4-bak lang of een 5-bak

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 27 sep 2009, 23:53

hallo.

tijdens de meeting al een hoop gesproken over 4-bakken, 5-bakken en ook 3-bakken (5-bakken waar twee versnellingen het niet doen).

Wij zitten dus te denken aan een grotere motor inbouw en daarmee meteen een andere bak in te bouwen.

De voorkeur gaat natuurlijk uit naar een 5-bak, maar in het kader van de geldbesparing is een lang of aangepaste 4 bak (hoe ze ook mogen heten) ook interessant. De vraag is dus wat het verschil is tussen de overbrengingen van de 5 bak en de lange 4 bak. is het die extra honderden euros en moeite om naar frankrijk te rijden wel waard?

Jan eend had het over versnellingsbak codes - ik weet niet meer precies welke code die lange 4 nu had A, B C, of D maar heb wel even wat opgezocht en kwam in het werkplaatshadboek tegen dat een benzine motoren standaard een BC3A hadden en de diesels een BC3C.

De overbrengeningen zijn als volgt:
BC3A
1e versnelling: 12/52 (maat tandwielen in de bak) - verhouding: 0.230
2e versnelling: 18/43 (maat tandwielen in de bak) - verhouding: 0.419
3e versnelling: 25/35 (maat tandwielen in de bak) - verhouding: 0.714
4e versnelling: 31/27 (maat tandwielen in de bak) - verhouding: 1.148
achteruit: 11/46 (maat tandwielen in de bak) - verhouding: 0.239

differentieel: 7 x 46 (pignion tandjes x kroonwiel tandjes) - verhouding: 0.152

BC3C
1e versnelling: 12/52 (maat tandwielen in de bak) - verhouding: 0.230
2e versnelling: 19/41 (maat tandwielen in de bak) - verhouding: 0.463
3e versnelling: 26/33 (maat tandwielen in de bak) - verhouding: 0.788
4e versnelling: 33/26 (maat tandwielen in de bak) - verhouding: 1.269
achteruit: 11/46 (maat tandwielen in de bak) - verhouding: 0.239

differentieel: 7 x 46 (pignion tandjes x kroonwiel tandjes) - verhouding: 0.152

je kan dus een berekening maken:
Toeren per minuut uit de motor x verhouding versnelling x verhouding diff. = toeren per minuut op de aandrijfassen
omtrek wiel x toeren per minuut op aandrijfassen = snelheid van de bus.

voor een BC3A op 4000 toeren in de 4e versnelling kom je uit op
4000 x 1.148 x 0.152 = 698 t/m uit bak
70 x 3.14 x 698 = 153495 cm/m
153495 / 100000 * 60 = 92.1 km/u. (lijkt wel ong te kloppen)

met een BC3C dan 102 km/u. op 4000 toeren.

de vraag is dus - wat is het motortype van de lange 4-bak? is dat nietr de 3C, wat zijn dan de verhoudingen.
en de 5-bak, welk type met welke verhoudingen........

wie heeft er de boeken bij de hand? ben benieuwd!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 932
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor wouter S » 30 sep 2009, 23:27

Hoi Hendrika:

volgens mij is deze link al eens op dit forum gezet, voor de zekerheid nogmaals:
http://peugeotj9.bbactif.com/la-boite-d ... s-t401.htm



Vertaalt door google zijn het de volgende bak coderingen:

-For the couplings transaxle equipped 7X46:
BC3C / 4 (4 speed & MA): 2BR17
BC3C / 5 (5 speed & MA): 2BR20

For the couplings transaxle equipped 8X47: dedicated solely to 2.5L Diesel

BC3D / 4: 2BR13, (or) 2BR22
BC3D / 5: 2BR16, 2BR21



gr, wouter
Avatar gebruiker
wouter S
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 22 okt 2006, 17:44
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor hendrika » 01 okt 2009, 23:33

hoi wouter,

bedankt voor de link! maakt een hoop helderder.
ook over de 5 bak, deze is dus volgens dit schema ongeveer een B3CA met een extra versnelling (1,35 verhouding)

4000 toeren:
BC3A - 92km/u
BC3C (4bak) - 102km/u
BC3C (5bak) - 109km/u
BC3D (4bak) - 114km/u
BC3D (5bak) - 122km/u
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 932
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor wouter S » 14 okt 2009, 11:39

Dag,

Wie heeft er ervaring met (of kent ervaringsdeskundige) het wijzigen van eindoverbrenging in een J7-J9 versnellingsbak.

Groeten,
wouter
Avatar gebruiker
wouter S
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 22 okt 2006, 17:44
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor hendrika » 28 okt 2009, 00:42

Sorry wouter, ik niet. maar heb wel de info in het werkplaatshandboek hoe het moet (differencieel vervangen).

Maareh, met de J7 op de burg, laat ik eens even kijken wat voor versnellingsbak er nu onder hangt. Volgens het werkplaatshandboek moet er helemaal achterop, naast het serienummer, een A of C staan.

