Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor jan-03 » 28 mei 2014, 21:34

Mechanisatie bedrijven hebben ook nog wel eens wat liggen...
Je zou ook daar eens rond kunnen bellen, of er naar toe gaan.
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor J7Rutger » 22 jun 2014, 16:36

wezen lassen en schuren. het "betere" werk van het opknappen....
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor J7Rutger » 01 aug 2014, 22:34

en voor de verandering weer lopen te lassen en slijpen :P komt (g)een einde aan! Hahahaha
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor J7Rutger » 05 jan 2015, 17:33

de remmen getracht te ontluchten :? :evil: :?
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor J7Rutger » 01 okt 2015, 23:18

de winterstalling opgezocht. volgend jaar weer lekker sturen! :)
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor jisept » 08 okt 2015, 23:48

Interieur eruit gesloopt en verbrand. :D
jisept
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 04 sep 2015, 13:40

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor pauldevries » 10 okt 2015, 15:05

jisept schreef:Interieur eruit gesloopt en verbrand. :D


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor yaay7 » 12 okt 2015, 12:38

De bus ook in de winterstalling gezet. Lekker droog en vorstvrij 8)
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Fancypants » 24 okt 2015, 21:05

schra8 schreef:Na 4 jaar de verf in huis te hebben was er nu eindelijk de juiste combinatie van goed weer en vrije tijd...


Mooi geworden zeg! Ik zie dat je het gerold hebt? Hoe doe je dat precies? Ik heb zelf sinds kort een J9 en wil het ook graag grijs verfen. Eerst schuren en dan gewoon verven met huis-tuin-en-keuken-verf? Of heb je nog tips? :roll:
Fancypants
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 okt 2015, 00:11

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor yaay7 » 25 okt 2015, 20:55

Fancypants schreef:
schra8 schreef:Na 4 jaar de verf in huis te hebben was er nu eindelijk de juiste combinatie van goed weer en vrije tijd...


Mooi geworden zeg! Ik zie dat je het gerold hebt? Hoe doe je dat precies? Ik heb zelf sinds kort een J9 en wil het ook graag grijs verfen. Eerst schuren en dan gewoon verven met huis-tuin-en-keuken-verf? Of heb je nog tips? :roll:


Hoi Fancypants!

Tof, een nieuwe J9 op het forum er bij. We zijn dol op fotootjes :mrgreen:
Wat betreft het rollen, heb ik mijn methode al een keer uitgelegd. Zal zeker niet het beste zijn, maar leek mij wel een logische manier:
viewtopic.php?f=10&t=21144&start=75

Ivo
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Jeetje » 26 okt 2015, 10:58

Het lakken van plaatdelen met een rollertje en lak is goed mogelijk en het resultaat kán bijna net zo fraai zijn als spuitwerk, maar je moet met een aantal zaken rekening houden:

- Metallic-lakken kun je niet rollen
- Je kunt niet 'uitnevelen' dus overgangen tussen 2 plaatdelen zullen beter zichtbaar zijn
- Je kunt geen autolak gebruiken om hoogwaardig te kunnen rollen. Je zult dus uit moeten wijken naar in de handel verkrijgbare 'gewone lakken'.


Welke lak moet je gebruiken?

De meest geschikte lak voor het klusje dat je wilt gaan klaren is naar mijn mening industrielak. Dat is een lak met een zeer goede hechting, vloeit goed, is supersterk en is harder dan de 'normale lakken'. Bovendien heeft een industrielak een glans die vergelijkbaar is met autolak. Industrielak heeft -eenmaal goed uitgehard- ook dezelfde eigenschappen als autolak.

Een industrielak heeft over het algemeen 2 harssoorten (de veel gebruikte Alkydhars en een polyurethaanhars). Ik gebruik over het algemeen de industrielak van Wyzonol.

Als je er een beetje Owatrol doorheen doet, vloeit deze lak nóg mooier en krijg je een superstrak resultaat.

Industrielak koop je bij de betere verfspeciaalhandel. Daar kan ook de kleur die wilt gemengd worden.

Ik heb destijds de motorkap van de J7 meegenomen naar de verfhandel en die heeft de kleur voor me ingescand. Het resultaat is verbluffend: er is geen enkel kleurverschil (zelfs niet onder die nietsontziende gele straatlampen)!

Dan het lakproces:

Voorbereiding is zeer belangrijk en gaat de meeste tijd in zitten.

-Schuren met korrel 150 en daarna met korrel 220. Tot slot alle schuurstrepen eruit schuren met (ten minste) korrel 400.

-Wassen met warm water met vaatwasmiddel, of vetvrij maken met b.v. wasbenzine of amoniak; geen thinner of terpentine want dit is iets vettig.

-1ste laag goed dun aanbrengen, je zult als het ware door de lak heen kunnen kijken en plamuurplekjes blijf je iets zien.

-Na droging van deze eerste laag goed opschuren en schoonmaken (ontvetten en stofvrij maken)

-2de laag aanbrengen: bij het aanbrengen de roller goed nat houden, dus niet te zuinig doen. Je voorkomt dan het sinaasappeleffect. De lak moet kunnen vloeien. Je mag de roller als het ware niet horen en matte plekken laten trekken. Dit gebeurt als je de roller als het ware droog rolt.
Eenmaal goed opgezet niet meer terug gaan om plekjes bij te werken want dan trek je juist matte plekken.Eenmaal begonnen achter elkaar rap doorgaan. Wij Hollanders zijn 'zuinig', maar bij het betere lakwerk is dat een contra-indicatie. Goed 'vol opzetten' is dus het devies! Je zou kunnen zeggen: beter te dik dan te dun. Je zult er versteld van staan hoe dik goede lak opgezet kan worden vooraleer deze gaat 'druipen'.

Een kwalitatief goede mohair-roller werkt naar mijn mening overigens fijner en beter dan een schuimroller. Wikkel die roller voor het eerste gebruik wel even een of twee keer in met schilderstape. Je trekt dan alle loszittende haartjes eruit en die komen dan niet in je schilderwerk terecht. Vervolgens even een half vierkante metertje 'uitrollen'. Alle nog loszittende haartjes komen dan in dat 'teststukje' terecht.

Een goed met lak verzadigde roller werkt trouwens beter dan een nieuwe roller. Het beste werkt -zo weet ik uit ervaring- de roller die je de dag ervoor hebt gebruikt: in zilverfolie rollen en in de koelkast leggen. De dag erna de zilverfolie eraf halen en door verse lak (in een verfbakje) rollen: die roller werkt het fijnst.

Als je je dan ook nog aan de optimale verwerkingstemperatuur van de verf houdt en de luchtvochtigheid niet te hoog is, zul je een verbluffend resultaat met lak en een rollertje kunnen bereiken...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Fancypants » 26 okt 2015, 14:30

Thanks Ivo & Jeetje voor de uitgebreide info! Ga het zeker proberen. Binnenkort maak ik even wat foto's van de bus en hou jullie op de hoogte van de werkzaamheden.

Rolf
Fancypants
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 okt 2015, 00:11

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor BartjeJ7 » 06 apr 2018, 21:11

Vandaag niets AAN de J gedaan maar wel MET de J. Heerlijk weertje!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Afbeelding
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor J7Rutger » 05 mei 2018, 17:04

vandaag nog even de bovenstaande J7 de loods uit gereden om mijn vw kever te bevrijden en mijn J7 er ook weer in te zetten ;)
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Am en Es » 16 mei 2018, 22:05

Ik zou graag de motor van onze J7 willen voorzien van een nieuwe verdelerkap en rotor en dan ook maar gelijk de bougies etc.
Wie kan mij opweg helpen om de juiste onderdelen te vinden.
Geen idee welke onderdelen passend zijn.
Zijn er forumleden die in de buurt van Lochem wonen die eventueel bij dit klusje zouden willen helpen.
Bvd
Amadai
Avatar gebruiker
Am en Es
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 29 sep 2011, 20:48
Woonplaats: Lochem

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Am en Es » 02 jun 2018, 20:17

Alles gevonden en gemonteerd. Behalve de contactpunten, durf dat niet aan...
Nieuwe startmotor, bobine, bougies, kabels, rotor, verdelerkap.
Nu nog een gat, waar ooit een dakraam zat en slecht is dicht gemaakt, een nieuw dakraam inzetten. En dan is het wel zo'n beetje klaar voor de vakantie! :mrgreen:
Avatar gebruiker
Am en Es
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 29 sep 2011, 20:48
Woonplaats: Lochem

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Michael » 04 jun 2018, 09:03

Ga voor de punten en condensator even naar Rudolf van Oostrum, kleine garage , rommelig maar ok.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor BartjeJ7 » 02 aug 2018, 13:26

Hoi,

na een vakantie naar Denemarken (ruim 2000 km gereden) heeft onze J toch wat dingetjes; zo ben ik nu de olievuldop kwijt (onderweg eruit gefloept) en maakt de motor een continu schril geluid.
de eerste kms was er af en toe een geluidje dat bij lagere toeren wat harder werd en weer wegging. Na pakweg 300 km kwam het en ging niet meer weg. Na korte rust en drupje olie op asje van de waterpomp (want die verdacht ik) was het geluid een paar km weg, yes! Helaas kwam het weer terug en werkte het truckje nog maar een keertje.

Verder heeft de camper wel gewoon goed gereden, dus wat is nou het probleem?
Vanochtend maar eens begonnen met radiator eruit te halen zodat ik goed bij de waterpomp kon komen. Dynamo ook even los gehaald; lijkt me niet meer heel fit maar is makkelijk te vervangen
Waterpomp riem eraf en motor even starten: geluid is niet weg en de waterpomp lijkt prima in orde :(
Het is een soort hoog continu tjirp geluid. De motor hoor je met 90 km/u natuurlijk ook goed maar dat scherpe geluid erbij is naar voor je oren op lange ritten.

Ik denk maar steeds dat het iets met de motor is, maar die loopt eigenlijk prima. Kan een versleten brandstofpomp, verdeler (kap en rotor zijn niet versleten) of oliepomp zo'n geluid maken en het nog 1800 km volhouden? Zou het dan het druklager van de koppeling zijn? Het klinkt namelijk niet zoals dat gejank dat je soms hoort bij andere auto's met versleten koppeling/druklager. Iemand nog ideeën wat het kan zijn?
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor BartjeJ7 » 02 aug 2018, 13:27

Zag dat het bericht er twee keer stond...
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor tinus » 02 aug 2018, 21:57

Ik heb een 2500 diesel, de spanrol lagers kunnen ook kapot zijn maakte binnen mij ook een vreemd geluid. Vernieuwd en geen last meer.
tinus
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 26 nov 2004, 23:35
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor BartjeJ7 » 03 aug 2018, 08:58

Tja, ik heb een benzine en die heeft alleen een ketting voor de distributie en geen spanrol. Ik heb nu toch al de radiateur eruit dus kan ik dat deksel ook wel even openmaken. Benieuwd of ik daar wijzer van wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor tinus » 03 aug 2018, 20:18

Ik bedoel de spandoek voor de v snaar ik heb 3 v snaren. Bij de benzine motor weet ik het niet.
tinus
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 26 nov 2004, 23:35
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor BartjeJ7 » 03 jun 2019, 16:48

Uiteindelijk nog niet uitgezocht wat het geluid was want het is weg. Motor ga ik nog wel onder handen nemen want de carter pakking is redelijk op.

Vandaag: apk met steekproef en helemaal goed!


Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Diamond » 04 jun 2019, 23:07

Heb gister een J9 gekocht/gered wordt eind augustus bezorgd.
Campervirus kom je moeilijk van af :D
Diamond
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 15 sep 2016, 22:59

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor bmw1802 » 16 aug 2019, 18:13

Vandaag heeft onze J9 een eigen naam gekregen.
De aanleiding was dat op een camping een enthousiaste Fransoos stond te gebaren en hard op riep zjie Neuf , Zjie Neuf
van daar dat we hem nu onze Zije Neuf noemen.
Nog even aktief een embleempje ontworpen en deze maar eens laten maken bij een stickerleverancier.

Afbeelding
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron