Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Harrie » 29 mei 2011, 22:13

als de klepspeling te ruim staat, hoor je de tuimelaars tikken.
De klepspeling is nodig ter compensatie van het uitzetten van metalen als deze warm / heet worden.
De klepspeling mag namelijk nooit NUL of zelfs negatief worden, want dan sluit de klep niet meer op de klepzitting,
dicht niet af en in geval van uitlaatklep zal die verbranden.
Tevens bepaalt de klepspeling het kleppendiagram, de tijd ( binnen 360 graden krukas-omwenteling ) dat kleppen
openen en sluiten, Dat is zeer belanngrijk voor de ademhaling in de motor. Zo sluit de inlaatklep pas nadat de inlaatklep
net geopend is, om het "spoelen" te bevorderen: de inlaatgassen duwen de verbrande gassen naar buiten. ( Dit moment noemt men "tuimelen" )
En als de inlaatklep te laat sluit, is er minder compressie, want de zuiger is dan al in opgaande beweging.

Kleppen stellen: zie uitleg op website http://www.pcn.nl onder Techniek, het "tuimelen" heb ik hierboven beschreven.
Bij J7: in de 4e (5e) versnelling zetten en de bus vooruit duwen, totdat er 1 cylinder op tuimelen staat.
Dan kun je de kleppen van de "getrouwde" cylinder stellen: 4 bij 1, 2 bij 3 ; 3 bij 2 en 1 bij 4.
Klepspeling benzine:inlaaty 0,10 mm, uitlaat 0,25 mm

@ 5xzout: Het is maar de vraag, of die enorme tik aan de klepspeling ligt..... ik hoop dat het geen drijfstang-
of krukas-lager is... :!: :roll: Trek een de carterventilatie los: de dop met de slang naar inlaatslang van carburateur,
die dop zit in een cylindrische bus naast het kleppendeksel, aan de zijde van de pook. LUISTER via de opening of
de harde tik goed hoorbaar is vanuit het carter. Zo ja, dan zal het 95% zeker een lagerschaal zijn...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Baliekluiver » 14 jun 2011, 23:03

Wat hebben we vandaag allemaal gedaan?

Ik heb vandaag de Motor Olie ververst
Remolie ververst + Remlichten weer aan de ganggekregen(zie ander topic)
Weer een beetje vet hier en daar in gespoten
Bakoliepeil gcontroleerd
Koevloeistof bijgevuld
Bandjes opgepompt en verliching gecontroleerd
Slang carter onluchting vervangen
Nieuwe bekleding gemonteerd

Dus hij is weer vakantie klaar :mrgreen:
J7 2.1 Diesel Camper 1975

406 Coupe V6 2002
Baliekluiver
 
Berichten: 157
Geregistreerd: 23 aug 2010, 22:52
Woonplaats: Deventer

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Harrie » 14 jun 2011, 23:46

Baliekluiver schreef:Dus hij is weer vakantie klaar :mrgreen:

prettige vakantie met de J7 en comfortabele kilometers gewenst: geniet er van 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Bert » 15 jun 2011, 10:14

Harrie schreef:@ 5xzout: Het is maar de vraag, of die enorme tik aan de klepspeling ligt..... ik hoop dat het geen drijfstang-
of krukas-lager is... :!: :roll: Trek een de carterventilatie los: de dop met de slang naar inlaatslang van carburateur,
die dop zit in een cylindrische bus naast het kleppendeksel, aan de zijde van de pook. LUISTER via de opening of
de harde tik goed hoorbaar is vanuit het carter. Zo ja, dan zal het 95% zeker een lagerschaal zijn...
grt, Harrie


het kan ook komen door een versleten stoterstang / stoterbus.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Harrie » 15 jun 2011, 12:46

komt dat dan veel voor Bert ?
het meeste van de olie vanaf de cylinderkop loopt retour naar beneden
dóór de gaten van de stoterstangen, dus lijkt me, dat het goed gesmeerd wordt.
stoterbussen kunnen alleen gecontroleerd worden als de cyl.-kop er af is,
de stoterstangen kunnen eenvoudig gecontroleerd worden als de kleppendeksel er af is.
een kromme stoterstang zou idd kunnen, dan is de klepspeling ook ERG groot.
En, áls er een stoterstang krom is, moet je de oorzaak daarvan ook verhelpen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Bert » 16 jun 2011, 10:49

het komt bij stoterstangen wel eens voor dat er aan het bolle uiteinde ( waar de stoterstang in de stoterbus zit) een puntje slijt ( dan lijkt het net of de stoterstang door de bolling heen komt), in dat geval hoor je ook een tikkend geluid. En kan/moet je beide vervangen.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor schra8 » 18 jul 2011, 18:29

Vorige week op een camping in in Normandie/Frankrijk een nieuwe dynamo ingebouwd. Kon hem gewoon kopen bij een grote onderdelenhandel. De originele had 4 dagen levertijd, maar een exemplaar met ingebouwde spanningsregelaar was gewoon op voorraad. En voor een prijs waar ik in hem in NL niet voor kan laten reviseren!

Verder kleppen gesteld (waren ontsteld geraakt nadat er 2 keer een bougiekabel spontaan loskwam tijdens een klimmetje).

Dit weekend weer terug in NL en vandaag de bus nar de APK gebracht; die hij glansrijk doorstaan heeft. Deze week nog even olie en filters verversen en dan nog even "echt weg".
J7 PZ10 1978
Afbeelding
Avatar gebruiker
schra8
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 28 jun 2009, 23:38
Woonplaats: Soest

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Harrie » 19 jul 2011, 00:05

schra8 schreef:Verder kleppen gesteld (waren ontsteld geraakt nadat er 2 keer een bougiekabel spontaan loskwam tijdens een klimmetje).

het is onmogelijk dat de klepspeling verandert als er 1 bougies een tijdje niet meewerkt.
schra8 schreef:Dit weekend weer terug in NL en vandaag de bus nar de APK gebracht; die hij glansrijk doorstaan heeft. Deze week nog even olie en filters verversen en dan nog even "echt weg".
Dat geeft een goed gevoel en een prettig vooruitzicht.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor 5xzout » 27 jul 2011, 22:03

Vandaag startmotor vastgezet, ja vreemd genoeg was die helemaal los getrild :?

Verder helaas geconstateerd dat ik een scheur/breuk in mijn uitlaatspruitstuk heb. Op zoek naar een nieuwe dus, is niet meer te lassen :(
J7 is rijdend!!!
Avatar gebruiker
5xzout
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 apr 2011, 19:40
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor 5xzout » 01 aug 2011, 11:14

Vandaag weer gedaan is eigenlijk gisteren.

    - Nieuw koelkastje ingebouwd, we kunnen weer koude wijn drinken!
    - Uitlaatspruitstuk provisorisch gerepareerd(in afwachting van een nieuwe)
    - Eerste bordjes en pannen erin gezet(telt dit ook?)

Donderdag vertrekken we voor onze eerste "lange" vakantie :D
J7 is rijdend!!!
Avatar gebruiker
5xzout
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 apr 2011, 19:40
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor hendrika » 01 aug 2011, 21:23

alle beetje tellen!
spruitstuk niet meer te lassen?


waar gaat de vakantie naar toe?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor 5xzout » 01 aug 2011, 21:30

hendrika schreef:spruitstuk niet meer te lassen?
niet door mij in ieder geval! Na vakantie eens bekijken. Bij 1 pijp helemaal rondom gescheurd.

hendrika schreef:waar gaat de vakantie naar toe?
daar waar de weg ons brengt, geen plannen. Als het in La France mooi weer is daar misschien naartoe. Spruitstuk zoeken!!
J7 is rijdend!!!
Avatar gebruiker
5xzout
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 apr 2011, 19:40
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor guidobonke » 03 aug 2011, 21:25

vandaag is afgelopen maand:

Benzine af laten stellen. Op LPG reed onze J7 heerlijk, maar op benzine minder. Zelf al naar gekeken en het e.e.a. geprobeerd, maar waarschijnlijk is er de laatste jaren te weinig op benzine gereden waardoor er te veel vervuiling was ontstaan in de tank en de carburateur te veel aan t oxideren was gegaan. Mijn garage heeft hem keurig schoon gekregen en afgesteld en meteen een extra benzinefilter geplaatst. Op donderdag opgehaald en vrijdags (alweer bijna 4 weken geleden) naar Noorwegen vertrokken.
Daar idd weinig gas te krijgen dus de gehele vakantie op benzine gereden. Gemiddeld 1:7.5. Berg op wat langzamer, maar 3500km zonder problemen gereden. Wat was ik blij dat we toen alle remmen hadden vernieuwd en nagekeken. Alleen m'n achterverlichting uitgevallen en een nieuwe zekering geplaatst.
Op de terugweg nog wel een Duitse wagen met Russische bestuurders achterop gehad. Was even schrikken. Gelukkig alleen het fietsenrek total loss. De camper heeft niks. Thuis nogmaals alles nagekeken en er is niks verbogen of beschadigd aan de camper.

Nu staat op de planning het interieur aanpakken en de 12v en 240v installatie aanpakken.
guidobonke
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 24 maart 2009, 21:47
Woonplaats: Drunen

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor alexander780 » 04 aug 2011, 17:09

vandaag begonnen met het vervangen van de koppeling
deze slipte en is totaal versleten.
de nieuwe (plaat, drukgroep en lager) heb ik reeds liggen.
dus bumper eraf, radiateur eraf enz. motortje op een platauwagen eruit gereden.
een vette massa doordat er jaren met een lekkende kleppendaksel gereden is.
dit is zeer duidelijk te zien aan de olie sporen.
nu ik het blok toch eruit heb wil ik deze ook meteen weer helemaal schoon maken.
en weer zijn oorspronkelijke kleur geven.
weet toevalling iemand wat de oorspronkelijke kleur van het blok, carterpan en kleppendeksel moet zijn?
ik zie dat de deksel zwart is maar hoort deze mat, zijde glans of hoogglans te zijn.
peug. J7 1977 102dkm
volvo 780 1987 427dkm
volvo 940 1990 262dkm
BMW Z3 1997 133dkm
Volvo 940 1997 518dkm
volvo 940 1998 322dkm
volvo 940 1998 486dkm G3
Avatar gebruiker
alexander780
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 mei 2011, 15:13
Woonplaats: Neede

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor hendrika » 04 aug 2011, 18:34

vergeet niet meteen de keerring te vervangen van de versnellingsbak. kun je nu goed bij en is zo gedaan!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor alexander780 » 04 aug 2011, 23:30

wil ik idd wel doen heeft ieand enig idee wat het artikelnummer is?
tevens wil ik ook de krukas keering vervangen ook dat artikelnummer zoek ik
peug. J7 1977 102dkm
volvo 780 1987 427dkm
volvo 940 1990 262dkm
BMW Z3 1997 133dkm
Volvo 940 1997 518dkm
volvo 940 1998 322dkm
volvo 940 1998 486dkm G3
Avatar gebruiker
alexander780
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 mei 2011, 15:13
Woonplaats: Neede

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor hendrika » 04 aug 2011, 23:44

De prise as keering is makkelijk te vervangen door het ronde plaatje uit de voorkant van de versnellingsbak te verwijderen. hiervoor draai je twee M8 boutjes in het plaatje in de twee gaten die over zijn en zo komt het plaatje vanzelf los. zorg dat je een stukje pakking papier hebt (of een pakking als dat nog te krijgen is) zodat je de pakking (ring buitenkant ronde plaatje) na kan maken (is erg makkelijk te doen).

Dan kun je op je gemakje alles schoonmaken en de keering vervangen.
Maten van versnellingsbak keeringen staan hier
Ik ga altijd naar een lagerboer en haal daar een keering. dit kun je ook doen door de oude keering van de krukas mee te nemen. de maten staan erop in mm's, maat as - buitenmaat - dikte keering. soms is een vergrootglas handig. :shock:
maar aangezien je in de buurt van harrie woont kun je ook bij het PCN magazijn langs gaan die heeft vast ook wel een mooi setje keeringen voor je en harrie kan alle nummers voor je opzoeken op zijn microfiches. 8)
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Harrie » 05 aug 2011, 00:34

hahahaa. Alexander kent de weg, is al vaker bij me thuis geweest :wink:
maar de magazijn toko is gesloten tot zat. 3 sept.
ik kan thuis wel effe e.e.a. op fiche uitzoeken qua nummers,
soms staan er bij de keerringen ook de MATEN, en dat is heel erg handig voor zoektocht naar alternatieve vervanging :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor alexander780 » 05 aug 2011, 11:02

hendrika schreef: kun je ook bij het PCN magazijn langs gaan die heeft vast ook wel een mooi setje keeringen voor je

Alleen moet je dan lid zijn van de PCN, zie een van de voorwaarden.
De PCN heeft in Woudenberg een onderdelenmagazijn dat uitsluitend toegankelijk is voor leden van PCN, 404 en APH. De verkoop van onderdelen is één van de belangrijke activiteiten van onze club. Let wel: Verkoop alléén aan leden,
en ik ben geen lid .

overigens Harry ik ben het PRV B28 boek langzamerhand aan het inscannen voor je.
peug. J7 1977 102dkm
volvo 780 1987 427dkm
volvo 940 1990 262dkm
BMW Z3 1997 133dkm
Volvo 940 1997 518dkm
volvo 940 1998 322dkm
volvo 940 1998 486dkm G3
Avatar gebruiker
alexander780
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 mei 2011, 15:13
Woonplaats: Neede

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Harrie » 05 aug 2011, 13:04

alexander780 schreef:overigens, Harrie ik ben het PRV B28 boek langzamerhand aan het inscannen voor je.

O.K ! bedankt alvast !
en, heb je er sinds 1 aug. weer een 980 bij ? :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor hendrika » 05 aug 2011, 13:37

ah tot 3 sept wachten das jammer. dan gewoon de keering bekijken (met een vergrootglas) en dan heb je de nummers. eerste beste SKF dealer heeft het liggen of kan het zo voor je bestellen. heb je het de volgende dag.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor 5xzout » 05 aug 2011, 14:36

Sinds 2 minuten zit mijn nieuw uitlaatspruitstuk gemonteerd! Met nieuwe pakkingen. Heerlijk dat stille geluid!!!
J7 is rijdend!!!
Avatar gebruiker
5xzout
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 apr 2011, 19:40
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor alexander780 » 05 aug 2011, 21:38

Harrie schreef: heb je er sinds 1 aug. weer een 980 bij ?

idd een 940 kon het niet laten net ingereden (516dkm) op naar de miljoen
peug. J7 1977 102dkm
volvo 780 1987 427dkm
volvo 940 1990 262dkm
BMW Z3 1997 133dkm
Volvo 940 1997 518dkm
volvo 940 1998 322dkm
volvo 940 1998 486dkm G3
Avatar gebruiker
alexander780
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 mei 2011, 15:13
Woonplaats: Neede

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor alexander780 » 08 aug 2011, 21:52

vandaag de motor terug geplaatst met de vervangen koppeling en keering
nu had ik alles mooi in elkaar zitten en tot mijn grote verbijstering is de plunjer (metalen stift) uit de koppeling slave cilinder gevallen.
nu heb ik zitten kijken maar hoe kan ik de slave cilinder verwijderen?
zodat ik deze netjes schoon kan maken en weer ineen kan zetten.
overigens ben ik er ook achter dat de trekveer, die aan de gaffel hoort er niet zit, en bij aanvang er ook niet zat.
peug. J7 1977 102dkm
volvo 780 1987 427dkm
volvo 940 1990 262dkm
BMW Z3 1997 133dkm
Volvo 940 1997 518dkm
volvo 940 1998 322dkm
volvo 940 1998 486dkm G3
Avatar gebruiker
alexander780
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 mei 2011, 15:13
Woonplaats: Neede

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor hendrika » 08 aug 2011, 23:25

bij onze j7 ook geen trekveer, bij een andere j7 waar ik laatst aan gewerkt had zat ie er wel.
de slave cilinder verijderen door de grote seegering los te halen, deze zit tegen de bak aan aan de kant van de stift.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten