FF voorstellen / ander blok: Help...

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 19 jun 2018, 10:46

Ik ben een poosje geleden over een J9 gestruikeld die hier als ambulance in Stockholm dienst heeft gedaan sinds 1981. (4 jaar voor ik naar Zweden verhuisde) Het was een van de eerste ambulances die rijdend eerste hulp kon verlenen, kompleet met zuurstof etc. voor die tijd heel modern!
Vorig jaar heeft zij/hij gediend als campertje/woonhuis aan twee jonge (ontechnische) duikinstructeurs in de buurt van Gotenburg en aan het eind van het seizoen zijn ze met 110kph terug naar Stockholm gereden en daar in de tuin van vader en moeder geparkeerd.
Na de winter wou die niet starten...

Goh...

Ik heb haar/hem nu in mijn bezit en kan konstateren dat het blok vast zit, de olie en water doorelkaar op de peilstok. Ik zit wel net in een verbouwing, dus het wordt een herfstproject, maar...
Nu heb ik ervaring van Landrovers Serie II en III benzine, ik kan me niet voorstellen dat de J9 gebouwd is uit een andere filosofi: werkpaard, moet te repareren zijn.
Ik rij al jaren (moderne(re) Peugeots, prima wagens; tijd voor een projekt!
´t Is een schat van een kar, in prima staat: het redden waard!

De zweedse forums zijn schaars, misschien omdat de Peugeots hier schaars zijn, en die worden voor het meeste met speculaties gevuld, niet met ervaringen...
"Nou dat moet wel te doen zijn" en "dat moet je laten doen" niet: "Oh, dat heb ik zo gedaan, dat ging goed (of juist niet...)"

Na wat detectivewerk zit er een XN1P (2l benzine) in met een 4-bak.
Vraag 1: Is die te redden? (Onderdelen, aftermarket, NOS, zoeken?)
Vraag 2:: Als niet, wat kan er in, dat op de bak past? (Of; kan er iets héél anders in wat op de diff past.)
(Er gaan hier geruchten dat de 504 ook de XN1P aan boord heeft. Klopt dat?) Er zijn wat Youtubes over Caterpillar vorkheftrucks te vinden, maar daar houdt het wel op...
En natuurlijk is ALLE info waardevol, moet het er van voren uit, of hijsen door de cabine, waar vind ik werkplaatshandboeken, vriendjes, goeie raad...

Ik heb mijn woonplaats even buiten Uppsala, een tripje naar Frankrijk, mjaa, maar er gaan natuurlijk konstant transporten door heel europa...
ThijsW
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor BartjeJ7 » 19 jun 2018, 17:48

Hoi, het blok en bak kunnen er aan de voorzijde uit. Door stilstaan kan er ook vocht in het blok komen waardoor de peilstok niet fris oogt, maar dat is het meest gunstige scenario.
504 had inderdaad ook dat blok, helaas wel schaars.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor BartjeJ7 » 19 jun 2018, 19:28

Zo dus. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor hendrika » 19 jun 2018, 20:55

hallo thijs, klinkt als een mooi project!
het 2.0 benzine blok is het grootste benzine blok wat er in de j7/j9s heeft gezeten. naar mijn idee absoluut het redden waard! en ook goed te doen.
j7/j9 zijn redelijk makkelijk te sleutelen busjes, doordat je redelijk goed bij de motor kan.
daarnaast zijn er nog prima onderderlen te krijgen, een kop kan je laten reviseren, er zijn nog gewoon nieuwe zuigers en cilinderbussen te koop (deze liggen er los in, dus zijn makkelijk zelf te vervangen.

Je zou eerst de kop eraf kunnen trekken en kijken wat je in de kuip hebt. al zou je het blok eruit halen zou je dit toch doen.

alles rond de kop loshalen, klepdeksel en kopbouten los, en dan voorzichtig de kop eraf, beste is om eerst de kop even te draaien, er is namelijk kans dat de cilinder bussen vast plakken aan de koppaking, en als je deze maar een klein stukje optilt, komt koelvloeistof onderin de motor, en nog erger roest kek tussen de afdichting van de cilinder bussen, zodat dit niet meer afdicht. dus eerst de kop een beetje draaien om zo zeker te zijn dat dit niet gebeurd. of bijvoorbeeld de koppakking tegenhouden als de kop eraf getilt word.

je kan natuurlijk ook meteen het blok eruit halen om het grondig aan te pakken, dit door de bumper en alles aan de voorkant eraf te halen, en dan werkt het het beste omeen houten bokje te maken voor om het carterpan (zodat je hem op de randen met boutjes van de carterpan tilt) en een palletwagen te gebruiken om hem zo een beetje op te tillen er eruit rijden. gaat vrij makkelijk.
je moet wel ook eerst de startmotor en stalen plaatjes rond het koppelingshuis loshalen, zodat het vliegwiel uit het kopelingshuis kan.

het 504 blok is vergelijkbaar, maar niet hetzelfde, deze ligt onder een hoek, en heeft een andere aanzuigbuis voor olie, andere carburateur, en volgens mij is de voorplaat ook iets anders. je kan misschien wel van een 504 blok met een gaar j9 blok een werkend j9 blok maken..... dit geld ook voor een j5 benzine blok....


succes ermee!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor hendrika » 19 jun 2018, 21:02

http://maoxiung.free.fr/rayonJ9.html

hier kun je nog wat boeken downloaden,
verder is er een werkplaatshandboekmap, die sommige mensen hebben (ik ook). dit zijn de bladen zoals bartjej7 plaatste. maar heb je vragen stel ze hier gerust!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 20 jun 2018, 08:46

Oh, wat ben ik blij met jullie reactie!

Het helpte me over de drempel; nu heb ik er zin in!
Zoals ik al schreef, ´tis een werkpaard, moet te repareren zijn, en dat bevestigen jullie hier! Fijn ook BartJ7 dat er (in ieder geval)hoop is wat het vocht aan gaat. En Heerlijk Hendrika met je uitvoerige beschrijving; ´t is prima duidelijk (nu nog) geen vragen, behoorlijk straight forward, lijkt me, en als niet, weet ik nu waar ik terecht kan!

Harstikke bedankt. Nu al!
Ik denk dat ik het blok er gewoon uithaal en dan in alle rust de heleboel reviseren, lijkt me een goeie herfstklus. Dan komen er ook pics.
ThijsW
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor BartjeJ7 » 23 jun 2018, 10:21

Zo zag de olie uit mijn j7 eruit. Koelvloeistof was bruin roestig water. De kop heb er niet afgehaald, wel het klep deksel om de mayo te verwijderen. Nieuw filter en nieuwe olie deed wonderen.
Maar zoals gezegd, deze had 6 jaar stilgestaan en van de voorgeschiedenis weet ik verder niets. Motor zat niet vast.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast