Grootte van geplaatste foto's

Lees vooral ook de FAQ en de disclaimer.
Ook voor vragen en verzoeken aan de moderators kun je hier terecht.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Grootte van geplaatste foto's

Berichtdoor Gilletti » 03 apr 2006, 11:54

Allen,

Plaatjes in een forum houden het forum levend en daarom is het mooi als posts worden ondersteund met sfeervolle beelden.

Maar laten we het ook leuk houden!

Sommige foto's zijn namelijk van een dusdanig grote omvang dat het bij sommige posts erg lang duurt voor deze goed geladen is (ook met breedband) met alle irritaties van dien.

Ook worden er te vaak foto's geplaatst welke ongeveer twee keer zo breed zijn als de pagina.
Dit leest niet lekker omdat de geschreven tekst daardoor ook breed wordt weergegeven.

Daarom bij deze nog even wat richtlijnen.
- breedte max. ongeveer 612 pixes
- grootte hooguit ongeveer 500k

Wat kun je doen om je foto's te verkleinen?
- Windows Photo Editor (wordt meestal gratis meegeleverd)
- Adobe Photoshop (kun je de grootte zelfs speciaal aanpassen voor het web)
- Doorlinken vanaf een andere website (rechter muisknop; eigenschappen en dan de getoonde link op het forum plaatsen door gebruik te maken van en "Img" knop)

We vertrouwen op je medewerking! :!:
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Brownie » 03 apr 2006, 12:02

Als je je foto's upload via photobucket.com, worden ze automatisch op een normaal formaat gebracht.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor jeroen104 » 03 apr 2006, 12:19

je kunt het forum toch ook zo instellen dat de foto's op een maximale grootte worden weergegeven? Dit is het 1e forum dat dit niet heeft. Alle andere fora waar ik wel eens op kijk verkleinen foto's automatisch.

Gr. Jeroen
jeroen104
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54

Berichtdoor Jeetje » 03 apr 2006, 12:29

Soms is het wel lekker om grote(re) foto's te plaatsen omdat je iets wilt laten zien, of omdat je de foto van een andere site plukt waar deze ook zo groot is...

Ik ben met je eens dat het slechts incidenteel mag/moet gebeuren!

Overigens heeft het Porsche-forum een handige instelling: het maakt niet uit hoe groot de foto is die je plaatst want de foto wordt automatisch geresized naar een maat die mooi binnen het forum past. Als je het betreffende plaatje vervolgens aanklikt, zie je het op ware grootte...

Op zich zou dat wel een mooie 'optie' zijn.

Ik weet trouwens niet hoe ze dat geflikt hebben...

Kijk dit bedoel ik:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=7848

Als je nu op het plaatje klikt zie je het plaatje op werkelijke grootte!

Dat is nog eens een mooie 'feature' voor een forum, niet dan???

Overigens heb ik inderdaad een fotobewerkingsprogrammaatje en daarin staat standaard een forum-instelling. Die kan ik aanklikken en dan resized het programma de foto automatisch. Misschien wel wat groot (700 pixels) maar het scheelt nauwelijks met de maximale breedte die jij aangeeft... :wink:

<edit>

Sh*t... Jeroen104... Je was me nét voor... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Idranor » 03 apr 2006, 12:43

Goed punt Henk! Die automatische foto-geschikt-maak-optie op het forum lijkt me handig, is dat technisch een beetje haalbaar?

Nog een tip voor wie zijn foto's niet klein krijgt (=woordgrapje :wink: ): gebruik imageshack.us en gebruik de resize- en eventueel forumoptie. Werkt prima maar niet geschikt voor foto's groter dan 1024kb (moet je zelf eerst resizen dus).
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Gilletti » 03 apr 2006, 13:05

Die automatische grootte aanpassing ken ik.
Ook al eens negevraagd bij onze forum admin, maar helaas is het bij onze versie technisch nog niet mogelijk.

Overigens is dit slechts deels een oplossing. Door het automatisch resizen neemt het aantal bits niet af, waardoor het laden van een pagina nog steeds lang kan duren.

Tot die tijd dus graag ieders medewerking.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Chris De Backer » 08 apr 2006, 01:42

Het programma PIXresizer is ook heel handig, een hele map foto's kan je in 1 keer verkleinen (originele foto's blijven behouden, verkleinde foto's komen in een andere map) ik gebruik het zelf regelmatig.
info en eventueel downloaden van PIXresizer
Wegens plaatsgebrek verzamel ik Peugeot miniaturen.
Onderandere de 504 pick-up Dangel, J7 en 302/402 Darl'mat.
En de thema's Tour de France en Parijs - Dakar
Chris De Backer
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jun 2004, 18:24
Woonplaats: Meerdonk, België

Berichtdoor Mark » 08 apr 2006, 09:35

Jeetje schreef:Soms is het wel lekker om grote(re) foto's te plaatsen omdat je iets wilt laten zien, of omdat je de foto van een andere site plukt waar deze ook zo groot is...

Ik weet trouwens niet hoe ze dat geflikt hebben...

Kijk dit bedoel ik:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=7848

Als je nu op het plaatje klikt zie je het plaatje op werkelijke grootte!

Dat is nog eens een mooie 'feature' voor een forum, niet dan???

Inderdaad. Dat is ook een PhpBB-forum, dus het zou hier ook eigenlijk moeten kunnen. Misschien moet ik de webbie daar eens vragen hoe ze dat gedaan hebben.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

kleine afbeelding

Berichtdoor schrips » 26 jun 2006, 16:19

Heb net een foto van mijn J7 geplaatst, maar hij is te groot, tenminste voor de maatstaven hier. Ik werk op een Apple, sinds nog niet zo lang, en ik heb ook Photoshop, maar de foto's die ik daar verklein accepteert photobucket niet, ook al maak ik er een jpeg van.
Dus nu weet ik het even niet.
Later verder, nu ben ik er zat van.

Carin
Avatar gebruiker
schrips
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:35
Woonplaats: groningen

gelukt

Berichtdoor schrips » 26 jun 2006, 17:26

het is me nu toch gelukt, en achteraf denk ik, stom, dat was toch niet zo moeilijk?

C
Avatar gebruiker
schrips
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Idranor » 27 jun 2006, 23:25

Prima, de aanhouder wint! :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Fotoos

Berichtdoor jan eend + » 02 sep 2006, 00:36

Mark schreef:Inderdaad. Dat is ook een PhpBB-forum, dus het zou hier ook eigenlijk moeten kunnen. Misschien moet ik de webbie daar eens vragen hoe ze dat gedaan hebben.


Ik weetdattik soms een zeikerd ben :wink: maar is er al iets meer bekend :?: Groetz, Vanjan
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Mockenrue » 03 sep 2006, 21:14

Voor gebruikers van Photoshop: je kunt het proces van verkleinen van je digitale foto's automatiseren. Eénmalig een 'Action' definiëren, en je kunt vervolgens in een handomdraai je foto's er doorheenhalen.

De volgende tekst heb ik van 't net geplukt, het lijkt een heel verhaal maar het zijn slechts een paar stappen. Voor de NL-talige versie moet je voor 'Action' dan 'Handeling' gebruiken.

>>>

"Batch processing is a way of applying an automated process to multiple files. Batch processing is relevant to this tutorial because when we use our digital cameras often the settings are adjusted to print pictures on photographic paper - not on the web. These default settings often mean thhat our photographs are very large and have a high resolution. For our slide-show project we want our photographs to be 500px wide by 375px tall and 72ppi in resolution. In this tutorial we are going to work with horizontal (landscape) format images.

To start, put all of the horizontal format images you want to use into a new folder and name it 'tips-images'. Then create a new folder within the tips-images and call it 'resized' - I will explain why you do this below.

The initial part of creating a batch process is to create an 'Action'. With the first image for your slide-show open, select 'Actions' from the Window Menu. Click the 'new folder' icon at the bottom of the actions panel and name the folder 'my actions'. Click on your folder so that it is selected and then click the tiny arrow above the scrollbar on the actions panel and select 'New Action' and name the action '500px x 375px - web res'. Now, if we need to run a similar batch in the future we will know from the name the dimensions and resolution of this action.

We're ready to 'record' the changes we make to this file. When you created a new action, it began to record just like an old tape player (you can see the controls at the bottom of the panel). Now, follow these instructions:

From the Images Menu select -> Image Size
Change the resolution to 72px per inch
Change the width to 500px
The height should automatically reset to 375px
Hit 'OK'
From the File Menu select -> Save As
Select your 'resized' folder
From the 'format' dropdown select -> .jpg
Press 'OK'
A dialogue will open - set .jpg compression to 8
Press 'OK'
[File - Close <-- toevoeging Mockenrue]
Press 'stop' on the actions panel.


Ok, now we need to run a batch, using this action, on the rest of the images in the 'tips-images' folder. Follow these instructions carefully:

From the file menu select -> automate -> batch
The 'Set:' dropdown should already say 'my actions' - if not, select from the dropdown
The 'Action:' dropdown should say '500px x 375px - web res' - if not, select from the dropdown
Set 'Source:' to folder and click on the 'Choose' button. Navigate to your 'tips-images' folder, click on it once and press 'OK'.
Set 'Destination:' to folder and click on the 'Choose' button. Navigate to your 'resized' folder, click on it once and press 'OK'.
Leave everything else with its default settings.
Click 'OK' and watch it go.

Note: You can 'play' this action on any file you open. The actions you save will display in your actions panel and can be used again and again.

Now your 'resized' folder contains all of your web-ready images. Presto-magic!"
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Fotoos

Berichtdoor jan eend + » 13 okt 2006, 23:12

jan eend schreef:
Mark schreef:Inderdaad. Dat is ook een PhpBB-forum, dus het zou hier ook eigenlijk moeten kunnen. Misschien moet ik de webbie daar eens vragen hoe ze dat gedaan hebben.


Ik weetdattik soms een zeikerd ben :wink: maar is er al iets meer bekend :?: Groetz, Vanjan


Moio. Inmiddels alsnog al iets duidelijk :?: :wink: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Re: Fotoos

Berichtdoor jan eend + » 09 sep 2007, 22:53

jan eend schreef:
jan eend schreef:
Mark schreef:Inderdaad. Dat is ook een PhpBB-forum, dus het zou hier ook eigenlijk moeten kunnen. Misschien moet ik de webbie daar eens vragen hoe ze dat gedaan hebben.


Ik weetdattik soms een zeikerd ben :wink: maar is er al iets meer bekend :?: Groetz, Vanjan


Moio. Inmiddels alsnog al iets duidelijk :?: :wink: Groetz, Vanjan.


Hadagdan. N.a.v. heeele mooooie groooooote fotoos van het Noorderrondje maar weer us de een jaar geleden aan de Master himself gestelde vraag opwarmen. :mrgreen: 't Heeft blijkbaar niet de hoogste prioriteit. . . :cry: :wink:

Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'


Keer terug naar Mededelingen over het forum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron