Hoe gaat het forum na 6 jaar verder?

Lees vooral ook de FAQ en de disclaimer.
Ook voor vragen en verzoeken aan de moderators kun je hier terecht.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hoe gaat het forum na 6 jaar verder?

Berichtdoor Mark » 15 jun 2010, 23:13

Het is inmiddels zes jaar geleden dat ik dit forum stichtte, uit een toevalligheid vanwege informatiegebrek over onze toenmalige J7.

Inmiddels ook alweer zo'n twee jaar geleden heb ik al eens geopperd om het over te dragen aan de drie klassieke Peugeotclubs. Inclusief het domein Peugeotforum.nl. Voor de continuïteit is het forum zo het beste onder de pannen. Destijds heeft er al 'ns een werkgroepje naar de mogelijkheden voor zo'n adoptie door de clubs gekeken. De tijd lijkt mij gekomen om die optie nog eens te onderzoeken.

Op afzienbare termijn wil ik er namelijk mee stoppen. Zo'n forum heeft eigenlijk dagelijks aandacht nodig. En daar breng ik de fut niet meer voor op. Want ik heb mijn handen te zeer vol aan andere dingen en ben eigenlijk ook wel een beetje 'uitgeblikt'. In stilte genieten van auto's blijf ik zeker doen, maar het hele spul 'eromheen' heb ik wel gezien. Na dik 25 jaar beurzen, evenementen, ritten etc geniet ik eigenlijk het meest als ik in mijn uppie door mijn prachtige rivierenland tuf. Met een select aantal bijzondere ritten/evenementen per jaar.

Door de jaren heen veel leuke, enthousiaste mensen ontmoet en gezien dat het forum een community werd voor gelijkgestemden. Vaak met een grijns achter het beeldscherm gezeten, maar me soms (niet vaak gelukkig, want dat kenmerkt de goede sfeer van dit forum) blauw ge-ergerd aan zuigers, azijnpissers en anderszins onaangenaam volk.

De aanmelding van leden zet ik vanaf vandaag weer op 'automatische piloot'. Dus als je spam-aanmelders ziet met aanbod van pillen, p-verlengende middelen, namaakhorloges, (te) jonge dames, illegale software en ander ongerief, stoor je er maar niet aan. Eens per week komt de reinigingsdienst langs om het vullis te verwijderen. Net zo goed als de afdeling "Beheer" (moi) de wekelijkse back-up blijft maken (inmiddels een databasebestand van 36 MB aan Peu-babbels).
Laatst bijgewerkt door Mark op 01 nov 2010, 00:18, in totaal 7 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor pEus » 16 jun 2010, 08:50

Zo zo, dat had ik eigenlijk (nog) niet verwacht :?

Maar je moet uiteraard de keuze maken die je zelf het beste vindt.

Je hebt in ieder geval zes jaar geleden iets gestart waar al vele mensen plezier aan hebben beleefd, nuttige informatie vandaan hebben gehaald en zeker niet te vergeten, vele mensen die elkaar tijdens en buiten de meetings hebben leren kennen en daardoor de hobby kunnen delen.

Ik hoop van harte dat iets of iemand het op wil pikken zodat het in ieder geval niet verloren gaat :!:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Gilletti » 16 jun 2010, 09:20

Mark, we hebben elkaar redelijk vaak gesproken en ik kan je keuze wel begrijpen.

Dit forum moet wel blijven, dus ik ga even broeden om te kijken wat er mogelijk aan te doen valt.

Enne, die Rai Klassiekerrit valt ook onder "bijzonder" neem ik aan? :wink:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor ton » 16 jun 2010, 11:51

Begrijpelijk hoor Mark. het beheren van dit forum behelst gewoon een hoop werk en ik kan me voorstellen dat je daar op den duur gewoon "klaar" mee bent.

Ik sluit me wel helemaal aan bij de woorden van Eugene. Het resultaat van jouw initiatief is gewoonweg geweldig. Ik vertoef ook heel graag op dit forum en met mij vele anderen.

Na het lezen van je bericht, bekruipt mij meteen het gevoel van "wat kan ik eventueel doen ?". Maar daarover peinzend, kom ik tot de conclusie dat mijn technische IT kennis waarschijnlijk niet toereikend is. Los nog even of het mij qua tijd etc allemaal gaat passen. Ik denk wel dat met mij andere forummers graag willen meedenken over "hoe nu verder". Waarvan akte !
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor Marinus » 16 jun 2010, 21:11

@Mark, begrijpelijk want bewerkelijk. Het zou zeker mooi zijn als dit forum continuiteit krijgt als een vaste activiteit van de Peugeotclubs. Dus alvast goed nieuws dat Giletti het 'in de groep wil gooien'. Hopelijk zijn in die gelederen beheerders te vinden die het graag oppakken. Voor nu alvast bedankt voor al je moeite tot nu toe, want ook ik log altijd graag in op dit forum.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor Gilletti » 16 jun 2010, 23:06

Marinus schreef:Dus alvast goed nieuws dat Giletti het 'in de groep wil gooien'. Hopelijk zijn in die gelederen beheerders te vinden die het graag oppakken. Voor nu alvast bedankt voor al je moeite tot nu toe, want ook ik log altijd graag in op dit forum.


Hoho, ik sprak op persoonlijke titel. De clubs zijn vooralsnog buiten beschouwing.
Die kunnen (en willen) bijvoorbeeld geen verantwoording nemen voor mogelijk foutieve uitspraken of tips op een forum.

En naast de zoektocht naar een beheerder(s) zal de site ook nog ergens gehost moeten worden... :?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Marinus » 17 jun 2010, 06:03

Gilletti schreef:
Marinus schreef:Dus alvast goed nieuws dat Giletti het 'in de groep wil gooien'. Hopelijk zijn in die gelederen beheerders te vinden die het graag oppakken. Voor nu alvast bedankt voor al je moeite tot nu toe, want ook ik log altijd graag in op dit forum.


Hoho, ik sprak op persoonlijke titel. De clubs zijn vooralsnog buiten beschouwing.
Die kunnen (en willen) bijvoorbeeld geen verantwoording nemen voor mogelijk foutieve uitspraken of tips op een forum.

En naast de zoektocht naar een beheerder(s) zal de site ook nog ergens gehost moeten worden... :?


Ja, dat had ik even anders gelezen door de berichten te combineren. Daar was ik iets te snel :roll: . Ik heb zelf ook nog even geinformeerd bij een kennis die hosting doet voor een paar kleine bedrijfjes, maar het Peugeotforum daar onderbengen lijkt voor beide partijen niet echt een interessante deal. Verder weet ik (nog) even geen andere opties.....

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor michelv » 17 jun 2010, 07:32

Een steunbetuiging.

Ten eerste wil ik Mark (en anderen / moderatoren) bedanken voor het opzetten en bijhouden van deze website.
Dat kost veel tijd en energie.

Het is een informatief, nuttig en prettig/gezellig forum.

Ik hoop dat het forum nog lang op een goede wijze in de lucht kan blijven!

Michel
ooit:
206 (2004), 205 autom., 206 QS break, 305 break, 306 break, 405 break, 504GL (2x), 406C, 306, 107, 206 (2007), 206+ nu: 207 en 307
michelv
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 sep 2005, 09:18
Woonplaats: midden nederland

Berichtdoor Evert G.D » 17 jun 2010, 14:59

Giletti geef ik groot gelijk. Een forum als dit moet naast de clubs bestaan, het is een internetcommunity met een eigen identiteit. Er zijn weliswaar veel forumgebruikers die lid zijn van een van de Peugeotclubs, maar een forum als dit dient - mijns inziens tenminste, wie het anders vindt, mag het zeggen - onafhankelijk te zijn van welke club dan ook. Met andere woorden: het moet een internetcommunity blijven. Een plek waar de Peugeotliefhebber terecht kan voor niet alleen vragen, tips en wetenswaardigheden, maar ook voor plezier en - ik gebruik dat leuke woord toch maar 's - jolijt.

Het forum linken aan de clubs zou het minder vrijblijvend maken, waardoor het een 'clubforum' zou worden. Op zich niets mis mee, maar het zou voor de onafhankelijkheid van het forum geen goede zaak zijn als het een 'clubcommunity' wordt. Dat we nauwe banden hebben met de clubs en daar ook de nodige 'reclame' voor maken, spreekt natuurlijk vanzelf. Maar daar moet het dan ook bij blijven, denk ik. Los gezien nog van heet feit dat de clubs inderdaad geen zin zullen hebben om verantwoordelijkheid te nemen voor uitingen op het forum van technische of maatschappelijke aard.

Mij lijkt het 't beste als er een soort 'driemanschap' - al staat dat uiteraard ook open voor vrouwen - komt dat het forum gaat beheren. Liefst forummers die de boel door en door kennen en die de nodige kennis hebben van ICT etc. Het driemanschap kan de taken dan zo verdelen dat het werk voor het forum niet op één persoon neerkomt. De taken kunnen binnen zo'n driemanschap (mogen natuurlijk ook vier of vijf mensen zijn) zo worden verdeeld dat elk kan werken op zijn/haar eigen specifieke vak/interessegebied.

Mark, ik weet dat je de afgelopen jaren heel veel werk verzet hebt voor het forum. Zelf behoor ik tot de heel 'vroege' gebruikers en ik weet nog als de dag van gisteren hoe enthousiast ik was toen ik 'Peugeot' zat te googelen en daardoor op het forum terecht kwam. Dat enthousiasme is er vandaag de dag nog steeds, niet alleen bij mij, maar bij heel veel anderen. Je hebt er sowieso een heel goede daad mee gedaan voor heel veel Peugeotliefhebbers. Bedankt voor al je inzet de afgelopen jaren!

Ik hoop dat er snel een oplossing komt en dat het forum onder nieuw beheer op de oude voet doorgaat. Met name dat laatste zou ik graag zien. Dus geen 'managers' aan het 'bewind', maar gewone mensen die vinden dat het forum het forum moet blijven. Want dat is juist de kracht van Mark's 'uitvinding' en zijn manier van beheren van het forum de afgelopen jaren. Die kracht moeten we uitbuiten.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Mark » 17 jun 2010, 21:24

Zeer terechte aanvulling van Michel: ook anderen die zich hebben ingespannen, bijvoorbeeld als moderator, komt dank toe :!:

De angst voor aansprakelijkheid voor content van het forum herken ik niet. Of ik ben dom of dapper (beide niet, dacht ik), want ik neem dat risico al 6 jaar inmiddels. Een goede disclaimer als die op ons forum biedt voldoende 'bescherming', hoop ik... anders moet de stekker er heel rap uit.

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor GoodOldDiesel » 18 jun 2010, 02:55

Onbewust maak ik al 5jr deel uit van deze groep. Mark in iedergeval bedankt voor alles, je hebt een plaats gecreeerd voor een gezellig samenzijn over een hobby en passie die we allemaal delen.
Je hebt het forum tot nu toe gerund als een echte kroegbaas, niet volgens een strak regiem van "dit is het en zo moet het en zo doen wij het". Er is ook ruimte voor eens wat anders dan peugeot, ruimte voor kleine humoristische dwalingen ed. Maar als iemand het echt zot maakte greep je in...

Tot nu toe: TOP MAN!
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor brecht » 18 jun 2010, 08:58

Ik ben nog niet zo heel lang actief op het forum, maar heb er al een hoop lol van gehad. Zeker een aardig groot forum als dit beheren kost veel tijd. Respect dat je dit al 6 jaar doet Mark! En goed dat je tijdig aangeeft te willen afbouwen. theoretisch zou je er a la minute de stekker uit kunne trekken. (hoop dat ik je niet op ideeën breng :mrgreen: )

Ik ben het met Evert eens dat een onafhankelijk forum de beste optie zou zijn: Bij de r4 club was het forum onderdeel van de clubsite en dat zorgde voor een hoop verwarring. Als het onder Peugeot clubs komt te te vallen moeten die er ook mensen voor zoeken. Kan me voorstellen dat die mensen daar ook al genoeg hebben aan hun eigen taken. En als er toch nieuwe mensen komen kan dat ook vanuit het forum toch?

Is het handig om op een rij te zetten welke taken je af wilt staan en hoeveel tijd je daar aan kwijt bent zodat mensen een goed beeld krijgen en de afweging kunnen maken?
Avatar gebruiker
brecht
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 aug 2009, 08:53

Berichtdoor Peter J7 » 18 jun 2010, 08:59

Beste Mark.
Ook zeer zeker mijn dank! Ik heb al verschillende fora van ver en dichtbij meegemaakt waar het lang niet zo prettig vertoeven is als hier! Echt een goede sfeer. Dat nodigt erg uit en laat je welkom voelen! Super bedankt!

Je keuze vind ik zeer begrijpelijk.

Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor 307204XSI » 19 jun 2010, 18:56

Moest dit even laten bezinken maar was ook nog niet in de gelegenheid te reageren ivm buitenland reis. Mark's overwegingen zijn meer dan begrijpelijk en komen na eerdere opmerkingen niet als een verrassing. (wel iets sneller dan gedacht). Belangrijker is om te signaleren welke belangrijke plek dit forum voor ons allen heeft ingenomen, voor mij is het niet meer weg te denken.

de rol die Mark hiering gespeeld heeft is niet te onderschatten en heb ik grote bewondering voor [en ook heel veel dank dat srpeekt voor zich!]. Na aanvankelijk als forum-junk begonnen te zijn is mijn rol gegroeid naar moderator en het bijdragen van content in de modelhoek, en dat zal ik ook in de toekomst blijven doen.

Wellicht dat er toch een constructieve, lange termijn, oplossing te vinden is.

groeten,
Arie-Jan/307204xsi
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor ZEN » 19 jun 2010, 22:25

Tja Mark, op Linkedin kunbnen we ook veel van jouw andere activiteiten volgen, daarom kan ik het helemaal begrijpen.
Rest me je, comme tous les autres, te bedanken voor het opzetten en beheren van het forum.

De actualiteit: waarom zou het forum niet onder de hoede van de drie leeuwenclubs kunnen bestaan? Met het voorgestelde comité van wijze mannen/vrouwen als "beheerslaag" daartussen in?
Desnoods sponsoren de clubs het forum!
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Gilletti » 20 jun 2010, 09:45

brecht schreef:Ik ben het met Evert eens dat een onafhankelijk forum de beste optie zou zijn: Bij de r4 club was het forum onderdeel van de clubsite en dat zorgde voor een hoop verwarring.


Interessante zin. Ervaringen zijn belangrijk.
Kun je een paar voorbeelden geven van welke verwarring het gaf/ zou kunnen geven?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor GoodOldDiesel » 21 jul 2010, 20:42

toen was het al een maand stil...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Harrie » 03 sep 2010, 22:25

De 3 door Peugeot erkende clubs ( APH, 404 Vereniging en PCN ) kennen en erkennen dit forum en het is een fantastisch platform voor veel Peugeot-liefhebbers.
Er zijn hier dan ook veel clubleden actief.
Echter, veel andere forummers willen geen verband met een club, of willen niet dat het forum door één of meerdere clubs wordt gemodereerd.
Dit forum moet dus onafhankelijk blijven. En: niet commercieel.
Om de kosten te dekken, zijn vormen van sponsering o.i.d. inderdaad nodig.
Als je reklame toestaat, is het hek van de dam, als de een wel mag adverteren of reklame maken, kun je anderen moeilijk weigeren.

met vr. groet,
Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Mark » 09 sep 2010, 10:40

Als jullie mijn openingspost lezen, is de kernvraag waar het forum op termijn 'thuis' zal zijn. De techniek is één ding (inderdaad upgraden forumsoftware naar PHPBB 3 is wenselijk, maar daar begin ik solo niet aan), de organisatie, onderhoud, verantwoordelijkheid en continuïteit is wat anders.

Jullie kennen mijn voorkeur voor onderbrengen bij de 3 clubs, onder voorwaarde dat het forum gewoon, als vanouds, voor iedereen toegankelijk blijft. De domeinnaam draag ik ook alleen over aan de clubs. Nog een gezamenlijke onderneming zoals Le Lion. Het is ook een leuke 'trekker' om leden mee te werven. Zoiets als www.le-lion-peugeot.nl zeg maar. Er zijn immers al heel wat loslopende forummers lid geworden de afgelopen jaren. Net zo als veel clubtijgers het forum ontdekten. Prima uitwisseling dus.

Om wat druk op het denkwerk te zetten, neem ik me voorlopig voor dat bij de 7e verjaardag van het forum (dus uiterlijk april 2011) een nieuwe situatie zijn beslag moet hebben. Anders maak ik een definitieve backup van de forumdatabase en gaat het uit de lucht. Dan is er niks verloren, maar is Le Lion d'Or een mooi stukje historie. Mij dunkt: een fraai project voor de komende winter dus.
Laatst bijgewerkt door Mark op 02 apr 2011, 22:16, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Harrie » 09 sep 2010, 20:07

daarmee zet je wel wat druk op de ketel.....
We zullen dit binnen de besturen moeten bespreken en onderling met APH, 404 Ver., en PCN.

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Mark » 09 sep 2010, 23:00

Onder druk wordt alles vloeibaar. En 7 maanden lijkt me toch een behoorlijke tijd. De clubs kunnen trouwens ook gewoon besluiten dat ze er niets in zien. Dan zien we wel verder. Als 'anderen' met een goed voorstel komen, ook welkom. Maar zonder soort van deadline komt er dus niets in beweging.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Harrie » 09 sep 2010, 23:02

Mark schreef:Onder druk wordt alles vloeibaar.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Mark » 13 sep 2010, 10:00

Wat meer toelichting op continuïteit en organisatie. Het is niet goed voor de lange termijn als forum een eenmansoperatie blijft. Natuurlijk is de hulp van de moderatoren onmisbaar (mannen nogmaals dank!), maar uiteindelijk hangt forum nu aan één poppetje: moi.

Ik neem waar nodig als een soort dictator beslissingen. Wat wel makkelijk regeert (kunnen ze in Den Haag nog wat van leren :mrgreen:), maar niet de beste oplossing is.

Daarbij hou ik ook graag altijd rekening met het 'tram-scenario' (middenpijler snelweg mag ook). Dus: wat gebeurt er als ik ineens niet meer beschikbaar zou zijn? Dan is er een probleem, want mijn achterblijvers hebben niks met het forum, en weten ook absoluut niks van de forum-spullenboel (wachtwoorden, adressen, configuraties). Ik zou ook niet willen dat zij met zoiets belast zouden worden.

Beter is het als het forum, net zo als bijvoorbeeld clublad Le Lion, onder alle omstandigheden zou kunnen voortbestaan.

Nou veronderstel ik maar even dat forum onmisbaar zou zijn. Wat uiteindelijk natuurlijk niet zo is. Ooit was het er namelijk niet en de clubs kunnen ook best hun eigen fora optuigen. Enfin, ik denk dat het goed haalbaar moet zijn om dit als een samenwerking van de 3 clubs vorm te geven. Dan laat ik nu maar het pennetje op dit punt rusten.
Laatst bijgewerkt door Mark op 02 apr 2011, 21:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Mededelingen over het forum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten