Vraag over niet startende J7

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

Vraag over niet startende J7

Berichtdoor ReneB » 13 nov 2020, 21:02

Dag Peugeot liefhebbers,

Ik heb een vraag over mij Peugeot J7 camper. Afgelopen weekend via marktplaats aangeschaft. Vanuit Brabant naar de Achterhoek gereden. Dit leek allemaal prima te gaan tot dat de motor 20 min. voor thuishaven begin te sputteren en af sloeg. Toen ik opnieuw wou starten klonk het alsof de accu leeg was, startmotor ging heel zwaar rond. Auto ernaast gezet en met startkabels kon ik hem weer starten, dus maar verder gereden. Dit duurde maar 5 min totdat hij weer stilstond. Na onderzoek bleek de brandstof filter vol met vuil te zitten (roestende tank), filter vervangen en opnieuw gestart door aanslepen omdat de hij nog niet uit zichzelf wou starten. Vervolgens probleemloos naar huis gereden. Nu hij bij huis staat maar eens kijken wat er aan de hand is. Ik Heb ter controle een andere accu aangesloten, maar nog steeds hetzelfde probleem een startmotor die bijna niet rond wil.

Nu is mijn eerste gedachte dat het aan de startmotor ligt dus die ga ik dit weekend maar eens demonteren en testen. Maar toch vind ik het raar. Toen ik Brabant weg reed starte hij direct zonder probleem en klonk de startmotor totaal niet zwaar. Onderweg slaat de motor af en wil niet meer starten. Toch raar dat in 1 keer de startmotor kapot zou zijn. Hebben jullie misschien nog andere ideeën wat het zou kunnen zijn??

Het gaat om een 1.8 diesel motor

Groeten René
ReneB
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 20 okt 2020, 20:25
Woonplaats: Winterswijk

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor Michael » 14 nov 2020, 01:31

1.8 diesel ? in een J7 ?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
203 pickup en fougonette
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1133
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: Eefde

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor ReneB » 14 nov 2020, 08:03

Ja het is een 1.8 met 66 pk. Heb nog niet heel veel verstand ervan, moet het allemaal nog leren. Is dit te weinig? Het is een verlengde versie.
ReneB
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 20 okt 2020, 20:25
Woonplaats: Winterswijk

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor Maarten Deen » 14 nov 2020, 09:09

Onderweg afslaan en niet meer aan willen springen zou ik bijna zeggen dat je geen accuspanning meer hebt en dat de dynamo stuk is en niet meer bijlaadt. Maar je verdere uitleg weerlegt dat weer een beetje.
Toch zou ik zeker de laadspanning controleren.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
 
Berichten: 542
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor Michael » 14 nov 2020, 09:24

In een J7 ligt een 1.9 2.1 2.3 of een 2.5 diesel.
post maar een foto van de motor.
werd de motor niet te warm?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
203 pickup en fougonette
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1133
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: Eefde

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor mkatgert » 14 nov 2020, 09:34

Van welk jaar is de J7? Er is geen 1.8 liter in de J7 geleverd, de kleinste is een 1.9 (XDP 4.88).
Ik heb gelijkwaardige problemen gehad. Stap 1 is inderdaad meten hoe de accu er bij staat: wat is het voltage in stilstand, hoe ver zakt alles in bij starten en wat is het voltage bij lopende motor (als je hem aan de praat hebt gekregen).

Ik heb uiteindelijk de startmotor gereviseerd (leuke klus om die er uit te krijgen!) en dat hielp een beetje. Bij mij was de uiteindelijke oplossing het overbruggen van het contactslot, die had een te hoge weerstand waardoor de spanning daalde en de startmotor niet meer goed rondging. Achteraf heb ik geleerd dat mijn jaargang helemaal geen contactslot hoorde te hebben, je start hem met de trekknop op het dashboard. Kennelijk had een vorige Franse eigenaar een contactslot er bij gezet. Vandaar mijn vraag van welk jaar je bus is.
406 Break V6 2000 | J7 XDP4.90 1974
mkatgert
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Schiedam

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor ReneB » 14 nov 2020, 18:07

Oke ik ben weer wat verder en heb een aantal testen uitgevoerd. Even een schets van de situatie:

Er zitten twee accu's in de bus 1 achter de bestuurdersstoel en 1 onder de vloer van de bijrijder, beide accu's zitten op elkaar aangesloten en op de startmotor, verlichting buiten en in de bus. Ik denk dat het goed is dat ik hier een scheiding in ga maken? omdat wanneer de bus stilstaat en ik zou bijvoorbeeld de koelkast aanzetten (12v) dan zou ook de accu voor het starten van de motor leeg getrokken worden.

Nu heb ik even de accu's doorgemeten en blijkt dat toch 1 accu aan gort is. Deze heb ik vervangen en voilla hij start weer, maar heb nog steeds het idee dat de startmotor wel moeilijk rond gaat. Nu heb ik al draaiende het voltage van de accu's gemeten en blijkt dat het voltage hetzelfde blijft als in rust dus ik denk dat de dynamo het begeven heeft (lijkt nog wel vrij nieuw, maar die kunnen natuurlijk ook kapot)? Daarbij ben ik er ook achter gekomen dat de kabels waarmee de accu's aan elkaar verbonden zijn erg warm worden, ze zijn vrij dun dus ik denk dat ik hier dikkere kabels in moet leggen?

Ik heb nog wel steeds het gevoel dat er nog iets mis is, want hij start af een toe heel snel en soms gaat het ineens weer heel moeizaam en gaat de startmotor bijna niet rond.

Dus om de balans op te maken zou ik de dynamo moeten vervangen, dikkere kabels aanleggen en een scheiding maken tussen de accu voor de motor en de accu voor de koelkast, verlichting ed. De startmotor zal dan toch nog goed zijn denk ik?

Mijn J7 is uit 1972 en ik zal zo even een foto van de motor sturen, het zal dan wel de 1.9 zijn.

Super bedankt voor het meedenken :)
ReneB
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 20 okt 2020, 20:25
Woonplaats: Winterswijk

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor ReneB » 14 nov 2020, 18:09

het voltage zakt bij start trouwens terug naar zo'n 7v, maar dat wordt steeds iets minder omdat de accu's niet bijladen door de dynamo. Ik weet niet wat voltage zou moeten zijn?
ReneB
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 20 okt 2020, 20:25
Woonplaats: Winterswijk

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor ReneB » 14 nov 2020, 18:22

Afbeelding
Als je de afbeelding even in nieuw tabblad opent zie je hem groter.
ReneB
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 20 okt 2020, 20:25
Woonplaats: Winterswijk

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor mkatgert » 14 nov 2020, 19:30

Lastig te zien welke het precies is, maar als je niet heel hard gaat op de snelweg zal het wel de XDP4.88 zijn :D Hier nog een draadje over motortypes: http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewto ... 10&t=18347

Hoe moet je je motor starten? Heb je een trekknop op het dashboard die ook dubbelt voor voorgloeien of heb je al een contactslot?

7 volt is wel vrij laag voor tijdens het starten, maar dat kan aan de gare accu liggen.

Ga je de bus gebruiken als camper? Dan zou ik zeker de huishoudaccu scheiden van de startaccu. Ik heb zo'n ding ingebouwd in m'n bus: https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ngsrelais/ en ik zou zeker even rekenen aan de draad-diameter die je moet gebruiken. Liever te dik dan te dun, je wil niet dat je bus affikt... Zie bijvoorbeeld hier:
Afbeelding
406 Break V6 2000 | J7 XDP4.90 1974
mkatgert
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Schiedam

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor schipper » 14 nov 2020, 23:40

heb je de massa kabels al gecontroleerd?
schipper
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor ReneB » 15 nov 2020, 14:21

Ik heb een contactslot. Er zit een contactslot aan de stuurstang maar die is afgekoppeld, het contactslot zit nu in het Dashboard gebouwd met alle andere toeters en bellen. Er zit wel links naast het stuur een hendel die je naar voren en achter kunt doen, ik heb geen idee waar deze voor dient.

De massa Kabels heb ik gecontroleerd en dit is goed. Ik ga de bus inderdaad als camper gebruiken en heb nu toch het idee dat er al ergens een scheidingrelais zit alleen nog niet kunnen vinden. Ik ben er ook achter gekomen dat de zekering tussen de plus en de dynamo was doorgebrand dus vandaar dat de dynamo het niet doet. Ik heb toen even de draden zonder zekering aan elkaar gekoppeld en toen met motor aan even gemeten of de dynamo het deed. Hij gaf toen een spanning aan van 12.8 volt en in rust 11.8 voor hij doet dus wel iets maar niet genoeg en heb geen idee wat er dan mis kan zijn.

Heb hem vandaag wel naar mijn schoonouders kunnen rijden en daar staat die in de schuur. Volgende week een weekje vakantie en dan maar eens verder kijken.

Ik moet eerst maar eens zorgen dat ik het hele aansluitschema begrijp zoals het nu is en dan maar eens bedenken waar het aan ligt.
ReneB
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 20 okt 2020, 20:25
Woonplaats: Winterswijk

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor johnssons » 15 nov 2020, 15:44

... nog even terug, de startmotor draait traag en de dynamo laadt te weinig bij, moet zijn 14,2V .... heb je de accu doorgemeten en die is echt 100% ... en alle massakabels gecontroleerd, ook van de carroserie naar het motorblok en alles zit vast en geen corrosie bij aansluitingen enz ...
Mijn eerste ervaring is gewoon een slechte accu .... en anders een versleten startmotor .... die startmotor kan je alleen testen met een amperetang ... niet met een voltmeter ... een versleten startmotor trekt een hoog ampere ...

Ik neem aan dat je tweede accu en het hele circuit enz losgekoppeld hebt ... startslot of startknop zal het niet zijn, die zorgen alleen voor het aansturen van het startrelais op de startmotor ..

Dus wat te doen ... bij een accu/startmotorrevisie mannetje langs om alles door te laten meten ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: La Herradura (Granada)

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor bmw1802 » 15 nov 2020, 18:51

Als je een ouder scheidingsrelais hebt, een diodebrug dan scheelt dat ook in de laadcapaciteit van de dynamo.

Ik had eerst ook een diode brug en nu een victron. met als voordeel, met het starten kun je ze kortstondig beide accu's koppelen zodat je startmotor rondvliegt.

google maar een op scheidings relais of diode brug.

veel succes.
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor mkatgert » 15 nov 2020, 22:41

johnssons schreef:..startslot of startknop zal het niet zijn, die zorgen alleen voor het aansturen van het startrelais op de startmotor ..


De kans is zeker klein, maar en kan zodanige spanningsval ontstaan door het contactslot dat de startmotor zelf geen vermogen overhoudt om rond te draaien.

Hoe dan ook, hierboven zijn al een hoop goede tips gegeven, maar om nog je vraag over de hendel links naast het stuur te beantwoorden; dat is als het goed is de temperatuurregeling van de verwarming.
406 Break V6 2000 | J7 XDP4.90 1974
mkatgert
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Schiedam

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor 403diesel » 16 nov 2020, 01:43

Als de kabels warm worden klopt dat al niet. En als ze je dun overkomen zou daar best eens een deel van je probleem kunnen zitten. Een diesel startmotor heeft meer stroom nodig dan voor een benzine.
Je hebt dan ook een redelijke accu nodig. Met een goede 35Ah accu red je het echt niet eerst 50 seconden te gloeien en vervolgens te starten. Die haalt de benodigde startstroom dan niet.
De start accu is normaal degene onder de voeten van de bijrijder.
Zoals hierboven al gemeld, massa moet goed zijn.

Ik ben niet heel erg een specialist in auto electronica maar kan me voorstellen dat als je een 40A dynamo hebt en je beide accu’s nagenoeg plat zijn je laadspanning niet hoger uitkomt als waarmee die de 40A laadt.

Gezien het bouwjaar zou je een XD88 moeten hebben, een 1948 cc met motorcode 113. Die code zou op het achterste schuine vlakje op het blok, vlak onder de kop moeten staan. De XD90 met 2112 cc heeft motorcode 115.
Het vermogen van 68 pk lijkt me zeer optimistisch. Zal eerder 48 á 50 pk zijn. Een XD 90 zal iets meer hebben, misschien 58 pk.
Een 2,3 of 2,5 is onwaarschijnlijk gezien de plug verstuivers die je hebt en dan zou ook de bak van een J9 ingebouwd moeten zijn.
Er is trouwens wel een 1.8 indenor met 1816 cc; de XD85 of nog ouder TMD85. Deze stammen van voor het J7 tijdperk maar stonden wel in de 403, vroege 404 en de D4B. Vermogen; 45 pk. Maar jouw motor heeft iig geen XD85 kop dus dan zou het bij elkaar geraapt zijn. Erg onwaarschijnlijk dus ook.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2233
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor hendrika » 22 nov 2020, 16:02

Om te testen of (massa) kabels wel of niet in orde zijn, gebruik ik vaak startkabels erbij om even te testen of dit verschil maakt.

Als je bezig gaat met het vervangen / plaatsen van accu / dynamo / scheidingsrelais even goed kijken met wat je nu hebt en kijken waar je naartoe wilt.

Hoe groot zijn de accus die er nu in zitten? Als je gaat werken met een start accu en een huishoud accu is het belangrijk dat deze van vergelijkbaar formaat zijn. Dus als er 1 accu gaar is kun je die vervangen, maar als dat kleine accu's zijn, kun je misschien beter twee nieuwe grotere accu's aanschaffen van hetzelfde formaat, dan zit je meteen goed. Zou je meer buffer als huishoud accu willen, is het verstandig om hier twee accus the plaatsen van zelfde formaat ipv 1 grote.
Daarnaast heb je accus speciaal voor starten (hoge piek) en goede accus voor huishoud accus (langer hoge spanning en dieper kunnen ontaden) en accus die wel aardig zijn in beide. ik ga graag naar mijn lokale dynamo en startaccu revisie bedrijf die je goed kunnen adviseren en koop daar ook goeie accus. Misschien iets duurder, maar dat is me de extra kwaliteit en service wel waard.

Voor het scheidingsrelais is een cyrix inderdaad ideaal en makkelijk te installeren, niet te duur, en ook bij eventuele zonnepanelen worden dan beide accus automatisch bijgeladen.

De dynamo kun je bij een dynamo revisie bedrijf door laten meten, laten checken en reviseren. Het kan ook de (ingebouwde) spanningsregelaar zijn, als deze zijn werk niet doet kan de dynamo prima zijn maar heb je geen resultaat.
Als het een losse spanningsregelaar is kun jue deze even tijdelijk(!) doorlussen om te checken of de spanning dan verder oploopt. met tijdelijk bedoel ik even een draadje er tegenaan houden.

Ook voor een dynamo kan het reviseren van je kleine dynamootje een optie zijn, maar met een extra accu en koelkast kan een grotere dynamo een fijne uitkomst zijn. het lokale revisie bedrijf hier kan mij voor hetzelfde geld als revisie een nieuwe 105A dynamo leveren, geeft je meteen wat extra power.

403diesel schreef:Gezien het bouwjaar zou je een XD88 moeten hebben, een 1948 cc met motorcode 113. Die code zou op het achterste schuine vlakje op het blok, vlak onder de kop moeten staan. De XD90 met 2112 cc heeft motorcode 115.

Hee leuk die motor codes, heb je ook codes voor de andere diesels en benzine motoren?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1014
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor ReneB » 24 nov 2020, 21:12

Dag allemaal, bedankt voor jullie tips!

Vandaag ben ik weer aan de slag gegaan dus bij deze even update:

Op dit moment zit het als volgt aangesloten: (even een paint schetsje)

Afbeelding

De massa zit nu op het chassis en motorblok. Nu is mijn vraag of het beter is om rechtstreeks de massa naar de stroomverbruikers te leiden ivm spanningsverlies?
Jullie tips hebben mij geholpen, ik ben eerst eens gaan kijken naar de massa kabels en heb alle contactpunten goed schoongemaakt. Tevens waren een aantal massa kabels behoorlijk gerafeld en smerig, deze heb ik vervangen. En warempel hij start weer als een zonnetje. Ook de dynamo werkt gewoon goed, bij stationair 13,7 volt en bij gas geven loopt die door tot zo'n 14,5 volt.
Dus ik denk dat dit goed is.

Nu is de volgende stap dat ik het ga aansluiten volgens onderstaand schema dus met een cyrix-ct scheidingsrelais ertussen. Voor de start assist heb ik een mooi trekschakelaartje gehaald die ik in het dashboard verwerk. Ik vraag me alleen af waarom er een 0.1A zekering tussen de start assist zit, waarom is dit zo weinig?

Afbeelding

Ik heb ook gezocht naar de motorcode, maar kan deze nog niet vinden. Ik zag wel ergens een afgeschuind vlakje op het blok maar hier zat geen code in. Misschien zoek ik op de verkeerde plek, ik hoop het iig nog te vinden.

Ik ben ook nog een breuk in het uitlaat spruitstuk tegengekomen helaas, maar eens even kijken of ik dit ergens kan laten lassen. Wel gietijzer dus niet echt makkelijk en anders een nieuw spruitstuk, geen idee of deze nog ergens te vinden zijn.

Afbeelding

Wij zijn ook begonnen met het verwijderen van de slecht aangebrachte verflaag, komt toch best een leuk kleurtje onder vandaan:)

Afbeelding

Ik wil ook nog het knipperlicht relais vervangen want hij knippert nu wel erg langzaam om de 2sec. ofzo. Maar hoe dit allemaal zit is nog wel even uitzoeken want wat een wirwar aan kabels overal. Ik heb telkens de neiging om alles los te trekken en helemaal opnieuw aan te sluiten en netjes te bundelen maar dat lijkt me niet zon strak plan. Daar laat ik toch maar een vakmannetje naar kijken.
ReneB
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 20 okt 2020, 20:25
Woonplaats: Winterswijk

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor Maarten Deen » 25 nov 2020, 08:45

ReneB schreef:
De massa zit nu op het chassis en motorblok. Nu is mijn vraag of het beter is om rechtstreeks de massa naar de stroomverbruikers te leiden ivm spanningsverlies?

Er is geen betere en laagohmige massaverbinding dan via het chassis. Dat is een grote geleider met een capaciteit waar je bang van wordt. Losse massa's voor verschillende stroomgebruikers is een slecht idee want dan ben je afhankelijk van de doorsnede van de geleider en hoe langer de geleider, hoe meer kans op draadbreuk.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
 
Berichten: 542
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor Nanno » 25 nov 2020, 11:30

Zoals je accu's nu met elkaar waren verbonden is vragen om problemen. Accu's zijn nooit helemaal gelijk. De betere zal bij stilstand de slechtere opladen, dit proces gaat steeds maar door totdat je geen capaciteit meer over hebt. Nooit zomaar accu's parallel aansluiten maar altijd een scheidingsrelais gebruiken! Dus zoals je het nu hebt voorkom je poroblemen!
Peugeot 203C 1960 (project)
Familie-project: 403U8 bachee 1956.
Motorfiets: BMW R 50/5 1972
Nanno
 
Berichten: 337
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor hendrika » 26 nov 2020, 22:30

Mooi dat alles weer beter werkt!

Ik weet niet waarom er zon klein zekeringetje word aangeraden. een iets grotere lijkt me ook prima.
Het mooie trekschakelaartje zou ik wel een tijdelijk maak contact doen, zodat hij weer uitgaat als je hem los laat.

Persoonlijk zou ik de waardes van de zekeringen niet te hoog doen, die max 120A kunnen denk ik ook prima 60 of 70A zijn ofzo.

Wat voor accu's zitten er nu in? ik bedoel hoeveel Ah?

ReneB schreef:Ik wil ook nog het knipperlicht relais vervangen want hij knippert nu wel erg langzaam om de 2sec. ofzo. Maar hoe dit allemaal zit is nog wel even uitzoeken want wat een wirwar aan kabels overal. Ik heb telkens de neiging om alles los te trekken en helemaal opnieuw aan te sluiten en netjes te bundelen maar dat lijkt me niet zon strak plan. Daar laat ik toch maar een vakmannetje naar kijken.


Op zich is het electrich schema niet heel moeilijk, want zoveel zit er niet op zo'n bus.... Als er veel aan gerommelt is het soms best fijn om er de tijd voor te nemen om het te fatsoeneren als het een beetje je ding is. Want onderweg electrische storingen proberen op te lossen kan best wel naar zijn.... :mrgreen:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1014
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor Michael » 27 nov 2020, 09:42

0,1 A is zat als stuur stroom voor een relais, laat die 120 A maar gewoon zitten , is tevens de max stroom van het relais.
Ik zou zelf een dikke startkabel tussen de accu's leggen met een zware hoofdschakelaar zodat je bij een lege accu een start hulp hebt. Dus alleen voor nood, of gewoon een setje startkabels gebruiken voor die enkele keer.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
203 pickup en fougonette
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1133
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: Eefde

Re: Vraag over niet startende J7

Berichtdoor hendrika » 27 nov 2020, 18:46

De rede dat ik kleiner zou gaan als de 120A is dat je hoogst waarschijnlijk nooit in de buurt gaat komen van die 120A, dus lijkt me een kleinere zekering meer dan voldoende en veiliger. Ik heb ooit eens een kokende huishoud accu gehad en was blij dat mijn 60A zekering door was gesprongen.....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1014
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nanno en 1 gast