Maar goed, bij ons staat er een B.......
erm.. weet iemand de verhoudingen hiervan?

BertOrbons, weet jij toevallig wat voor bak jij hebt? (die lange 4).

Bedankt alvast!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 932
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor hendrika » 31 okt 2009, 19:53

Nou, na een korte test een hoop duidelijkheid.
Een wiel opgekrikt, motor in zijn 4de versnelling.
Kijken hoeveel rondjes de krukas moet draaien tot het wiel 1 rondje heeft gedraaid. bij de bak die nu in de bus hangt (B code) ongeveer 6 rondjes die de motor moet draaien voor 1 rondje wiel.

Daarna bij de nieuwe bak die we hebben liggen, (code A) en hier was het slechts drie rondjes! hmmmm ga ik me toch afvragen of ik iets mis heb gedaan. kan me niet voorstellen dat de bus met de nieuwe bak twee keer zo hard gaat rijden.....?

dat zes rondjes kom aardig overeen met de verhoudigen van de BC3A gegevens, dat 3 rondjes is me een raadsel. We zullen zien....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 932
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peer » 01 nov 2009, 20:08

Heb je bij de tweede test ook één wiel aan de grond gehad? Als ik me niet vergis zorgt het differentieel er toch voor dat de snelheidsvermeerdering van het ene wiel een even zo grote snelheidsvermindering van de ander betekent.
Peugeot J7
Peer
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 29 apr 2009, 21:04
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Harrie » 01 nov 2009, 20:26

Peer schreef:Heb je bij de tweede test ook één wiel aan de grond gehad? Als ik me niet vergis zorgt het differentieel er toch voor dat de snelheidsvermeerdering van het ene wiel een even zo grote snelheidsvermindering van de ander betekent.

correct! in de rekensom moet je dus rekening houden met het feit, dat het wiel 2x zo vaak rondgaat als het andere wiel stil / aan de grond staat.
Volgens mij moet de motor dus 12 keer rond voor 1 wielomwenteling!
.
Met beide wielen los van de grond zou 1 wiel iets sneller kunnen gaan draaien als de weerstand minder is dan aan de andere kant door bijv. de rem, hetgeen een onnaukeurige meting opleverd.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor hendrika » 01 nov 2009, 21:44

ja voor die rede harrie had ik 1 wiel op de grond gelaten.
Bij de andere bak had ik een schroevendraaier door de andere as geprikt zodat die niet kon draaien.
nou ja we zullen zien als ie erin zit.....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 932
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor J & L » 02 nov 2009, 10:05

Nou als die bus 160 gaat gaan we in vervolg wel met jouw auto surfen.. hehe Zet er dan wel gelijk ook ff een spoiler op anders stijgt ie op ;)

Ff zonder gekheid.. ziet er goed uit! nog ff doorbijten en dan kan je aan het "leuke" werk beginnen..
Avatar gebruiker
J & L
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 sep 2008, 12:05
Woonplaats: Delft

Berichtdoor plaske » 18 dec 2009, 21:16

denk eraan dat de benzinemoter zijn max. vermogen levert op 5000tr/min, daar waar de diesel zijn max vermogen bereikt aan 4 000tr/min, de bij horende versnellingsbakken zijn daarop berekend, in tegenstelling tot de meeste voertuigen maakt PEUGEOT hier niet het verschil in de eindreductie, maar wel in de versnellingen zelf, ga dus geen versnellingsbak monteren op een bezine die voor een diesel bestemd was of omgekeerd. de benzine zal enorm lawaaierig worden, daar waar de diesel veel aan trekkracht zal verliezen.
peugeot un jour, peugeot toujours
plaske
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 27 nov 2005, 00:27
Woonplaats: dilbeek

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 30 sep 2017, 12:44

Hoi, ik vind onderstaande info in een frans j7 handboek: Bc1 en vanaf 1970 bc3 bakken gemonteerd. Als ik kijk naar de overbrenging van de 4e van deze bc3 dan lijkt die kleiner te zijn dan bij de bc3A zoals beschreven staat in mijn j9 handboek (zat bij mijn j7).
Als ik snelheden bereken van de A bak, vermoed ik dat ik de oude bc3 heb. Zou dit dan een zogenaamde B versie zijn? Ik heb een PZ10 bus waar oorspronkelijk vermoedelijk een 1600 motor in lag maar nu een 1800. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 30 sep 2017, 22:49

grote kans dat je nu een B hebt, misschien dat je het kunt zien als je de letter achterop kan vinden.

Ik had laatste de eindoverbenging van een B gevonden (tanden geteld in de bak) die heb ik ergens hier op het forum gezet.... :roll:

ik ging van een B-bak naar een A-bak, deze zat samen met een 2 liter motor in een J9.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 932
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 30 sep 2017, 22:54

Ik ga nog eens zoeken. Ik weet nu waar het moet staan. Had al een foto maar toen niet goed schoongemaakt omdat de code goed zichtbaar was :oops:

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 30 sep 2017, 23:22

Ik had ook nog even gezocht, op het forum dan. :mrgreen:

Bc3b is inderdaad 31:29 in z'n 4...
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 932
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 13 okt 2017, 09:07

Dit weekend ga ik een motortakel ophalen dus binnenkort de hele handel eruit. En dan zie ik wel wat ik heb. De A bak heb ik in elk geval nu al in de loods staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 13 okt 2017, 17:51

Ja maar zou toch jammer zijn als je een A bak wisselt voor een A bak :mrgreen: het zal wel een B bak zijn wat er nu in zit...

Ik zou het niet met een motortakel doen, dit vind ik voor een j7 een onhandig ding. Een houten bokje maken die om de carterpan heen past (zodat je hen op de randen van de carterpan kan tillen) en dan een palletwagen eronder. Ik heb het ook wel met een motortakel gedaan maar je komt meer in de knoei met de takel arm in het krappe radiateurgat.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 932
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 13 okt 2017, 20:01

Tja, palletwagen heb ik niet maar ik dacht zelf ook al aan een balk op een grote garagekrik erbij te te nemen want die staat er wel

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 14 okt 2017, 23:24

een hondje doet het ook goed maar kun je de hoogte niet zo makkelijk regelen.

maar ik zou in ieder geval niet een motortakel kopen speciaal voor de klus.... :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 932
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 15 okt 2017, 09:11

Ha, nee. Geleend van mijn broer. Misschien heeft de eigenaar van de loods wel een palletwagen. Heftruck heeft ie in elk geval :D

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor bmw1802 » 16 jan 2018, 22:14

even kleine samenvating gevraagd,
Wie heeft er ervaring met een 2 ltr benzine en een 5 bak van een diesel.
wij gaan graag richting het zuiden via de A7 dus een kleine heuvel moet hij wel kunnen trekken.
ik ga nu in zijn 3 met een 1600 naar boven. met ongeveer 60 km per uur wil graag iets harder.

m.vr.gr. Henk Vruggink.
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor hendrika » 17 jan 2018, 00:05

Met je 2 liter blok ga je zowiezo iets harder :mrgreen:

Ik rij zelf met de 'langzame' 5bak en moet zeggen dat ik het erg plezierig dat de power onderin nog erg fijn is. als ik aan de diesel bak denk denk ik dat je bus het dan zwaar krijgt, maar als je de gegevens erbij pakt is is het verschil niet extreem groot, zeker niet bij lage toeren/snelheid.
als je bijvoorbeeld berekend dat je met een BC3C 5 bak (E bak) bij 900 toeren in de eerste versnelling 4.149 km/u rijd en met een BC3D 5 bak (F bak) bij 900 toeren in de eerste versnelling 4.647 km/u rijd, dan lijkt me het verschil erg weinig.

Wij rijden op LPG met de BC3C/5 bak, misschien is het optrekken (met de minder power) te vergelijken met een benzine motor met een BC3D/5. :wink:

in het ergste geval kun je altijd het differcieel overzetten :mrgreen: maar daar is deze bak (als ik denk dat ik weet welke je op het oog hebt) misschien een beetje duur voor.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 932
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor bmw1802 » 17 jan 2018, 08:33

Bedankt voor je reactie, ik ga voor de E bak.
voor mij wordt het over twee jaar ook LPG, het is nog een jonkie.

Ik blijf nog wel even verder zoeken met geduld kom je ook ver :D

m.vr.gr. Henk
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor bmw1802 » 20 maart 2018, 19:05

Na lang zoeken eindelijk een 2.0 ltr spruitstuk gevonden in Frankrijk, echter met daar aanvast een 2.0ltr blok met een vijfbak.
het geheel komt uit een schade J9 uit '89, een hele late dus.

Wat schets mijn verbazing nu de boel hier afgeleverd is er zit een F bak achter de 2.0 ltr.(orgineel geleverd volgens de eerste eigenaar!)
Heeft Peugeot weer aan het rommelen geweest met de laatste J9 serie. Ik heb tenminste begrepen dat de F bak bij een diesel hoort.

Verder zit er zelfs een orginele electronische ducallier ontsteking op! dit zat zelfs niet op het J5 blok wat ik heb liggen.

Hij gaat er wel gewoon in wat het ook is.

Onze eigen is een vroege J9 met het dashboard van de J7, moet ik nog wat doen met de km teller aandrijving? om een grote afwijking te voorkomen.
Ik las iets van overplaatsen wormwiel?

andere tips of info is zeer welkom.
Laatst bijgewerkt door bmw1802 op 21 maart 2018, 18:42, in totaal 1 keer bewerkt.
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: 4-bak lang of een 5-bak

Berichtdoor BartjeJ7 » 20 maart 2018, 21:44

Dat is wel mazzel zeg!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast