen en wat kleinheidjes. Het zou de laatste sleuteldag zijn voor de winter maar ik ben bang dat er nog minimaal een weekendje sleutelen aan vastgeplakt moet worden.

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor hendrika » 01 nov 2010, 13:59

Lijkt erop dat er nog steeds iets van de motor/bak iets van de rest van de bus raakt. Het kan een rot klus zijn omdat dit soort dingen soms moeilijk op te sporen zijn. Het hoeft ook niet altijd staal op staal te zijn, kan bijvoorbeeld ook een remleiding zijn die tegen de motor aan ligt.
Om een idee te geven bij mijn DS zit er een brom in omdat een waterslang tegen een hydrauliek leiding (remleiding) aanzit. waar ik dacht dat slang is wel flexibel genoeg....

Ik denk dat het een kwestie is van motor laten lopen, goed voelen naar trillingen op bepaalde plekken en goed luisteren of je niet ergens een lichte brom hoort.

Even klooien maar als het weg is :D :D :D wat een genot!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 01 nov 2010, 15:20

Hoi Hendrika,

Nou, het eerste probleem van de bout van de carterpan die tegen de onderste steunbalk aankwam is opgelost. Maar dit nu is een geheel nieuw probleem.
De motor ligt nu keurig netjes stil maar misschien is dit juist té stil? Het lijkt er iig op of de trillingen van de motor nu direct via de voorste draagbalk aan het chasis en carrosserie worden doorgegeven. Binnen in de cabine is het een kabaal joh.
Lijkt in eerste instantie niet echt metaal op metaal te zijn maar eerder heftige resonantie. Vreemd, vreemd, vreemd....
Omdat de trillingen toenemen naarmate ik de motor meer toeren laat maken, ga ik er vanuit dat twee dingen elkaar bij een uitgeschakelde motor nog niet raken maar al wel te dicht tegen elkaar zitten. Het lijkt er sterk op dat het toch met de steunen en de voorste draagbalk te maken heeft. Misschien raakt de dynamo of een ander onderdeel de steun of zo.
Volgend weekeind maar eens kijken. Heb bijna de neiging de oude steunen terug te zetten om te kijken of het dan weg is. Maar dit is niet zo'n lollig klusje (hoewel; het viel me nog niet tegen de eerste keer).

Dank voor het meedenken he!

Gr. Peter
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor hendrika » 01 nov 2010, 23:51

effe checken voor de zekerheid: je motor gaat niet heftig op en neer ofzo?
als je bijvoorbeeld een paar bougiekabels lostrekt, gaat je motor als een malle op en neer..... verdelerkapje net even scheef.....

maar dat was je denk ik wel opgevallen.

het is denk ik niet iets van een metaal ding wat tegen een ander metaal ding aan trilt, dat zou je horen, maar meer een metaal ding van de motor wat tegen een metaal ding aan zit van de bus. Dus wel dat ze aanraken als motor uit staat.
Voorheen was bij mij de L beugel van de begrenzer verbogen en zat tegen de carterpan. het geluid van staal op staal viel best mee. Maar binnen trilde het als een malle. Deuren die rammelde, etc etc.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 02 nov 2010, 00:33

De L beugel van de voorste of achterste begrenzer....?

Ik zit namelijk te denken dat ik helemaal niet de achterste begrenzer bekeken heb en dus ook niet gedemonteerd voordat ik de motor wat het opgekrikt. Wellicht dat deze achterste begrenzer verbogen is bij het opkrikken van de motor. Zou dat kunnen? Dus dat nu de achterste begrenzer er tegen aan zit waardoor de hele boel meetrilt. Wat jij zegt van die deuren klinkt aardig overeenkomstig met wat ik nu ook heb.

Groet, Peter
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor hendrika » 02 nov 2010, 01:28

De achterste begrenzer is een vrij stevig beugeltje met aan beide kanten een rubberen dopje. Wat eventueel wel zou kunnen is dat een een rubbertje is afgebroken. Maar ja een beetje motor opkrikken doet achter toch niet zo heeeel veel....?

Het is lastig te zien want de achterste begrenzer valt in het balkje waar de baksteunen vast zitten.
Afbeelding

Misschien kun je voelen of er nog rubbertjes tussen zitten?
Of misschien gewoon het dwarsbalkje voelen met lopende motor en het dwardsbalkje voor en kijken of de ene meer lijkt te trillen als de ander.....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten